PDA

View Full Version : Japanse LP's



euroboy
15 juni 2008, 16:44
Heej

Ik zou graag een les paul custom kopen.... (Mijn vriend heeft er 1 en het is mijn droomgitaar). Ik kan (nog) geen gibson betalen en zoek een back-up gitaar. Ik zou dus graag een japanse copy kopen. Iedereen kent de merken tokai, Burny, Greco,... Zijn er eentueel andere merken die in de (Tokai)fabrieken gemaakt zijn die wat minder bekendt zijn aangezien dat de burny's,... veel geld kosten. Of die de kwalitiet van de tokai's evenaren?

Nino1110
15 juni 2008, 18:01
Du hast eine supah tolle PM!

sinneD
15 juni 2008, 18:03
... veel geld kosten. Of die de kwalitiet van de tokai's evenaren?

Sorry kon het niet laten :p

imlikeajungle
15 juni 2008, 18:07
Als je de minder gegeerde maar uitstekende jaren van Greco/Orville(/Tokai)/Burny neemt, is het uiteindelijk niet duurder dan een dure Epiphone? Wat is je budget?

imlikeajungle
15 juni 2008, 18:08
Du hast eine supah tolle PM!

Die mag je ook naar hier sturen als je wil.

euroboy
15 juni 2008, 18:23
Mijn budget is MAX 500-600 euro... Maar liever een heel stuk minder. Ik had gedacht aan een 350 euro. Het moet geen gibson zijn maar beterals een goede epi zou heel erg fijn zijn.

Tupelo
15 juni 2008, 18:26
Misschien moet je dan minder aan het model hechten en eens iets als een
Yamaha SBG 500 proberen..

http://www.accordo.it/assets/images/images-al/sg-3000reissue.jpg

Lexvandoef
15 juni 2008, 18:26
Voor 350e wordt dat heel lastig. De echt goeie japanse les pauls (tokai/burny/greco/orville/orville by gibson) zitten dichter tegen de 800a1000 euro aan.

Ik heb zelf ook een Orville by Gibson les paul, kostte toch hetzelfde als een gibson lp studio, maar goed, dan heb je ook wel wat :)

euroboy
15 juni 2008, 18:37
Ik heb net even een ander topic gelezen over een Kasuga LP. Zijn deze van goede kwaliteit ? Of moet ik toch zoeken tot ik een tokai of burny vind voor weinig geld?

Nino1110
15 juni 2008, 19:05
Die mag je ook naar hier sturen als je wil.

Verstuurd!

euroboy
15 juni 2008, 19:08
Heeft er iemand info over het merk MORRIS ? Ik vermed dat het ook japans of koreaans is ofzo. Ik had vroeger een morris LP Maar heb die op aanraden van veel mensen teruggebracht omdat ik er 375 euro voor betaaldt had en iedereen me zij dat hij maar 50 waard was.

KamikazaGuitar
15 juni 2008, 19:11
Verstuurd!

Zou je hem anders kunnen posten? =p

Ik zou hem namelijk ook graag lezen aangezien ik ook op zoek ben naar een les paul, budget tot 500 - 600 euro.

Nino1110
15 juni 2008, 19:11
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92702

Schijnt goed te zijn..

euroboy
15 juni 2008, 19:16
Had ik hem beter toch niet weg gedaan. Maakt niet uit maar is morris en ibanez goed ? En wat is een goede prijs voor een ibanez,... ?

Keesz
15 juni 2008, 20:06
Heeft er iemand info over het merk MORRIS ? Ik vermed dat het ook japans of koreaans is ofzo. Ik had vroeger een morris LP Maar heb die op aanraden van veel mensen teruggebracht omdat ik er 375 euro voor betaaldt had en iedereen me zij dat hij maar 50 waard was.


heb zelf een morris les paul custom.

die dingen varieren volgens mij van brandhout tot best leuke gitaartjes.

die van mij is van meerdere stukken hout (GEEN MULTIPLEX)
elementen zijn volgens mij wel van die nep humbuckers, maar ze klinken niet verkeerd!

ik schat de mijne hoog in omdat ik gebonden frets heb op mijn les paul, iets wat toch best wel arbeids intensief is > duur ?


voor de TS : Kasuga maakte voor tokai op een gegeven moment LP's, zelfde verhaal, alleen een ander merkje erop.

euroboy
1 juli 2008, 21:28
Heej ik kan mischien (hopelijk!!) een greco LP custom kopen... De verkoper zegt dat de gitaar in goede staat is en een long tenon nek heeft. (wat die nek ook mag wezen). Kan ieand me wat info geven over die nek? Zijn deze gitaren beter of evenaren ze echt de gibsons uit die tijd? oja het is eentje uit 77.

alvast bedankt!!

macwilliams
1 juli 2008, 21:31
Gebruik de zoekfunktie maar eens. Kom je vast wel tegen hier.
Volgens mij hele topics met info!

