PDA

View Full Version : Strafbaar?



Nino1110
12 juni 2008, 20:46
Ik ben dus van plan om een Les Paul uit China te halen.
Alleen staat er op de headstock Gibson een kopie dus. ( No offence )
Ook word er een Gibson kopie case bij geleverd.

Nu is mijn vraag:

Is het strafbaar als ik zoiets hier naartoe laat sturen?


Alvast bedankt!

Bram+
12 juni 2008, 20:49
Nee.

567890

HaroldA
12 juni 2008, 21:02
Telt 'geen stijl' ook? Of ga je netjes het logo er af halen?

Nino1110
12 juni 2008, 21:05
Telt 'geen stijl' ook? Of ga je netjes het logo er af halen?

Heeft dat te maken met mijn vraag? Wat ik koop moet ik zelf weten.
Wat jouw mening hierover is boeit me niks.

Demoi-crazy
12 juni 2008, 21:05
Wil je een Gibson Les Paul? Wacht liever nog effe, spaar en koop je een échte Gibson Les Paul.

:rockon:

Bram+
12 juni 2008, 21:07
Telt 'geen stijl' ook? Of ga je netjes het logo er af halen?
Boeiuh. De enige die hij voor de gek houdt door te zeggen dat het een echte Gibson is, is hijzelf. Al heeft hij zelf nog niet verklaard dat dat zijn bedoeling is.

Nino1110
12 juni 2008, 21:09
Dit soort reacties verwachte ik al...
Waarom denkt iedereen dat ik het voor de show doe?
Ik doe het puur omdat ik een nieuwe gitaar wil en omdat de kopie die ik zag erg mooi eruit ziet en de samples en afwerking gewoon goed waren.
Wtf boeit het dan of er Gibson op staat =_=.

Ik vraag alleen of dit strafbaar is om te "importeren" omdat het dus nep is.

@Demoid, niet iedereen heeft een zak centjes om even een gitaar te kopen van 1500 euro of wat.

wiegersma
12 juni 2008, 21:48
ik zou niet een onbekende gitaar laten importeren alleen omdat er Gibson op staat. Je weet niet wat je koopt. Als er 'Crap Pro' op de headstock zou staan zou je het niet in je hoofd halen om deze gitaar op te halen. Nu staat er toevallig Gibson, maar het is nog steeds een onbekende gitaar van een onbekend merk. Geluidssamples zijn niet altijd er betrouwbaar.
Mijn advies is om een gitaar te kopen die je zelf hebt bespeeld/uitgeprobeerd, zodat je weet wat je krijgt. Je kunt er altijd nog een sticker van Gibson op plakken als je dat graag zou willen.

bass blom
12 juni 2008, 21:54
wellicht bekend, ik heb er twee, dacht 1 van die 2 aanvankelijk door te schuiven maar het idee dat hij dan een dealtje verderop aan een n00b verkocht wordt als een echte weerhoudt me daarvan :satisfie:

over de kwaliteit, wees voorbereid op aanpassingen en reparaties en frets vlakken enzo, het is brol..

de vraag of het legaal is heb ik geen antwoord op.

Bernd Veenema
12 juni 2008, 22:03
Het bedrijf die de nepgibsons maakt handelt in strijd met het Merkrecht van Gibson. Je mag natuurlijk niet zomaar ergens een merk opzetten dat niet van jou is.

Ik weet niet of het bestellen van zo'n gitaar veel consequenties ZAL hebben, het KAN wel consequenties hebben. Zo las ik laatst een verhaal van iemand die op ebay wat speldjes van disney had besteld. In plaats van de speldjes kreeg ze een tijdje later een brief van een advocaat van Disney. Het bleek om namaakartikelen te gaan. Deze nepspullen waren onderschept bij de grens en vernietigd. Zij moest uiteindelijk ook nog de kosten van het vernietigen voldoen. Het liep voor haar nog met een sisser af. De advocaat van Disney had aanvankelijk meer geeist geloof ik. Het lullige is dat de beste vrouw geen idee had dat het om een vervalsing ging. Ik weet niet hoe actief de douane is op dit gebied en ik weet ook niet hoe actief Gibson is, toch zou ik voorzichtig zijn.

