PDA

View Full Version : Bier in statesman!!



Sjoerd
16 juni 2008, 21:38
Hallo,

ik heb nu een aantal maanden de Hughes & Kettner Statesman quad EL84, en ben zeer tevreden over het geluid, vooral als ie een beetje openstaat.

ik heb nog nooit problemen gehad met de amp, tot vorige zaterdag in de oefenruimte. Er stond een bierflesje met een heel klein laagje bier op mijn versterker en deze viel om. Bier (klein beetje) liep via de achterkant naar binnen en het stonk heel erg. Versterker uitgezet, laten afkoelen en weer opnieuw aan. Maar helaas, alle lichten ect (incl lampen) branden nog er komt alleen nul geluid uit de versterker..

mijn vraag is: heeft iemand dit al eerder gehad, en zo ja, hoe los ik dit het beste op!??

Bedankt,

Sjoerd.

Rude Perception
16 juni 2008, 21:45
Wel heel stom dat je hem niet eerst heb laten drogen.

ColourofFire
16 juni 2008, 21:48
You're boned.

Bier is vrij naar spul om in electronica te krijgen. Je had hem sowieso eerst moeten laten drogen. Als het maar een klein beetje bier was is er hopelijk niet teveel aan de hand en is het goedkoop te repareren. Het is sowieso een goed teken dat er iig nog lampjes branden. Komt er ook wat ruis oid uit?

jacky
16 juni 2008, 21:57
Was het Heineken ?

Sjoerd
16 juni 2008, 22:09
ik heb hem dus wel laten drogen, er zat minstens 12 uur tussen dat ik hem weer aandeed..

ik hem hem bij feedback gekocht, is het het beste om hem daar weer heen te brengen?

er komt trouwens niks van ruis of iets dergelijks uit de amp, er komt alleen helemaal geen geluid uit..

Squier4ever
16 juni 2008, 22:20
zekeringen gecheckt? waarschijnlijk zijn die geknald.

Daemon
16 juni 2008, 22:27
zekeringen gecheckt? waarschijnlijk zijn die geknald.

Dat wou ik dus ook net zeggen. En als dat het geval is heb je geluk: zekeringen kosten geen bal.

Powerchordschuiver
16 juni 2008, 22:38
Wijze les. Zet nooit flessen en glazen op je amp. Zo vraag je erom!

Sjoerd
16 juni 2008, 22:47
ok, bedankt voor jullie hulp.

kan ik nu gewoon het beste naar feedback terug gaan, of ergens anders heen gaan waar ze dit repareren??

zo ja, waar??

heel erg bedankt,

Sjoerd.

Rormo
16 juni 2008, 23:09
een zekering kun je zelf kopen bij de locale elektronica boer. Zelf verwisselen heb je alleen een schroevendraaier voor nodig.

PimRocks
16 juni 2008, 23:15
als je je amp naar feedback brengt ben je 'm wel ff kwijt, zou ik niet doen.

Sjoerd
17 juni 2008, 00:18
ok, ik ben alleen niet zo handig met electronica ect, hoe zie je bijvoorbeeld welke zekering je moet vervangen??

ik denk dat ik de versterker dan (aan de achterkant) moet openschroeven?

JER00N
17 juni 2008, 00:41
Een zekering is over het algemeen een glazen buisje van ongeveer 1,5 cm lang met een draad erin. Als de zekering doorgebrand is zie je dat dat draadje kapot is (staat normaal strak) en moet je hem dus vervangen met een nieuwe, uiteraard van dezelfde stroomsterkte en type (traag of langzaam).

Rormo
17 juni 2008, 11:06
in je boekje staat wel aangegeven waar de zekering zit. Meestal is dit een rondje aan de achterkant van je amp wat je met een schroevendraaier uit je amp kunt draaien zonder de amp open te schroeven.

Ik heb laatst ook een probleem gehad. Zoek anders even op een topic van mij met iets als "peavey valveking kapot" als titel. Daar staat eigenlijk precies in hoe het allemaal in z'n werk gaat. Als ik het kan dan kan jij het ook iig want zo handig ben ik niet :)

Harry
17 juni 2008, 11:42
blijkbaar is dit iets wat we af en toe aan een berichtje moeten plakken. Dingen als 'zet nooit een glas of flesje met iets nats op je versterker' of 'knip nooit je oude snaren door als ze nog op spanning zijn', en 'zet nooit je handtekening onder iets dat je niet snapt'. Want deze dingen zijn al fout gedaan door de generaties voor ons.

Rutger
17 juni 2008, 11:47
Maar helaas, alle lichten ect (incl lampen) branden nog er komt alleen nul geluid uit de versterker..

Dit kan toch geen zekering zijn? Als de zekering door is, doet helemaal niks het meer, ook de lichtjes en buizen niet.

Daemon
17 juni 2008, 12:00
in je boekje staat wel aangegeven waar de zekering zit. Meestal is dit een rondje aan de achterkant van je amp wat je met een schroevendraaier uit je amp kunt draaien zonder de amp open te schroeven.

Ja meestal wel, maar het bier is in de amp gelopen, dus ik ben er vrij zeker van dat het niet om die fuses zal gaan. + als die statesman ook maar in de buurt komt van het aantal zekeringen dat in m'n triamp zit, dan heeft ie er de nodige in zitten waar je de hele amp voor uit z'n kast moet halen...

no 1 hops
17 juni 2008, 12:53
menig concert is verziekt door bier ( in de mixer of andere belangrijke apparatuur)
bv de lichtshow van een dire straights concert

the sure thing
17 juni 2008, 13:36
eeeehhhh... als alle lichtjes branden, dan is de zekering er toch niet uit geknald?

Daemon
17 juni 2008, 14:17
Jawel hoor, mijn amp had pas ook dat er 2 zekeringen binnen in de amp kapot waren (long story) maar alle buizen branden toen nog steeds.

Rormo
17 juni 2008, 14:38
eeeehhhh... als alle lichtjes branden, dan is de zekering er toch niet uit geknald?

Dat schijnt dus wel te kunnen...

jacky
17 juni 2008, 18:24
Je hebt in een buizen amp meestal 2 zekeringen een voor de power trafo en iets in de richting van 1,5 tot 4 A gaat deze er uit brand er niets meer

En een hoogspannings zekering een zekering dus die in de voedings lijn van je amp zit gaat deze er uit blijven de buizen gewoon gloeien waarde zal rond de 250mA tot 1A liggen

Als deze laatste er uit ligt kan je geluk hebben de amp is nu droog genoeg en mischien heeft hij geen blijvende schade opgelopen.
Dus vervangen of laten vervangen en kijken wat er gebeurt.

Sjoerd
17 juni 2008, 23:46
ik heb even gekeken en er zitten inderdaad 2 zekeringen in de amp. Één zekering bij het netsnoer die de gehele stroom van de versterker haalt (geen een lampje of buis doet het dan meer) en een "anode fuse" Deze is bij mij gesprongen heb ik gezien. Waarschijnlijk dat de buizen hierdoor nog gloeien, en ik ga hem zo snel mogelijk vervangen. bedankt.