PDA

View Full Version : gitaar kuisen hoe doe JIJ het ???



bagheera
14 juni 2008, 15:48
Hey iedereen,

ik persoonlijk probeer er altijd voor te zorgen dat mijn gitaren er mooi uitzien.
Dat wil eigelijk vooral zeggen dat ze blinken.
Daarvoor gebruik ik een dunlop setje met 3 flesjes 1 voor men body, 1 voor het fretbord en 1 voor de snaren daar zitten dan van die doekjes bij om alles te doen blinken.

Waar ik echter nog geen goede methode voor gevonden heb de body onder de snaren te kuisen en om de afgedenkte pickups te kuisen ( je weet wel dat gouden kapje).

Iemand een goede methode gevonden of is de glans op jullie gitaar niet zo belangrijk.

Greets Bagheera

RoelTM
14 juni 2008, 17:16
http://brand-distribution-sp-zoo.tradenote.net/images/users/000/188/411/products_images/Vanish_Oxi_Action_Max_500gr.jpg
werkt altijd... :cooler:


nee, ik doe zelf niet zo veel aan het schoonmaken van m'n gitaar.
af en toe met een papieren zakdoekje om de vetvlekken en wat stof weg te halen
(die stof zit er niet omdat ik er nooit op speel... dat zit er gewoon :o)

DeiDRagonas
14 juni 2008, 17:54
glans? Op een gitaar...?

G.G.
14 juni 2008, 18:09
Als ie vies is koop ik gewoon een nieuwe. Schoonmaken doe ik niet aan.

pueblo
15 juni 2008, 13:08
voor een optreden vuile vingers eens afvegen van mijn gitaar met een doekje, de rest laat ik zo...
heeft niet zo veel nut, is toch weer direct vuil :p

groovieguitarguus
15 juni 2008, 19:59
...Ik hou ook van een 'bling' 'bling' gitaar.
Zelf gebruik ik altijd Auto Polish. Of de meest fijne auto cleaner (Motip, rood flesje) die er is.
Haalt vuil en stroefheid van je gitaar. Vooral achterzijde v.d. hals.
Laat een dunne laag bescherming achter. Voelt prettig aan bij het spelen.
Een Cleaner polijst je lak. Als je dit voorzichtig doet geen punt.
Doe je dit elke dag flink, dan slijp je op een bepaald moment door de lak heen...

GlobalWarming
19 april 2009, 13:58
Sorry dat ik ouw topic bump, (durf ik wel eens te doen)

maar is dat nu eigenlijk wel nodig, om met al die producten op een gitaar te zitten zoals sommige doen ?
Kan je gewoon met een doekje zoals de meeste doen niet het beste je gitaar beetje onderhouden ?

snaarplukker
19 april 2009, 16:40
Licht vochtige doek (geen natte dweil) er overheen, daarna met zachte handdoek oppoetsen. Fretbord op dezelfde manier bij het wisselen van de snaren.

HaroldA
19 april 2009, 16:42
Licht vochtige doek (geen natte dweil) er overheen, daarna met zachte handdoek oppoetsen. Fretbord op dezelfde manier bij het wisselen van de snaren.

Jep... En het fretboard dan eventueel nog voorzien van een (dun) laagje Fret Doctor!

Ukeloeder
19 april 2009, 18:28
Zojuist een twintig jaar oude strat (volgens mij voor het eerst) schoongemaakt. Was duidelijk veel mee gegigged, bierdoppen zaten er nog net niet in, maar kwam wel draadjes shag tegen. Met vochtig keukendoekje 'gepoetst' en met keukenpapier (niet quilted!) gedroogd. Lemon oil op de toets, uitwrijven... 15 minuten werk.

Harry
20 april 2009, 10:05
met de kanarievogel

Ace 1.15.19
20 april 2009, 10:54
Op de toets doe ik Lemon Oil bij het verwisselen van de snaren, de body veeg ik even met een doekje schoon. Op de snaren soms wat Fast Fret. Rond de brug poets ik even met een kwast.

Farether
20 april 2009, 13:23
de body poets ik eigenlijk nooit maar als ik het poets gewoon met een zacht doekje. Ik smeer wel regelmatig fastfret op mijn snaren.
Daardoor gaan ze een stuk langer mee en spelen ze ook soepeler, dit komt automatisch ook een beetje op het fretboard waardoor die ook redelijk schoon blijft.

Portel
20 april 2009, 19:36
Als je snaar al heel vuil is, maakt Fast Fret het dan weer schoon/schoner?

