PDA

View Full Version : Gibson standaard vs. Custom



stratestic
15 juni 2008, 14:00
Ik zie op het 'post hier je Les pauls' topic vrij veel Gibson Les Pauls custom shop modelen. Bovendien is Nocki overgestapt op een custom en hier enthusiast over. Nu vraag ik mij af wat precies het verschil is tussen een custom shop en een normale Les Pauls. Ik weet dat er tussen de normale versies ook weer veel verschillen zijn. Als ik een normale zou kopen zou het een classic worden.

Ganjaman
15 juni 2008, 14:10
Ik zie op het 'post hier je Les pauls' topic vrij veel Gibson Les Pauls custom shop modelen. Bovendien is Nocki overgestapt op een customshop en hier enthusiast over. Nu vraag ik mij af wat precies het verschil is tussen een custom shop en een normale Les Pauls. Ik weet dat er tussen de normale versies ook weer veel verschillen zijn. Als ik een normale zou kopen zou het een classic worden.
en les paul custom is geen customshop model hoor :D
custom is gewoon een andere ('luxere' uitvoering) dan de standard

stratestic
15 juni 2008, 14:12
Sorry ik heb het aangepast. Ik ben Fender's gewend.

Mr.Fingers
15 juni 2008, 14:17
Custom =
Block-inlays (beginnend op de 1e fretpositie)
Mahonie top
Dikke wit/zwart/wit/zwart/wit binding rondom body (voor & achter), hals & kop
Iets andere kop met grote "ruit" inlay
Het ontbreken van "Les Paul Model" op de headstock (daar ligt nu die inlay)
Erg loodzware gitaar

Standard=
Trapezoid-inlays (beginnend vanaf de 3e fretpositie)
Maple (esdoorn) top
Enkele witte binding rondom body (voor) & hals
Gewone "open-book" headstock, met "Les Paul Model" decal
Iets minder loodzware gitaar.

Dit zijn zowat de meest in het oog springende verschillen

ACSlater
15 juni 2008, 14:18
Ik heb zowel een Custom als een Standard en de Custom speelt veel fijner. De meeste Customs hebben een lage actie waardoor het erg fijn speelt. Daarnaast heeft mijn Custom het fijnste halsprofiel dat er bestaat naar mijn mening en het geluid is subliem maar dat is niet iets dat alleen is voorbehouden aan een Custom. Hij klinkt en speelt alleen fijner dan de Standard.

Bram+
15 juni 2008, 14:23
Hier nog eens verhaal op een site die Bass Blom een keer gepost had over de 'Black Beauty': http://www.lespaulforum.com/slubarticle/custom/custom.html

Rormo
15 juni 2008, 14:24
Je schrijft dat als je een normale zou kopen, dat je dan een classic zou kopen. De classic wijkt qua geluid nog best wel af van de standard. En hij zal ook meer afwijken van een Custom dan de standard doet. De Classic is iets aggressiever omdat hij andere elementen heeft. De Custom is wat meer smooth. Ik zou gewoon beiden gaan testen en kopen wat je het lekkerst vind. Ik heb in der tijd beiden getest en de Classic gekozen. Ik vond de Custom wel net ietjes beter klinken en zeker mooier, maar dat vond ik niet 600 euro (of zoiets) extra waard.

Nocki
15 juni 2008, 14:43
Wat ik heel fijn vind is de ebben toets van de custom. Ook de feel van de hals die net iets anders is dan de 50's nek van mn standard faded.