-geert-
12 juni 2008, 22:04
ik zou niet een onbekende gitaar laten importeren alleen omdat er Gibson op staat.

ik maak er juist uit op dat hij em niet koopt omdat er dat opstaat, maar omdat hij er goed uit ziet. En of het legaal is als er gibson op staat. Ik denk zelf eigelijk dat het niet legaal is, vanwege logo copyright (gibson zal zn logo wel niet op zon gitaar willen). Weet niet of het dan wel legaal is om te kopen. Maar idd net zoals de rest zegt zou ik er niet veel van verwachten, qua geluid, en dan heb je nog de stemvastheid, en de bespeelbaarheid. Ik zou idd ook liever hier in de winkels wat uitproberen/2e hands, hoeft ook helemaal niet duur te zijn, en daar heb je waarschijnlijk veel meer aan. Maar als je het wilt gokken dan moet je dat doen :D

bagheera
13 juni 2008, 00:57
Het is helemaal niet legaal, heeel ilegaal dan heb ik het over het plaatsen van het gibson logo op de gitaar. Ik heb ergens gelezen dat richwood zijn les paul series niet meer mag maken omdat ze te " echt " lijken.
Gibson company is nogal krekelig wanneer de Les Paul gecopierd wordt.
Dat is punt één.

Punt twee het is ronduit onverandwoord om een gitaar te kopen in china zonder zelf de test gedaan te hebben.
Van het filmpje zou ik me weinig aantrekken wie weet was dat wel een echte LP.
Maar ook dat was de vraag niet.

Nu de echte vraag beandwoorden.
Ik zou het niet doen het lijkt mij riscant. Hoewel je zal al vééél pech moeten hebben voordat ze jou eruit pikken en effe gaan checken of jou gitaar wel echt is.

Misschien moet je de site van die gitaar eens geven dan weten we misschien wel meer.

Greets
Bagheera

hansli
13 juni 2008, 02:45
het antwoord lijkt me dus duidelijk, natuurlijk is dit illegaal, en waarom zou je idd een instrument willen kopen dat je nog nooit bespeeld hebt, en wat kost de illegale grap als ik vragen mag?????????????????

wietse
13 juni 2008, 08:45
de vraag of het legaal is heb ik geen antwoord op.

ik wel, het is illegaal als de douane hem er uit pikt en ziet dat het een nepperd is die voor echt door wil gaan dan ben je hem kwijt, krijg je een boete en moet je de vernietigingskosten betalen.

Bram+
13 juni 2008, 08:53
Waar staat dat dan? Dat verhaal over die vernietigingskosten?
Gibson kan je aanklagen als je zulke gitaren maakt ja, omdat het inbreuk op het merkenrecht is, maar het is vooralsnog niet illegaal om zo'n gitaar te kopen bij zo'n Chinees. Dat verhaal over die disneyspeltjes klinkt leuk, maar daar heb ik ook geen (serieuze) bron over gevonden...

fuchs
13 juni 2008, 09:18
Het lijkt me verstandiger om voor hetzelfde geld een goeie kopie in NL te kopen, een Epiphone bijvoorbeeld.

DJ_HOEK
13 juni 2008, 09:49
er zijn toch in nederland ook makkelijk alternatieven te vinden? een mooie epi en je bent echt niet veel geld kwijt hoor. laat staan een tweedehands!

Minda
13 juni 2008, 10:09
Of doe mee met onze group-buy, dan heb je er 1 zonder logo. Kan je nog fijn je eigen elementen en zo kiezen, en ben je het gemiere(n)neuk over wel of niet echt kwijt.

Bernd Veenema
13 juni 2008, 10:18
Waar staat dat dan? Dat verhaal over die vernietigingskosten?
Gibson kan je aanklagen als je zulke gitaren maakt ja, omdat het inbreuk op het merkenrecht is, maar het is vooralsnog niet illegaal om zo'n gitaar te kopen bij zo'n Chinees. Dat verhaal over die disneyspeltjes klinkt leuk, maar daar heb ik ook geen (serieuze) bron over gevonden...

Ik heb het eens op radar gezien. Dus het is niet een leuk verhaal zoals je zegt, maar het is echt gebeurd.