Ace 1.15.19
21 april 2009, 00:16
Ik meen van niet. Het zorgt er in ieder geval voor dat de snaren langer goed blijven en dat het spelen soepeler gaat. De snaren voelen dan wat 'vettig' aan. Om ze schoon te krijgen zou je ze uit kunnen koken, maar dat is volgens mij een tactiek van voor WO II.

jerome
21 april 2009, 07:31
Ik heb altijd vrij snel roest op m'n snaren, vooral de onderste (niet omwonden) snaren.
Omdat ik niet zin heb om elke week er nieuwe snaren erop te gooien poets ik het laagje roest/oxydatie bij de niet omwonden snaren eraf met vloeibare chroompoets (van Valma)
De omwonden snaren maak ik alleen schoon met alcohol, dat verwijderd vet en vuil.
Op deze manier doe ik nu 4 tot 5 weken met mieuwe snaren i.p.v. 1 á 2 weken...
Overigens vinden veel gitaristen hier op het forum het blijkbaar heel "stoer" om hun gitaar vooral niet schoon te maken.
Ze schijnen blijkbaar te vergeten dat door vet, vuil en roest op je toets/fretjes, snaren, brug en topkam het geluid van je gitaar een stuk slechter kan worden...

espike
21 april 2009, 09:32
Het is ook nog eens gewoon smerig.
Al die zooi op je gitaar trekt er in, zit vol met bacterien, schimmels en weet ik niet wat er nog meer in kan komen.
Als je dan toch stoer wil zijn, stop dan ook gelijk met douchen, was ook niet je handen na t schijten, en ga dan gitaar spelen. Na minder dan een maand ruikt je gitaar lekker naar zweet en stront, en kleurt ie er ook mooi naar.

On topic, zelf ga ik sowieso 1 keer per maand grondig over de hals heen met een doekje met lemonoil. De body van mijn epiphone krijgt een vochtig wonderdoekje met een beetje water/afwas middel. En als t nodig is, vervangen door autowas middel met was/polish, zo maak je m aardig uv resistent, en t verbergt de krassen in de lak.
Mijn strat krijgt een wat makkelijker behandeling: lemon oil voor de neck, en doekje met afwas mix over de voor en achterkant.

HaroldA
21 april 2009, 10:01
Ik heb altijd vrij snel roest op m'n snaren, vooral de onderste (niet omwonden) snaren.

Ik vroeger ook, maar nu heb ik fast fret!

En ik poets de body niet (tenzij hij nat is). Het "speel gedeelte" is wel schoon hoor!

jerome
21 april 2009, 18:55
Fast fret is vettigheid en vettigheid dempt trillingen en geluidsoverdracht, vooral als er een dun laagje op je je fretjes zit (dus tussen je fretjes en de snaren).
Wat helemaal ernstig is als die Fastfretrommel in de windingen van je snaren gaat zitten
Dus dat zou ik persoonlijk niet teveel gebruiken

Edit:
Neem maar eens een kogellager en spoel die uit in wasbenzine zodat alle vettigheid eruit is.
Als je m dan rond laat draaien maak het lager lawaai (trilling en geluidsoverdracht)
Spuit je er tijdens het draaien een druppeltje olie in dan verdwijnt het geluid meteen.
Het laagje olie vormt een filmlaagje en vermijdt direct contact tussen de metalen onderdelen.
Het zelfde doet die Fast Fret tussen je snaren en je fretjes en tussen je snaren en je brug en daar verlies je sustain en tone mee...

Di Stefano
21 april 2009, 20:37
Ik doe 2 keer per jaar lemon oil op de toets. Soms in de zomer na het spelen, en je dus hard zweet, veeg ik de plek waar je hand tegen de body rust schoon met m'n t-shirt. Maar echt kuisen doe ik nooit.

Vuil is m'n gitaar echter ook niet. Buiten het stof op de pickguard onder de snaren misschien:) Ik was altijd goed mijn handen voor het spelen, dus het duurt wel een tijdje voordat de toets vuil wordt.

Madcow
21 april 2009, 22:23
Me gitaar is een gereedschap, Geen kunstwerk. Gitaren slijten en worden vies. But hey, Thats life!

_M_P
22 april 2009, 08:36
Ik heb altijd vrij snel roest op m'n snaren, vooral de onderste (niet omwonden) snaren.
Omdat ik niet zin heb om elke week er nieuwe snaren erop te gooien poets ik het laagje roest/oxydatie bij de niet omwonden snaren eraf met vloeibare chroompoets (van Valma)
De omwonden snaren maak ik alleen schoon met alcohol, dat verwijderd vet en vuil.
Op deze manier doe ik nu 4 tot 5 weken met mieuwe snaren i.p.v. 1 á 2 weken...
Overigens vinden veel gitaristen hier op het forum het blijkbaar heel "stoer" om hun gitaar vooral niet schoon te maken.
Ze schijnen blijkbaar te vergeten dat door vet, vuil en roest op je toets/fretjes, snaren, brug en topkam het geluid van je gitaar een stuk slechter kan worden...

