PDA

View Full Version : HoutProbleem :Sparrenhout Raakt OP..



Gitaarjaap
15 juni 2008, 18:09
check de link

http://www.gitarist.nl/nieuws/newsItem.php?type=3&n01ID=4773

HaroldA
15 juni 2008, 18:32
Eigenlijk is het wel vreemd dat met de huidige technologie er nog steeds hout gebruikt moet worden voor een gitaar...

Zijn er eigenlijk ook gitaren met een FSC keurmerk? ;) (naast de Smartwood series van Gibson)

Otje
15 juni 2008, 19:43
Er zijn akoustische gitaren die helemaal van koolstofvezel gemaakt zijn. Komt geen hout aan te pas. Ze klinken prima en zijn onverwoestbaar (ik heb clipjes gezien dat ze die dingen van de trap afsmijten). Maar ja, gitaristen zijn behoudend hé.

(Ik ook :sssh: )

dunnoaname
15 juni 2008, 20:20
Je hebt ook een yamaha van gelamineerd bamboe, is ook wel wat minder een aantasting van oerbossen :D.

HAMMAR
16 juni 2008, 13:10
Er zijn akoustische gitaren die helemaal van koolstofvezel gemaakt zijn. Komt geen hout aan te pas. Ze klinken prima en zijn onverwoestbaar (ik heb clipjes gezien dat ze die dingen van de trap afsmijten). Maar ja, gitaristen zijn behoudend hé.

(Ik ook :sssh: )
Da's niet helemaal waar, Koolstofvezel is licht, sterk,vormvast en stijf, maar kan absoluut niet tegen stotende belasting.

Javaca
16 juni 2008, 16:44
Ik houd het vooral bij Europees vuren.
Is wat sterker dan sitka, waardoor je dunner kunt gaan.

Enra
16 juni 2008, 17:06
Ik houd het vooral bij Europees vuren.
Is wat sterker dan sitka, waardoor je dunner kunt gaan.

Bij mijn weten is Sitka nu juist van alle sparrensoorten de taaiste en de sterkste.

Javaca
16 juni 2008, 18:24
Ow, bij ons wordt juist verteld dat Engelmann en Sitka beiden vrij slap zijn ten opzichte van Europees vuren. Bovenbladen in Europees vuren worden meestal zo rond de 2,3 gemaakt, de Amerikaanse rond de 2,8 (zoals ceder).

Enra
16 juni 2008, 18:46
Ow, bij ons wordt juist verteld dat Engelmann en Sitka beiden vrij slap zijn ten opzichte van Europees vuren. Bovenbladen in Europees vuren worden meestal zo rond de 2,3 gemaakt, de Amerikaanse rond de 2,8 (zoals ceder).

Sitka wordt vanwege zijn enorme taaiheid ook graag gebruikt voor scheepsmasten en vliegtuigbouw! Meningen zijn blijkbaar verdeeld!! Belangrijker is dat je tevreden bent met de resultaten denk ik dan maar!

Javaca
16 juni 2008, 19:00
Idd,

Voor de bovenbladen van m'n luitjes blijf ik sowieso bij Europees vuren vanwege de authenticiteit.

Hoorde laatst van Ernieman dat hij bij jou een balk sitka had gehaald voor de hals van z'n theorbe.

Zal het morgen nog eens navragen. Kan ook zijn dat het gewoon aan de stock ligt die we op school hebben.