PDA

View Full Version : Mijn zelfbouw projecten



Sjaan
13 juni 2008, 23:18
Vriendjes,

Aangezien ik meerdere pedaaltjes wil bouwen/bijwerken en daar waarschijnlijk heel wat hulp voor ga nodig hebben maak ik maar een topic van dit alles.

Projecten:

MXR Distortion +: True bypass maken en eventueel ombouwen naar oude mxr (gitarist van de band waarin ik basgitaar speel heeft eentje die vrij oud is en die verschilt toch wat tov de mijne (die vrij nieuw is)).

Vox Volumepedaal: Herstellen, vermoedelijk slecht contact.

Marshall footswitch: Ledjes inbouwen (channel en reverb). Channel altijd aan (wit licht = clean, rood licht = OD). Reverb uit = geen licht, reverb aan = geel licht. Lampjes uitschakelbaar door simpele schakelaar. Gevoed door 9v batterij aangezien de footswitch niet op m'n pedalboard ligt en 2 ledjes toch niet zoveel stroom verbruiken (en moest de batterij uitvallen doet dat niets aan het geluid).

Boostpedaal: Voorlopig een reel hard on kloon van Newtone. Eventueel gewoon een simpele LPB-1 (of iets anders, MXR?).

Fuzzpedaal: Liefst eentje waar ik de bias kan regelen dmv potmeter. Allesinds moet de Fuzz sputteren en stutteren gelijk hel. Muff Fuzz is een optie maar misschien ook die van zvex (hoewel die waarschijnlijk veel moeilijker is). Andere optie is een Fuzz kopen en op een of andere manier de bias regelbaar maken. Of iets als de EHX Germanium OD (laat de bias en volt regelen).

Buffer: Voor in het begin van m'n keten. Eventueel inbouwen in de eerste pedaal (voorlopig Korg DT-10 tuner). GE-Buffer of iets anders.

Dirk_Hendrik
13 juni 2008, 23:23
Succes,

Voorlopig zie ik niks schokkends, een uurtje of 5-6 werk voor het geheel. Misschien een delay met modulatiemogelijkheden aan het lijstje toevoegen? ;)

Sjaan
13 juni 2008, 23:43
Succes,

Voorlopig zie ik niks schokkends, een uurtje of 5-6 werk voor het geheel. Misschien een delay met modulatiemogelijkheden aan het lijstje toevoegen? ;)

Niet echt iets schokkend neen, maar ik moet wel zeggen dat ik nog nooit zelf een pedaal heb gemaakt. Ik kan wel wat solderen en heb een weinig kennis electronica (stopcontact plaatsen, dingen aansluiten, werken met voltmeter, ... ). Ik maak ook mijn xlr & jack kabels zelf (meestal toch). Dus ik hoop dat het met (met hulp van dit forum) lukt.

Ik bezit ook al een Maxon AD 999 dus op gebied van delay ben ik al meer als gesteld denk ik :).

ponq
13 juni 2008, 23:45
Goed bezig!

D_H kan gelijk hebben, maar t kan ook wat optimistisch zijn. Soms kan debuggen (wat waarschijnlijk toch gaat komen) behoorlijk wat tijd in beslag nemen, als je nog niet goed weet waar te beginnen.

Over de fuzz: in principe kan je elke fuzz wel redelijk modden met een bias control. Gewoon de fixed bias weerstand vervangen door een externe potmeter ;)

Succes iig!

Valoosj
14 juni 2008, 01:06
Succes,

Voorlopig zie ik niks schokkends, een uurtje of 5-6 werk voor het geheel. Misschien een delay met modulatiemogelijkheden aan het lijstje toevoegen? ;)

Die is dus aan mijn lijstje toegevoegd. Begin volgende maand begin ik eraan :)

Sjaan, succes ermee en zeker foto's posten.

Jan Buurman
14 juni 2008, 10:35
Vriendjes,



Marshall footswitch: Ledjes inbouwen (channel en reverb). Channel altijd aan (wit licht = clean, rood licht = OD). Reverb uit = geen licht, reverb aan = geel licht. Lampjes uitschakelbaar door simpele schakelaar. Gevoed door 9v batterij aangezien de footswitch niet op m'n pedalboard ligt en 2 ledjes toch niet zoveel stroom verbruiken (en moest de batterij uitvallen doet dat niets aan het geluid).



Dit ben ik ook al enige tijd van plan. Aangezien ik mijn reverbschakelaar nooit gebruik heb ik een éénknops footswitch op de kop getikt om van channel te switchen (Meer plaats op mijn pedalboard). Daar wil ik een ledje inbouwen. In eerste instantie dacht ik aan een aan/uit ledje maar dat "altijd aan"ledje is inderdaad wel mooi.
Aangezien ik een komplete electronica NooB ben maar wel kan solderen zou ik graag een schemaatje en een lijstje met de ingredienten hebben om dit te gaan doen. Kan iemand mij daaraan helpen?
(Sommige zullen hierom moeten lachen maar ik moet ergens beginnen :hippie: )


Edit: ik maak er wel even een eigen topic voor...

