PDA

View Full Version : Verzekering gear tijdens optredens



Mr.Bluesbreaker
15 juni 2008, 15:08
Zijn al een aantal topics over geweest, maar het blijft nog erg vaag:

Hoe of waar kun je je gear tijdens optredens laten verzekeren?
Het gaat vooral om schade tijdens/tussen het spelen: er vliegt op grote festivals steevast wel wat bier door de lucht, de laatste grote studentengala's gaat het ook wel heftig en eergisteren kreeg ik een dikke flets bier in mijn Vox Tonelab. Gelukkig gaf ie geen krimp en laat ik bij 'risicogigs' de echte spullen thuis en neem ik minimaal mee.

Maar eigenlijk is het van de zotte, dure dingen niet meenemen. Je kunt ook moeilijk voor je gitaarrack, je amps, je effecten plexiglazen schotten gaan bouwen nietwaar. En in je contracten kun je moeilijk een opdrachtgegever aansprakelijk stellen voor de schade van het publiek. Maar stel dat het fout gaat met je big bucks setup...

Wie hier heeft zijn spullen tijdens optredens verzekerd, wat kost het en hoe zit het kort gezegd met de kleine lettertjes?

Lexvandoef
15 juni 2008, 15:33
Goed topic, wij zijn er ook mee bezig.

Ik heb al wat advies gekregen hier, waarvoor dank Bloem :), en ik ga nog wat meer navraag doen bij diegene die bij ons thuis ook alles verzekerd heeft, even kijken wat hij er van zegt.

Ik wil zelf ook de spullen tegen brand/diefstal verzekeren, evenals schade. De echte big bucks rig komt namelijk in de oefenruimte te staan.

Als iemand anders nog tips heeft? :)

TimmU
15 juni 2008, 18:27
Ik maak me er ook wel is druk om .Je setup kan ook best is omvallen door een of andere klootviool die het podium op rent bijvoorbeeld, kan altijd gebeuren.

Ik denk dat ik , als dat rack af is , er gewoon een plexiglas scherm voor zet.

Otje
15 juni 2008, 20:14
Verzekeren is altijd een optie, maar dat zou best 's kunnen oplopen. Als je 10k€ aan spullen verzekert ben je toch snel 4 tientjes per maand aan premie kwijt denk ik.

Mijn oplossing is dat ik goedkoop spul meeneem. Ik speel momenteel niet veel, maar als ik speel dan neem ik (hou je vast!) twee Cube 30's mee.

Kijk, als je mega-$ gaat uitgeven aan een CD-opname in een dure studio, dan zet je geen Cube30's neer. Dan pak je een echte goede buizenversterker of een Line6 Vetta of zo. Maar tijdens een pop/rock optreden....? Niemand die het verschil hoort! En die Cube30s zijn bijna onverwoestbaar. Zolang je ze niet van 3-hoog op straat knettert, er een emmer water overheen giet of ze voor lijn 11 legt zou ik niet weten hoe je ze stuk moet krijgen. En als er toch een stukgaat, dan heb ik een dag later voor 100 euro een prima vervanger op Marktplaats.

Gitaren is iets anders. Ik probeer om 1 gitaar mee te nemen plus reservesnaren, reservekabels, plectrums, wat gereedschap, etc. Die ene gitaar wijkt niet van mijn zijde. Die blijft niet op het podium staan, die blijft niet in de zaal als we ergens gaan eten tussen soundcheck en optreden, die is altijd waar ik ben. Als ik echt >1 gitaar moet meenemen, dan zorg ik dat er altijd toezicht is. Altijd. Gitaren jatten is een ware hobby geworden :( . Dat risico is veel groter dan malloten die het podium oprennen denk ik.

Over rondvliegende bierflessen: da's echt bloedlink. Niet voor je spullen maar voor jou. Als ik de kans krijg om aangifte te doen tegen zo'n drol dan zal ik dat niet laten. Als die fles tegen je hand of arm komt, kun je zomaar iets breken. Over je hoofd hoeven we 't niet eens te hebben.

Mr.Bluesbreaker
15 juni 2008, 21:20
Haha, geen flessen hoor, maar festivalplastic. Komt er glas naar je hoofd dan denk ik dat de hele band zich wel terugtrekt. Maargoed, hoe traceer je de donderstraal die dat ene biertje gooide als er 3000 man voor je staan?

