PDA

View Full Version : wanneer nieuwe buizen?



Brulmuis
12 juni 2008, 20:37
Gegroet,

Ik heb alweer een tijdje een Marshalll DSL 100 (JCM 2000). Nu zat ik laatst in de versterker te kijken (het achterpaneel eraf gehaald) en zag dat alle buizen zowel de 4x ECC83s als de 4x EL34s allemaal zwart zijn aan de bovenkant, alsof er een flinke zwarte inktvlek aan de binnenkant en top van elke buis zit.

Nu ben ik helemaal nieuw met buizen, maar ik heb zo'n gevoel dat ik nieuwe buizen nodig heb. Klopt dit?

x.a.d
12 juni 2008, 20:40
Er zit boven in de buis een zilvere vlek ja. Volgens mij is dit een gas dat aanslaat tegen het glas. Als de buis namelijk lek gaat, gaat dit weg. Dit is niet erg dus ;)

Normaal gaan eind trap buizen (die grote 4) een 3 jaar mee. De kleintjes worden vaak pas vervangen als deze problemen geven.

Hoelang heb je je amp??

Brulmuis
12 juni 2008, 20:42
Iets minder dan 2 jaar, het is ook niet echt zilver, het is pikzwart.

x.a.d
12 juni 2008, 20:58
Hmmm, ja, ik verwacht niet dat ze zwart worden door gebruik, dus het zal bij deze buizen gewoon zwart zijn......

Iets minder dan 2 jaar kan wel hoor. Ik zou , mits hij niets verkeert doet, nog een jaartje doorspelen en dan vervangen.

maar heb je het idee dat ze niet meer goed zijn dan?

Brulmuis
12 juni 2008, 21:57
Hmmm, ja, ik verwacht niet dat ze zwart worden door gebruik, dus het zal bij deze buizen gewoon zwart zijn......

Iets minder dan 2 jaar kan wel hoor. Ik zou , mits hij niets verkeert doet, nog een jaartje doorspelen en dan vervangen.

maar heb je het idee dat ze niet meer goed zijn dan?

Ik heb toen ik de versterker pas had een tijdje met het verkeerde ohmage gespeeld. Voordat ik wist dat mijn cabinet 8 ohm was, heb ik gewisseld tussen de 4, 8 en 16 ohms ingangen in mijn versterker, dat was misschien ook niet echt handig.
Plus ik dacht dat het niet normaal was dat je buizen een zwarte top hebben.

x.a.d
13 juni 2008, 10:58
http://www.tubeampdoctor.com/images/6CA7EH.jpg

Zolang het er zo uit ziet..
En op verkeerde ohmages speeld heb je alleen een mismatch maar voor even slijten je buizen niet veel harder hoor.. Maar je mag ze best vervangen hoor :D:D. Ma je kan gerust nog een jaar spelen ;)

Brulmuis
8 juli 2008, 10:47
Bedankt voor de reacties, maakt me zorgen om niets dus.

Ik had nog een vraagje. Ik wil eigenlijk iets meer gain uit mijn versterker halen (af gezien van ht feit dat ik ook gewoon een trapbox kan kopen)maar kan dat ook met een bepaalde soort (merk) buizen?
Want waar ik ook kijk (youtube, soundclips op diverse sites, muziekwinkels) het lijkt wel of alle DSL 100 veel meer gain hebben dan de mijne.

Kim Wilson
8 juli 2008, 10:54
Heb je hem al op oorlogssterkte gebruikt? Standje oordoppen?

Nielsje
8 juli 2008, 11:00
Normaal gaan eind trap buizen (die grote 4) een 3 jaar mee. De kleintjes worden vaak pas vervangen als deze problemen geven.

Waar haal je deze wijsheid vandaan?

Als ik een versterker drie jaar in een hok zet, dan slijten m'n buizen echt niet hoor.
Mij is verteld dat buizen 600 branduren meegaan (dus niet op standby).

@ topicstarter

ik heb ook een DSL 100, toevallig net gisteren een paar nieuwe buizen ingestoken, ik vermoed dat m'n originele nu een beetje op aan het gaan zijn na 8 jaar, alhoewel ze nog niet bijzonder slecht klinken.

Je kan andere voorversterker buizen gaan proberen om meer gain eruit te trekken. Maar, waar wil je meer gain uit hebben, welk kanaal, en wat voor soort geluid zoek je?

Voor metal vind ik de DSL bijzonder ongeschikt, veel te gruizig. Maar een goeie rock sound kan hij echt met gemak trekken!

Brulmuis
8 juli 2008, 11:54
@ topicstarter

ik heb ook een DSL 100, toevallig net gisteren een paar nieuwe buizen ingestoken, ik vermoed dat m'n originele nu een beetje op aan het gaan zijn na 8 jaar, alhoewel ze nog niet bijzonder slecht klinken.

Je kan andere voorversterker buizen gaan proberen om meer gain eruit te trekken. Maar, waar wil je meer gain uit hebben, welk kanaal, en wat voor soort geluid zoek je?

Voor metal vind ik de DSL bijzonder ongeschikt, veel te gruizig. Maar een goeie rock sound kan hij echt met gemak trekken!

Ik heb hem ook niet gekocht als een metal versterker, puur voor de rock. Maar ik vond het ook een beetje weinig gain voor een rocksound. Met de classic gain ben ik opzich wel tevreden, maar vooral daar mag er wel wat gain bij.
Heb je misschien tips qua merk of soort nieuwe voorversterker buizen?