PDA

View Full Version : Taylor 214



United
12 juni 2008, 13:53
Hey!

Ik ben me aan het orienteren op een taylor 214. Nu is het zo dat Taylor de 200 serie net heeft veranderd. Oud was sapale back and sides, nieuw heeft laminated Rosewood. Wat raden jullie mij aan.. de nieuwe serie kopen of een tweedehands oude serie? Graag voor en nadelen n.a.v ervaringen...

Thanx!

blindfaith85
12 juni 2008, 18:13
HI

Oude 214 was top gitaar, maar das nu meer de GA3, de nieuwe 214 vind ik ruk, vind dan zelfs 114 nog beter van de gene die ik geprobert heb. us zou zeggen tweede hands oude serie of GA3 zelf wil ik voorde GA3 gaan

United
13 juni 2008, 09:02
ok, thanx! Wat vond jij wat betreft geluid de grote verschillen dan?

stratestic
13 juni 2008, 09:07
En is die 114 van de oude of de nieuwe serie?

United
13 juni 2008, 11:37
de oude serie had geen 114 dus het moet de nieuwe zijn.

blindfaith85
13 juni 2008, 18:42
Hi,

De nieuwe 214 weet niet, die heeft het niet, niet het mooie wat de oude had, wat minder vol of hoe moet ej dat zeggen, kwam gewoon minder mooi uit de noten. Ik ben opzoek naar gitaar waar ik evengoed et wat volume op kan tokkelen en ook salg, vind van de nieuwe 214 dat hij met name met tokkelen minder wordt, de oude ws gebalanceerder in volumes enzo.

Ben op gegeven moment, blind test gaan doen toen kwam met name de 114 en de 314 eruit, ook met kennis dat ik niet wist wat voor gitaar ik in mijn handen kreeg en dat ik spelde en hij luisterde en beide vonde we de114 en 314 beer klinken, 314 word helaas niet meer gemaakt (de 214 was een nieuwe versie). een jaar eerder hebben we zelfde test gedaan en toen won de 214 en nog steeds spijt dat ik hem toen niet gelijk gekocht heb (nou eigenlijk kon hem niet kopen had nog te weinig en wilde hem niet bij die winkel kopen, gen goede ervaring met verdere service daar gehad).

Maar ga vooral zelf proberen!! en nem iemand mee ne ga blinde tests doen! wat is je budget eigenlijk? en waar wil je voor gaan gebruiken?

stratestic
14 juni 2008, 09:29
Ik dacht dat 314 gewoon nog gemaakt worden. Ik heb een maand geleden op een oude 414 gespeeld en dat was helemaal mooi. Het probleem is alleen dat je dan langzaam aan in een andere prijsklasse terechtkomt. :satisfie:

gitaarvrouwtje
14 juni 2008, 09:45
maar het is toch ook gewoon zo dat zelfs als je drie gitaren van hetzelfde type probeert daar toch nog weer verschil tussen zit..
ik heb hier een richwood hangen bijvoorbeeld..daar zit voor een gitaar uit de lagere prijsklasse een hele goede klank in en hij speelt harstikke fijn. van hetzelfde type richwood heb ik er al vaker eentje in de hand gehad die ik echt niet mooi vind klinken..of verrot vond spelen.

ik vind de "blind"test ook de beste manier..dacht altijd dat ik met een martin d 28 thuis zou komen als ik echt geld had..maar t werd een guild...

een heel verschil..en ik vind de martin ook nog steeds mooi..maar van de gitaren die ik probeerde klonk en voelde de guild het meest naar mijn zin..
ondanks mijn vooroordeel dat het een martin MOEST zijn.
heb ook nog geen dag spijt gehad..

ik oordeel liever met mijn gehoor en oren..en dan pas met mijn ogen

sanderz
14 juni 2008, 11:53
Bij The String (http://www.thestring.com/) in Amsterdam hadden ze volgens mij nog een oude 314, kun je even luisteren (!)

blindfaith85
14 juni 2008, 12:42
de 314 is er alleen nog als met electro-acous model, maar de normale niet meer, daarvan zijn aleen de op voorraad modelen bij de dealers nog verkrijgbaar verder is ales vervangen door niewe modelen, de 14 heten nu GA en dan de serie 3 4 5 enzo. maar ga proberen, ik was ook erg martin minded, maar in mijn handen klinken ze niet zo bijzonder, heb ik liever taylor

United
14 juni 2008, 13:05
Inderdaad ja, voor een 414 gaat snel richting de 1500,-


Ik dacht dat 314 gewoon nog gemaakt worden. Ik heb een maand geleden op een oude 414 gespeeld en dat was helemaal mooi. Het probleem is alleen dat je dan langzaam aan in een andere prijsklasse terechtkomt. :satisfie:

United
14 juni 2008, 13:07
Het lastige is natuurlijk dat de dealers geen oude 214 meer hebben liggen...

blindfaith85
15 juni 2008, 00:27
Mwah als je goed zoekt vind je er mssn nog 1:P maargoed de GA3 is qua specs gelijk aan de oude 214

RAW
15 juni 2008, 10:25
D'r staat een mooie 214 op Ebay in Duitsland.....

