PDA

View Full Version : Lampen in Marshall 2144 van 1979



tomcat
13 juni 2008, 14:34
Ik heb een Marshall 2144 uit 1979. Hij is nooit heel intensief gebruikt, maar ik vermoed dat ik de lampen eens zal moeten (laten) vervangen.

Ik vind namelijk dat de versterker heel scherp klinkt, zelfs met de treble bijna helemaal dicht, ook als je een gitaar rechtstreeks inplugt. Er is geen volumeverlies. Kan dat een gevolg zijn van oude lampen of is er meer aan de hand? Aan de gitaren ligt het zeker niet, die zijn top. En op m'n ander combo (yamaha 100/212 transistor) klinken m'n gitaren veel beter zowel hoog als laag).
Moet je meteen alle lampen vervangen of enkel die van de pre-amp.
Hoeveel moet je rekenen (lampen en mogelijk werkuren) voor zo'n revisie of kan je dat zelf.
Waar in België kan ik daarvoor het best terecht?

Mr.Bluesbreaker
13 juni 2008, 15:08
Even het typenummer opgezocht, kende de 2144 niet.
Kan er nog steeds niet veel over vinden, maar klopt het dat het een 2*12 inch 50 watt combo is met 2 celestion greenbacks?

Voor je beschrijving van geluid zou het best kunnen dat de (originele) buizen aan hun einde zijn, natuurlijk is het zo dat een open back combo met greenbacks ook niet zoveel laag geeft ivm. closed back type kasten. Wat je zou kunnen doen als je toch de eindbuizen gaat vervangen, is een set Groove Tubes E34LS opzoeken. Die heb ik ook in mijn 50 watt marshall van 2 jaar later zitten en geven een iets vetter laag. Niet de goedkoopste, maar gaan verschrikkelijk lang mee en klinken te gek.

Voorbuizen kun je voor weinig geld naar hartelust vervangen, zoek maar eens met de zoekfunctie en je vind veel merken en klankeigenschappen. (blijft een subtiele tweak in het totaalgeluid) Eindbuizen moet je laten 'biassen' en zonder ervaring kun je dit het beste aan een technicus overlaten. Verder kan het ook geen kwaad even te kijken naar de voedingselco's. Zijn deze nog origineel, dan zijn ze aan vervanging toe. (uit die tijd: vaak blauwe staande bekers, rond, met opdruk 'Daly'.)

Succes! Waar je terecht kan in Belgie weet ik niet, misschien even zoeken op 'amptech Belgie' met de search. Sonicart krijg je dan vaak te zien.

jerome
13 juni 2008, 19:48
Je kan ook eerst 1 voorbuisje kopen en die in V1 van je preamp proppen.
De buis op die positie heeft de meeste invloed op je totaal geluid.
Als je een warm en vol geluid wil zou ik zelf voor Tung Sol voorbuisje gaan en als je een aggresief en vol maar meer metal geluid wil een Electro Harmonix.
Als dit goed uitpakt kan je altijd nog beslissen of je de rest van de buizen ook vervangt.
Ik zou de buizen btw ook even laten testen door een amp tech met een buizentester.
Het is namelijk een indianenverhaal dat álle merken en typen buizen na 10 jaar op zijn.