Sjaan
14 juni 2008, 11:35
Vox:
Na reparatie (had ervoren ook een foto moeten trekken maar ben het vergeten). Wat ik raar vind is dat er soldeersel hangt op de twee vrouwelijke jack's. Er hangt in het soldeersel zelfs wat draad dus ik denk dat de persoon bij vox zich vergist heeft. Hij werkt wel terug perfect.

http://img501.imageshack.us/img501/9594/voxbinnenjs2.jpg

Marshall:
Plaats genoeg vanbinnen om wat dingen aan te passen. Er komen twee leds in, een 9v batterij om alles te voeden en een schakelaar om die batterij aan of uit te zetten. De schakeliaar ga ik op de achterkant zetten (waar de kabel zit). De leds waarschijnlijk net boven de voetschakelaars.

Om de leds te laten werken als ik op de voetschakelaar trap zal ik deze waarschijnlijk moeten vervangen (door 3PDT schakelaar?)?

http://img501.imageshack.us/img501/5526/marshallbinnenfc5.jpg

Sjaan
14 juni 2008, 14:40
Ok even wat nagedacht over die Marshall. Ik lees over al dat ik nieuwe schakelaars moet kopen MAAR is dit wel zo?

Kan onderstaande werken?:
De leds zijn hier de gele bolletjes, de batterij is het gele vierkant en de weerstand is dat grijze blokje.

http://img209.imageshack.us/img209/9694/marshallbinnenledmz2.jpg

Edit: ik denk toch niet dat dit kan werken. Dus toch dan maar met een 3PDT schakelaar?

Dirk_Hendrik
14 juni 2008, 15:26
Waarom geen 2PDT?

Sjaan
14 juni 2008, 16:00
Waarom geen 2PDT?

Omdat de 3PDT bij Newtone goedkoper zijn als de 2PDT. Raar maar het zal zo wel zijn zeker?

Valoosj
14 juni 2008, 16:22
Als dat momentary switches zijn heb je toch een flip flop nodig? Anders branden de leds enkel zolang je de schakelaar ingerdrukt houdt.

Sjaan
14 juni 2008, 16:49
Als dat momentary switches zijn heb je toch een flip flop nodig? Anders branden de leds enkel zolang je de schakelaar ingerdrukt houdt.

Het zijn inderdaad momentary switches maar ik ga ze toch moeten vervangen door 3PDT switches dus dat maakt dan niets uit (want die 3PDT's zullen niet momentary zijn).

Valoosj
14 juni 2008, 17:14
En je denkt dat het dan nog gaat schakelen zoals t moet? Daar heb ik mn twijfels bij.

Sjaan
14 juni 2008, 18:11
En je denkt dat het dan nog gaat schakelen zoals t moet? Daar heb ik mn twijfels bij.

Ai, dat had ik gehoopt ja. Wat stel jij voor? Allé, ik heb hier totaal geen ervaring mee (en ik had nogwel gehoopt dat dit een van de makkelijkste dingen voor op m'n board ging worden :D)

Valoosj
14 juni 2008, 20:30
Toen ik dit wou doen met een footswitch voor mn cube raadde men mij een flip flop aan. Dat werkt met relais, maar dan ga je ook schakelaars met 6 lugs nodig hebben. Ik zag dat toen niet zitten en ben er ook niet mee doorgegaan. D_H zal waarschijnlijk wel weten hoe t moet. Hopen dat hij je ermee kan helpen.

Met je andere pedalen kunnen ik en Ponq je vast en zeker wel helpen.

pueblo
15 juni 2008, 13:37
http://www.rockingrooster.co.uk/productMarshallPEDL10013-166-165.html , dit is eentje met leds, maar ik heb er nog geen schema over gevonden

en dit is een mod hiervoor, mss kan valoosj of ponq je zeggen of dit ook gaat met de jouwe
http://www.carvin.nl/nl/images/FS22.jpg

http://members.dslextreme.com/users/rlhasse/CarvinMods/FS22LEDMod.pdf

Sjaan
15 juni 2008, 16:17
Ok, die footswitch ga ik nog even laten voor wat het is (bij de bestelling die er aankomt zit een 3PDT schakelaar en een aantal Ledjes dus dan kan ik wat uitproberen).

Ik denk dat ik ook een looper ga maken (eventueel met een feedback-loop, een fuzz en een stutter-knop (gewoon een knop die het feedback signaal onderbreekt als je er op duuwt, moet een leuk effect geven denk ik) ingebouwd).

En voor de flauwe wil ik het rode led van m'n MXR vervangen door een geel led.