:)

euroboy
1 juli 2008, 22:07
Gebruik de zoekfunktie maar eens. Kom je vast wel tegen hier.
Volgens mij hele topics met info!

:)


Ik heb net 5 topics doorgenomen en er staat telkens mijn nieuwe LP...... Met lange tenon,.... Dus nergens te vinden wat of hoe. Kan je het echt niet uitleggen??

Vonk
2 juli 2008, 00:02
Echt serieus en goedbedoeld: gebruik Google. Ik tikte "long tenon neck" in en de eerste hit geeft het antwoord al:
http://www.recordingreview.com/articles/articles/177/1/Les-Paul-Long-neck-Tenons-what-are-they-and-what-does-it-mean/Page1.html

kassie
2 juli 2008, 00:52
heb zelf een morris les paul custom.


ik schat de mijne hoog in omdat ik gebonden frets heb op mijn les paul, iets wat toch best wel arbeids intensief is > duur ?




valt mee, kwestie van binding afschaven voordat de frets erop komen of erna. en dan netjes om de frets heen werken. ik schat zo'n 5 min extra werk.

't staat chique, maar voor een refret komen er allerlei scheurtjes in de binding. dat is dan wel weer zonde

vulvasonic
2 juli 2008, 01:20
De laatste tijd weet het merk 'Vintage' me regelmatig te verrassen met hele aardige gitaren voor een extreem lage prijs.

Kijk hier even naar: http://www.guitarbitz.com/475.htm

Ik heb een aantal strats bespeeld die ik verbazingwekkend goed vond. Kijk ook even naar de specs.

http://www.guitarbitz.com/uploads/images_versions_large/942.jpg

Niet zo verkeerd, dacht ik.

Saf
2 juli 2008, 07:04
Met de meeste jaren 70 japanse gitaren is eht zo dat je heel erg op moet letten. Merke nals burny, greco e ntokai zijn eigenlijk nagenoeg altijd goed. Merken als Hondo, Kasuga, Morris, Life, DIA etc hebben erg goede maar ook brandhout gemaakt.

euroboy
2 juli 2008, 10:32
dus met greco tokai en burny uit de jaren 70 kan er dus eigenlijk niets foutgaan ongeveer.?

Nico2
2 juli 2008, 11:15
Ik heb op een sg van vintage gespeelt en die vond ik eigenlijk best tegenvallen.

Stratman70
2 juli 2008, 11:35
dus met greco tokai en burny uit de jaren 70 kan er dus eigenlijk niets foutgaan ongeveer.?

Tuurlijk wel. Stel dat die gitaar jarenlang in een gevuld aquarium is bewaard, kun je er weinig mee beginnen. Nu zal dát wel niet zo vaak voorkomen, maar je weet nooit in wat voor omstandigheden een gitaar al die jaren heeft verkeerd. Een kromme hals, krakende pots etc. komen soms ook bij die 'good ol' Tokais, Burnys en Grecos voor hoor.

Gewoon goed opletten hoe zo'n gitaar eruit ziet. Maar wat jij wil...
een goede Tokai, Burny of Greco LP custom voor 350 euro... tja, wie wil dat niet??? Ik wens je veel succes.

akkebaas
2 juli 2008, 11:36
Met een Greco, Tokai of Burny van eind jaren 70 begin 80 zit je normaal gezien heel goed inderdaad. Ook Yamaha heeft in die periode heel goeie dingen gemaakt onder de nogal idiote namen Lord Player en Studio Lord.

hansoonk
2 juli 2008, 12:11
Oudere Tokai's zijn echt goed, net als de Orville by Gibsons (N.B.: er is een verschil tussen Orville en Orville by Gibson). Burny's en Greco's staan denk ik iets lager in de rangorde, maar wel degelijk de moeite waard. Fenix heeft ook hele goede LP-copieen gemaakt met long tenon, kwalitatief zeker vergelijkbaar met Burny en Greco, maar tweedehands soms nog te koop rond de 350 Euro (op MP komt er zo nu en dan eentje voorbij). Bij Morris en Ibanez moet je heel erg oppassen. Kwaliteit verschilt daar heel erg van gitaar tot gitaar. Post-law-suit Ibanezzen (begin jaren '80 performer-series heten die volgens mij) zijn niet echte LP-copieen, maar m.i. wat constanter van kwaliteit dan de echte Ibanezzen LP.

Ik zou proberen een mooie fenix te scoren als ik jou was.

euroboy
2 juli 2008, 12:39
het budget is nu ongeveer een 800 euro!!

JohnLord
2 juli 2008, 12:55
Spammerdespammerdespam:

http://link.marktplaats.nl/175489299

euroboy
5 juli 2008, 12:54
Ik kan een tokai LP kopen in perfecte staat voor 700 euro. Goede deal ?

imlikeajungle
5 juli 2008, 14:08
Ik kan een tokai LP kopen in perfecte staat voor 700 euro. Goede deal ?

Zucht...