Verder is het grootste verschil de algeme feel van de gitaar... hij is idd zwaarde maar voelt ook meer "af"

Daarnaast ben ik gewoon gevallen voor het uiterlijk! :)

barno
15 juni 2008, 15:03
sorry voor de inbraak hier, maar hier zitten heel wat LP bezitters, dus: ben op zoek naar de dikte van het mahonie bij een LP , dus afstand tussen achterkant van body tot onder aan de binding, waar de top begint. volgens mijn schatting iets van een 4 cm? thx

bass blom
15 juni 2008, 16:27
een custom is gewoon iets meer luxe dan een standard/classic etc.

sinds een jaar of wat worden de customs echter alleen nog in de custom shop gemaakt.

ebben toets vind ik inderdaad ook veel fijner dan rosewood :satisfie:

Demoi-crazy
15 juni 2008, 16:43
@barno : Volgens de bouwtekeningen die ik heb van een Les Paul std is de mahoniebody 1,75 inch dik...snel omgerekend komt dat op 4,445 cm

Greetingzzz

euroboy
15 juni 2008, 17:21
Ga voor de custom en je zal niet weten hoe blij je bent!!

Nocki
15 juni 2008, 17:22
Ga voor de custom en je zal niet weten hoe blij je bent!!

+1 Ik was happy met mn standard maar die gaat dus echt vervangen worden door een 2e custom!

stratestic
15 juni 2008, 17:48
Had ik net besloten om toch voor een standaard te gaan i.v.m. de kleur. Ik vind een custom namelijk in het zwart zo donker en een witte gitaar is helemaal niets.
Ga ik toch weer twijfelen. Gelukkig hebben we nog even tijd (lees ik moet nog even sparen). Wat ik in de reacties lees zit het verschil voornamelijk in de bespeelbaarheid van de hals en het gewicht. Klinken ze eigenlijk ook anders?

Mr.Fingers
15 juni 2008, 17:49
Had ik net besloten om toch voor een standaard te gaan i.v.m. de kleur. Ik vind een custom namelijk in het zwart zo donker en een witte gitaar is helemaal niets.
Ga ik toch weer twijfelen. Gelukkig hebben we nog even tijd (lees ik moet nog even sparen). Wat ik in de reacties lees zit het verschil voornamelijk in de bespeelbaarheid van de hals en het gewicht. Klinken ze eigenlijk ook anders?

Troost u, ze bestaan ook in Sunburst, Cherryburst, Natural,...

De zwarte Custom is gewoon de bekendste ;)

http://www.mandoweb.com/48-3495.jpg

euroboy
15 juni 2008, 17:53
Vergeet wine red niet. Een custom is toch anders als een standard. Je moet toch stom zijn om als je kan kiezen tussen een standard en een custom een standard te kiezen!

grayfink
15 juni 2008, 18:14
...Je moet toch stom zijn om als je kan kiezen tussen een standard en een custom een standard te kiezen!
Wat dacht je van de optie: minder geld tot je beschikking hebben?

stratestic
15 juni 2008, 18:19
Klopt maar de meerprijs is naar mijn mening zeer acceptabel. Toch ongeveer 600 waardoor de prijs net iets boven de 3000 is?

Zijn ze er ook in iced burst of honey burst?

MarkS
15 juni 2008, 18:23
Ik zie op het 'post hier je Les pauls' topic vrij veel Gibson Les Pauls custom shop modelen. Bovendien is Nocki overgestapt op een custom en hier enthusiast over. Nu vraag ik mij af wat precies het verschil is tussen een custom shop en een normale Les Pauls. Ik weet dat er tussen de normale versies ook weer veel verschillen zijn. Als ik een normale zou kopen zou het een classic worden.
Nocki's aanvankelijke enthousiasme dient men regelmatig op korte termijn te relativeren. Dat doet hij namelijk zelf ook regelmatig ;)
On a more serious note: als je de centen hebt , en de keuze kunt maken, zou ik ook voor de custom gaan. No doubt about it. Ik wou dat ik voor zo'n lastige keuze stond.