Harald
15 juni 2008, 10:48
Hi,

Ben op gegeven moment, blind test gaan doen toen kwam met name de 114 en de 314 eruit, ook met kennis dat ik niet wist wat voor gitaar ik in mijn handen kreeg en dat ik spelde en hij luisterde en beide vonde we de114 en 314 beer klinken, 314 word helaas niet meer gemaakt (de 214 was een nieuwe versie). een jaar eerder hebben we zelfde test gedaan en toen won de 214 en nog steeds spijt dat ik hem toen niet gelijk gekocht heb (nou eigenlijk kon hem niet kopen had nog te weinig en wilde hem niet bij die winkel kopen, gen goede ervaring met verdere service daar gehad).

Maar ga vooral zelf proberen!! en nem iemand mee ne ga blinde tests doen! wat is je budget eigenlijk? en waar wil je voor gaan gebruiken?

Als ze meerdere exemplaren hebben van het type dat je wilt kopen, probeer ze dan ook. Ze kunnen onderling ook nog eens enorm verschillen. Heb bij Benelly ooit twee identieke Doyle Dykes modellen naast elkaar getest. ( die korte mensuur is wel heel fijn, alleen spreekt de pickup in die gitaar me niet zo aan) Akoestisch waren die net zo verschillend als een Les Paul en een Strat. Totaal ander karakter. Maar hetzelfde model gitaar, alleen een andere kleur lak. Dat het alleen aan de lak lag lijkt me sterk.

blindfaith85
15 juni 2008, 11:49
Hi,

mssn wel om er even bij te zeggen, het is niet zo dat de nieuwe 214 een slechte gitaar is! maar is gewoon niet mijn gitaar omdat ik de oude gespeelt heb. De nieuwe is ook iets van €250 goedkoper geworden, dus qua pijs kwaliteit is hij wel goed, maar is gewoon niet mijn gitaar, mede omdat ik de oude massieve gespeelt heb en dat een liefdes gevalletje was:P. maar het kan wel voor iemand anders DE gitaar zijn, ik zat in de gitarist van juli 2006 te kijken daar staat een review van het nieue model en hij kwam daar goed uit de test, en isook absoluut goede gitaar maar gewoon niet mijn gitaar, dus zou hem wel proberen want mssn is het wel jou gitaar, beetje dubbel maargoed:P

stratestic
15 juni 2008, 13:11
Het blijft natuurlijk de vraag of je in de 15 minuten die je erop in de winkel speelt
een goed oordeel kunt vormen. Ik heb ooit eens erg zitten twijfelen tussen twee verschillende Taylor's. Beide hadden voor- en nadelen, de ene meer bas de ander meer hoog. Ik wist het echt nietmeer en toen heb heb ik lukraak gekozen. Was bovendien de goedkoopste maar dat scheelde niet veel. Het ging tussen een 110 of een Big Baby. Het gekke is dat ik er toch tevreden mee ben.
Ik zou nu alleen een ander model kopen vanwege het volume. Die Big Baby is een 15/16 model en dat vind ik toch iets minder. Bovendien is hij iets minder afgewerkt. Ik had dat toen ik hem kocht niet door. Nu ik er bijna 3 jaar op speel heb ik meer ervaring/kennis en heb ik een andere voorkeur gekregen.
Moraal van het verhaal, de ideale gitaar zul je nooit vinden.

United
15 juni 2008, 16:36
Thanx allemaal! T gaat mij in de eerste plaats om de verschillende qua geluid tussen een massief en gelamineerde taylor. Waar zit volgens jullie dan het grootste verschil in? Of is dit per gitaar ook weer heel verschillend?

stratestic
15 juni 2008, 16:51
In het algemeen gaat massief toch boven gelamineerd.

blindfaith85
15 juni 2008, 18:00
Klopt massief geeft meestal beter sustain en is gebalanceerder qua klank en volume enzo, maar als je veel gaat optreden en touren kan gelamineerd weer makkelijker zijn is minder gevoelig voor weer en temparatuur. Maar moet zeggen heb laatst DM martin gespeelt en klonk vrij lekker met slag alleen met tokkel wat minder. En verget bij Taylor niet dat de elixersnaren ook een hoop doen qua sound, normaal speel ik martin snaren op mijn crafter maar ook een ker elixers erop gezet en hij gaat dan al meer naar de taylor sound vanwege de snaren. wat je ook kan kijken sommige winkels zoals dijkman amsterdam hebben nog larrive OM-1 das bijna de OM-3 alleen wat minder randjes enzo, maar evengoed helemaal massief en klinkt erg lekker en kost iets van €800 uit het hoofd.