PDA

View Full Version : Gitaren beoordeel je met je oren en gevoel, toch?



Minda
13 juni 2008, 10:53
Naar aanleiding van vele topics op het forum en eigen ervaring. Er zijn veel topics over ‘echte’ en ‘niet echte’ merkgitaren, of over goedkope kopieën uit het verre oosten.

Ik stel wel eens gitaren samen uit houtdelen uit China, met electronica uit de US. Ik vind het resultaat goed. Veel gehoord commentaar is: “Het is geen echte strat/LP/tele/etc.” Waarom niet? Het is geen Fender/Gibson/Squier/Epi/etc, maar wat boeit dat?

Laatst kwam ik iemand tegen met een mooie Jap Fender Strat. Echt een mooi ding. Hij wilde er een tweede bij, en kwam bij mij kijken. Hij vond de gitaar mooi, fijn spelen, goed klinken, etc. Maar ‘het is geen echte’. Huh?

Een tijdje geleden in een muziekzaak in Utrecht. Een goedkope tele, maar eentje die verbazingwekkend goed gelukt was. Echt een hele fijne gitaar. Maar de geïnteresseerde, die er ook nog eens erg goed op speelde, kocht hem niet. Want ‘het is geen echte’. Huh?

Ik heb een akoestische gitaar, een wit gelakte goedkope Japanner. Maar, het is een fijne gitaar, ik ben er echt blij mee. Toch heb ik meerdere malen te horen gekregen wat ik met zo’n goedkoop ding moet, voordat ze hem bespeelde en luisterde. De gitaar was al op merk afgekeurd.

Begrijp me goed, als ik het geld had zou ik ook wel originele Gibsons en Fenders uit de jaren 60 willen hebben, gewoon voor de heb. En een beetje merkliefde kan ik ook wel wat mee. Maar gitaren afkeuren op merk, of gebrek aan merk, terwijl de afkeurder zelf ook vind dat het goede instrumenten betreft, daar kan ik niet zo bij.

Hoe denken jullie daarover?

Kim Wilson
13 juni 2008, 11:13
Mijn eerste eigen gitaar, een Motion western, kocht ik zonder enige kennis van zaken. Maar dat blijkt toch een heel redelijke gitaar te zijn, en hoe langer ik hem heb, hoe meer ik hem ga waarderen. Natuurlijk is het geen topgeluid en zo, maar toch, voor 350 gulden kun je ook al niet veel verwachten.

Maar toch, nu kijk ik toch eerst naar de merkgitaren (Fender in mijn geval). Ik sta wel open voor andere merken. Zo heb ik ook wel een Blade Tele getest, maar dat was absoluut niet mijn ding. Het voordeel is dat een Fender redelijk zijn waarde behoudt, en je komt er wat makkelijker vanaf, vanwege de door Minda genoemde redenen. Ik ben niet iemand die tijdens een testrondje van een uur 100% kan zeggen of het de juiste gitaar is. Toevallig (of kwam het onbewust toch door mijn gevoel?) heb ik nu wel een gitaar die echt bij mij past, maar bij merkloze gitaren ben ik toch wat meer terughoudend.

Bram+
13 juni 2008, 11:29
Ik heb drie weken geleden een nieuwe gitaar gekocht. Ik ben vrij lang bezig geweest met de 'voorstudie', d.w.z. kijken op internet welke kandidaten er zijn, erover lezen, etc. Het aanbod is natuurlijk enorm, en ik zou alles wel willen hebben, maar voor het gemak ben ik in ieder geval uit gegaan van bepaalde specs die ik wilde hebben op mijn nieuwe gitaar: nl. twee humbuckers maar in ieder geval een humbucker in de brug en een 'zwevende' tremolo. Bijkomende eisen waren bij voorkeur een lichte gitaar en een 'snelle' hals. Binnen dat gebied heb ik een hoop in mijn handen gehad.

