PDA

View Full Version : Guitar to Midi Converter



Jason34
16 juni 2008, 19:07
Aangezien ik vrij veel bezig ben met midi icm mijn gitaartje kwam ik toevallig het volgende tegen:

LINK (http://www.axon-technologies.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1&menu=101)

Heeft iemand toevallig ervaring met deze converter of een soortgelijk apparaat. Het lijkt me namelijk erg interessant om een synthesizer te kunnen bespelen op een gitaar omdat de mogelijkheden van een keyboard wat beperkter is.

Ik ben benieuwd of hier namelijk positieve reacties op zijn. :punk:

Epic
17 juni 2008, 12:31
De spullen van Roland/Boss worden hier wel veel voor gebruikt.

ROLAND LINK (http://www.rolandce.com/products/products.php?prod_old=0&prod_new=0&cat_group_id=9&cat_head_id=0&cat_id=29&language_id=NL)

Er bestaan ook gitaren die het roland element al voorgeinstalleerd hebben.

Fender bijvoorbeeld (http://www.fender.com/products//search.php?partno=0134660380)

Albert
17 juni 2008, 13:28
Heb zelf een Roland GI-20, GR-33 en GR-1 gehad. En heb nu een Axon, heeft veruit de beste tracking van het stel. Vindt de interne geluiden minder dan de GR-33. Maar de Axon vertaalt wel het beste je spel naar midi en heeft ook de meeste configuratiemogelijkheden. Het is alleen wel een apparaat waar je de handleiding bij nodig hebt en wat geduld moet hebben voordat je hem ten volle kunt gebruiken (heb hem nu een jaar en heb nu pas het idee dat ik alles er aan snap). Ik gebruik hem zelf met een aparte synth omdat ik de interne geluiden wat mager vind.

Jason34
18 juni 2008, 09:56
Maar als ik het goed begrijp kan je dus ook softsynths of andere midi apparaten mee aansturen? En dit weer gebruiken in Cubase of een eventueel andere sequencer? Geeft het dan niet veel latency?

piezo
18 juni 2008, 11:22
Als je met een sequencer gaat werken zul je hoe dan ook tijdscorrecties in je sporen moeten aanbrengen, temeer omdat de vertraging van je computer/geluidskaart er ook nog bij komt.

HIER (http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=50868&page=3) staat het een en ander uitvoerig beschreven, onder meer over de werkelijke aanslagvertraging.

@ Albert:
Leuk dat er hier iemand is, die met zowel die Roland spullen als met de Axon ervaring heeft. Betreft de betere tracking van de Axxon hier de glitch-gevoeligheid, de aanslagvertraging, of allebei? En in hoeverre zorgen de correctieprotocols van de Axon voor bijvoorbeeld vermindering van dynamiek?

Jason34
18 juni 2008, 15:39
Blijkbaar is de Latency op de lage E en A snaar nog wel een beetje een probleem. Wat ik ook uit die link begrijp is dat je een gitaar to midi converter als de Roland MK-3 EN de synth nodig hebt? Zoals de Axion? Dus met alleen zo`n Axion redt je het niet? Ik vraag me ook af hoe het klinkt al je bend? Kan je het benden bijvoorbeeld toewijzen op een ander midi effect als pitching?

piezo
18 juni 2008, 17:15
De keten bestaat uit:
1) een hexafonische pickup (met een schakelkastje erbij), zoals de Roland GK-3 of het vergelijkbare dingetje van Axxon zelf
2)een pitch-to-whatever converter. Deze zit in een Axxon 19" module, een GI-20, GR-33 of vergelijkbaar.
3) Een of andere synth. In déze Axxon en in de GR-20/30/33 zit een synth ingebouwd, de GI-20 en de oudere Axxons zijn alleen converter.

1) en 2) zijn aparte eenheden, die je beide nodig hebt. Een met 2) geïntegreerde synth is niet nodig als je al synths hebt.

Bends klinken net zo als bij je gewone gitaargeluid, veel vloeiender en natuurlijker dan die van een pitchwheel op een klavier.
Of de converter snaar opdrukken kan vertalen in iets anders, zal afhangen van de mogelijkheden van de converter, maar gebruikelijk is het niet. Sommige effectunits kunnen echter pitch messages als stuursignaal gebruiken.