1. onder ELKE merknaam zijn er goeie en slechte gitaren gemaakt
2. onder ELKE merknaam zijn er goeie en slechte gitaren gemaakt
3. specs helpen om aan te tonen of het om een low-budget of high-end gitaar gaan, maar specs zijn geen garantie voor een goede gitaar. Er zullen heus low-budget gitaren zijn die beter klinken dan high-end gitaren, maar het zal (veel) vaker andersom zijn

M.a.w.: 'een' Tokai voor 700 kan een superkoopje of zuivere afzetting zijn.
WELKE Tokai? Jaar? Specs? Foto's? Origineel? Pickups? Hout? Gewelfde of massieve top? Tenon? Fret edge binding? Logo?

Een klein beetje zoekwerk los van Gitaarnet zou je een schat aan informatie opleveren, het zou geen kwaad kunnen daar zélf naar op zoek te gaan.

Pepe
5 juli 2008, 14:47
Ja, Jungle zegt het.

Een hoop onzin lees ik verder hier. Greco is niet minder dan Tokai, het modelnummer zegt veel meer. Mid seventies Greco's zijn totaal anders gebouwd dan de solid broers uit de Super real en Mint collection. Een tokai uit Korea is heel wat anders dan een Burny uit begin 80. Sowieso een redelijk onzinnige suggestie omdat je die gitaren uit Japan moet halen en dat zie ik Euroboy niet doen. Dezelfde euroboy die net een Trussart wilde hebben en vervolgens hem zelf wilde bouwen?
Dit loopt uit op een Epiphone schat ik zo in.

euroboy
7 juli 2008, 13:32
Ik heb besloten om tog niet voor de LP te gaan omdat ik ongelooflijk zot loop van firebirds en thinlines en SG's

mijn vraag is heeft ooit iemand al een firebird gezien van burny,tokai,.... Je vind ze enkel maar op sites waar ze dan meer dan het origineel vragen :stop: Dus kent iemand iemand die een firebird heeft uit japan of kent iemand een handelaar in japanse gitaren waar ik mischien bij terecht kan ?

Pepe
7 juli 2008, 13:51
Ik heb besloten om tog niet voor de LP te gaan omdat ik ongelooflijk zot loop van firebirds en thinlines en SG's

mijn vraag is heeft ooit iemand al een firebird gezien van burny,tokai,.... Je vind ze enkel maar op sites waar ze dan meer dan het origineel vragen :stop: Dus kent iemand iemand die een firebird heeft uit japan of kent iemand een handelaar in japanse gitaren waar ik mischien bij terecht kan ?

Welke sites zijn dat? En waar refereer je aan als je zegt "het origineel"?

Ik ken een aantal japanse handelaren ja.

euroboy
7 juli 2008, 19:58
japanguitars.com ofzo niet die van die fransman maar een andere site. met het origineel bedoel ik dan gibson!!

Maakt niet ui binnekort ga ik om mijn thinline vandaag een deal gemaakt ik ben blij :satisfie: :satisfie:

Maar die handelaars zouden handig zijn voor mijn volgene gitaar...

heavy-metal-thunder
7 juli 2008, 21:05
dus met greco tokai en burny uit de jaren 70 kan er dus eigenlijk niets foutgaan ongeveer.?

ik weet niet zeker of het verhaal ook opgaat voor de Les Paul modellen, maar toch voor strats: Greco was kwalitatief minder dan Tokai. Laat ons zeggen dat de high range van Greco samen viel met een middelmatige Tokai. De pick ups (nog steeds van Strats) is bij Greco niet veel soeps. TOkai daarentegen mag zonder blozen naast de betere strats staan.

Pepe
7 juli 2008, 23:02
ik weet niet zeker of het verhaal ook opgaat voor de Les Paul modellen, maar toch voor strats: Greco was kwalitatief minder dan Tokai. Laat ons zeggen dat de high range van Greco samen viel met een middelmatige Tokai. De pick ups (nog steeds van Strats) is bij Greco niet veel soeps. TOkai daarentegen mag zonder blozen naast de betere strats staan.

Voor LP modellen worden de Greco Dry Z en Burny VH-1 pickups gezien als de beste pickups, voor de Dry Z's zie ik bedragen van 600 per paar van eigenaar verwisselen. Mijn Greco LP heeft PU 2 pickups en ik heb een setje antiquities en oude Gibson patents liggen om daar in te zetten maar telkens denk ik.. nah, dont bother.
Sampeltje (http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=723684&songID=5759008) van een Greco met U2000 pickups, die zaten in de lower grade gitaren.
De stratpickups van mijn Tokai strat waren niet slecht, een beetje dun vergeleken de trend van nu maar redelijk authentiek. De Greco pickups werden gemaakt door Maxon en Dimarzio.