Uiteindelijk ben ik bij een Ibanez uitgekomen. Ik had op zich al een voorliefde voor dat merk, en de gitaar voldeed aan de eisen die ik gesteld had. Dus enerzijds heb ik wel gekeken wat het aanbod is, en de overweging gemaakt een andere gitaar te kopen, maar ik ben toch weer bij m'n 'eigen' merk uitgekomen. Het valt moeilijk te zeggen of het inderdaad (voor mij) het beste merk is of dat ik sowieso bevooroordeeld ben. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar denk ik: van sommige dingen wil ik best Appie-thuismerk kopen of zelfs Euroshopper, maar andere dingen moeten van a-merken zijn, zoals koffie, cola en pindakaas.

In de gevallen dat ik een a-merk koop, is voor mij de kwalitatieve meerwaarde ook evident, maar soms is ook het 'gevoel' dat je erbij hebt belangrijk. Ik denk dat dat voor veel mensen zeker het geval is bij gitaren. Een chinese budgetgitaar kan werelds spelen, maar je blijft die freudiaanse drang hebben om een 'echte' te kopen. Misschien ook wel omdat dan die enorme 'bewijslast' wegvalt: je hoeft niet meer te 'bewijzen' dat die Chinese 'Gibsun' best lekker speelt, een Gibson bewijst dat automatisch omdat het op de headstock staat, bij wijze van spreken (hoewel dat in de praktijk misschien wel meevalt).

Rinze
13 juni 2008, 12:02
Ik heb geen geld voor echt dure gitaren. Helaas :sneaky:


Maar mijn ervaring is dat een goedkope gitaar met wat aanpassingen vaak niet of nauwelijks onderdoet voor een dure. Een keer mijn gepimpte Fernandes Revival vergeleken met een echte Strat van 1700 gulden. De verkoper van de muziekzaak en ik vonden eigenlijk allebei de Fernandes even goed spelen en beter klinken.

Zou wel graag nog eens een moois PRS Singelcut willen hebben, maar heb de SE versie getest en die was toch ook al erg goed. Als ik de US-versie zou kopen zou dat voor een groot deel vanwege het idee zijn, denk ik. Het zelfde geldt voor een echt Gibson Les Paul Standard.

Nu heb ik 11 gitaren voor een bedrag waar ik anders twee of drie zou hebben. Ik zie wel, sluit het niet uit dat ik een keer een paar verkoop en dan toch voor die Singelcut ga. Nadeel van zo'n gitaar lijkt me wel dat je er zo zuinig op moet zijn.

wwlos
13 juni 2008, 12:58
Zoals vaker wordt opgemerkt: de grote merken zijn niet altijd zaligmakend. Ik kocht bij Thomann een "Harley Benton" Tele voor € 139. Ongelooflijk lekker gitaartje, dat zich met gemak met veel duurdere kan meten. In 1974 kocht ik een nieuwe Gibson Les Paul Custom 20th anniversary, die 30 jaar lang mijn grote trots is geweest, ondanks een voor het betaalde geld zeer slechte afwerking (alle bindingen waren meer dan goed voelbaar, de lijmnaden van de boddy [uit 9 delen!!] kon je op grote afstand zien). Wist ik veel, hij was goed, wánt het was een Echte Gibson... redeneerde ik (en met mij, ben ik bang, vele anderen). Ik raakte wat op het gewicht en het geluid van de LP uitgekeken en kwam op Marktplaats een Barillon (van een Zuid-Franse handbouwer), een PRS-cloon, tegen, waarvoor tot dan toe niet meer dan €500 werd geboden. Die gitaar intrigeerde me op de een of andere manier enorm. What the heck, dacht ik en ik ben naar Luik (waar de eigenaar woonde) gereisd om te zien of een ruil de moeite waard was. Ik kwam 's avonds thuis met de Barillon en heb er echt geen seconde spijt van gehad (heb hem nu bijna twee jaar). Veel later ontdekte ik onderstaande link, waaruit blijkt dat het om een in opdracht gebouwde gitaar gaat, die € 3400 gekost heeft... De Barillon is natuurlijk nooit goed te verkopen... inderdaad: omdat het geen echte is. Dat is niet zo'n probleem ant ik wil dat ding echt niet kwijt.
Die Harley Benton heb ik ongezien laten komen, dat zou ik met duurdere gitaren nooit doen.

http://www.guitariste.com/forums/achat-vente-echange,barrillon-unique-piezo-a-fermer,199352.html
Zie ook mijn review op Harmony-Central:
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Barillon/Tactile+Custom/10/1

DeiDRagonas
13 juni 2008, 14:20
"Ik kies voor de fijnst spelende / klinkende, zelfs als dat een Stagg blijkt."