Albert
19 juni 2008, 08:15
@ Piezo
mijn ervaring is dat de tracking van de Axon beter is. Snellere respons en nauwkeuriger weergave. De Rolands zijn wat vergevingsgezinder wat onvolkomenheden in je gitaarspel betreft, maar de Axon pakt ook nuances mee (trillingen, kleine bends etc) die de Rolands wat minder weergeven. Dynamiek blijft bij elke gitaarsynth een probleem (is ook niet te voorkomen), maar vind mijn Axon veel dynamischer dan bijvoorbeeld de GR-33. Die was zo plat als een pannekoek in mijn beleving. Maar goed, zal ook wel verschillen per gitaar en element.

@ Jason34
Mijn advies: ga voor de Roland GR-20 of GR-33. Dit is een wat simpeler guitarsynth waarop je de basics te pakken kunt krijgen en waar een aantal bruikbare geluiden in zitten. Wil je dan meer, kun je altijd nog de Axon aanschaffen plus een externe synthmodule. De opties en mogelijkheden van de Axon zijn groot (wat betreft splits, hold-modes, presets, dynamiek, midi-mogelijkheden, etc.) en kunnnen nogal overweldigend zijn.
Wat de latency van de guitarsynths zelf betreft: in de praktijk valt het allemaal wel mee. Er wordt een hoop geschermd met getallen en dergelijke, maar probeer het zelf zou ik zeggen. Bij softsynths is het een kwestie van een snelle PC/laptop, goede geluidskaart en een lage latency (alhoewel, gebruik nu zelf een Pod X3L als geluidskaart met een laptop Duo2Core 1,5GHz, 2 Gig Ram en Asio4all drivers en dat werkt voor mij ruim voldoende).
Theoretisch gezien moet het mogelijk zijn om pitchbend aan wat anders toe te wijzen, moet eens even kijken of dat met alleen de Axon voor elkaar te krijgen is. Wat met de Axon wel leuk is, is het toewijzen van een CC-message aan de positie waar je aanslaat (bijv dicht bij de brug filter open, meer naar de hals filter dicht en de hele range daartussen). Dat zijn dingen die de Rolands niet kunnen.

piezo
19 juni 2008, 11:44
..........maar de Axon pakt ook nuances mee (trillingen, kleine bends etc) die de Rolands wat minder weergeven..........Je maakt me nu nieuwsgierig, Albert. Ik vind namelijk dat mijn GR-33 dat al voorbeeldig doet en als de Axxon een nòg betere spel expressie heeft ......
*****
............ Dynamiek blijft bij elke gitaarsynth een probleem (is ook niet te voorkomen), maar vind mijn Axon veel dynamischer dan bijvoorbeeld de GR-33. Die was zo plat als een pannekoek in mijn beleving. Maar goed, zal ook wel verschillen per gitaar en element..........Dat laatste weet ik wel zeker! Ik ben zeer benieuwd welke gitaar/hex combinatie jij gebruikt. Ik maak zelf heel veel gebruik van zowel subtiele als heftige aanslagdynamiek en met Godin-met-RMC piezo aansturing op een Roland kon ik niet uit de voeten.
Ik gebruik zelf voor aansturing een PRS en een DeArmond met GK-2A's. En ik moet dan mijn GR-33 qua aanslagrespons juist vaak wat temperen omdat die anders TE dynamisch is, zeker in vergelijking met de dynamische respons van de gitaarversterker of toetsenaansturing.
*****
...........Wat de latency van de guitarsynths zelf betreft: in de praktijk valt het allemaal wel mee. Er wordt een hoop geschermd met getallen en dergelijke, maar probeer het zelf zou ik zeggen...........Nou, de reden dat ik ("Matrix" in die link die ik hierboven gaf) de werkelijke vertragingen ging meten, is juist dat die waarden nooit genoemd worden. Er wordt mij juist te veel geschermd met "nu nog beter", "nieuwe formule" en zo.
Los daarvan gaat muziek om gevoel en de enige manier om er achter te komen of een gitaarsynth iets voor je is, is inderdaad het zelf te proberen. En daarbij niet na een uurtje al te concluderen dat het niks is, want ermee leren omgaan kost nu eenmaal veel tijd.
*******
.............. Wat met de Axon wel leuk is, is het toewijzen van een CC-message aan de positie waar je aanslaat (bijv dicht bij de brug filter open, meer naar de hals filter dicht en de hele range daartussen).................. Lijkt me hartstikke leuk, zulke expressiemogelijkheden. Overigens gebruik ik daarvoor gewoon het expressiepedaal van mijn GR-33, die ook meteen mijn main MIDI controller is voor de aansturing van Vox Tonelab, multi-FX, switchers en andere synths. Het is jammer dat ik aan de schakelpedalen niet MIDI-boodschappen naar keuze kan toewijzen, maar met een extra desktop controllertje er bij kan ik me wel redden.