Kakihara
8 juli 2008, 08:06
Ik kom op ebay wel eens een Greco tegen en het valt me op dat de 'oudere' (en goedkopere) Greco's vaak een berkenhouten of witte platanen (?) body hebben. Wat moet ik me daarbij voorstellen : massief berken, berkenmultiplex of een verkoper die poep aan het praten is ? :D Of nam Greco gewoon het hout wat voorhanden was ?

Pepe
8 juli 2008, 10:16
Ik kom op ebay wel eens een Greco tegen en het valt me op dat de 'oudere' (en goedkopere) Greco's vaak een berkenhouten of witte platanen (?) body hebben. Wat moet ik me daarbij voorstellen : massief berken, berkenmultiplex of een verkoper die poep aan het praten is ? :D Of nam Greco gewoon het hout wat voorhanden was ?

Ik snap je niet denk ik?
Strats en teles zijn van elzen of essen, dat kan je zien als er geen dekkende laklaag op zit.
Voor de Semi's wordt voor de gelanimeerde top ook berken gebruikt maar dat is toch niet bijzonder?

Kakihara
8 juli 2008, 11:20
Ik snap je niet denk ik?
Strats en teles zijn van elzen of essen, dat kan je zien als er geen dekkende laklaag op zit.
Voor de Semi's wordt voor de gelanimeerde top ook berken gebruikt maar dat is toch niet bijzonder?

Ik was misschien ook niet duidelijk :chicken: Ik doelde op de LP's van Greco. Neem nou deze (http://cgi.ebay.com/Greco-78-EG500-LP-Custom-Tobacco-Sunburst-MIJ_W0QQitemZ360066105533QQihZ023QQcategoryZ2384QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) : body van 'white sycamore' (platanen veronderstel ik ?). Zo ben ik er in het verleden ook een paar tegengekomen die een berkenhouten body hadden (het toeval wil dat ik er momenteel geen kan vinden), wat op zich uiteraard geen probleem zou zijn, maar het is niet het meest gebruikte toonhout. Ik heb ondertussen ook wat gegoogled en het blijkt dat de goedkopere Greco LP's (alles onder de EG-500 - om een beetje kort door de bocht te gaan) wel degelijk een berkenhouten of een 'sycamore' body hadden. Voorheen dacht ik dat Greco niet consequent was in zijn houtkeuze of consequent in de zin van : we nemen wat we voorhanden hebben, en pas vanaf einde jaren 70, begin 80s met de Super Reals enkel nog mahoniebodies met esdoorntops gebruikte, maar het blijkt dus gewoon een kwestie van prijsklasse te zijn.

Pepe
8 juli 2008, 15:13
In de seventies waren de low grade LP's hollow, hetzelfde als bij Ibanez. De EG 700 en hoger zijn solid, de EG 600 varieert. Als er bijvoorbeeld 3 pickups op zaten werd er bezuinigd op iets anders (de numering is de prijs in Yen) en dan dus hollow. De 650 kan en solid zijn en toch 3 pickups hebben. De 500 en 450's zijn zeker altijd hollow. Ik zeg hollow want chambered heeft er niks mee te maken, gewoon een houten frame met een gebogen top erop, meer 335 achtig.

De japanse LP's zijn tussen 75 en 85 van low budget naar topprodukt gegaan en je moet eigenlijk een scheiding aanbrengen in alles voor 78 en daarna, dat geldt ook voor Tokai en Burny I guess.

Braindead
10 juli 2008, 13:31
Sycamore is gewoon esdoorn, maar dan uit een andere streek. Van de goedkopere artist modellen uit de 80' er jaren zijn er die een berken neck hebben. (ar 50 en of 100 als ik het goed heb)


Ik was misschien ook niet duidelijk :chicken: Ik doelde op de LP's van Greco. Neem nou deze (http://cgi.ebay.com/Greco-78-EG500-LP-Custom-Tobacco-Sunburst-MIJ_W0QQitemZ360066105533QQihZ023QQcategoryZ2384QQ ssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem) : body van 'white sycamore' (platanen veronderstel ik ?). Zo ben ik er in het verleden ook een paar tegengekomen die een berkenhouten body hadden (het toeval wil dat ik er momenteel geen kan vinden), wat op zich uiteraard geen probleem zou zijn, maar het is niet het meest gebruikte toonhout. Ik heb ondertussen ook wat gegoogled en het blijkt dat de goedkopere Greco LP's (alles onder de EG-500 - om een beetje kort door de bocht te gaan) wel degelijk een berkenhouten of een 'sycamore' body hadden. Voorheen dacht ik dat Greco niet consequent was in zijn houtkeuze of consequent in de zin van : we nemen wat we voorhanden hebben, en pas vanaf einde jaren 70, begin 80s met de Super Reals enkel nog mahoniebodies met esdoorntops gebruikte, maar het blijkt dus gewoon een kwestie van prijsklasse te zijn.

