PDA

View Full Version : Eerste stompbox project



Demoi-crazy
15 juni 2008, 15:00
Hey!

Ik loop er al een tijdje mee in gedachten om enkele stompboxes te bouwen maar ik wist nooit goed waarmee te beginnen. Nu heb ik een leuk eenvoudig stompboxje gevonden die een leuke sitarsound aan je gitaar geeft.
Dit is het schema :
http://i291.photobucket.com/albums/ll310/Demoi-Crazy/img015.jpg

Nu is het van op de schoolbanken geleden dat ik nog elektronica heb gezien (meer dan 10 jaar geleden :sneaky: ) en heb ik een klein vraagje... De symbolen die gebruikt worden voor IN en OUT... wat stellen zij voor? Ik veronderstel een jack in en een jack out, maar de symbolen zijn verschillend... (mono / stereo???)

Greetingzzz
:punk:

JER00N
15 juni 2008, 15:06
Die out-jack is een gewone mono-jack, de input-jack is een stereo. Dat zie je wel vaker, dat ze een stereo input jack gebruiken bij effecten. Op die manier maak je er namelijk een schakelaar van. Als je je gitaarkabel in de input steekt, schakelt hij de min van de batterij door naar de min van de schakeling. Als je de stekker eruit trekt wordt die verbinding verbroken en gebruikt het circuit geen stroom als je hem niet gebruikt. Gewoon een manier van batterijbesparing dus :)

Als je van plan bent om hem niet op batterijen te laten lopen kan je die min van de batterij gewoon direct op de schakelaar solderen, en een mono-jack voor de input nemen.

Demoi-crazy
15 juni 2008, 15:10
Dus, corrigeer me als ik verkeerd ben hé!! Ik ga inderdaad zonder batterij werken... dan moet ik gewoon de 2 draadjes van de stereojack aan elkaar verbinden?

Valoosj
15 juni 2008, 15:44
Neem dan gewoon een monojack. Als je al een stereojack hebt moet je gewoon 1 lug (wel de juiste, dus niet die van de tip) openlaten.

imlikeajungle
15 juni 2008, 15:44
Nee, koop gewoon een monojack, bij een stereo laat je de ring (de middenste) gewoon vrij.

Demoi-crazy
15 juni 2008, 20:05
man man man..... met het risico dat jullie denken dat ik compleet achterlijk ben maareuh.... waar verbind ik de negatieve kant van de 9 volt dan aan? :listen:

G.G.
15 juni 2008, 20:23
Aan de massa.