Tupelo
15 juni 2008, 18:37
Nocki wordt gesponserd hier om GAS te creeëren geloof ik.. niet..?

pannekoek
15 juni 2008, 19:06
Had ik net besloten om toch voor een standaard te gaan i.v.m. de kleur. Ik vind een custom namelijk in het zwart zo donker en een witte gitaar is helemaal niets.
Ga ik toch weer twijfelen. Gelukkig hebben we nog even tijd (lees ik moet nog even sparen). Wat ik in de reacties lees zit het verschil voornamelijk in de bespeelbaarheid van de hals en het gewicht. Klinken ze eigenlijk ook anders?

alpine white custom ^^ dat vind ik echt zoooo mooi!

en de cherry sunburst & winered natuurlijk bestaat ook nog :satisfie:

grayfink
15 juni 2008, 19:25
:cooler: http://images4.thomann.de/pics/bdb/198816/659159_800.jpg

Ik vind deze wel mooi. Scheelt ook een paar duizend Euro met een Custom.

bass blom
15 juni 2008, 19:46
Had ik net besloten om toch voor een standaard te gaan i.v.m. de kleur. Ik vind een custom namelijk in het zwart zo donker en een witte gitaar is helemaal niets.
Ga ik toch weer twijfelen. Gelukkig hebben we nog even tijd (lees ik moet nog even sparen). Wat ik in de reacties lees zit het verschil voornamelijk in de bespeelbaarheid van de hals en het gewicht. Klinken ze eigenlijk ook anders?

de ebben toets schijnt mee te doen aan een ander geluid.
wellicht dat de rest van het hout, body, top, ook 'beter' is?

en vaak hebben ze ook betere stemschroeven.

Agent_Smith
15 juni 2008, 20:17
...en een witte gitaar is helemaal niets.


Huh? Nou goed, smaken verschillen, maar ik vind het toch wel een snoeppie al zeg ik het zelf :)

http://img89.imageshack.us/img89/8379/afbeelding107smallfd9.jpg

Anyway, ik vind de ebben toets echt een hele grote bijdrage leveren aan het ongeevenaarde speelcomfort van een Custom.

stratestic
15 juni 2008, 21:07
Ik weet dat Nocki vaak van gear wisselt. Ik ben sinds kort helemaal weg van de sound van Joe Bonamassa en Paul Kossoff. Bovendien ontdekte ik een blues cd van Hendrix met daarop door hem gespeelde covers. De droge en diepe sounds van die humbuckers begin ik meer en meer te waarderen. Daarom wordt het misschien geen nieuwe stratocaster maar een mooie les pauls....
Duidelijk een gevalletje GAS

P.s. De witte les pauls hierboven is trouwens ook erg mooi, alleen die is door de jaren cream wit geworden. Als ik een nieuwe koop is die mij te wit.

Orpheo
15 juni 2008, 21:56
Een custom heeft als enige verschil (tegenwoordig) een ebben toets ipv rosewood. zwaarder of lichter dan een standard of studio of zoiets? niet echt perse. het ebben speelt lekkerder, imho. het geeft je een iets helderder, strakker geluid, maar vooral: het speelt 'soepeler' lijkt 't.

de ouwe jaren50 LPC's hebben inderdaad een mahonie top, maar de huidigen een esdoorn. ze zijn trouwens sinds kort 3000E ipv 3900E! en ze zijn tegenwoordig (ook) halfhol.

verder: ALLE customs komen uit de customshop.

Jorikjet
15 juni 2008, 21:58
Vergeet wine red niet. Een custom is toch anders als een standard. Je moet toch stom zijn om als je kan kiezen tussen een standard en een custom een standard te kiezen!
Hoezo dat nou weer, het telt toch hoe het klinkt en speelt, niet persee hoe het eruit ziet! Als je een standard beter vindt, is die keus juist slim!

Agent_Smith
15 juni 2008, 22:41
verder: ALLE customs komen uit de customshop.

Ja, maar dat is pas van de laatste 10 jaar ofzo (grofweg). Daarvoor kwamen customs altijd gewoon van de normale productielijnen.

Dirkdewaard
15 juni 2008, 23:10
Ik weet dat Nocki vaak van gear wisselt. Ik ben sinds kort helemaal weg van de sound van Joe Bonamassa en Paul Kossoff. Bovendien ontdekte ik een blues cd van Hendrix met daarop door hem gespeelde covers. De droge en diepe sounds van die humbuckers begin ik meer en meer te waarderen. Daarom wordt het misschien geen nieuwe stratocaster maar een mooie les pauls....
Duidelijk een gevalletje GAS

P.s. De witte les pauls hierboven is trouwens ook erg mooi, alleen die is door de jaren cream wit geworden. Als ik een nieuwe koop is die mij te wit.