Orgasmocaster
10 juli 2008, 17:03
vraagje tussendoor...
Ik zag afgelopen een Oude Japanse Hohner LP Custom die best wel goed aanvoelde, en niet zoveel koste (200)

Heeft iemand ervaring met die dingen? worden ze net zo collectable als Grecos en Tokais? Welke fabriek zijn ze gemaakt?

Saf
10 juli 2008, 17:13
hohner zal nooit zo collecteble worden als tokai of de oude ibanezzen. Daarmee wil het niet zeggen dat het geen goede gitaar is. Als je cimar of custom les paul hebt is het eigenlijk dezelfde gitaar als een ibanez maar wel 150 tot 200 euro minder waard.

Pepe
10 juli 2008, 18:00
hohner zal nooit zo collecteble worden als tokai of de oude ibanezzen. Daarmee wil het niet zeggen dat het geen goede gitaar is. Als je cimar of custom les paul hebt is het eigenlijk dezelfde gitaar als een ibanez maar wel 150 tot 200 euro minder waard.

Ja, dat zegt iedereen elkaar na maar geen idee hoe dat de wereld ingebracht is. Ibanez is een handelscompany die o.a gitaren van Cimar distribueerde, zoals ook Maxxas of Starfield.

Dezelfde gitaar dat impliceert dezelfde fabriek. Cimar komt uit de Cimar fabriek, Ibanezzen niet, Ibanez heeft geen fabriek.

Saf
10 juli 2008, 20:31
oke laat i khet anders zeggen dan, als je een ibanez uit de fabriek hebt of een ibanez uit dezelfde fabriek als waar custom uit kwam is die ibanez stukker meer waard dan zijn fabrieks genoten.

Overigs zie ik in mijn vorige post nergens staan dat ibanez een fabriek had. Ik dacht dat het algemeen bekend was dat ibanez zijn gitaren ergens liet (laat?) maken en dat zijn in ieder geval in die tijd geen eigen fabriek hadden. Heb alleen custom en cimars gehad die exact hetzelfde waren als ibanezzen.

Pepe
10 juli 2008, 22:37
Heb alleen custom en cimars gehad die exact hetzelfde waren als ibanezzen.

Oh, zo komt dat misverstand dus in de wereld haha..

Cimars zijn met lower specs gemaakt. Misschien zie jij geen onderscheid - no pun- maar het is er wel hence de lower price.

Saf
10 juli 2008, 23:20
ik heb nu thuis nog een cimar stinger staan dat is preceis dezelfde als de ibanez blazer die ik eerst had, maar dna ook echt precies dezelfde.

AgileGhost
15 juli 2008, 10:24
Eventjes mn frustaties hier spuien, redelijk on-topic:

Wat worden Japanse LP copies verschrikkelijk gehyped momenteel. Op speurders.nl bied een of andere lul zijn Morris Les Paul aan voor 700 euro. Hij stelt daarbij doodleuk dat het een "exacte kopie van een Gibson" is, terwijl je op de foto's gewoon de geschroefde hals ziet! Er wordt volgens mij veel te veel vooruitgelopen op de prijzen. Misschien over 20 jaar. 700 euro voor een geschroefde hals LP uit Japan? Lazer toch op.

crapton
15 juli 2008, 10:39
Wie heeft er eens een Aria Pro II LP gehad? Ik wel en ben zo STOM geweest m te verkopen. Teringgoede gitaar, zeker voor t geld destijds 1983 met koffer 750 GULDEN. Gelijmde hals enz speelde als boter. Heb er wel andere elementen ingezet maar doe ik met elke.

Ik heb op Marktplaats gezocht maar kom ze niet (meer) tegen...

bass blom
15 juli 2008, 10:42
Eventjes mn frustaties hier spuien, redelijk on-topic:

Wat worden Japanse LP copies verschrikkelijk gehyped momenteel. Op speurders.nl bied een of andere lul zijn Morris Les Paul aan voor 700 euro. Hij stelt daarbij doodleuk dat het een "exacte kopie van een Gibson" is, terwijl je op de foto's gewoon de geschroefde hals ziet! Er wordt volgens mij veel te veel vooruitgelopen op de prijzen. Misschien over 20 jaar. 700 euro voor een geschroefde hals LP uit Japan? Lazer toch op.

zo'n ding kocht ik nieuw voor 100 gulden in pak m beet 73 of 74.
factor 15 dus :o
dus dan mag mijn les paul custom een prijskaartje van ongeveer 30000 hebben :D
iemand interesse?

Nino1110
15 juli 2008, 10:49
http://www.2dehands.nl/morris-les-paul-48174293.html?qq=morris

125,- ziet er cool uit, beetje upgraden en je hebt denk ik een goede gitaar..
GAS!

AgileGhost
15 juli 2008, 11:54
Dat is inderdaad een betere prijs :0

Misery Signals
15 juli 2008, 12:10
Ik heb mijn Burny Super Grade uit '84 hoogstwss (te zien aan caps, elementen, headstock,...), fretbinding,... 425 betaald met koffer... Nog nooit zo content geweest van een aankoop. Ja ik heb voor de rest vrij dure gitaren maar deze zo goedkoop betalen en zo super klinken... Dus als je zoekt kom je wel eens wat tegen.