Sjaan
15 juni 2008, 16:49
Juist een schema van een looper tegengekomen op dit forum. Dat dan maar even bewerkt tot wat ik er van wil maken. Kan iemand me ook uitleggen wat het nut is van de voetschakelaar bij de volume pot?

http://img169.imageshack.us/img169/2443/looplg5.jpg

In theorie kan de 'stutter' overal staan (dus bv ook bij het lichter groene kabeltje). Denk ik toch? Ik ga deze schakelaar gebruiken als stutter-knop. Moet lukken, toch? :)

http://www.newtone-online.nl/catalog/images/vsdsz.jpg

Dus ik moet hetvolgende bestellen om deze pedaal te maken (eerste keer dat ik iets bestel dat niet een pakket is vandaar m'n vraag):

4x mono jack (in, out, send & return)
2x LED (rood en groen)
2x weerstanden voor de rode en groene led
2x potmeter 500k (logaritmisch)
3x 3PDT (want 3PDT's zijn goedkoper als 2PDT's).
1x 9volt ingang of batterij clipje.

ponq
16 juni 2008, 10:44
Omdat de 3PDT bij Newtone goedkoper zijn als de 2PDT. Raar maar het zal zo wel zijn zeker?

nee is niet zo. DPDT = 4 euro:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_23&products_id=35&osCsid=f1959d58ca50766ebbf1af01ebc67d4e

Sjaan
16 juni 2008, 13:17
nee is niet zo. DPDT = 4 euro:
http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_23&products_id=35&osCsid=f1959d58ca50766ebbf1af01ebc67d4e

Ok bedankt voor de info!

Sjaan
16 juni 2008, 13:33
Ik heb nog een pedaaltje bedacht dat me wel leuk (en eenvoudig maken) lijkt.

In de vorige post sprak ik over een 'stutter-knop'. Deze wil ik nu in een los kastje bouwen (dan heb ik op elke gitaar zo een 'kill-switch' in pedaal vorm).

Nu lijkt het me wel handig als ik kan blenden. Dus er moet een potmeter op komen te staan die het cleane signaal (inkomen signaal) kan mixen met het 'stutter' signaal.

Hoe ga ik dit doen?

Voorts heb ik ook nog even een test gedaan ivm met m'n versterker. De switches die ik nu heb zijn NIET momentary (als ik kortsluiting maak wisselt hij van kanaal A naar B maar als ik de kortsluiting ophef gaat hij terug naar A).

Dus dat wil zeggen dat ik met 2PDT schakelaars kan werken en een ledje kan toevoegen zonder extra gedoe!

Sjaan
16 juni 2008, 20:03
MXR Distortion +

Niet zo heel speciaal, zie het als en symbolisch eerste begin foto. Voor wie niet ziet wat ik heb gedaan: de rode led is nu geel :).

http://img381.imageshack.us/img381/3981/led2si4.jpg
In het echt schijnt ie feller en geler.

Valoosj
16 juni 2008, 20:16
Ik heb nog een pedaaltje bedacht dat me wel leuk (en eenvoudig maken) lijkt.

In de vorige post sprak ik over een 'stutter-knop'. Deze wil ik nu in een los kastje bouwen (dan heb ik op elke gitaar zo een 'kill-switch' in pedaal vorm).

Nu lijkt het me wel handig als ik kan blenden. Dus er moet een potmeter op komen te staan die het cleane signaal (inkomen signaal) kan mixen met het 'stutter' signaal.

Hoe ga ik dit doen?

Voorts heb ik ook nog even een test gedaan ivm met m'n versterker. De switches die ik nu heb zijn NIET momentary (als ik kortsluiting maak wisselt hij van kanaal A naar B maar als ik de kortsluiting ophef gaat hij terug naar A).

Dus dat wil zeggen dat ik met 2PDT schakelaars kan werken en een ledje kan toevoegen zonder extra gedoe!

Waarom wil je je stutter signaal blenden met het gewone? Lijkt me zinloos. Maar in alle geval, kijk eens naar de GGG mixer. En zet daar nog een splitter (via een boost ofzo) voor en je kan parallel signalen mixen. Ik ga er zo eentje maken om 2 delays te mixen.

Sjaan
17 juni 2008, 21:55
Waarom wil je je stutter signaal blenden met het gewone? Lijkt me zinloos. Maar in alle geval, kijk eens naar de GGG mixer. En zet daar nog een splitter (via een boost ofzo) voor en je kan parallel signalen mixen. Ik ga er zo eentje maken om 2 delays te mixen.

Ik dacht er een 'dry/wet' knop op te zetten. Die dan bv 10% inkomen signaal laat horen en 90% stutter of in een andere setting is het dan 40% en 60%..
Lijkt me leuk als er feedback is dat je kan onderbreken maar toch nog een beetje feedback hebt.

De stutter werkt ondertussen al alleen heb ik geen idee hoe ik die volumepot er tussen moet zetten.

http://img178.imageshack.us/img178/2682/stutterjt6.jpg


Kheb het gele lampje in de mxr ondertussen weer vervangen door een groen (ziet er net iets beter uit :) ).