Dat klopt voor mij... Maar ik merk wel dat ik bij de "echte" merken vaak de kwaliteit/sound gewoon beter vind.

Mijn motto is btw ook meer zoiets als: "Geef me een gitaar and I will rock n roll baby.. Ongeacht de kwaliteit"

Grt Roy.

JeroenSchaaf
13 juni 2008, 14:21
"Ik kies voor de fijnst spelende / klinkende, zelfs als dat een Stagg blijkt."


Dat klopt voor mij... Maar ik merk wel dat ik bij de "echte" merken vaak de kwaliteit/sound gewoon beter vind.

Mijn motto is btw ook meer zoiets als: "Geef me een gitaar and I will rock n roll baby.. Ongeacht de kwaliteit"

Grt Roy.

Moet je vanavond die relic fender maar eens proberen...

Rutger
13 juni 2008, 14:29
Ik ga meestal voor het type gitaar dat binnen mijn budget past. Merk boeit me niet zo, als het maar goed klinkt en speelt en er nog ns leuk uitziet ook. Ik speel ns wat op iemands gitaar, of hoor diverse platen waardoor ik denk: ik moet een Tele hebben! En dan kijk ik gewoon wat er zoal aan Tele's te koop is en wat het beste is wat ik binnen mijn budget kan krijgen.

Vaak calculeer ik er wel extra kosten bij in voor nieuwe pickups en dat soort zaken. Ik ga er niet vanuit dat de perfecte gitaar voor mij in de winkel hangt, maar dat ik hem na aankoop nog naar smaak zal moeten aanpassen. En zo niet, dan toch... die dingen gaan bij mij bij thuiskomst direct al uit elkaar :satisfie: Hoort een beetje bij de hobby

Ik ben het wel gedeeltelijk eens met de verontwaardiging dat, ondanks dat je een goeie plank van onbekend merk hebt, mensen toch sceptisch blijven. Er zijn er weinig die overstag gaan tenzij de massa dat ook doet. Zal wel een psychologische oorzaak aan ten grondslag liggen...
Anderszijds geeft een merknaam (meestal) wel de garantie van een bepaalde kwaliteit. De gemiddelde koper geeft dat de zekerheid dat je bij een bekend merk 'wel goed zal zitten'.

Braindead
15 juni 2008, 11:42
Ik ga toch echt eerst voor een goed merk. Daarmee maak ik zeg maar vast een voorselectie om de crappy hardware gitaren er vast uit te gooien. Daar kunnen natuurlijk desalnietemin goede gitaren tussenzitten maar dan moet je zoveel upgraden en als je later weer eens wat anders wilt krijg je die upgrades er toch niet meer uit.

Verder vind ik de feel en geluid en features toch verreweg het belangrijkste. Het uiterlijk vind ik wel belangrijk, maar als het er niet uitziet en het is verder een perfecte gitaar dan koop ik hem nog wel. Liever natuurlijk 1tje die er ook vet uitziet maar je moet altijd wat water bij de wijn doen.
De gitaar die en perfect speelt en alle features heeft en een kwaliteitsgitaar is, en er goed uit ziet die moet ik nog tegenkomen. Maar een "8/9 out of 10" gitaar daar ben ik ook al aardig tevreden over. Je kunt altijd nog kleine dingen aanpassen.