MS

Pepe
8 augustus 2008, 03:59
Ik heb besloten om tog niet voor de LP te gaan omdat ik ongelooflijk zot loop van firebirds en thinlines en SG's

mijn vraag is heeft ooit iemand al een firebird gezien van burny,tokai,.... Je vind ze enkel maar op sites waar ze dan meer dan het origineel vragen :stop: Dus kent iemand iemand die een firebird heeft uit japan of kent iemand een handelaar in japanse gitaren waar ik mischien bij terecht kan ?

Kleine bump

Hier is er eentje. Zoals ik al zei, ik zie er gemiddeld 3 per jaar voorbijkomen. Dan zal dit wel de tweede zijn....
http://photos.imageevent.com/wsxvxhi/fb/huge/IMG_6342.jpg

Action hier (http://cgi.ebay.nl/GRECO-FIREBIRD-FB700-Japan-Vintage-rare_W0QQitemZ160269983769QQihZ006QQcategoryZ2384Q QtcZphotoQQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)

Jdrokker
8 augustus 2008, 07:32
er staat ook een morris sg op marktplaats voor 60 euro

AriaProII
8 augustus 2008, 08:31
Wie heeft er eens een Aria Pro II LP gehad? Ik wel en ben zo STOM geweest m te verkopen. Teringgoede gitaar, zeker voor t geld destijds 1983 met koffer 750 GULDEN. Gelijmde hals enz speelde als boter. Heb er wel andere elementen ingezet maar doe ik met elke.

Ik heb op Marktplaats gezocht maar kom ze niet (meer) tegen...
Misschien een beetje laat om te antwoorden, maar ik heb er nu 2 :). Spelen idd lekker, vergelijkbaar met een epi. Zeker als je er nieuwe elementen in zet.

ben vanhoof
8 augustus 2008, 09:21
Ik ben ook een tijdje aan het zoeken geweest achter een goedkope les paul en dacht het ook te vinden bij oude japanse kopies. Imho betaal je er tegenwoordig veel te veel geld voor. Burny, Tokai etc vielen voor mij al direct af omdat je voor een beetje meer ook een Gibson vind en de halsjes van Yamaha en Ibanez zijn voor mij veel te dun. Uiteindelijk dan via offstage bij iemand een nieuwe Bach les paul getest, en ik was er direct weg van! Kheb er direct eentje gekocht (in Tsjechië) en laten overkomen met vette koffer voor €430. Zonder koffer komt het op €360.

Echt dan heb je een vette gitaar voor weinig geld die beter speelt dan een epiphone, solider aanvoelt en vooral beter klinkt! Check http://www.bachmusik.com/en/c100184/el-guitar-style-lp/

Pepe
8 augustus 2008, 12:24
Ik ben ook een tijdje aan het zoeken geweest achter een goedkope les paul en dacht het ook te vinden bij oude japanse kopies. Imho betaal je er tegenwoordig veel te veel geld voor.

Die domestic japanners zijn ook helemaal niet bedoeld als koopje.
Als cheap het punt is zijn er genoeg koreaanse en chinese gitaren op de markt. De high-end japanse Lp's ga je waarderen als je ook Gibsons hebt.

Orpheo
8 augustus 2008, 14:01
Die domestic japanners zijn ook helemaal niet bedoeld als koopje.
Als cheap het punt is zijn er genoeg koreaanse en chinese gitaren op de markt. De high-end japanse Lp's ga je waarderen als je ook Gibsons hebt.

agreed. het is niet bedoeld als 'kwaliteit voor epi prijs' maar als 'topkwaliteit voor een nette prijs als je maar niet merkengeil bent'.

E-J
8 augustus 2008, 17:26
Je vindt GEEN Gibson kwaliteit voor 300 euro, dat is een illusie. De betere Japanse Les Paul beginnen bij minstens 600 euro en die kunnen Gibsons aardig benaderen, evenaren of overtreffen is een ander verhaal.

Mijn Edwards Les Paul komt dicht in de buurt van een Gibson Les Paul Standard, voor heel wat minder geld. Ik wilde een goede Les Paul Goldtop zonder 2000 euro uit te geven en kwam bij een Edwards uit. Maar nogmaals, als ik het geld had zou ik ook voor een Gibson gaan...

akkebaas
8 augustus 2008, 18:18
tja, een goeie Tokai/Edwards/Burny is wellicht beter dan een slechte gibson...

beetje moeilijk om dogmatisch over te doen... :satisfie:

Apenzoon
22 augustus 2008, 01:23
Eerste post.