Echte mensen spelen op een standard, patsers op een custom. :)

Orpheo
15 juni 2008, 23:15
Echte mensen spelen op een standard, patsers op een custom. :)

flauwekul. ik vind customs lekkerder spelen en klinken, maar ben ik daarom perse een patser?

bass blom
15 juni 2008, 23:18
Echte mensen spelen op een standard, patsers op een custom. :)

ja zeg, wat een kul :sneaky:

macwilliams
15 juni 2008, 23:22
http://images4.thomann.de/pics/bdb/198816/659159_800.jpg

Ik vind deze wel mooi. Scheelt ook een paar duizend Euro met een Custom.

Deze vind ik ook mooi en ook nog eens bij nij passen :cooler:
En dat niet alleen vanwege het budget :satisfie: . Grote kans
dat ik er ook zo een ga laten komen. :lp:

Lexvandoef
15 juni 2008, 23:24
flauwekul. ik vind customs lekkerder spelen en klinken, maar ben ik daarom perse een patser?

Ja :seriousf:

Dirkdewaard
15 juni 2008, 23:26
flauwekul. ik vind customs lekkerder spelen en klinken, maar ben ik daarom perse een patser?

Iedere LP is speelt anders. Tussen 2 Standards of een Standard en een Custom zit net zoveel verschil qua geluid en bespeelbaarheid. Iedere hals is anders (ik ken een R7 die een dunnere hals heeft dan mijn R0 bijvoorbeeld), ook het gewicht is anders (tussen de 3,5 en 6 kilo) ect ect.

Custom is alleen maar uiterlijk. Als jij denkt dat ie daarom beter speelt, prima. :listen:

Kossof, Page, Beck, Green, Bloomfield speelden allemaal overwegend op een Standard. Iets dat goed genoeg is voor hun, is meer dan genoeg voor mij.

Orpheo
15 juni 2008, 23:48
Iedere LP is speelt anders. Tussen 2 Standards of een Standard en een Custom zit net zoveel verschil qua geluid en bespeelbaarheid. Iedere hals is anders (ik ken een R7 die een dunnere hals heeft dan mijn R0 bijvoorbeeld), ook het gewicht is anders (tussen de 3,5 en 6 kilo) ect ect.

Custom is alleen maar uiterlijk. Als jij denkt dat ie daarom beter speelt, prima. :listen:

Kossof, Page, Beck, Green, Bloomfield speelden allemaal overwegend op een Standard. Iets dat goed genoeg is voor hun, is meer dan genoeg voor mij.

wellicht, maar ik heb wel gemerkt dat een ebben toets voor mij behoorlijk doorslaggevend is.

Braindead
16 juni 2008, 01:18
Ligt dat nu aan mij of koopt Nocki ook regelmatig de zelfde spullen (terug) ? Ik meen een tijd terug ook al een koop en verkoop van Marshall 4x12 box van hem meegemaakt te hebben. Nu herhaalt het ritueel zich weer.... dude, relax!


Nocki wordt gesponserd hier om GAS te creeëren geloof ik.. niet..?

Nocki
16 juni 2008, 01:20
het wrodt de 2e marshall cab :)
1 voor in de kerk bij de avt top (een 1960A)
en 1 voor thuis bij de egnater tol 100 top. (een 1960av)

dit word inderdaad marshall cab nummer 6. Ik kan wel wat anders kopen maar als dit voldoende is en lekker goed koop is voor bij deze setjes is het in orde...

Orpheo
16 juni 2008, 01:29
het wrodt de 2e marshall cab :)
1 voor in de kerk bij de avt top (een 1960A)
en 1 voor thuis bij de egnater tol 100 top. (een 1960av)

dit word inderdaad marshall cab nummer 6. Ik kan wel wat anders kopen maar als dit voldoende is en lekker goed koop is voor bij deze setjes is het in orde...

dude.... je verkoopt nu je 4e mark4 ofzo??

