PDA

View Full Version : Zelfbouw OD/Distortion pedaal



Bernd Veenema
16 juni 2008, 14:17
Hoi Zelfbouwers,

Na mijn eerdere zelfbouwprojecten (flightcase en 2 cabinetten) lijkt het mij nu leuk om eens bezig te gaan met het maken van een aantal pedaaltjes.
Ik heb eigenlijk een leuk distortionpedaal nodig, maar heb momenteel even niet de middelen om een OCD of een Box of Rock aan te schaffen.

Nu lijkt het mij leuk om zelf 1 te bouwen. Op het internet staan een heleboel schema's, maar ik weet niet welk pedaal geschikt is om te worden gemaakt door een absolute beginner op dit gebied.

Nu weet ik dat Valoosj een Box of Rock clone heeft gemaakt. Dit lijkt mij een erg interessant pedaal. Ook is er op internet een schema te vinden van de Fulltone OCD. (Zie het grote OCD topic, pagina 18 ).Verder zijn er ook schema's te vinden van bv de Klon Centaur.

Mijn vraag is eigenlijk welk pedaal geschikt is om te worden gebouwd door een absolute beginner. Een tweede vraag is of er ook boeken of websites zijn te vinden waar wordt uitgelegd hoe je een schema moet lezen. Ik heb daar namelijk weinig verstand van.
Is het trouwens ook verstandig om eerst een kit te kopen van een bepaald pedaal of is het ook niet al te ingewikkeld om de componenten los te kopen?

@ Valoosj, ik weet dat jij een Box of Rock kloon hebt gebouwd. Hoe klinkt deze en is deze enigszins gemakkelijk te bouwen?

Alle tips zijn welkom!

ponq
16 juni 2008, 15:56
Of je nu een 'simpele' dist+, SHO etc bouwt of een iets 'complexere' Box of Rock, Dr Boogey, OCD... dat maakt op zich niet uit. Je zult alleen in de 2e categorie veel meer geduld moeten opbrengen. Je 'fouten' zullen hetzelfde zijn, alleen komen ze natuurlijk vaker voor bij een moeilijker circuit.

OCD schema hieronder is niet zo lastig:
http://i197.photobucket.com/albums/aa131/veroboard/Commercial/Fulltone/OCD/ocd_vero.png

Probeer het schema te volgen aan de hand van het 'fysieke' veroboard. Op die manier leer je de componenten schematisch en 'echt' herkennen.

Onderdelen hiervoor zijn algemeen verkrijgbaar:
newtone-online.nl, musikding.de etc

Box of Rock PCB van Valoosj heb ik 'gemaakt' op basis van een schema op internet (er zijn trouwens tal van BoR pbc's beschikbaar door anderen gemaakt). In hoeverre deze exact klinkt als een 'echte' BoR weet ik niet, nooit naast elkaar gehouden. Boeit dat als ie goed klinkt?

Mss heb ik nog wel een BoR PCB voor je liggen (moet ik ff checken, ik ben bang dat ze 'op' zijn) anders kan Valoosj er eentje voor je etsen (zie zijn sig).

Mocht je echt simpel willen beginnen. Neem dan het SHO pakket van Newtone-online.nl (de flowerbooster) en bestel er een extra 100k log pot bij. Deze pot gebruik je dan als Volume control. Op die manier heb je een SHO die je flink open kan draaien zonder dat ie direct loeihard gaat. De Volume-pot zorgt er voor dat je een goeie scheur krijgt met een fatsoenlijk volume.

Succes!

Jimwoud
16 juni 2008, 16:07
Wist niet dat er van Een OCD een vero layout was. welke pots moeten log of lin zijn?

Ben btw nog steeds met de BoR bezig maar krijg die punten op de fets(BS170) niet goede gemeten. Denk dat het aan m'n multimeter ligt.

ponq
16 juni 2008, 16:10
Over t algemeen: Volume = Log, rest (tone, drive) = Lin.