Mijn ervaringen met oude japanners zijn vooral positief. Ik heb een Sakai Stratocaster en een Diamond Les Paul. De Sakai is een soort multiplex, maar hij klinkt geweldig. Het gewicht is dan ook stevig. Als ik hem had gezien had voor ik hem kocht (E 70) had ik hem vast niet gekocht. Achteraf is dat goed, want na het nodige opknapwerk (ook door prof) is het een perfecte en spotgoedkope gitaar gebleken. De Les Paul was al 30 jaar van mijn pa. Die is nu aan de beurt. 20 jaar opgeslagen geweest. Deze bestaat volledig uit mahonie. Zo lijkt het op de plaatsen waar hij beschadigd is iig. De body is uit twee delen. Plat op elkaar gelijmd. Klinkt nu al geweldig. De geschroefde hals is niet zo'n probleem. Ik laat hem nu afstellen en dan komt er een beetje schelllak (hoe schrijf je dat?) tussen de hals en de body voor beter contact.
Wat is zeggen wil is dat je best een gitaar voor ronde de 100 euro kan kopen en die vervolgens helemaal naar eigen wens (laten) opknappen.

En nog een paar japanse merken die volgens mij nog niet genoemd zijn;

Sakai, Aria, Diamond, Bird, Hondo, Custom.

Het is inderdaad wel belangrijk om even goed te kijken. De kwaliteit verschilt gigantisch.

Diamond was geloof ik bijna hetzelfde als Aria. Zoiets als Cimar bij Ibanez.

Als iemand nog iets weet over de merken van mijn gitaren (Sakai en Diamond) hoor ik dat graag! Het is allemaal vrij schimmig wat dit soort merken betreft.

Ibanez666
22 augustus 2008, 09:11
Je vindt GEEN Gibson kwaliteit voor 300 euro, dat is een illusie. De betere Japanse Les Paul beginnen bij minstens 600 euro en die kunnen Gibsons aardig benaderen, evenaren of overtreffen is een ander verhaal.

Mijn Edwards Les Paul komt dicht in de buurt van een Gibson Les Paul Standard, voor heel wat minder geld. Ik wilde een goede Les Paul Goldtop zonder 2000 euro uit te geven en kwam bij een Edwards uit. Maar nogmaals, als ik het geld had zou ik ook voor een Gibson gaan...

Ik durf met mijn Ibanez LP met geschroefde hals van 190 euro iedere vergelijkinginstest met een nieuwe Gibson aan. Misschien wat minder qua afwerking, maar wat is nou belangrijk, bespeelbaarheid en klank toch?

AgileGhost
22 augustus 2008, 13:42
Ik durf met mijn Ibanez LP met geschroefde hals van 190 euro iedere vergelijkinginstest met een nieuwe Gibson aan. Misschien wat minder qua afwerking, maar wat is nou belangrijk, bespeelbaarheid en klank toch?

Of je lult uit je nek, of je hebt een wondergitaar, want mijn Ibanez LP klinkt niet eens zo goed als de Richwood LP die ik had.

Ibanez666
22 augustus 2008, 14:44
Of je lult uit je nek, of je hebt een wondergitaar, want mijn Ibanez LP klinkt niet eens zo goed als de Richwood LP die ik had.


ik heb ook meerdere Ibbie LP's gehad en dit was duidelijk de beste. Dus misschien een toevalstreffer

macwilliams
22 augustus 2008, 16:38
Eerste post.

Mijn ervaringen met oude japanners zijn vooral positief. Ik heb een Sakai Stratocaster en een Diamond Les Paul. De Sakai is een soort multiplex, maar hij klinkt geweldig. Het gewicht is dan ook stevig. Als ik hem had gezien had voor ik hem kocht (E 70) had ik hem vast niet gekocht. Achteraf is dat goed, want na het nodige opknapwerk (ook door prof) is het een perfecte en spotgoedkope gitaar gebleken. De Les Paul was al 30 jaar van mijn pa. Die is nu aan de beurt. 20 jaar opgeslagen geweest. Deze bestaat volledig uit mahonie. Zo lijkt het op de plaatsen waar hij beschadigd is iig. De body is uit twee delen. Plat op elkaar gelijmd. Klinkt nu al geweldig. De geschroefde hals is niet zo'n probleem. Ik laat hem nu afstellen en dan komt er een beetje schelllak (hoe schrijf je dat?) tussen de hals en de body voor beter contact.
Wat is zeggen wil is dat je best een gitaar voor ronde de 100 euro kan kopen en die vervolgens helemaal naar eigen wens (laten) opknappen.

En nog een paar japanse merken die volgens mij nog niet genoemd zijn;

Sakai, Aria, Diamond, Bird, Hondo, Custom.

Het is inderdaad wel belangrijk om even goed te kijken. De kwaliteit verschilt gigantisch.

Diamond was geloof ik bijna hetzelfde als Aria. Zoiets als Cimar bij Ibanez.

Als iemand nog iets weet over de merken van mijn gitaren (Sakai en Diamond) hoor ik dat graag! Het is allemaal vrij schimmig wat dit soort merken betreft.

