PDA

View Full Version : mex strat met emg..doen of niet?



gibsonfreak7
15 juni 2008, 17:09
hallow :)
ik heb een klein vraagje
stel ik koop een mexicaanse strat
en ik smijt er een EMG 85/81 combo in+goede tuners
zou ik er dan een deftig zwaar geluid(rock,hard rock,punk rock,metal) uit kunnen krijgen en beetje met de tremolo kunnen spelen zonder de snaren uit stemming gaan?
en is dit een gitaar wat men kan indelen in de beginner klasse of in de gevorderde klasse?

(ik wil gewoon een deftige gig gitaar en heb enorme gas voor fender stratocasters :) )

bedankt alvast :)

MarkS
15 juni 2008, 17:15
Spectaculaire duikvluchten kun je met een standard trem gerust vergeten.
Licht zwabberwerk moet lukken. Ik heb zelf ooit een Japanse Strat gehad (Contemporary series met Kahler/Floyd trem) waar ik op een gegeven moment 2 EMG 81's in heb gezet. Prima voor heftig scheurwerk, maar een kwestie van smaak. Ik was er content mee, maar de volgende eigenaar (medegitarist van Vulvasonic) wist niet hoe snel hij de EMG's eruit moest schroeven, en heeft er een setje passieve HB's ingezet.

Wat betreft instap/gevorderd. Qua instapper kun je veel slechtere keuzes maken dan een Mex Strat, als gevorderde zou het eigenlijk niet veel uit mogen maken. Dat is een kwestie van skills versus gear. Bedenk wel dat je met die EMG's het Strat karakter volledig om zeep helpt. (eigenlijk het specifieke karakter van vrijwel iedere gitaar).

gibsonfreak7
15 juni 2008, 17:25
Spectaculaire duikvluchten kun je met een standard trem gerust vergeten.
Licht zwabberwerk moet lukken. Ik heb zelf ooit een Japanse Strat gehad (Contemporary series met Kahler/Floyd trem) waar ik op een gegeven moment 2 EMG 81's in heb gezet. Prima voor heftig scheurwerk, maar een kwestie van smaak. Ik was er content mee, maar de volgende eigenaar (medegitarist van Vulvasonic) wist niet hoe snel hij de EMG's eruit moest schroeven, en heeft er een setje passieve HB's ingezet.

Wat betreft instap/gevorderd. Qua instapper kun je veel slechtere keuzes maken dan een Mex Strat, als gevorderde zou het eigenlijk niet veel uit mogen maken. Dat is een kwestie van skills versus gear. Bedenk wel dat je met die EMG's het Strat karakter volledig om zeep helpt. (eigenlijk het specifieke karakter van vrijwel iedere gitaar).


dus het is waar wat ze zeggen?
als je EMG's in een les paul smijt of in een bezemsteel zou het toch niet veel verschil zijn qua klank?
btw: bedankt al voor je reactie :)

Dark_Tranquillity
15 juni 2008, 17:29
Natuurlijk is er wel wat verschil, maar veel niet, eigenlijk. Verder zou ik eens kijken of de mex strat wel de juiste routing heeft voor 2 humbuckers.

nevyn292
15 juni 2008, 17:31
dat verschil hoor je heus wel, zo extreem is het niet.


maar die EMG's halen wel een goed deel van je klank weg. maar verschil tussen elzen en mahonie body met emg's is nog best te horen hoor.

kijk anders in plaats van EMG voor Seymour Duncan Blackout, die zijn wat dynamischer en wat openener, wat minder steriel.

gibsonfreak7
15 juni 2008, 17:31
Natuurlijk is er wel wat verschil, maar veel niet, eigenlijk. Verder zou ik eens kijken of de mex strat wel de juiste routing heeft voor 2 humbuckers.
daar bestaat altijd de frees voor ;)

Dark_Tranquillity
15 juni 2008, 17:32
kijk anders in plaats van EMG voor Seymour Duncan Blackout, die zijn wat dynamischer en wat openener, wat minder steriel.

