PDA

View Full Version : Looking for THAT tone



Grandma_Placenta
9 december 2001, 22:06
Ja ik heb dus een Koch Multitone 100watt met El34's erin en een Ibanez RG470, ik vind zelf dat ik het bijna perfecte geluid heb, maar ik mis toch nog iets, ik zou mijn distortion wat voller en smeuïger willen laten klinken, maar ik weet niet wat t beste is om te doen om dat te verwezenlijken. Ik dacht zelf misschien aan andere buizen, 6L6jes ofzo, of een paar andere elementen, want die elementen in die ibanez behoren nou niet bepaald tot de top in elementenland.
Zou iemand mij kunnen adviseren wat te doen?

gangsta
9 december 2001, 22:45
nieuwe elementen of/en een pedaaltje.

JV
9 december 2001, 23:07
ik heb de multi 50 watt. om extra gain te krijgen zet ik altijd men ts9 aan bij de distortion en een noise gate. geeft een heerlijk geluidje

SteavisSmokin
10 december 2001, 01:10
Andere buizen kan een hoop schelen maar 6L6 buizen kan je niet zomaar in een EL34 bak stoppen. Een 6L6 heeft namelijk een andere 'pin lay-out' dan een EL34, dus stel dat je dit zou willen dan zouden er wat modificaties aan te pas moeten komen. En dan zou ik je eerder 6V6 buizen aanraden voor een smeuiger geluid, maar vraag is of die de plaat-voltage van die versterker wel aankunnen. Ik geloof alleen dat als je dat soort dingen moet gaan veranderen om het geluid te krijgen wat je wilt dat je de verkeerde versterker hebt en dat stél dat je zoiets echt wilt doen je beter een andere versterker kan overwegen.

Wat ik je dus aan zou raden om te doen is de bestaande buizen vervangen door betere en de bias na laten kijken en checken of hij nog iets hoger kan voor een wat smeuigere sound (gaat wel van de levensduur van de buizen af). Daarnaast is het aanschaffen van nieuwe elementen een erg goed idee, dat kan ook al een hoop schelen.

Steven

Grandma_Placenta
10 december 2001, 09:15
Dat met die buizen wordt voor mij geen probleem, want in de Multitone zit een of ander systeem dat ik bijna alle eindbuizen in de versterker kan gebruiken, ik zal als misschien es wat 6v6 buizen erin zetten.

SteavisSmokin
10 december 2001, 18:29
Informeer dan eerst bij Koch zelf of de plaat voltage van de versterker niet te hoog is voor 6V6 buizen! Anders is er een redelijke kans dat je je versterker molt. De bias moet je ook afstellen als je eindbuizen vervangt, weet je niet hoe dit moet dan kan je het beter laten doen.

NOS 6V6 buizen zijn trouwens wel goedkoop in vergelijking met 6L6 buizen, heb zelf een set RCA 6V6 besteld (wordt gezien als de beste 6V6 buis die er is) voor 150 piek per paar bij FNS.

Grandma_Placenta
10 december 2001, 20:31
150 per paar?!?!?!?!?! dan ben ik gvd 300 piek kwijt voor 4 buizen

SteavisSmokin
11 december 2001, 15:20
Je hebt ook wel goedkopere hoor, de Electro Harmonix 6V6GT (= gemaakt door Sovtek) zijn bij FNS 60 piek per paar. RCA's zijn New Old Stock buizen, erg gewild en niet meer gemaakt vandaar de prijs, die voor 6V6 buizen van RCA héél erg mee valt als je ze vergelijkt met de RCA 6L6 buizen, die kosten rond de 450-500 piek per paar.

S.

Yek
16 mei 2002, 01:09
ligt eraan waar het volle geluid voor is. Als het puur voor solo's is, gebruik dan een pedaaltje. Ik gebruik voor solo's een BOSS DS-1 (met de DIST helemaal dicht en de TONE bijna ook!) bovenop mijn GAIN-kanaal van mijn Koch Multitone. Met die minimale settings krijg je een ronde toon, volle sustain en geen sissende gain.

Lacrymosa
16 mei 2002, 09:16
Een compressor is ook heel hard aan te raden, en een soort van boost pedaaltje (iets van een Tube screamer met de Dist. helemaal dicht, of een ander scheur pedaaltje)

Verder is het zeker de moeite waard om nieuwe elementen in je gitaar te zetten.
Ik ben zelf ook nog steeds aan het twijfelen welke elementen ik nou in mn gitaar moet zetten (EMG, DiMarzio, Seymour Duncan ze hebben allemaal hun voor en tegens)

Maar wat het allerbelangrijkste is: Techniek!!

CheerS!!

Andrewski
16 mei 2002, 11:43
Ik heb in een van mijn gitaren 2 SH5 humbuckers van Seymour Duncan zitten. Deze geven een voller geluid dan de standaard elementen van mijn Ibanez. Andere elementen in je gitaar zetten zou je kunnen overwegen, het maakt echt een verschil!