Mr.Fingers
15 juni 2008, 12:11
Ik weet van mezelf dat ik geen fan ben van Gibson Les Paul's met humbuckers, dus ik word een beetje in het "fender-hoekje" geramd. Ik zal (bij aanschaf) van een nieuwe gitaar:

a) eerst reviews lezen van wat anderen van die gitaar denken + welke artiesten deze gitaar gebruiken
b) de gitaar uitgebreid testen
c) zien wat het alternatief is
d) budgetmaatregelen (een paar honderd euro over de vooropgestelde limiet gaan moet kunnen als je daardoor een pracht van een instrument hebt)

Bvb: Ik zocht een gitaar met een dikker geluid als een strat & tele, maar ook weer niet zo modderig als een Les Paul. Ik had m'n zinnen gezet op een Gibson Faded SG, ben deze gaan testen, en dat was absoluut niet m'n ding. Dan maar eens (voor de grap) een Fender CIJ Jazzmaster getest, en "dat voelde aan als eindelijk thuiskomen na een lange reis", gitaar gekocht, en ben er tot op de dag van vandaag tevreden van!

humbucker
18 juni 2008, 23:15
flikker op met je Zwitserse faggot-ass Chanel!!

gitaarvrouwtje
18 juni 2008, 23:19
haha humbucker je denkt hoop ik niet echt dat ie dat leest he, das gewoon een spambot, of een afrikaan die wordt betaald voor het plaatsen van spam op messageboards

weinig meer aan te doen dan verwijderen, en opnieuw verwijderen en opnieuw..en en en

RobertoL
19 juni 2008, 10:04
Toen ik mijn eerste eigen gitaar moest hebben, had ik nog geen verstand van merken (eigenlijk maar goed ook). Ik keek gewoon welk de beste was, en dat was toevallig geen Fender maar een Yamaha. Na een tijdje ging mijn input-jack een beetje los zitten. Wij gingen daarom naar een gitaarmaker toe. Ze zeiden dat alle Yamaha's eigenlijk uit elkaar vallen na een tijdje, en vooral dat model dat ik had (gek he? Proberen wat aan me te verkopen). Ze keurden het merk gewoon meteen al af!

Mij maakt het eigenlijk niet uit welk merk een gitaar heeft, als hij maar lekker speelt.

Pais
19 juni 2008, 11:42
In de richting gitaren waarin ik zoek (klassiek / flamenco) speelt het merkgevoel een stuk minder mee. Er zijn tal goede bouwers met een kleine productie die prachtige gitaren maken.


Wanneer ik een elektrische gitaar zou kopen, zou ik wel een stuk merkgerichter zoeken denk ik. Een telecaster hoort nou eenmaal bij Fender. Namaak kan nog zo goed zijn, maar het heeft bij mij toch een lauw bijsmaakje wetende dat ze ongelovelijk hun best hebben gedaan Fenders product na te maken. Wat dat betreft ben ik niet erg materialistisch, maar wel conservatief.

Mitch
19 juni 2008, 11:46
haha humbucker je denkt hoop ik niet echt dat ie dat leest he, das gewoon een spambot, of een afrikaan die wordt betaald voor het plaatsen van spam op messageboards

weinig meer aan te doen dan verwijderen, en opnieuw verwijderen en opnieuw..en en en
Fijn, iemand die het snapt....we hebben daar zo onderhant en dagtaak aan.
@humbucker: in plaats van een post plaatsen met gescheld, druk voortaan gewoon op de rapporteer knop, dan wordt de moderator op de hoogte gesteld en kan hij het bij gelegenheid verwijderen.

G.G.
19 juni 2008, 18:24
das gewoon een spambot, of een afrikaan die wordt betaald voor het plaatsen van spam op messageboards


Nee joh, da's gewoon Minda, die weer eens over Eden begint, voor de zoveelste keer.



EDIT:

Oops, Mitch zal er wel een post tussenuit gehaald hebben van een spambot. Foei Mitch, nu is het hele verhaal uit zijn context :cooler:

humbucker
19 juni 2008, 18:49
@humbucker: in plaats van een post plaatsen met gescheld, druk voortaan gewoon op de rapporteer knop, dan wordt de moderator op de hoogte gesteld en kan hij het bij gelegenheid verwijderen.

haha, ik moest even mijn frustratie kwijt! Ik weet natuurlijk ook wel dat dat een bot is :seriousf: :seriousf:..

En de raporteerknop was ik vergeten. Ik heb morgen mijn laatste examen en gewoon denken lukt niet meer echt. Ik leef vooral op koffie, pizza en red bull...