Beginnen we weer met die kut Blackouts? :sneaky:



Gibsonfreak, je gaat toch niet in een nieuwe gitaar frezen?

nevyn292
15 juni 2008, 17:33
daar bestaat altijd de frees voor ;)
moet je wel kunnen frezen, wat je denk ik wel kan gezien je opmerking.

heel veel mensen die dit soort vragen stellen zijn over het algemeen wat minder technisch aangelegd, of durven niet zo snel hun gitaren te modificeren en laten dit liever doen.

nevyn292
15 juni 2008, 17:33
Beginnen we weer met die kut Blackouts? :sneaky:



Gibsonfreak, je gaat toch niet in een nieuwe gitaar frezen?

jij begon met emg's:D, moet je mij niet aankijken :sneaky:

Geoffrey
15 juni 2008, 17:35
dat verschil hoor je heus wel, zo extreem is het niet.


maar die EMG's halen wel een goed deel van je klank weg. maar verschil tussen elzen en mahonie body met emg's is nog best te horen hoor.

kijk anders in plaats van EMG voor Seymour Duncan Blackout, die zijn wat dynamischer en wat openener, wat minder steriel.

discussie EMG vs SD Blackout.. :o

Dark_Tranquillity
15 juni 2008, 17:35
jij begon met emg's:D, moet je mij niet aankijken :sneaky:

Die jongen wil EMG's. Dus praat hem nou niet die verschrikkelijke Seymour Duncans aan. *Hides SL2H* :satisfie:

Bram+
15 juni 2008, 17:35
Natuurlijk is er wel wat verschil, maar veel niet, eigenlijk. Verder zou ik eens kijken of de mex strat wel de juiste routing heeft voor 2 humbuckers.
Alhoewel dat probleem bij stratocasters juist vrij snel 'verholpen' is. Wat ik me wel afvraag is of je met deze specs (HH en een trem die duikvluchten overleeft) misschien toch niet beter naar andere merken kan kijken. Tweedehands is misschien nog een optie, maar op dit moment heeft Fender in ieder geval geen gitaar met Floyd Rose in het programma.

gibsonfreak7
15 juni 2008, 17:39
moet je wel kunnen frezen, wat je denk ik wel kan gezien je opmerking.

heel veel mensen die dit soort vragen stellen zijn over het algemeen wat minder technisch aangelegd, of durven niet zo snel hun gitaren te modificeren en laten dit liever doen.


vriend:)
niet voor het een of ander maar ik zit op een technische school waar ik het een het ander vantijd moet frezen,slijpen,lassen,raspen

nevyn292
15 juni 2008, 17:39
blade misschien?

die heeft toch strats met EMG's of wat?

gibsonfreak7
15 juni 2008, 17:40
Alhoewel dat probleem bij stratocasters juist vrij snel 'verholpen' is. Wat ik me wel afvraag is of je met deze specs (HH en een trem die duikvluchten overleeft) misschien toch niet beter naar andere merken kan kijken. Tweedehands is misschien nog een optie, maar op dit moment heeft Fender in ieder geval geen gitaar met Floyd Rose in het programma.
njaahh
is een beetje zonde van fender
but then again fender is geen metal merk :)
ik had al een tijdje ESP's op het oog
maar ik vind fender strat's toch zoooo mooi :satisfie:

imlikeajungle
15 juni 2008, 17:43
Gewoon doen, ziet er leuk uit en is 'ns wat anders dan een Ibanez.

MarkS
15 juni 2008, 17:45
dus het is waar wat ze zeggen?
als je EMG's in een les paul smijt of in een bezemsteel zou het toch niet veel verschil zijn qua klank?
btw: bedankt al voor je reactie :)
Dat is wel heel kort door de bocht. De klank van een houtsoort is natuurlijk wel een factor die mee blijft spelen. Een multiplex body met bolt-on neck en EMG's zal heus niet hetzelfde klinken als een mahonie body met neckthrough hals of een bezemsteel. Misschien is "karakter" een betere woordkeuze in dit zinsverband. Maar EMG's zijn bekend/berucht dat ze beduidend minder dynamiek hebben. Dus die dynamiek en levendigheid die een stock Strat/Tele/LP "van nature" heeft gaat grotendeels zeker verloren.
Zoals ik als zei is het een kwestie van smaak. Ik hou ook van de Strat look, en dattie door de EMG's totaal niet meer als een Strat klinkt (wat met passieve HB' eveneens het geval zou zijn) was voor mij op dat moment niet relevant. Ik wilde gewoon een dikke scheurplank met de juiste looks.
(OT)
Ik heb van de week een setje GFS Lil' Killers (HB's in SC formaat) in een Strat gegooid, en ik sta nu alweer op het punt om de SC's weer terug te zetten. Het is totaal niet de tone die ik zocht. (/OT)

