PDA

View Full Version : beginner recording vraag



just_me3107
13 juni 2008, 23:10
Ik wil graag pianostukken gaan opnemen om dan op de computer extra lijnen (bv: strings en drums) in te voeren. Ik ben van plan de pianostukken rechtstreeks te recorden van het keyboard geluid, maar andere dingen gelijk strings via midi. Dus ik heb een midiaansluiting nodig en een line in/out.
Voor dit te verwezenlijken had ik gedacht aan een Tascam US 122L. Ik hoop dat deze kan wat ik hoop dat die kan. Kan iemand dit bevestigen of iets anders aanraden?

Een andere vraag is: Ik wil graag (voor de mobiliteit) een laptop gaan gebruiken voor dit allemaal op te nemen, te verwerken en bewerken. Kan iemand een laptopsysteem aanraden? Of zeggen wat er zeker in moet zitten, of aansluitingen? Ik denk niet dat de computer niet zo zwaar hoeft te zijn he?

Qua besturingssysteem wil ik graag ubuntu ("linux for human beings") gaan gebruiken.

bert k
14 juni 2008, 15:48
Wat je eerste vragen betreft, er staat heel wat over in dit forum, de vraag wordt heel vaak gesteld. Die Tascam is zeker geschikt voor deze klus.


Waarom Ubuntu? Heb je daar een speciale reden voor? Voor Windows is veel meer software te krijgen, en het is stabiel genoeg.

just_me3107
14 juni 2008, 17:25
ubuntu een beetje voor de uitdaging en alle software is gratis. Er zijn ook voldoende hulpforums of handleidingen te vinden over recording via ubuntu. Maar het kan goed zijn dat ik naar windows overschakel moest ik het toch niet zo geweldig vinden, die laptop gaat zowiezo gedualboot worden.

Bedankt voor je reactie.

MjS
14 juni 2008, 17:36
De Tascam heeft Cubase LE4 er bij zitten, die werkt op Windows en Mac geloof ik. Bij mij (Vista) loopt het in ieder geval lekker.

Highway49
18 juni 2008, 14:44
Ik weet niet hoe ervaren je bent met opnemen, misschien had je er zelf aan gedacht. Hier in ieder geval een misschien voor de hand liggende tip. Zoals je het schrijft wil je "drums en strings toevoegen aan je pianospel". Zorg er dan voor dat je eerst de drums (drumcomputer oid. ga ik vanuit?) volledig hebt en deze via koptelefoon hoort als je speelt. Je moet wel ongelofelijk ritmevast zijn wil je die er achteraf nog in kunnen krijgen ;)

Als je de snelheid al hebt bepaald (in veel drumcomputers een getalletje van bijv. 120) hoef je natuurlijk niet al de volledige drums te hebben maar in ieder geval een metronoomtikje op die snelheid.

Nogmaals, misschien geen nuttige info voor je

just_me3107
18 juni 2008, 16:07
Ik weet niet hoe ervaren je bent met opnemen, misschien had je er zelf aan gedacht. Hier in ieder geval een misschien voor de hand liggende tip. Zoals je het schrijft wil je "drums en strings toevoegen aan je pianospel". Zorg er dan voor dat je eerst de drums (drumcomputer oid. ga ik vanuit?) volledig hebt en deze via koptelefoon hoort als je speelt. Je moet wel ongelofelijk ritmevast zijn wil je die er achteraf nog in kunnen krijgen ;)

Als je de snelheid al hebt bepaald (in veel drumcomputers een getalletje van bijv. 120) hoef je natuurlijk niet al de volledige drums te hebben maar in ieder geval een metronoomtikje op die snelheid.

Nogmaals, misschien geen nuttige info voor je

Ben totaal onervaren in recording.

Met drums moet ik nog zien hoe ik dat ga doen. Ik durf wel eens redelijk wat vertragen, versnellen. Kortweg: ik probeer er gevoel in te leggen. En met een drum op de maat is dat vaak moeillijk. Ik denk zelfs dat dat de grootste uitdaging gaat zijn om er drum onder te zetten en hoe.

Toch bedankt voor de tip.

Han S
18 juni 2008, 17:13
Ik ben totaal ervaren in recording en als we in de studio een opname in lagen gaan maken beginnen we met de drums. De drummer wordt dan eventueel geholpen met de bas en gitaar en wat ie nog meer wil, maar de drums overdoen lukt alleen de allerbeste drummers en dan vaak nog alleen met een click, die gelijk met de eerste opname werd mee-opgenomen.

Drums achteraf op een zwevende pianopartij opnemen lijkt me zo goed als onmogelijk, hoewel dat sterk afhangt van welke soort muziek je maakt.