Bram+
13 juni 2008, 10:23
Of doe mee met onze group-buy, dan heb je er 1 zonder logo. Kan je nog fijn je eigen elementen en zo kiezen, en ben je het gemiere(n)neuk over wel of niet echt kwijt.
Gaat dat nog steeds door? (die 200 chinese gitaren gaat het toch over?) Of zijn dat zaken die niet besproken mogen worden hier?

Mephistocles
13 juni 2008, 10:54
Wat doet iedereen hier nou moeilijk?!? Gewoon doen joh! Ok, je loopt wel een risico dat er iets mis gaat... Maargoed, ik weet niet hoeveel je er voor moet betalen... Zorg dus wel dat ze die gitaren ook echt afleveren. Maar das toch grappig, zon neppertje... Kun je t je eindelijk veroorloven een gibbie te kopen en aan de muur hangen als ornament... Want van geluid zal t wel niks zijn.

Minda
13 juni 2008, 10:57
...want van geluid zal t wel niks zijn.

En die wijsheid baseer je op?

wietse
13 juni 2008, 11:23
Waar staat dat dan? Dat verhaal over die vernietigingskosten?
Gibson kan je aanklagen als je zulke gitaren maakt ja, omdat het inbreuk op het merkenrecht is, maar het is vooralsnog niet illegaal om zo'n gitaar te kopen bij zo'n Chinees. Dat verhaal over die disneyspeltjes klinkt leuk, maar daar heb ik ook geen (serieuze) bron over gevonden...

omdat ik zelf bezig ben met een gitaarinkoop actie uit china (jawel nog steeds de samples zijn besteld) heb ik me er goed in verdiept, wil namelijk niet dat iedereen betaald heeft en er besteld is dat de douane + 300 gitaren inneemt zodra de boel binnen komt.
dan zou ik dus een enorm probleem hebben want kan noway iedereen weer terug betalen zo kapitaal krachtig ben ik niet.

het is niet illegaal om zo'n gitaar te kopen maar wel om die hier in te voeren, en als je die gaat verkopen voor echt dan ben je helemaal zuur en daar zijn ze bang voor dus vernietigen is de manier om zoiets te voorkomen.
en de boetes zijn niet mals, ik weet bij illegale cd's/dvd's dat het 500 euro per stuk is.

Bram+
13 juni 2008, 11:35
omdat ik zelf bezig ben met een gitaarinkoop actie uit china (jawel nog steeds de samples zijn besteld) heb ik me er goed in verdiept, wil namelijk niet dat iedereen betaald heeft en er besteld is dat de douane + 300 gitaren inneemt zodra de boel binnen komt.
dan zou ik dus een enorm probleem hebben want kan noway iedereen weer terug betalen zo kapitaal krachtig ben ik niet.

het is niet illegaal om zo'n gitaar te kopen maar wel om die hier in te voeren, en als je die gaat verkopen voor echt dan ben je helemaal zuur en daar zijn ze bang voor dus vernietigen is de manier om zoiets te voorkomen.
en de boetes zijn niet mals, ik weet bij illegale cd's/dvd's dat het 500 euro per stuk is.
(Oh er lopen twee verschillende 'groepsinkoopacties' hier op het forum:D)

Ik vraag me wel een beetje af hoe groot de kans is dat de douane zo'n chinese gibsun ertussen vist en dat daadwerkelijk als een 'counterfeit' herkent (daarmee bedoel ik: ze zullen vast wel zien dat het een gitaar is en uit China komt, maar weten ze ook dat het een kopie is? Maken ze de verpakking helemaal open etc.?). Misschien is de kans wel te groot als het inderdaad je laatste spaarcenten zijn die je in zo'n gitaartje steekt, maar als het 'voor de leuk' is, kun je het wel riskeren toch?

Nino1110
13 juni 2008, 14:29
Sjonge jonge, ik snap er nu niks meer van :-P.

Maarja , ik ga het er gewoon op gokke , slechter kan het niet zijn dan mijn Dean en de foto's zijn er goed uit.

Close up filmpje van de gitaar: http://youtube.com/watch?v=oIIRwwejU-s

Edit:

Iemand vroeg wat de prijs was,ongeveer 250,- incl hardcase en verzenden. ( In euro's is dit he! Niet in dollars ).