De legendarische James Jamerson maakte zijn bassen nooit schoon. Zijn theorie was namelijk dat daar een deel van 'the funk' sound in zat.

Zo zie je maar weer, de meningen zijn verdeeld.

jerome
22 april 2009, 08:49
Ha geweldig, dat is een hele goede reden!
Voor een funky baspartij kan het inderdaad wel lekker zijn om een beetje demping te krijgen...

j3r03n
4 mei 2009, 19:48
Hee allemaal,

Ik heb dus ongelofelijk veel van die vieze bruin-grijze drek op mijn fretboard zitten (zie foto's), en dat zou ik er toch graag af willen poetsen, zonder het hout of de lak te beschadigen.

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear004-1.jpg http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear005-1.jpg

Nu wordt er her en der iets gezegd over Lemon Oil, maar is dat ook een poetsmiddel of alleen om het hout te onderhouden? Verkopen ze dit soort spul gewoon bij muziekwinkels als Feedback enzo?

glennshred
4 mei 2009, 20:00
Ik kuis men gitaren ook niet veel zodat alles onder het stof komt te zitten.

Nou ja als ie heel vuil is moet het wel, dan laat ik het bad vollopen
spuit wat vloeibare zeep erin, leg hem erin, zeep em mooi af, afspoelen
en daarna hang ik hem te drogen aan de wasdraad.

gr
glenn

Saf
4 mei 2009, 20:07
heb mij nmain bas nog nooit gepoetst, heb met dat ding al een paar honderd gigs gedaan en zeker even zovele oefensessies.

j3r03n
4 mei 2009, 20:10
Ik heb het ook niet over stof. Het is echt een laagje (op sommige plaatsen bijna een millimeter dik) van vieze zooi. Huidschilvers / vet / zweet en andere troep, en ik wil er vanaf ;)

evEndzhar
4 mei 2009, 20:39
Allereerst: bah!

Er zit meestal geen lak op rosewood, dus ik zou die vieze zooi gewoon met een oude tandenborstel en water eraf schrobben. Daarna afdrogen en er wat olie erop smeren. Dat even in laten trekken en dan de overtollige olie eraf vegen. Dan moet je toets er weer mooi uitzien.

j3r03n
4 mei 2009, 20:51
Allereerst: bah!

Er zit meestal geen lak op rosewood, dus ik zou die vieze zooi gewoon met een oude tandenborstel en water eraf schrobben. Daarna afdrogen en er wat olie erop smeren. Dat even in laten trekken en dan de overtollige olie eraf vegen. Dan moet je toets er weer mooi uitzien.

Haha, ja ik schrok er ook van. Normaal kijk ik niet van zo dichtbij, maar ik was de snaren aan het vervangen en ik vond het ook nogal smerig. Ik had alleen nog maar gepoetst met brilpoetsdoekjes, maar die hielpen niet echt. Ik zal eens wat grondiger poetsen, nadat ik ergens Lemon Oil (http://www.snarenshop.nl/?p=toon_art&id=135) of zoiets gescoord heb :)

HaroldA
4 mei 2009, 22:59
nadat ik ergens Lemon Oil (http://www.snarenshop.nl/?p=toon_art&id=135) of zoiets gescoord heb :)

Ik kan je Fret Doctor (http://www.mylespaul.com/forums/custom-shop/6695-fret-doctor-before-after-pictures.html) adviseren! :ok:

j3r03n
5 mei 2009, 00:07
Ik kan je Fret Doctor (http://www.mylespaul.com/forums/custom-shop/6695-fret-doctor-before-after-pictures.html) adviseren! :ok:

Ziet er goed uit! Die tandenborsteltruc ga ik ook proberen :soinnocent:

Waar verkopen ze dat spul?

HaroldA
5 mei 2009, 00:15
Waar verkopen ze dat spul?

Ik heb mijn potje hier vandaan: http://www.wdmusic.co.uk/product/Fret_Doctor_Fretboard_Conditioner_FD30

bagheera
5 mei 2009, 13:46
ik gebruik lemon oil op regelmatige basis en mijn frets en fretboard zien er schitterend uit

HaroldA
5 mei 2009, 13:55
ik gebruik lemon oil op regelmatige basis en mijn frets en fretboard zien er schitterend uit

Lemon oil schijnt je fretboard uit te drogen naar verloop van tijd... Of dat echt zo is weet ik niet, ik heb het maar van horen zeggen...

bagheera
5 mei 2009, 13:58
Lemon oil schijnt je fretboard uit te drogen naar verloop van tijd... Of dat echt zo is weet ik niet, ik heb het maar van horen zeggen...

goed om te weten ik zal erop letten