PDA

View Full Version : Bassdrum mic'en



JvD.
16 juni 2008, 00:02
Ik en m'n band gaan deze vakantie een EP opnemen, we zijn van plan dit onder eigen productie te doen.
We hebben al het benodigde materiaal in huis (mixers, microfoons, enz.) alleen zitten we met een probleem:

De vorige keer dat we iets hebben opgenomen hebben we alle instrumenten apart gedaan. Bij de drums kregen de kick en snare aparte mics (kick: AKG D112, snare: Shure SM57) en gebruikten we twee overheads voor de toms en bekkens (condensators).

De snare en overheads waren niet moeilijk om te plaatsen, maar bij het plaatsen van de kickmic liepen we tegen problemen aan; we wisten niet waar de mic precies moest staan. Het maakt groot verschil of de mic voor de basdrum staat of er ver in, of hij gecentreerd is of aan de zij- of bovenkant staat.

is er een manier om te bepalen hoe de kickmic het best geplaatst is?

Ook is me niet helemaal duidelijk wat de invloed van het voorvel van de basdrum is op het geluid. Op sommige sites wordt aangeraden om zonder voorvel op te nemen, anderen zeggen juist dat mét voorvel mooier is. wat is precies het verschil en maakt het dan nog uit wat de kwaliteit van het voorvel is?

guhlenn
16 juni 2008, 07:41
Voorvel is minder belangrijk maar bepaald mede de toon, ik stop een D112 meestal in de kick, veel lcick en oopmh, en een condensator erbuiten. Een kick moet sowieso flink ge EQ'd worden imho...

JvD.
16 juni 2008, 11:26
Voorvel is minder belangrijk maar bepaald mede de toon, ik stop een D112 meestal in de kick, veel lcick en oopmh, en een condensator erbuiten. Een kick moet sowieso flink ge EQ'd worden imho...
maar je verplaatst de mic niet heel vaak om het EQ-en te verminderen?
een bassdrum heeft toch ook gewoon een sweetspot?

bert k
16 juni 2008, 11:34
Ik zette live de bassmic altijd in de ketel, vrij dicht bij het vel, dus zonder voorvel. Regel is, hoe dichter bij het vel, hoe meer tik je hoort. Verder weg klinkt hij wat softer, met meer nadruk op het laag.

JvD.
16 juni 2008, 11:40
Ik zette live de bassmic altijd in de ketel, vrij dicht bij het vel, dus zonder voorvel. Regel is, hoe dichter bij het vel, hoe meer tik je hoort. Verder weg klinkt hij wat softer, met meer nadruk op het laag.
ja, en je hebt ook nog meer naar het midden, en meer naar de rand.
waar moet ik die sweetspot zoeken? =D

bass blom
16 juni 2008, 12:04
hoe de bassdrum zelf klinkt is ook mega van invloed.
ik had hier pas een bandje, jonge gassies, mooie drumkit.
ja, allemaal goeiekoop aziatisch spul zegt ie..

had hem wel meer dan 3000 gekost, deels nieuwe en deels gebruikt.
ik de mics er voor zetten en geluid checken, bijna meteen alles goed :eek:

ik zeg; joh wat klinkt dat drumstel goed man!

ja, mijn drumleraar, die toevallig ook mijn buurman is, stemt hem voor mij.
ah, ok, is dat toevallig fred bakker dan? (omdat hij daar in dorp woont)
ja, goh ken je die?

niets meer dan de bassdrum mic gedaan aan EQ, alleen een beetje compressie.
drum had voorvel met gat, mic ongeveer half in de drum gedaan, was een diepe ketel :satisfie:

bert k
16 juni 2008, 12:06
Klopt, stemmen is superbelangrijk!

En die sweetspot moet je zoeken, kan ik niks zinnigs over zeggen, behalve dat hij nooit in het midden zit, pal achter de klopper. Gewoon neerzetten, stukje spelen en luisteren. (Dat doe je met twee man, plus de drummer. Jij zit in de regiekamer, en een sukkel zit met zijn hoofd in de bassdrum om te schuiven.)

bass blom
16 juni 2008, 12:14
ja, mijn vaste sukkel was er niet deze keer, zit daarom te denken aan een draadloze koptelefoon voor dat doel.

guhlenn
16 juni 2008, 13:19
Tsja, idd zoeken de sweet spot., Is de volgende dag ook niet dezelfde als de vorige dag IMO. Dus altijd even zoeken. Plus dat het ene nummer het andere niet is.

Solidkick
17 juni 2008, 19:38
Als alles mislukt heet je laatste redmiddel drumagog.
Maar dan ben je wel een watje :D

Over het gebruik van een resonantie vel:
Wanneer je een kit met resonantievel opneemt zorg er dan voor dat je ook een mic nabij de klopper plaatst voor de broodnodige attack.
In combinatie met een groot condensator voor het resonantievel kun je dan een perfecte kick tweaken.
Een MD421 of M88 op enige afstand van het resonantie werkt overigens ook prima. Tis maar wat voor sound je zoekt.

JvD.
17 juni 2008, 19:43
naja, het gaat wel lukken. Het probleem is gewoon dat ik nog al perfectionistisch ben en het vervelend vind dat we eigenlijk maar wat doen.

Er is geen mooie manier om alle mic posities af te gaan, je weet nooit of je de best mogelijke opname aan het maken bent. je schuift wat en luistert wat en op een gegeven moment neem je dan genoegen met wat je hebt.

bert k
17 juni 2008, 20:03
Dat is echt de enige manier.