Als je de link wilt PM me maar.

DeiDRagonas
13 juni 2008, 14:36
Sjonge jonge, ik snap er nu niks meer van :-P.

Maarja , ik ga het er gewoon op gokke , slechter kan het niet zijn dan mijn Dean en de foto's zijn er goed uit.

Close up filmpje van de gitaar: http://youtube.com/watch?v=oIIRwwejU-s

Edit:

Iemand vroeg wat de prijs was,ongeveer 250,- incl hardcase en verzenden. ( In euro's is dit he! Niet in dollars ).

Als je de link wilt PM me maar.


JEESIS gast!! 250,- eu!!!??? Daar heb je een tweedehandse Epi voor... En veraaaassing: Wedden dat t WEL slechter is dan je Dean?? En met bijv n Epi, of ander merk naar keuze uit nederland (die je dus ook nog zelf kunt testen vantevoren) zit je goed.

Ik haal mn wijze oude spreuk weer eens uit het vet:

SUKKEL!!


Fijne dag iedereen en grt, Roy!

Nino1110
13 juni 2008, 15:07
Gast, kijk dat filmpje eens hoe die eruit ziet, hoe kan je oordelen over iets wat je nog nooit hebt gezien en / of hebt gehoord..

richwoodplayer
13 juni 2008, 15:11
Gast, kijk dat filmpje eens hoe die eruit ziet, hoe kan je oordelen over iets wat je nog nooit hebt gezien en / of hebt gehoord..

ik heb het filmpje gekeken en een andere waar hij erop speelde, klinkt niet slecht.
maar ik weet niet of ik het uit china zou laten komen.
250 euro heb je idd een epiphone voor, ook goede gitaren.
maar als jij het erop wilt wagen, vooral doen ;)

Nino1110
13 juni 2008, 15:15
:P Ik ben er nu zeker van: Ik waag het er gewoon op!

Lock it!

DeiDRagonas
13 juni 2008, 15:19
hoe kan je oordelen over iets wat je nog nooit hebt gezien en / of hebt gehoord..

Thats my point!!

Hoe kun je die gitaar beoordelen dmv dat filmpje (had ik bekeken btw)?? Juist, niet! En als dat grapje je nou eens 100,- a 150,- ging kosten, maar 250,-? Daar kan je in NL een hele mooie tweedehandse voor kopen die je dus wel kunt beoordelen. Dat "sukkel" meen ik natuurlijk niet.. Iedereen moet vooral doen wat ie zelf wil en met wat mazzel pakt het nog goed uit ook. Alleen ik verklaar je voor gek..

(Oh.. en die ppl die die nepshit maken mogen sterven wat my betreft)

Grt R!

Kim Wilson
13 juni 2008, 15:22
Daar ben ik het wel mee eens. Is het je eerste gitaar? Zo'n ding moet dan toch gewoon goed zijn? Dus, gewoon hier in NL, bij een gitaarwinkel of op Marktplaats kopen. Zoals eerder al gezegd, die Chinese kopieën krijgen eerst nog de nodige honderden euro's aan hetfretten en elektronica vervangen op de kop. En voor €250 heb je hier in NL een mooie tweedehandse Epi, die gewoon al goed is.

DeiDRagonas
13 juni 2008, 15:22
Als je het wel gaat doen.. Laat ff weten of ie uberhaubt aangekomen is. En iets van een review met foto's ofzo. Ben dan toch ook wel benieuwd eigenlijk.

Roy.

richwoodplayer
13 juni 2008, 15:25
Als je het wel gaat doen.. Laat ff weten of ie uberhaubt aangekomen is. En iets van een review met foto's ofzo. Ben dan toch ook wel benieuwd eigenlijk.

Roy.

yep, ben ik het mee eens :hippie:

Nino1110
13 juni 2008, 15:25
Hans, het word mijn 2e gitaar..