Wat je noemt, ik heb het ook inderdaad al uitgerekend, ik neem inderdaad soms 10 k mee en dat zou me 500+ euro per jaar aan verzekering kosten, gemiddelde eigen risico rond de 110 tot 150 euro PER claim.
Dus als ergens bier tussen je pedalen komt en er komt kortsluiting in 1 a 2 pedalen, dikke vette pech: waarschijnlijk zijn dat de reparatiekosten.

Zover ik heb gekeken zijn de voorwaarden tot nog toe niet aangenaam...

Lexvandoef
15 juni 2008, 21:46
Hmmm, dat is nog best prijzig Mr BB. Is dat alleen tegen schade of ook tegen diefstal/brand enzo?

@Otje, mijn amp gaat gewoon mee als we live spelen, een Cube 30 (zelfs 2;)) klinkt echt wel anders dan een Hook op een vette 2x12 ;) Dus dat zou geen optie zijn.

Mr.Bluesbreaker
15 juni 2008, 23:08
Alleen schade, en dan ook nog uitgesloten van kortsluiting, oververhitting, gekke pieken in de stroom, etc.

That's it, vanaf nu alleen nog met een pocketpod en een aldi floorboard. Bekijk het maar:D

Lexvandoef
16 juni 2008, 00:20
Alleen schade, en dan ook nog uitgesloten van kortsluiting, oververhitting, gekke pieken in de stroom, etc.

That's it, vanaf nu alleen nog met een pocketpod en een aldi floorboard. Bekijk het maar:D

Pff, best veel eigen risico ingebouwd dus, dat valt best wel tegen.

En buizenamps gebruiken zal je!!! :seriousf:

Otje
17 juni 2008, 07:25
@Otje, mijn amp gaat gewoon mee als we live spelen, een Cube 30 (zelfs 2;)) klinkt echt wel anders dan een Hook op een vette 2x12 ;) Dus dat zou geen optie zijn.Ah, ja. Voor jou (en voor mij) is er wel verschil, dat snap ik. Voor het publiek niet. Pas als je beide amps naast elkaar zou zetten heb je kans dat een willekeurige toeschouwer het verschil zou horen. Dat komt niet omdat Cube's zo goed zijn in vergelijking met een Hook, maar omdat de gemiddelde toeschouwer helemaal niet bezig is met dit soort dingen. Die is meer geïnteresseerd in wat je speelt, niet in welke gear je hebt. De enige manier waarop jouw Hook kan helpen om jouw publiek een betere show te geven, is dat die versterker jou inspireert en dat jij daardoor beter speelt. Toch zou ik zelf voor de meeste gigs een 2x12" Vox modeling amp meenemen of zoiets. Kost nix, klinkt uitstekend, gaat niet stuk. Een Zwitsers zakmes zeg maar. Ik vind ook dat een goede buizenbak beter klinkt, maar ik vind het verschil zo klein geworden dat ik de meerwaarde niet meer zie om grote, zware en dure spullen rond te slepen.

(PS: ik gebruik 2 Cube's ipv 1 2x12" omdat ik beide amps verschillend instel, bijv. een Twin op de ene en een Bassman op de andere, of een Marshall op de ene en een Vox op de andere, de ene met wat reverb en de andere droog of met een beetje delay. Ik heb een pedaal waarmee ik ze naar wens tegelijk of afwisselend kan gebruiken. Daarnaast zet ik ze 2 meter uit elkaar. Klinkt prima, zeker als je ze doorlust naar een stereo 4x12" kast of zoiets - maar dan hoef ik ze niet meer uit elkaar te zetten natuurlijk :D).

Mr.Bluesbreaker
23 juni 2008, 09:27
Ja jongens, aub. geen buizen vs modelingdiscussie, het ging over verzekering.

Bump! Iemand nieuws?

Otje
25 juni 2008, 13:18
Alleen schade, en dan ook nog uitgesloten van kortsluiting, oververhitting, gekke pieken in de stroom, etc.

That's it, vanaf nu alleen nog met een pocketpod en een aldi floorboard. Bekijk het maar:D

Je hebt het antwoord zelf al gegeven :) . Voor zover ik weet bestaat er geen verzekering die een aanvaardbare combi van dekking en premie levert. Alternatief is dus om een ander compromis te vinden tussen de waarde van de spullen die je meesleept en de kwaliteit van die spullen. Vandaar mijn opmerkingen over goedkope alternatieven. Het liefst staat iedereen natuurlijk met 3 volledige Koch Supernova stacks, een Bob Bradshaw rack en 15 vintage Les Pauls op het podium :D .

vulvasonic
30 juni 2008, 02:47
Ik schop dit topic weer even naar boven, in de hoop dat iemand met een lumineuze oplossing op de proppen komt.