Nocki
16 juni 2008, 01:51
dude.... je verkoopt nu je 4e mark4 ofzo??

nee hoor mn 2e... Tjonge... de gedachte begint uit de klauwen te groeien...

dodeboboeror
16 juni 2008, 04:14
Echte mensen spelen op een standard, patsers op een custom. :)

Ik speel op beide, maakt mij dat een echte patser?

:D

Agent_Smith
16 juni 2008, 09:15
Ik speel op beide, maakt mij dat een echte patser?

:D

Uh, ja dat geldt dan ook voor mij vrees ik :)

Nocki
16 juni 2008, 10:29
Oei... ik ook... Gauw die standard weg doen... :-)
Qua gitaar is de custom die ik heb gewoon beter dan mn standard. kan er niks aan doen. misschien zijn het de specifieke modellen of zo maar de custom is gewoon de gitaar voor mij... duurt alleen lang eer je bereid bent zoveel geld uit te geven... want het blijft gewoon belachelijk veel geld...

bass blom
16 juni 2008, 11:21
zullen we dan maar een patsercluppie oprichten? :D

Dirkdewaard
16 juni 2008, 13:32
zullen we dan maar een patsercluppie oprichten? :D

Mag ik ook mee doen? Ik hoop ook een custom te gaan kopen.....

bass blom
16 juni 2008, 13:35
Mag ik ook mee doen? Ik hoop ook een custom te gaan kopen.....

jij bent volgens mij stiekum al jaren uber patsert :D

Dirkdewaard
16 juni 2008, 14:15
jij bent volgens mij stiekum al jaren uber patsert :D

Het probleem van het woord "patser" is dat mensen het vaak als negatief zien :)

Nocki
16 juni 2008, 15:06
Waarom kopen we een Custom?
Als we de piramide van Maslow erbij pakken zit je dan in 4 of 5?

grayfink
16 juni 2008, 18:49
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow

4 dus.

Braindead
16 juni 2008, 22:42
6de marshall cab? Heb je er dan nog 5 of bedoel je dat je er al een aantal weer heb verkocht?

Het begint na een tijdje gitaarforummen wel op te vallen dat je zo megaveel koopt en verkoopt. Hopelijk doe je met die aankopen ook daadwerkelijk kennis mee op. Wel een bijkomend voordeel. Ik had vroeger ook wat vaker van gear moeten wisselen denk ik. Is toch een goede manier om wat spul te leren kennen en te kijken waar je voorkeuren liggen.



het wrodt de 2e marshall cab :)
1 voor in de kerk bij de avt top (een 1960A)
en 1 voor thuis bij de egnater tol 100 top. (een 1960av)

dit word inderdaad marshall cab nummer 6. Ik kan wel wat anders kopen maar als dit voldoende is en lekker goed koop is voor bij deze setjes is het in orde...

Nocki
16 juni 2008, 22:47
6de marshall cab? Heb je er dan nog 5 of bedoel je dat je er al een aantal weer heb verkocht?

Het begint na een tijdje gitaarforummen wel op te vallen dat je zo megaveel koopt en verkoopt. Hopelijk doe je met die aankopen ook daadwerkelijk kennis mee op. Wel een bijkomend voordeel. Ik had vroeger ook wat vaker van gear moeten wisselen denk ik. Is toch een goede manier om wat spul te leren kennen en te kijken waar je voorkeuren liggen.

Nee. Ze zijn allemaal verkocht. ik heb er op dit moment 1. om het makkelijk te maken... Ik doe verschillende dingen dus ik heb verschillende amps die daaraain aangepast moeten zijn.

1. Marshall AVT top met marshall 1960A cab (dit cab zoek ik dus nog! en wil ik via inruil krijgen.)
2. Egnater Tol100 top met marshall 1960av cab.


verder heb ik nog de dingen in mn sig die te koop staan en weggaan voor iets anders...

kennis van gear komt op die manier vanzelf. . en het is leuk.. het is haast nog leuker dan het spelen zelf :)...