PDA

View Full Version : Jmbo frets



harrie
12 juni 2008, 19:17
Ik heb een gitaar met Jumbo frets gekocht. Dit is mijn eerste elektrische gitaar. Tot nu toe speelde ik alleen akoestisch. Ik ben geen sologitarist en de Jumbo frets zijn toch niet zo ideaal om puur als slaggitarist te gebruiken lijkt me (of is dat een onjuiste constatering?). Ik vraag me af of je met afvlakken weer "normale frets" krijgt. En is het mogelijk om op een gitaar waar Jumbofrets op zitten weer van normale frets te laten voorzien?

Tupelo
12 juni 2008, 19:25
Ben ik i.i.g niet met je eens.
Tenminste; de stelling dat je er niet goed slag mee kunt spelen.
Het is even wennen, dat wel.
Ik ben recent van (brede) medium jumbo naar (smalle) jumbo frets gegaan en het begint te komen nu; het wennen.
Vind het inmiddels best fijn.

Wat slag spelen betreft hetzelfde.
Het biedt je toch wel de gelegenheid wat meer dynamiek/vibrato in je spel te leggen vergeleken met andere frets - vind ik tenminste.

Vlakken of refretten met andere fretjes kan altijd overigens.
Maar ik zou er niet te snel toe besluiten.
Weet niet hoelang je er al op speelt; maar geef het ff een kans. :)

Rinze
12 juni 2008, 19:28
Jumbo's worden over het algemeen juist als de makkelijkst spelende frets gezien.

Bram+
12 juni 2008, 19:30
Ik heb een gitaar met Jumbo frets gekocht. Dit is mijn eerste elektrische gitaar. Tot nu toe speelde ik alleen akoestisch. Ik ben geen sologitarist en de Jumbo frets zijn toch niet zo ideaal om puur als slaggitarist te gebruiken lijkt me (of is dat een onjuiste constatering?). Ik vraag me af of je met afvlakken weer "normale frets" krijgt. En is het mogelijk om op een gitaar waar Jumbofrets op zitten weer van normale frets te laten voorzien?
Blijkt ook uit eigen ervaring dan dat jumbofrets niet goed zijn voor slag? Waaruit blijkt dat dan?
Ik heb het in ieder geval nooit zo gehoord. Wel dat ze fijn zijn bij soleren (zo ervaar ik het zelf in ieder geval ook, op mijn gitaar zitten jumbo's), maar dat betekent niet dat ze níet fijn zijn voor slag.

Rormo
12 juni 2008, 20:23
Het is gewoon een kwestie van wennen. Hetzelfde als je opeens of een dikkere of dunnere hals gaat spelen. Het is anders, maar het een is niet beter dan het andere.

Als je die frets niet lekker vindt, waarom heb je dan de gitaar gekocht? Als hij net nieuw is zou ik zeker niet aan vlakken ofzo beginnen. Als je het echt niet lekker vindt spelen moet je gewoon kijken of je de gitaar nog om kunt ruilen.

ben vanhoof
12 juni 2008, 20:24
Bijna alle gitaar hebben jumbo frets of extra jumbo frets. Je hebt er ook met medium frets maar die kom je neit vaak tegen.

janpetrarca
12 juni 2008, 20:37
Wat voor gitaar heb je gekocht, uiteraard met pics! Ik wil ook graag een andere gitaar en deze heeft ook jumbo frets, zit ook nog te twijfelen. Ga eerst maar eens proberen in de winkel.

harrie
12 juni 2008, 21:59
Het is een Squier Protone Stratocaster. Wat elektrisch gitaarspelen betreft ben ik helemaal niks gewend, speel zo'n 20 jaar alleen akoestisch gitaar. Ik vind het niet slecht spelen maar begon te twijfelen of ik als slaggitarist niet een onlogische keuze had gemaakt gezien de vergelijking die met een scalloped (als ik dat goed typ) toets wordt gemaakt. Waarbij dan gezegd wordt dat dit eigenlijk voor solospel bedoeld wordt.

R.J
12 juni 2008, 22:07
Ik heb ook een stel jumbo frets erop zitten, en ik kan niet zeggen at i ker erg last van heb.
Maar nu heb ik op deze gitaar leren spelen, dus da's dan weer mijn makke.

omni
13 juni 2008, 11:37
volgens mij haal je nu wat zaken door elkaar. Jumbo slaat meer op de breedte dan op de hoogte van de frets. Dat is een kwestie van voorkeur en niet zo zeer van speelstijl. Frets vlakken gebeurt alleen als ze te ver in gesleten zijn. Frets vervangen kan wel, maar vergis je niet dit is een dure grap. Kan zomaar 150 tot 250 euro kosten afhankelijk van het soort gitaar wat je hebt en de reparateur.

PS Die sig van je is echt klinkklare onzin! Heeft niets met ijdelheid te maken. Er zijn ook zat mensen die beter kunnen voetballen, maar ben ik dan ijdel als ik graag een balletje trap ;)

Kim Wilson
13 juni 2008, 11:44
Bijna alle gitaar hebben jumbo frets of extra jumbo frets. Je hebt er ook met medium frets maar die kom je neit vaak tegen.
Nou, volgens mij klopt dit van geen kant. Misschien ligt het er ook aan naar welke gitaren je kijkt, maar volgens mij heeft Fender bijna overal Medium Jumbo's opzitten.

Arjan12
13 juni 2008, 12:07
Nou, volgens mij klopt dit van geen kant. Misschien ligt het er ook aan naar welke gitaren je kijkt, maar volgens mij heeft Fender bijna overal Medium Jumbo's opzitten.

Ik denk dat hij het over non-jumbo medium frets heeft :).

En anders kletst hij inderdaad uit zijn nek...