PDA

View Full Version : LED in marshall footswitch???



Jan Buurman
14 juni 2008, 16:02
Ik ben al enige tijd van plan om een LEDje in mijn Marshall footswitch te bouwen.
Aangezien ik mijn reverbschakelaar nooit gebruikte heb ik een éénknops footswitch op de kop getikt om van channel te switchen (Meer plaats op mijn pedalboard). Daar wil ik een ledje inbouwen. In eerste instantie dacht ik aan een aan/uit ledje (Uit="clean"kanaal, aan=gainkanaal) maar zo'n "altijd-aan"ledje (Bijv. uit=groen, aan=rood)is wel mooier. Die ga ik dan voeden met een 9V batterij.
Aangezien ik een komplete electronica NooB ben maar wel kan solderen zou ik graag een schemaatje en een lijstje met de ingredienten hebben om dit te gaan doen. Kan iemand mij daaraan helpen?
(Sommige zullen hierom moeten lachen maar ik moet ergens beginnen :hippie: )




(Ik brak in bij een ander topic "Mijn zelfbouw projecten" maar het leek mij beter om maar een eigen te starten)

Denniel
16 juni 2008, 12:03
Hoi Jan.

Mooi projectje en een mooi idee dacht ik toch zo. Ik heb zelf recentelijk een nieuwe footswitch gebakken (misschien upgrade ik hem ook nog naar twee kleuren ledjes :) ).

Allereerst moet je weten wat voor soort schakeling je versterker gebruikt om te switchen. Je zal namelijk nieuwe knoppen moeten kopen om ook een ledje te gaan schakelen.

De manieren waarop versterkers schakelen zijn: "aan/uit" of "momentary". Dat wil zeggen, of je maakt sluiting of niet (en switcht zo) of je maakt heel even sluiting zodat je amp weet dat ie moet switchen. Makkelijkste manier om dat te checken is even kortsluiting te maken tussen de aders van de kabel en de mantel. Als je even sluiting maakt en je versterker switched en blijft zo staan -> momentary schakeling. Als je versterker zodra je geen sluiting meer hebt weer terug springt heb je aan/uit switches nodig.

Als je daar achter bent kan je even zoeken op het forum en vast een schematje vinden (ik heb de mijne hier iig gevonden). Je kan dan zelf wel verzinnen hoe je een twee kleuren ledje aansluit (toch?). Ik vermoed dat het nog best lastig kan worden met momentary switches, maar daar heeft iemand anders vast meer verstand van.

Helpt dat je op weg??

Jan Buurman
16 juni 2008, 15:31
Mijn versterker werkt met aan/uit schakeling.
Hoe je LEDjes in een keten doen weet ik niet. Ik ben echt een complete NooB. Batterijtje moet er ook nog tussen. En zo'n LEDje met twee kleuren, gaat die er op de zelfde manier tussen?
Graag hoor ik iets van jullie.

Sjaan
16 juni 2008, 15:36
Je zal allesinds zo een led nodig hebben:

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/dile5rogr.jpg

Denniel
16 juni 2008, 17:28
Goed, zo'n ledje als Sjaan poste heb je dus nodig.
En je hebt dus een 2pdt of 3pdt switch nodig.
Ik zal eens even gaan painten . . . Zo, da's fijn voor de overheid werken, dan kan je nog eens iets voor je medemens doen.

http://static.bondageandthewankers.com/bipolarfs.bmp

Zo moet je hem volgens mij aansluiten. Ik doe dit ff from the top of my head en ik ben ook geen electronica-crack, dus misschien dat iemand het even voor de topic starter kan bevestigen??

Kijk niet naar mijn paint kunsten :satisfie: Verder kan je de mantel en de kern (van de draad van je footswitch) omkeren, dat maakt niet uit. En natuurlijk even kijken welke kleur je op welke stand wilt. Bij mijn Marshall (ook aan/uit) is het OD/Reverb kanaal als de keten verbroken is en clean/geen reverb als de keten gesloten is.

Die 300ohm weerstand heb ik ook even bij "gegokt" je zal een weerstandje voor je ledje moeten zetten anders is ie meteen kapot. Je kan ook meer ohms gebruiken, dan geeft je ledje minder licht.

Dit schema is een 2pdt (2polen, dubbele throw) je kan natuurlijk ook een 3pdt (of4/5/6/7) gebruiken en dan 1 rijtje leeg laten.

Good Luck!

Denniel
16 juni 2008, 17:32
He, ik zie nou dat sjaan het middelste pootje min heeft genoemd. (dat maakt nogal veel uit, in een diode gaat de stroom maar 1 kant op)

Het langste pootje is toch meestal + ?? Ik heb zelf nog geen ervaring met dubbele ledjes, dus misschien dat iemand hier duidelijkheid in kan verschaffen?

Jan Buurman
16 juni 2008, 17:45
Super!! Dit gaat de goeie kant op. Het stukje rond de schakelaar probeer ik nog even te begrijpen. Hoe de stroomcirkels werken...
Kan iemend de twijfels van Denniel nog even bekijken?
Dan kan ik aan mijn eerste zelfbouwprojectje beginnen...