BoR-opmerking heb ik beantwoord in je BoR-topic ;)

Bernd Veenema
16 juni 2008, 21:09
Ik heb binnenkort vakantie en dan zou ik wel eens willen proberen om een OCD of een BoR te maken. Zijn er ook OCD-PCB's te krijgen? Dat lijkt mij namelijk wat makkelijker werken, of valt dat verschil mee?
Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij het bestellen van de onderdelen? Zijn er bijvoorbeeld onderdelen waar ik altijd wat meer van moet bestellen voor de zekerheid? En hoe zit het met de bedrading?

@ Ponq, bedankt voor de informatie en het aanbod. Als je nog een BoR-PCB hebt hoor ik het graag. Anders zou ik er eentje kunnen laten etsen door Valoosj dus.

ponq
16 juni 2008, 21:16
De pcb die ik naar JimWoud heb gestuurd was toch de laatste, sorry. Stuur Valoosj maar n PM, hij etst prima PCB's.

OCD PCB is er denk ik ook wel, check eens op freestompboxes.org. Ik werk zelf t liefst met PCB, maar er zijn ook mensen die zweren bij stripboard. Stripboard is wat minder arbeidsintensief in vergelijk met het zelf etsen. Maar als je t etsen+boren uitbesteedt is een PCB naar mijn mening weer makkelijker.

Extra dingen bestellen: ja, gewoon doen. Paar weerstandjes extra (een paar van 1k 10k 100k 1M, door die te mixen kan je al heel wat waardes krijgen). IC's/transistoren/diodes gewoon dubbel bestellen van wat je nodig hebt. T kost mss 30-70 cent extra voor n IC, maar als de ene die je hebt stuk gaat ben je alleen al aan verzendkosten meer kwijt om een nwe te bestellen.

Als je voor de BoR gaat, bestel dan sowieso 5 extra BS170“ s. Kwetsbare dingetjes...

Succes!

Valoosj
16 juni 2008, 22:48
BoR komt idd van Ponq. Van de OCD heb ik net een layout gemaakt en geėtst. In de vakantie ga ik die maken, maar ik wacht nu nog op enkele weerstanden. Om die trouwens zo origineel mogelijk te krijgen heb je wel bepaalde types caps en weerstanden nodig. Ik heb er wel even mee bezig geweest om t allemaal te hebben. Via banzai goed te doen trouwens. Eens mijn pcb-layout goedgekeurd is door mezelf en Artnaz maak ik wel eens een goede parts list.

Vanavond trouwens net een Brown Sound in a Box gemaakt. Heftige drive waar Zvex zijn Box of Rock op gebaseerd zou hebben. Zeker de moeite waard en helemaal niet zo moeilijk.

Printjes etsen kan ik best doen voor je. Voor de OCD zou je dan best wachten tot ik of Artnaz hem werkend krijg, dan ben je zeker dat mn layout goed is. Als hij slecht is moet ik nu enkel Artnaz gratis een nieuwe geven :D

De BoR/BSIAB en SHO kan ik dus wel voor je etsen, PM me maar en we bespreken de prijs wel. Layouts van Ponq kan je dan nog via mail van hem of van mij krijgen, dan moet je niet met vero werken.

Bernd Veenema
22 juni 2008, 15:33
BoR komt idd van Ponq. Van de OCD heb ik net een layout gemaakt en geėtst. In de vakantie ga ik die maken, maar ik wacht nu nog op enkele weerstanden. Om die trouwens zo origineel mogelijk te krijgen heb je wel bepaalde types caps en weerstanden nodig. Ik heb er wel even mee bezig geweest om t allemaal te hebben. Via banzai goed te doen trouwens. Eens mijn pcb-layout goedgekeurd is door mezelf en Artnaz maak ik wel eens een goede parts list.

Vanavond trouwens net een Brown Sound in a Box gemaakt. Heftige drive waar Zvex zijn Box of Rock op gebaseerd zou hebben. Zeker de moeite waard en helemaal niet zo moeilijk.

Printjes etsen kan ik best doen voor je. Voor de OCD zou je dan best wachten tot ik of Artnaz hem werkend krijg, dan ben je zeker dat mn layout goed is. Als hij slecht is moet ik nu enkel Artnaz gratis een nieuwe geven :D

De BoR/BSIAB en SHO kan ik dus wel voor je etsen, PM me maar en we bespreken de prijs wel. Layouts van Ponq kan je dan nog via mail van hem of van mij krijgen, dan moet je niet met vero werken.