Jason34
19 juni 2008, 15:16
@ Jason34
Mijn advies: ga voor de Roland GR-20 of GR-33. Dit is een wat simpeler guitarsynth waarop je de basics te pakken kunt krijgen en waar een aantal bruikbare geluiden in zitten. Wil je dan meer, kun je altijd nog de Axon aanschaffen plus een externe synthmodule. De opties en mogelijkheden van de Axon zijn groot (wat betreft splits, hold-modes, presets, dynamiek, midi-mogelijkheden, etc.) en kunnnen nogal overweldigend zijn.
Wat de latency van de guitarsynths zelf betreft: in de praktijk valt het allemaal wel mee. Er wordt een hoop geschermd met getallen en dergelijke, maar probeer het zelf zou ik zeggen. Bij softsynths is het een kwestie van een snelle PC/laptop, goede geluidskaart en een lage latency (alhoewel, gebruik nu zelf een Pod X3L als geluidskaart met een laptop Duo2Core 1,5GHz, 2 Gig Ram en Asio4all drivers en dat werkt voor mij ruim voldoende).
Theoretisch gezien moet het mogelijk zijn om pitchbend aan wat anders toe te wijzen, moet eens even kijken of dat met alleen de Axon voor elkaar te krijgen is. Wat met de Axon wel leuk is, is het toewijzen van een CC-message aan de positie waar je aanslaat (bijv dicht bij de brug filter open, meer naar de hals filter dicht en de hele range daartussen). Dat zijn dingen die de Rolands niet kunnen.

Ik ben wel overtuigd dat het waarschijnlijk wel wat is voor mij. Ik heb een aardig snelle pc en een toneport, dus dat zit wel goed. Maar even resumeren: Als ik dus voor de GR-20 of 33 ga heb ik dus ook de GK-3 pickup nodig toch? Weet iemand of deze ook gewoon past op een linkshandige gitaar?

piezo
19 juni 2008, 15:47
Maar even resumeren: Als ik dus voor de GR-20 of 33 ga heb ik dus ook de GK-3 pickup nodig toch? Weet iemand of deze ook gewoon past op een linkshandige gitaar?Ja, een GK-3 heb je ook nodig. Volgens mij wordt die bij de GR-20 standaard bijgeleverd.

De GK-3 kan ook op een linkshandige gitaar, maar mogelijk komen de kabels er aan een onhandige kant uit en moet je die even vastplakken aan de gitaar.

Albert
20 juni 2008, 07:31
Je maakt me nu nieuwsgierig, Albert. Ik vind namelijk dat mijn GR-33 dat al voorbeeldig doet en als de Axxon een nòg betere spel expressie heeft .....

Smaken en meningen verschillen natuurlijk op dit gebied, maar mijn ervaring is dat de Axon beter is (na wat tweaken dan....)


*****Dat laatste weet ik wel zeker! Ik ben zeer benieuwd welke gitaar/hex combinatie jij gebruikt.

Gebruik zelf een Epiphone Sheraton uit 94 met een GK-3 en een Parker P38 met een GK3.


Los daarvan gaat muziek om gevoel en de enige manier om er achter te komen of een gitaarsynth iets voor je is, is inderdaad het zelf te proberen. En daarbij niet na een uurtje al te concluderen dat het niks is, want ermee leren omgaan kost nu eenmaal veel tijd.

Helemaal mee eens!