Maar goed, ik ben eigenwijs dus ik bestel hem ook.
Dat hij aankomt ben ik zeker van.
Maar goed, tege de tijd dat ik hem heb maak ik uiteraard foto's! ( Duurt denk ik nog een maandje of 1 - 2 ).

wwlos
13 juni 2008, 15:28
Ziet er verbazend mooi uit! De open-book van de kop lijkt me niet helemaal in orde en de 'beads' in de randinleg van de hals ontbreken, maar verder... ongelooflijk. Zelfs de sticker op de achterkant hebben ze nagemaakt.
Als je je bedenkt dat het grootste deel van die €250 in de reiskosten en inklaring gaat zitten (denk ik), vraag je je af hoe ze die gitaar in godsnaam voor die prijs kunnen maken. Ik ben benieuwd hoe hij je gaat bevallen. Ik hoop voor je dat het een groot succes is.
Willem

Nino1110
13 juni 2008, 15:33
De gitaar zelf is 240 dollar. dat is met deze koers 154 euro..
Sja hoe het lukt? Ik denk dat het vooral komt omdat chineesjes voor wat geld van alles in elkaar zetten.. De pots en elementen zullen niet goed zijn maar goed.
Als het hout maar goed is!

Dekkz0r
13 juni 2008, 15:56
Thats my point!!



(Oh.. en die ppl die die nepshit maken mogen sterven wat my betreft)

Grt R!

Vind ik niet, zolang je die nepship maar niet als zijnde "origineel" gaat verkopen. Als ik een gitaartje wil bouwen, en ik vind het mooi om daar een fender decal op te plakken, moet ik dat toch lekker zelf weten?

Kim Wilson
13 juni 2008, 15:56
Zelfbouw is wat anders. Een Nike-merkje in een shirtje naaien en dan verkopen mag ook niet.

Minda
13 juni 2008, 16:09
...(Oh.. en die ppl die die nepshit maken mogen sterven wat my betreft)...

Ten eerste houd ik persoonlijk niet zo van doodsbedreigingen, maarja, ieder z'n ding. Maar wat is nep? Het zelfde hout, de zelfde materialen, dezelfde vorm, dezelfde afwerking, dezelfde klank en bespeelbaarheid, alleen geen of een ander stickertje, omdat iemand anders hem gemaakt heeft. Ik ben blij voor je als je je echte USA Fenders en Gibsons kunt veroorloven, maar niet iedereen kan dat.

Leuke Ibanez-kopieen, trouwens, die Crafters Convoy. En een goede Martin kopie, die D-7. (Sorry, is gemeen, weet ik...)

Kim Wilson
13 juni 2008, 16:12
... Ik ben blij voor je als je je echte USA Fenders en Gibsons kunt veroorloven, maar niet iedereen kan dat.
En daarom moet je er maar één kopen die er wel zo uitziet? Nee, dit vind ik een non-argument. Je hebt een bepaald budget, en daarbinnen moet je een gitaar zoeken die zo goed mogelijk speelt, niet één die het meest op een dure gitaar lijkt.

DeiDRagonas
13 juni 2008, 16:13
Vind ik niet, zolang je die nepship maar niet als zijnde "origineel" gaat verkopen. Als ik een gitaartje wil bouwen, en ik vind het mooi om daar een fender decal op te plakken, moet ik dat toch lekker zelf weten?

eh ja lijkt me wel he... Ik doelde op serieuze fabrikanten van die rommel..


Roy.

DeiDRagonas
13 juni 2008, 16:14
Leuke Ibanez-kopieen, trouwens, die Crafters Convoy. En een goede Martin kopie, die D-7. (Sorry, is gemeen, weet ik...)

Lol.. Ik mag jou.

Grt Roy!

Minda
13 juni 2008, 16:16
En daarom moet je er maar één kopen die er wel zo uitziet? Nee, dit vind ik een non-argument. Je hebt een bepaald budget, en daarbinnen moet je een gitaar zoeken die zo goed mogelijk speelt, niet één die het meest op een dure gitaar lijkt.

Het gaat niet om uitzien, dat is niet de reden. Als je je geluid vindt in een strat, maar geen Fender USA kan veroorloven, is een niet-Fender strat wel een optie. Of mag je dan gewoon geen strat spelen?

Minda
13 juni 2008, 16:18
Lol.. Ik mag jou.

Grt Roy!