Ik vind dat losgeslagen, zatte, meebrallend zooitje vooraan het podium altijd geweldig. Maar de bierregens die regelmatig boven mijn pedalenbak losbarsten blijf ik vrezen.

Riky
30 juni 2008, 09:01
Opzich wel interesaant topic als er ook ff serieus op gereageerd zou worden:)

Als ik mijn amp in de oefenruimte zou laten staan, en er breek brand uit daar... wie betaald mij dan een nieuwe amp. Het staat niet zwart op wit dat mijn amp daar staat dus waarschijnlijk krijg ik daar nooit geld voor. Dat durf ik dus niet..

Als er iets kapot gaat doordat er iemand op het podium rent of er word met bier gegooid vind ik persoonlijk dat de eigenaar van de zaal of tent enz zeker wel aansprakelijk is. Hij moet er toch voor zorgen dat de mensen zich gedragen??

Verder kun je natuurlijk ook gewoon zelf naar de biergooier toe gaan mits je weet wie het deed.

Ik heb nog niet echt schrikbarend dure gear en aan optreden zit gewoon een risico..

Ik ga dit topic even volgen:) misschien komt er nog wat nuttigs en interessants uit voort:D

vulvasonic
30 juni 2008, 14:05
Als ik mijn amp in de oefenruimte zou laten staan, en er breek brand uit daar... wie betaald mij dan een nieuwe amp. Het staat niet zwart op wit dat mijn amp daar staat dus waarschijnlijk krijg ik daar nooit geld voor. Dat durf ik dus niet..

In sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld in mijn geval, is mijn spul in dergelijke gevallen gewoon bij de inboedel meeverzekerd. Wel moet de ruimte aan dezelfde voorwaarden voldoen als bij jezelf thuis (alles moet op slot kunnen en zitten). Je moet dit eigenlijk even voor de zekerheid bespreken met je eigen verzekerings-adviseur.



Als er iets kapot gaat doordat er iemand op het podium rent of er word met bier gegooid vind ik persoonlijk dat de eigenaar van de zaal of tent enz zeker wel aansprakelijk is. Hij moet er toch voor zorgen dat de mensen zich gedragen??


Ik denk dat je in je contract zou kunnen opnemen dat de organisatie mensen beschikbaar moeten houden om diefstal van je apparatuur te voorkomen en indien er desondanks een gitaar gejat wordt, de organisatie aansprakelijk gesteld moet worden.

Maar een met bier smijtende menigte....., ik geloof niet dat een zaal daarvoor verantwoordelijk is.
Sterker, ik heb met mijn band meegemaakt dat we een rekening toegestuurd kregen van een zaal voor een kapotte mengtafel. Wij moesten betalen, omdat het ONS publiek was! :stop:

Mr.Bluesbreaker
9 juli 2008, 12:40
Nou jongens, nog geen enkele reactie hier van mensen die wat hebben verzekerd tijdens gigs. Wel een mooi verhaal van mijn kant:

Vorige week opgetreden op zo'n jaarlijks groot dorpsfeest in een Fries gat.
Stuk volk, gaat alleen los als het lam is en je 'lalala' muziek speelt. Afijn, we draaien ons dingetje, maar de derde set staat er vooraan een rij van ongeveer 10 londsdale jongeren die de boel gaat verzieken. Constant aan de monitoren frotten, irritant boven mijn vox klooien die voorana ligt, net doen of ze alles verdraaien maar er net niet aanzitten. Bijna had ik de neiging toen er een weer aan de monitor zat hem voor zijn hasses te schoppen, maar je weet dat je dan 10 of meer zwakzinnige dronken friezen op je krijgt, en dna ben je nog verder van huis...

Hele erg verrotte kutavond dus, ondanks dat op de eerste rij na de zaal in euforie was en het een goeie show was. Maar je voelt hem aankomen, die idioten vooraan lopen te hossen en te doen, en een flikkert een glas bier OVER MIJN VOX. Ik zag een groepje van 4 van die mongolen waar het vandaan kwam, maar kon de persoon niet exact lokaliseren en natuurlijk, naderhand ontkende iedere zatlap dat.

Lange discussies en al, maar via ons boekingsbureau ben ik erachter gekomen dat als we via hun spelen, schade aan onze apparatuur verzekerd is:) Godzijdank gaf de Vox geen krimp en ik laat hem na mijn vakantie goed nakijken op kosten van de zaal, zal me jeuken maar gelukkig staat het zwart op wit dat het hun verantwoording is.