Vraag het wietse eens. :)

AgileGhost
22 augustus 2008, 16:59
ik heb ook meerdere Ibbie LP's gehad en dit was duidelijk de beste. Dus misschien een toevalstreffer

Dan heb jij misschien die ene met een echte maple top ipv die rare holle constructie op de meeste ibanez LP's. Dan kan ik me iets bij je eerdere uitspraak voorstellen!

Ibanez666
22 augustus 2008, 17:14
Dan heb jij misschien die ene met een echte maple top ipv die rare holle constructie op de meeste ibanez LP's. Dan kan ik me iets bij je eerdere uitspraak voorstellen!

Geen idee, tis de 2351 WN:

http://www.ibanezwiki.com/display/CATALOG/1976+-+Ibanez+Electric+Guitars

2350
22 augustus 2008, 17:27
Die 2351WN heeft ook gewoon een arched top, geperst triplex over blokjes hout heen dus.

Ibanez666
22 augustus 2008, 17:47
Die 2351WN heeft ook gewoon een arched top, geperst triplex over blokjes hout heen dus.


dan is het dus een wonder gitaar :-)

2350
22 augustus 2008, 18:17
Helaas 666, ik denk het niet.......Niets wonderbaarlijks aan je gitaar.
Ik heb er ook genoeg die prima voldoen aan alle te stellen kwaliteitseisen wat betreft sound en feel. Ook wel een paar waar wel wat op aan te merken valt trouwens.

P@ul

Ibanez666
22 augustus 2008, 18:28
Helaas 666, ik denk het niet.......Niets wonderbaarlijks aan je gitaar.
Ik heb er ook genoeg die prima voldoen aan alle te stellen kwaliteitseisen wat betreft sound en feel. Ook wel een paar waar wel wat op aan te merken valt trouwens.

P@ul


Of je lult uit je nek, of je hebt een wondergitaar, want mijn Ibanez LP klinkt niet eens zo goed als de Richwood LP die ik had.


vandaar mijn reactie :-)

Apenzoon
23 augustus 2008, 17:08
Vraag het wietse eens. :)

Ok, dat is misschien wel een goed idee! Ik weet denk ik wel welke Wietse je bedoelt namelijk. Met google kom ik vrij vaak info van hem tegen.

Kaboemba
23 augustus 2008, 20:04
Ik heb geen idee of het ding japans of koreaans is maar ik zou mijn cheri/chevy lp ook wel is willen vergelijken met een "echte gibson".

Ik geloof namelijk niet zo in dat echte gibson geluid/kwaliteit geneuzel. Waarom zou een ander dat opeens veel minder gedaan hebben ?

Daarmee bedoel ik niet dat een gibson slecht is, ik bedoel meer dat een andere niet minder goed hoeft te zijn (voor minder geld).

Lexvandoef
23 augustus 2008, 20:10
Goed hout kost nou eenmaal geld omdat dat voor nu zeldzaam aan het worden is. En kwalitatief goeie hardware is ook duurder dan goedkope shit.

En daarmee wil ik niet zeggen dat al het andere behalve Gibson goedkope shit is, maar als het echt goedkoper is dan is de kans groter dat er ook goedkope materiale worden gebruikt.

Kaboemba
23 augustus 2008, 20:15
Da's allemaal leuk en aardig maar ik heb het over een lp van een jaartje of 15 a 20 oud. Toen lagen de prijzen van hout heel anders , zeker in die landen.
Tel daarbij op dat arbeid daar toen helemaal geen drol koste en je kan die iets duurdere hardware er weer mee bekostigen.

En bovendien, als je die goede hardware groot inkoopt kost het echt niet zoveel meer. De hardware die ik op die lp zie is echt niet (veel) minder dan wat ik op mijn andere gitaren heb zitten (larrivee, godin en carvin).

Maar zoals gezegd, ik zou hem wel is willen vergelijken, wat ik dus nog nooit gedaan heb.

AgileGhost
24 augustus 2008, 17:51
Geen idee, tis de 2351 WN:

http://www.ibanezwiki.com/display/CATALOG/1976+-+Ibanez+Electric+Guitars

Hee, vette site, mijn gitaar staat er ook: Ibanez 2386L (http://www.ibanezwiki.com/plugins/advanced/gallery-slideshow.action?imageNumber=11&pageId=132568&decorator=popup&sort=name&reverseSort=false)

Welke ibanez LP's hadden dan wel een echte maple top?

Ibanez666
24 augustus 2008, 19:11
Hee, vette site, mijn gitaar staat er ook: Ibanez 2386L (http://www.ibanezwiki.com/plugins/advanced/gallery-slideshow.action?imageNumber=11&pageId=132568&decorator=popup&sort=name&reverseSort=false)

Welke ibanez LP's hadden dan wel een echte maple top?

Mooi dinkie :-)

wat die top betreft, daar heb ik geen kaas van gegeten..boeit me eerlijk gezegd ook niet (ben volgens mij een van de weinigen)