Ik kom daar graag eens op terug Valoosj! Ik hoop over een aantal weken wat meer vrije tijd te hebben en dan lijkt het mij erg leuk om eens wat effecten te gaan bouwen. De noodzaak tot zelfbouw is nu eerst even voorbij aangezien ik weer een nieuwe bijbaan heb (ik ga voortaan gitaren verkopen), en de middelen er dus weer zijn om een OCD te kopen.


Ik wil binnenkort zeker een aantal pedalen bouwen en mijn ultieme doel is om ooit op een zelfgebouwde gitaar, met zelfgebouwde effecten op een zelfgebouwde vesterker te spelen, maar dat is nog even toekomstmuziek.

Valoosj
22 juni 2008, 15:49
Hehe, bij mij stopt het toch na de zelfbouw gitaar (deze zomer begin ik eraan!) en de zelfbouw pedalen. Een amp steekt toch gauw meer geld in, en als het dan niet naar wens is ben je veel kwijt. Natuurlijk is een Bogner met zijn 2200 euro ook al veel geld...

no 1 hops
22 juni 2008, 17:15
vergeet ook de nijboer real tube screamer niet!

ponq
23 juni 2008, 08:57
Hehe, bij mij stopt het toch na de zelfbouw gitaar (deze zomer begin ik eraan!) en de zelfbouw pedalen. Een amp steekt toch gauw meer geld in, en als het dan niet naar wens is ben je veel kwijt. Natuurlijk is een Bogner met zijn 2200 euro ook al veel geld...

Ik spreek je over een jaar hier nog wel es over! :D :D :D

Voor mij is het : zelfbouw FX, dan zelfbouw Amp, dan (ooit) zelfbouw gitaar...

G.G.
30 juni 2008, 20:49
(Zie het grote OCD topic, pagina 18 )

Aangezien de zoekfunctie niet werkt op 3 letters, heeft iemand toevallig een linkje naar dat topic?

Bernd Veenema
30 juni 2008, 20:50
Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107271) is de link!

G.G.
30 juni 2008, 20:51
Hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107271) is de link!

U bent een held!!! Deze ga ik binnenkort maar eens bouwen, want het origineel klonk wel erg lekker.

HaroldA
30 juni 2008, 21:22
Eens mijn pcb-layout goedgekeurd is door mezelf en Artnaz maak ik wel eens een goede parts list.
:rockon:


Aangezien de zoekfunctie niet werkt op 3 letters, heeft iemand toevallig een linkje naar dat topic?
google is your friend: site:gitaarnet.nl/forum ocd (http://www.google.nl/search?q=site%3Agitaarnet.nl%2Fforum+ocd)

Valoosj
30 juni 2008, 21:39
:rockon:


Er zijn momenteel nog 2 weerstanden onderweg van een kennis uit Canada, daarna kan ik beginnen met de OCD. Sit tight, want ik ben ook nog bezig met mn delay te maken. En mn Crunch box staat ook nog te wachten...

G.G.
1 juli 2008, 07:36
Er zijn momenteel nog 2 weerstanden onderweg van een kennis uit Canada, .

Zijn er onderdelen die niet gemakkelijk te verkrijgen izjn bij newtone ofzo? Voordat ik eraan begin?

ponq
1 juli 2008, 09:50
Volgens mij is alles te verkrijgen bij newtone.

Valoosj
1 juli 2008, 10:38
Normaal gezien is het geen probleem. Ik ben gewoon 2 weerstanden (carbon film) vergeten te bestellen, en die kon ik in t stad hier niet los krijgen. Die kerel in Canada heeft van mij enkele pcb's gekregen, en nu stuurt hij in ruil een 30 tal washers voor mn 3PDT's op en die 2 weerstanden die ik vergeten was.

G.G.
1 juli 2008, 18:07
Volgens mij is alles te verkrijgen bij newtone.

Kijk, dat wil ik horen. Nu ff een boodschappenlijstje maken voor dat ding en aan de slag.