Dark_Tranquillity
19 juni 2008, 20:49
Ik kies voor een merk. Punt.
Uiteraard weet ik wel waarom ik voor dat merk kies, Jackson is en blijft voor mij het best spelende en klinkende merk. Bovendien staan de vormen me aan!

R.J
19 juni 2008, 22:48
Bah.

Een gitaar moet mooi klinken en fijn spelen, verder niet.
Nou ja, hij moet niet zo heel foeilelijk zijn, maar dat is het wel.

ik had ook wel "By Fender" hier achter me kunnen hebben staan, maar ik vond dat, zeker met mijn budget, gewoon flutdingen. So?

Een tele zou ik wel van fender willen(tsja....), maar als een LC Comet me onder handen komt zou ik deze ook niet weigeren.

lollol
28 juni 2008, 16:35
Mij gaat het meer om de vorm en de klank, dus een LP/Ibanez vorm is wel erg leuk, maar een echte hoeft het niet te zijn (Zelf vind ik vette andere modellen ook wel vet :hippie: )

Chris Winsemius
29 juni 2008, 14:01
Ik ga meestal +/- voor de laatste optie maar het voordeel v/e merk-gitaar is absoluut de 2e hands waarde hoewel de meeste gitaren voor mij "blijvertjes" blijven.

Bij het uitkiezen v/e gitaar let ik hoofdzakelijk op klank en bespeelbaarheid, meestal onder de noemer "als ik 'm niet meer terug wil zetten is ie goed".

Soms is upgraden/opleuken zeer waardevol. M'n huidige favo-Strat is eigenlijk 'n Frankenstein (hals v/e usa strat uit '91, body v/e aff. Squier uit '01, andere elementen, mintgroene slagplaat en 'n pre '72 Strat tremolo). Op 'n aantal vintage Strats en één cstm-shp Strat na heb ik nog geen "betere" meegemaakt. Heb laatst zelfs 'n keer 'n aanbod gekregen om die Strat 1 op 1 te ruilen voor 'n cstm-shp van 3000 à 3500 euro maar dat maar niet gedaan, kan wel meer waard zijn in pesetas maar dan moet ik weer op zoek naar 'n goeie en die heb ik (dus) al.

Iedere plank hout is gewoon anders dus iedere gitaar (ondanks hetzelfde merk/model/etc.) ook... uitzoeken dus.

Michael AE
30 juni 2008, 14:18
Ik ben niet zo'n merkgeilert, maar ik heb ook nog nooit een goedkope strat gezien die ik beter vond dan mijn Fender '56 relic. Zelfs gitaren van een ander merk in dezelfde prijsklasse en met ongeveer dezelfde specificaties deden me niets, maar dat is een ander verhaal.

Ik geloof niet zo in het verhaal dat een Stagg van 200 euro net zo goed kan zijn als een strat van boven de 1500 euro. Als je een Fender van 1700 euro in je handen hebt die slechter is, heb je gewoon een slecht exemplaar te pakken, maar dat kan bij elk merk gebeuren. Ik ben dan eerder geneigd om een ander exemplaar te proberen of gewoon een ander merk, maar wel in dezelfde prijsklasse.

Ik heb zelf ook twee Japanse Fenders en een London City, maar je merkt toch dat er een hoop dingen zijn die zo'n gitaar een goedkopere feel geven. Bovendien kun je voor 200 euro niet verwachten dat je een vreselijk goed gebouwde gitaar krijgt met de beste hardware, goed hout en goede lak.

Er zitten best goede exemplaren tussen, hoor. Neem nou als voorbeeld mijn London City strat. Te gekke gitaar voor het geld en ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wild van zo'n gitaar zijn, maar bijna elke strat van 1500 euro die ik heb geprobeerd is gewoon een betere gitaar, of het nu meer bij mijn smaak aansluit of niet. Punt. Natuurlijk is er heel wat minder verschil tussen een Mexicaanse of Japanse Fender en een LC, maar dan praat je over hele andere vergelijkingen.

Even een gewaagde stelling, waarmee ik overigens niemand op zijn tenen wil trappen: Het hele "mijn Stagg is beter dan jouw Fender van 1500 euro" verhaal is in heel veel gevallen niets meer dan een praatje van iemand die zijn goedkope aankoop probeert goed te praten.