PDA

View Full Version : Tom Morello geluid krijgen?



Flitser
14 juni 2008, 20:16
Ik wil graag een geluid wat Tom Morello ook vaak gebruikt. Hij heeft een "Killswitch". Wat is dat precies? En moet je als je zo'n ding gebruikt ook iets aan je gitaar veranderen?

Bram+
14 juni 2008, 20:39
Een killswitch verbreekt in principe het signaal tussen je gitaar en versterker. Of je persé iets aan je gitaar moet veranderen om dit effect te gebruiken, ligt aan je gitaar. Als je bijvoorbeeld twee pickups hebt met individuele volumeknoppen, zou je er eentje kunnen wegdraaien en dan de pickupselector als een soort killswitch kunnen gebruiken. Wat voor gitaar heb je?

Flitser
14 juni 2008, 20:48
Een killswitch verbreekt in principe het signaal tussen je gitaar en versterker. Of je persé iets aan je gitaar moet veranderen om dit effect te gebruiken, ligt aan je gitaar. Als je bijvoorbeeld twee pickups hebt met individuele volumeknoppen, zou je er eentje kunnen wegdraaien en dan de pickupselector als een soort killswitch kunnen gebruiken. Wat voor gitaar heb je?

http://www.feedback.nl/?b=ST250SB&a=9

Ik heb niet zo veel verstand van elektronica. Maar als ik dan wat verkeerd doe, is dat dan gevaarlijk voor mijn gitaar? Ik was toch eigenlijk al van plan om een andere te kopen, maar ik ben natuurlijk wel zuinig op mijn gitaar :)

the sure thing
14 juni 2008, 20:52
Als dat je gitaar is (een stratocaster) zou je ervoor kunnen kiezen om een tonepot op te offeren en er een killswitch in laten zetten. Kosten: EUR 10 of zo?

Maar dan heb je het scheurgeluid nog niet.... Om nog maar te zwijgen over de speeltechniek :)

Flitser
14 juni 2008, 20:54
Kan ik anders ook een pedaaltje ervoor kopen? En als ik zo'n ding kan kopen zoals The sure thing zegt, kan ik dat er in laten bouwen door iemand anders? En waar kan je het kopen?

Bram+
14 juni 2008, 20:56
Om dat effect uit zo'n gitaar te krijgen, moet je inderdaad op zijn minst de electronica aanpassen. Electronica aanpassen is in principe nooit gevaarlijk voor je gitaar: als het niet goed zit, kun je het waarschijnlijk zo weer ongedaan maken. Wel vraag ik me af of het het waard is, je kunt je beter eerst focussen op het gitaarspel in het algemeen. Spelen met zo'n killswitch is niet heel erg nuttig/mooi als je er niet heel erg goed in bent.

Edit:
Hier legt Morello zelf nog even uit hoe het werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=7LFUva7Xe94

Flitser
14 juni 2008, 21:15
Om dat effect uit zo'n gitaar te krijgen, moet je inderdaad op zijn minst de electronica aanpassen. Electronica aanpassen is in principe nooit gevaarlijk voor je gitaar: als het niet goed zit, kun je het waarschijnlijk zo weer ongedaan maken. Wel vraag ik me af of het het waard is, je kunt je beter eerst focussen op het gitaarspel in het algemeen. Spelen met zo'n killswitch is niet heel erg nuttig/mooi als je er niet heel erg goed in bent.

Edit:
Hier legt Morello zelf nog even uit hoe het werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=7LFUva7Xe94

Het is eigenlijk gewoon meer voor de grap. Het is niet echt noodzakelijk, maar het zou wel heel erg gaaf zijn. Weet iemand hoe duur zo'n switch is, en wie kan die dan installen?

Il_Falco
14 juni 2008, 22:19
Ik wil graag een geluid wat Tom Morello ook vaak gebruikt.

... veel succes toegewenst..... als je het vindt, dan ben ik Frank De Bleeckere...

Samder
14 juni 2008, 23:07
Heb het laten doen op mn strat (wil ik echter nu wil gaan veranderen maarach) bij Peer Dellen in Den Haag. Weet niet meer precies wat ik er voor kwijt was

the sure thing
15 juni 2008, 12:08
He Flitser, waar woon je ? Dan kunnen wij hier wel een techneut aanraden. Peer Dellen (Den Haag) is overigens een begaafd mens qua gitaar(electronica)bouw.

dano
15 juni 2008, 13:41
http://www.youtube.com/watch?v=Eg-nF8jG3Hc&feature=related

youtube staat vol met zn truucjes, echt vet!

Flitser
15 juni 2008, 15:20
He Flitser, waar woon je ? Dan kunnen wij hier wel een techneut aanraden. Peer Dellen (Den Haag) is overigens een begaafd mens qua gitaar(electronica)bouw.

Ik woon er vlak bij. In Zoetermeer om precies te zijn. Heeft hij een site? Of waar kan ik contact met hem opnemen?

Samder
15 juni 2008, 15:53
Adres: Pijlstaartplein 44 , 2492 PD 'S-GRAVENHAGE, Nederland
Tel: work+31 70-3450983

Hij is open op dinsdag en zaterdag geloof ik