Overigens gebruik ik daarvoor gewoon het expressiepedaal van mijn GR-33

Kan natuurlijk ook. Dat is een nadeel van de Axon, je hebt een externe midicontroller nodig of je moet losse expressiepedalen aansluiten via de achterkant.

Albert
20 juni 2008, 07:33
Probleem met zon midi-gitaar is dat je setup zo'n stuk groter wordt. Ik heb in mijn setup:
- 2 gitaren
- 2HE flightcase met GRX-4 en pedalen
- 4HE flightcase met Axon en powerconditioner
- Floorboard met Pod X3L
- Floorboard met FCB-1010
- Synth-standaard
- Laptop
- Korg Micro-X
En een heeeeeeeeeeleboel kabels.......

Kaboemba
20 juni 2008, 09:20
Nou dat is maar net hoe ver je gaat Albert.
Heb zelf een midibas (peavey cyberbass) met een peavey basmodule, ampeg preamp en een eindtrap. Die midibass is echt super, heeft naast midi pickups ook nog elektronika in de hals welke dus door geeft op welke positie je speelt.

Alles zit in een koffer van 5 he hoog ( de bas zelf niet he).

Voor gitaar had ik een gr-30, maar hopelijk binnenkort ook een axon, heb de elementen nog wel gehouden.

Op een schaal van 1 tot 10 waar staat dan de roland gr-33 en waar de axon kwa geluiden ? Is het echt veel minder of gewoon minder ?
Btw welke extra module gebruik jij dan wel ?

Albert
20 juni 2008, 11:33
Die Cyberbass is idd een interessant systeem. Heb je geen last van valse triggers als je wat hard aanslaat?

Ik gebruik als extra module een Korg Micro-X, synth met klein toetsenbord. Makkelijk als je af en toe een akkoordje snel neer wilt leggen. En een aantal softsynths via mn laptop (o.a. atmosphere).

Wat betreft de vergelijking Axon/Roland: ik zou zeggen de Roland een 7, de Axon een 6. De Axon heeft een paar mooie geluiden, maar het klinkt allemaal vrij 'plat' en mist 'punch'. Het is prima bruikbaar als tapijtje tijdens het cleane werk, maar als geluid an-sich vindt ik het te weinig body hebben. En de blaasinstrumenten missen realisme. Maar goed, smaken verschillen dus ik zou zeggen zelf uittesten. Er gaat bij mij nog een Yamaha motif rack bijkomen.

Kaboemba
27 december 2008, 11:22
Het heeft even geduurd maar hij is er dan toch, de Axon mkII.
Werkt inderdaad perfect (als in veel beter dan de roland) en wat je zei klopt.
De geluiden zijn wat minder maar de bespeelbaarheid veel (heel veel) beter.
Midibass is ook alweer de deur uit en ik gebruik nu de axon op de bass en op gitaar en vooral op ed baas is het verschil ernorm.
Het zal nog wel een tijd duren voordat ik alles door heb, maar wat een mogelijkheden heb je dan ook.
Nu nog een goede soundmodule erbij :dance:

Gjalt
27 december 2008, 12:00
Heey,

Ik wil geen roet in het eten gooien, maar live op het podium met een laptop?
zou ik niet doen (ook niet als toetsenist zijnde).

Liever een fatsoenlijk bedrag uitgeven aan een mooie hardsynth. (nord lead/nord electro of een yamaha motif of roland V-synth module, die dingen zijn echt de top als het om geluiden gaat, weet alleen niet hoe ze in combinatie met een gitaar werken, maar als het gewoon om midi gaat zal er niet een al te groot verschil zijn in geluid.

Kaboemba
27 december 2008, 12:41
Het dat doe je ook niet, tis geen software tis hardware.

http://www.alienguitarabduction.com/Axon.jpg

Btw er zijn steeds meer mensen die wel met een laptop op een podium gaan en wat denk je dat er in line6 of ander spul zit ?

Gjalt
27 december 2008, 15:03
Heey,

Nee, maar er zijn mensen die niet de synth uit de axxon gebruiken en daarvoor software synths gebruiken, sta je alsnog met een laptop op het podium. Lijkt mij niks eigenlijk. (zal hem liggen dat ik een vrij goed bedienbare synth heb met een prachtig geluid)