Bram+
15 juni 2008, 17:46
njaahh
is een beetje zonde van fender
but then again fender is geen metal merk :)
ik had al een tijdje ESP's op het oog
maar ik vind fender strat's toch zoooo mooi :satisfie:
Als je toch een beetje handig bent, kun je misschien zelf een Floyd Rose(-achtige) inbouwen. Zo drijf je de prijs voor jezelf natuurlijk wel op, en voor dat geld kun je misschien beter een andere (betere) gitaar kopen die al die specs al heeft, maar dat zal in dit geval inderdaad geen Fender worden. Denk Jackson, Ibanez, ESP, Schecter, etc.

gibsonfreak7
15 juni 2008, 17:51
bedankt gasten :)
jullie hebben me echt vooruit geholpen
@ bram+ ik hoop dat mn post niet te aanvallend was :) het laatste wat ik wil is ruzie op het forum :D

greetz dude's :)

Geoffrey
15 juni 2008, 17:54
Dus wat word het nu..?

Een Fender strat met EMG's

gibsonfreak7
15 juni 2008, 17:57
Dus wat word het nu..?

Een Fender strat met EMG's
deuh :D
fender all the way :)
misschien niet te snel aan de trem kome
mijn solo gitarist dat maar laten doen XD

van zodra ik hem heb post ik foto's
BELOOFD ! :D

Coolguy
15 juni 2008, 19:57
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0001607-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Ik heb er zo eentje opsteken:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0001606-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList
Lekker veelzijdig en kan aardig scheuren.

Hoera voor hot-rod strats!

gibsonfreak7
15 juni 2008, 19:59
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0001607-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Ik heb er zo eentje opsteken:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0001606-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList
Lekker veelzijdig en kan aardig scheuren.

Hoera voor hot-rod strats!
heee
bedankt kerel :)

groovieguitarguus
15 juni 2008, 20:31
Ik heb 3 gitaren (superstrats) met EMG's. Er zitten absoluut behoorlijke verschillen in de gitaren. Het is een kwestie van smaak. Ik heb ook 2 gitaren met passieve elementen. Met EMG's kan je zeker een veelzijdige gitaar van je mex strat maken. Let wel op of er al gaten gevreesd zijn.
Je kan desnoods met een beitel het e.e. weghalen... wees voorzichtig! Niet teveel hout in de buurt van de tremelo verwijderen.
Qua mechanieken... Neem Sperzel locking tuners. Top dingen.
Je kan er ook aan denken om een (ik geloof EMG '89) splitable humbucker te nemen. Neem voor de enkelspoels wel SA. De S klinkt dun en laf.
Ook heb je met EMG de mogelijkheid om een SPX booster te plaatsen.
Pept midden meer op en maakt de boel nog Allrounder.
Voor de liefhebbers... ik heb nog een actieve Seymour Duncan liggen.
Er zit een mogelijkheid bij voor 2 batterijen. Is denk ik een 18v versie. Weet ik niet zeker.

gr. Guus

bagheera
6 september 2008, 15:01
vriend:)
niet voor het een of ander maar ik zit op een technische school waar ik het een het ander vantijd moet frezen,slijpen,lassen,raspen
zit gij dan op de SIBA of op het Damiaan ?????

gibsonfreak7
7 september 2008, 21:11
zit gij dan op de SIBA of op het Damiaan ?????
in het damiaan :D

macwilliams
7 september 2008, 21:51
discussie EMG vs SD Blackout.. :o

Goed ik ben wakker...!! :D

Sinner1980
8 september 2008, 21:55
Yo poster,

Je kan ook ff doorsparen, alhoewel een leuke mex strat en een setje EMG's ook aardig prijzig zijn bij elkaar opgeteld, en die Jim Root telecaster halen. Heeft een maat van mij pas gehaald en man wat is die vet(zitten standaard emg's in)
Mooie gitaar met knappe prestaties, geen trem maar goed...om nou een floyd op een strat te zetten...

Sinner1980
8 september 2008, 21:57
Oops, s wel een hele oude post, beetje een jetlag denk...