Denniel
16 juni 2008, 19:34
Hmm, wat begrijp je niet aan de switch? Het is een onder-aanzicht. :satisfie:

In stand 1 zijn de linker pootjes verbonden met de middelste (1 op 1) en in stand 2 zijn de rechter pootjes verbonden met de middelste. Helpt dat? Dus stand 1 geen sluiting (clean) en kleur 1. In stand 2 wel sluiting (drive) en kleur 2.

Als je geen geduld hebt kan je zelf ff testen wat de min en plus is van de ledjes. Daarvoor heb je een flink gedrainde 9volt batterij nodig (of een 300 ohm weerstand). Dus douw een 9v in je delay en speel een half uurtje.

Zoals ik al zei kan stroom maar 1 kant op lopen in een diode, van plus naar min. Als je je ledje op de gedrainde 9v batterij aansluit (pootjes op de terminals houden) en hij doet het niet moet je hem anders om aansluiten. Wat + en - is staat op de batterij :satisfie:

Ik ben pretty sure van mijn schema, als ie niet klopt dan kan je eigenlijk ook niet veel slopen, dus wees niet bang. Je moet waarschijnlijk alleen even de batterij omdraaien.

Oh en voor je reverb moet je dus hetzelfde doen maar dan met een ledje met twee pootjes, dan kan je de meest rechtse draad naar de led weg laten (die azuurblauwe) weer onder voorbehoud dat je versterker hetzelfde switched als de mijne.

Pas maar op, een jaar geleden was ik ook nog behoorlijk n00b, maar dit gaat naar meer smaken neem dat van mij aan!

Jan Buurman
16 juni 2008, 21:51
OK, helder.
Het 300Ohm is een gok, zeg je. Ik begrijp uit het verhaal dat als de LED te fel is er een hoger ohmage tussen moet en als de LED te flauw is minder ohmage.
Met hoeveel Ohm moet je dan omhoog/omlaag?

Denniel
18 juni 2008, 17:04
Ja ik zelf heb 300 ohm gebruikt voor mijn footswitch ledjes. In versie 2 neem ik 500 ohm want ik zie blauw stipjes als ik weer omhoog kijk :o
Bij newtone hebben ze er een goede uitleg bij:
Klik (http://newtone-online.nl/?Technische_vragen:Voorschakel_weerstand_van_een_L ED)

Ik denk stapjes van 100 ohm nemen, dan zit je wel goed . . .
Die foto van Sjaan is btw ook van newtone. Als ze daar zeggen dat de middelste pin negatief is, dan zal dat zo zijn.

Al begonnen? Succes!

bloodgulge2
22 mei 2009, 15:52
even dit terug oprakelen, maare ik snap hun schema niet..
Waarom staat de weerstand in de positieve kant? De stroomzin is toch van - naar +? In dat schema zou die 9v dan eerst door de led gaan en dan door de weerstand...

nico verduin
22 mei 2009, 16:20
even dit terug oprakelen, maare ik snap hun schema niet..
Waarom staat de weerstand in de positieve kant? De stroomzin is toch van - naar +? In dat schema zou die 9v dan eerst door de led gaan en dan door de weerstand...
Je hebt gelijk. De stroom beweegt van de min (overtollige electronen) naar de plus (tekort aan electronen).
echter de stroom is overal gelijk in de kring (batterij/weerstand/led). Dus maakt het niet uit aan welke kant de weerstand zit. Beide gevallen (dus eerst led dan weerstand of omgekeerd) zijn goed. Het is meer de macht der gewoonte om te redeneren van + naar -.

bloodgulge2
22 mei 2009, 16:25
Ah bedankt ! Dus zolang de weerstand ergens in de kring zit, is het goed

Jan Buurman
22 mei 2009, 16:28
Ik ben trouwens gegaan voor een enkel-kleurige LED.
LED Uit = "Cleane" kanaal
LED Aan (Rood) = Gain kanaal
Werkt super, ben er erg blij mee!!!

bloodgulge2
22 mei 2009, 16:35
Ik ga gaan voor een dubbele led.
Vind het wel raar dat op newtone de langste lead van de led negatief is.. Maar het zal dan wel zo zijn. Moet ik btw rekening houden met de lichtsterkte? Der stonden wat rare waarden op newtone (van 3000 mcd tot 20 mcd) Ik wou gaan voor de groen / oranje led, tot ik zag dat hij 20 mcd was.. Is dat niet extreem zwak?

HaroldA
22 mei 2009, 16:38
Ik ga gaan voor een dubbele led.
Vind het wel raar dat op newtone de langste lead van de led negatief is.. Maar het zal dan wel zo zijn. Moet ik btw rekening houden met de lichtsterkte? Der stonden wat rare waarden op newtone (van 3000 mcd tot 20 mcd) Ik wou gaan voor de groen / oranje led, tot ik zag dat hij 20 mcd was.. Is dat niet extreem zwak?

Ik gebruik die ook met een voorschakelweerstand van 1k5. Lekker fel, maar niet verblindend! :stop:

bloodgulge2
22 mei 2009, 16:59
Ik zat zo te rekenen:
(9V-1.8V)/0.020A = 360 ohm?
Ik dacht dan een van 390 of 470 te proberen maar dat is miss wat fel als ik jouw waarde hoor.. Ik gok ook maar wat met de natte vinger..
Heb je misschien toevallig een foto?