Ach ja, een goede discussie is altijd leuk! :hippie:

Kim Wilson
13 juni 2008, 16:18
Het gaat niet om uitzien, dat is niet de reden. Als je je geluid vindt in een strat, maar geen Fender USA kan veroorloven, is een niet-Fender strat wel een optie. Of mag je dan gewoon geen strat spelen?
Tuurlijk mag je dan een Strat kopen. Maar een Squier met Fender USA decal verkopen (dus als Fender USA) mag niet. Ik heb niks tegen Chinese Les Pauls of Strats of Tele's of wat voor vormen dan ook, zolang ze hun eigen merkje er maar opplakken, en zich niet duurder voordoen dan dat ze zijn.

Minda
13 juni 2008, 16:20
Mee eens, dat had ik verkeerd begrepen. Eerlijkheid voor alles, ik plak ook geen Fender merkjes op niet-fenders.

wiegersma
13 juni 2008, 18:50
ik begrijp nog steeds niet waarom iemand een mogelijke flutgitaar uit China laat importeren, terwijl je in Nederland Jay Sound-gitaren gewoon bij de Blokker kunt kopen...

en dat terwijl al duidelijk is dat het illegaal is om hier in te voeren.

Nino1110
13 juni 2008, 19:19
Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen lopen te zeiken over het feit dat ik benieuwd ben naar de kwaliteit.

DeiDRagonas
13 juni 2008, 19:47
Tja.. als je zoiets post, kun je dit soort reacties verwachten.. Ik bedoel, ieder zn mening toch? Als jij dat ding wil bestellen doe je dat lekker. Maar ik begrijp de algemene mening hier wel hoor denk ik.

Roy.

MarkS
13 juni 2008, 20:52
Vreemde discussie hier soms...

Er zijn een aantal gerespecteerde LP spelers op dit forum die ook zo'n Musoland achtig ding hebben laten overkomen. En daar hoor je niemand over. Als dan vervolgens wordt gezegd dat die dingen de "Epi-kwaliteit" evenaren roept iedereen boe en bah dat die Epi's eigenlijk te duur zijn (vanwege het merkje).

Ik kan me TS wel voorstellen.
Noem me 1 ander huidig merk die een vrijwel exacte lookalike op de markt brengt, incl headstock.
20 jaar geleden speelden velen op nepperts (weliswaar met bolt-on, maar uiterlijk exacte kopietjes) met een kwaliteit om te huilen, en die nog niet eens een heel klein beetje in de buurt kwamen van zo'n Chinees geval van tegenwoordig. Zo'n kopie zou destijds een revolutie/rel hebben veroorzaakt. En zijn de Gibsons van nu evenredig in kwaliteit gestegen met de exemplaren van 20 jaar terug?

OK, niet netjes om er als plagiaat fabrikant een bijna-Gibson logo op te plakken. Maar behalve die paar gitaristen die in de zaal staan die het opmerken en wellicht besmuikt moeten gniffelen bij het aanzien van zo'n neppert, zal het de overige 98% van het publiek werkelijk aan hun reet roesten.

Overigens een 2e hands Epi LP standard voor 200-250 euro is een leuk mazzeltje, maar zeker geen gangbare prijs. (al zijn de nieuwe Epi's de laatste tijd vrijwel overal in prijs gezakt wat natuurlijk zijn weerslag heeft op de 2 hands prijs)

DeiDRagonas
13 juni 2008, 20:58
Wat ik zeg dus.. Ieder zn mening.

LaurentB
13 juni 2008, 21:45
De gitaar zelf is 240 dollar. dat is met deze koers 154 euro..
Sja hoe het lukt? Ik denk dat het vooral komt omdat chineesjes voor wat geld van alles in elkaar zetten.. De pots en elementen zullen niet goed zijn maar goed.
Als het hout maar goed is!

Nee, dat is niet waar denk ik. Als je mij topkwaliteit hout geeft en ik zet een gitaar in elkaar klinkt-ie waarschijnlijk nergens naar. Ik weet er namelijk te weinig vanaf.
Ik denk dat het vakmanschap waarmee een gitaar in elkaar gezet wordt belangrijker is, gegeven een zekere kwaliteit van materialen.
Ook dat vakmanschap is er wel in redelijke mate in China, overigens. Alleen nog niet overal.
Ik zou nooit blind een gitaar kopen. Zelfs bij gerenommeerde merken heb je af en toe matige exemplaren te pakken.