PDA

View Full Version : To Strat or not to Strat?



Fireplace
16 juni 2008, 03:30
Ik heb een Japanse Strat uit 1986/87 waar ik het qua speelcomfort, betrouwbaarheid en looks nooit helemaal 100% mee heb kunnen vinden. Zeker geen grote problemen, maar net teveel om het echte liefde te laten worden. Na 20 jaar redelijk trouwe dienst lopen er een paar frets aan en moeten er ook een paar gevlakt of zelfs vervangen worden, en vraag ik me af of het afschrijvingspunt niet zo'n beetje bereikt is.

Tot mijn verbazing zag ik dat op Marktplaats voor Japanse Fenders uit dat bouwjaar nog min of meer de prijs geboden wordt die ik er destijds voor betaald heb (en daar maak ik uit op dat Japanse Fenders dus wél hoog gewaardeerd worden), en ik heb zelf mijn oog inmiddels laten vallen op een prachtige (nieuwe) candyapple red Mexicaanse Standard voor wèhnug.

Graag zou ik van de Fender-kenners onder jullie horen of dit een ruil is waar ik blij van ga worden, of dat ik beter in het herfretten en opknappen van mijn oude Japannertje kan inversteren. Ik neem zonder meer aan dat de Mexican Strats degelijke gitaren zijn, maar ik heb geen idee waar ze staan ten opzichte van de Japanners. Eventuele input wordt zeer op prijs gesteld!

Eko
16 juni 2008, 06:31
Het ligt er aan over wat voor strat je het hebt. Een Hondo is alleen voor de gein nog wat waard , of voor speciale verzamelaars. Een jJpanse Fender of Squier kan heel leuk zijn. Ligt een beetje aan de serie. Voor de gezochte Squiers geld dat er een JV serie als eerste is geweest met daarna een Sq. Heel vreemd genoeg kwam en daarna een E-serie. De eerste twee zijn best gezocht en doen op dit moment al heel leuke bedragen.
De bedragen hangen nogal af van de staat waarin het instrument verkeerd. Soms zijn de instrumenten zwaar verbouwd. Andere halzen, elementen , stemmechanieken enz. Naar mate het instrument origineler is loopt ook de verzamelwaarde op.
Voor een Mexicaan geld een dagwaarde van ongeveer hooguit 400-450 euro. Een normale Japanner ligt daar boven. Een ruil met een verzamelwaardig instrument als een JV of een Sq zou ik zeker niet doen.
Een herfret kost ongeveer 125-150 piek en dat is soms nog niet eens helemaal nodig.

Lexvandoef
16 juni 2008, 08:50
De ts heeft wel een Japanse Fender, maar geen Squier/JV/E series. Daar is de gitaar te oud voor.

Je zegt zelf dat de gitaar wel goed is, maar nooit een echte liefde is geweest. Dan zou ik hem (als de frets echt op zijn, je kan het laten checken bij een gitaarbouwer) verkopen en een andere strat terug kopen. De Mex Classics/classic players schijnen echt goed te zijn.

zeppo
16 juni 2008, 09:13
De ts heeft wel een Japanse Fender, maar geen Squier/JV/E series. Daar is de gitaar te oud voor.
Squier JV/SQ is van voor 1986/87 hoor! De E-Serie, waar ik er zelf een van heb, is van rond '86

Enfin: Ik zou denken dat een (gedeeltelijke) refret wel de moeite waard is. Het zijn nl. goede stukken hout waarvan die gitaren zijn gemaakt.
Ga eerst eens na waarom deze Japanse Fender nooit jouw liefde is geworden: het komt bij mij een beetje vreemd over dat je nu gaat voor weer een strat.

Hendriks
16 juni 2008, 09:39
E serie 1984/1987

Lexvandoef
16 juni 2008, 09:56
Squier JV/SQ is van voor 1986/87 hoor! De E-Serie, waar ik er zelf een van heb, is van rond '86

Enfin: Ik zou denken dat een (gedeeltelijke) refret wel de moeite waard is. Het zijn nl. goede stukken hout waarvan die gitaren zijn gemaakt.
Ga eerst eens na waarom deze Japanse Fender nooit jouw liefde is geworden: het komt bij mij een beetje vreemd over dat je nu gaat voor weer een strat.

Ohja, wacht das waar, de E-series loopt nog door tot '87 idd. Maar JV/SG echt niet hoor!

Fireplace
16 juni 2008, 12:16
Dank aan allen voor de reacties tot zover. Ik heb nog eens wat research gedaan en uitgevonden dat mijn huidige Fender uit 1988/89 komt, het is er een uit de H-serie. De gitaar is nog precies zoals hij uit de winkel kwam, volledig standaard.

Ik speel al jaren op verschillende Strats en wil niks anders meer, maar mijn probleem met dit exemplaar is dat hij, zeker onder warme stagelights, maar matig op stemming blijft. Daarom knap ik er elke keer weer op af.
Het gaat me dus niet noodzakelijk om de waarde, ik wil uiteindelijk een goede, betrouwbare Strat die geen problemen heeft met mijn (voornamelijk in mijn verbeelding) David Gilmour-bends.

zeppo
16 juni 2008, 12:40
Ik speel al jaren op verschillende Strats en wil niks anders meer, maar mijn probleem met dit exemplaar is dat hij, zeker onder warme stagelights, maar matig op stemming blijft. Daarom knap ik er elke keer weer op af.
Het gaat me dus niet noodzakelijk om de waarde, ik wil uiteindelijk een goede, betrouwbare Strat die geen problemen heeft met mijn (voornamelijk in mijn verbeelding) David Gilmour-bends.

Ok, kijk dan ook eens naar:

- nieuwe (Graphtech) topkam.
- andere stemmechanieken.
- andere veren voor de trem.

jaspie
16 juni 2008, 12:59
een refret kan wonderen doen. Kep zelf een E series. Door de jaren heen medium jumbo frest en nitro lak op de nek gekomen. Ook de pus en pot en de slaag plaat en de brugzadels zijn vervangen. Tis echt mijn favoriete gitaar nu, maja er is onderhand ook aardig wat aan gebeurt.

Petekay
16 juni 2008, 14:16
Ik heb zowel een standard mexico strat (in candy apple red) als een japanse strat te koop uit '82.

je mag ze wel komen vergelijken als je wil.