PDA

View Full Version : Op zoek naar een Nieuwe Amp!.... En nu?



Bart_Blueprint
12 juni 2008, 12:46
Hallo Peepz!

Ja ook ik ben inmiddels toe aan een nieuwe amp! Van een Crate GX15, via een Line6 Spider II naar een Marshall DSL401. Dat is mijn amp-geschiedenis.
Momenteel speel ik nog steeds over de DSL401. Ben opzich best te vreden met deze amp qua sound, maar nog niet helemaal. Ook wil ik liever naar een Top met Cabinet toe, omdat dit makkelijker is met optredens en repetities. Daar zijn vaak al cabinets aanwezig, dus zou ik alleen met een top hoeven sjouwen.

Qua sound:
Zoals gezegd redelijk tevreden met mijn Marshall, echter, ik zou een amp willen die iets meer sprankelend is qua Clean, maar hij moet niet "kil" worden. Ook breekt het Clean van mijn Marshall al redelijk op als je de gain iets open hebt en het volume verder opendraait. Ik zou liever een Clean kanaal hebben dat erg lang Clean blijft en op het laatst een mooi randje zou geven.

De (over)Drive van de Marshall vind ik opzich ook wel aardig, vooral OD1 geeft een lekkere Crunch. De OD2 (die volgens mij zorgt voor een 20dB boost), mag van mij wel wat meer High-Gain. Er zitten al andere buizen in dan de standaard buizen. (Heb nu EH-buizen), maar die missen wat Body in mijn ogen. Qua overdrive vind ik de britse-hoek altijd wel lekker. De distortion mag wel redelijk richting Mesa-Boogie gaan.

Mijn Budget gaat tot €1200,- voor alleen de top, omdat ik er ook nog een deftig cabinet onder wil hebben. Zat zelf al te kijken bij Kool&Elfring. Maar in eerste instantie wil ik dus een leuke top.
De top moet dus een meerkanaals top zijn. Het liefst 2 of 3 kanalen, bij 2 kanalen misschien een leuke Boost functie erin. Reverb/Delay mag wel, hoeft niet.

Zelf had ik al wat -ogenschijnlijk- leuke amps gezien:

Laboga Alligator Twin
Orange Rocker 30
Orange AD30HTC
Hi-Watt High-Gain 50
H&K Statesman Dual EL34
Koch Twintone II
Marshall JVM205H
Marshall DSL50 ?!?!
Bogner Alchemist

Testen is natuurlijk hier het Toverwoord! Dat is mij ook duidelijk. Ik zou alleen van jullie graag, aan de hand van mijn "eisen", mij een advies zouden kunnen geven. En eventuele ervaringen met bovenstaande Amps zijn natuurlijk van harte welkom :satisfie:

Mijn dank is groot!

Il_Falco
12 juni 2008, 13:13
H&K switchblade eens testen. (4 kanaals en midi)

Bart_Blueprint
12 juni 2008, 13:27
H&K switchblade eens testen. (4 kanaals en midi)

En kost minimaal €1400,- :D

caliban
12 juni 2008, 17:26
Zoals je zelf al zei mesa/boogie, tweedehands dual caliber ofzo.

x.a.d
12 juni 2008, 20:31
Ja, lastig te zeggen, het zijn allemaal wel tops waar wat in zit wat je mooi zal vinden.

- De koch : Zeer net clean, mooie crunch en wat rouwere overdrive, redelijk high gain.

- De orange ad30: heel net clean, en heeft wel een mooie britse overdrive. Wel maar 2 kanalen en high gain issie niet.

- De laboga : zeker een gave amp!! net clean en mooie drive. tegek voor het geld!!

De swicthblade lijkt me overigens niet een hele goede keuze. Het is een goede top, maar blijft op tone gebied iets achter op tops in deze prijsklasse.... Maar is qua mogelijkheden wel zeer goed, maar ik denk dat dit een meerwaarde voor je moet zijn, omdat hij dus op tonegebied wat minder is.

Maar je zegt dat je brits wel leuk vind en dat je mesa overdrive mooi vind. Vaak liggen deze juist vrij ver uit elkaar....

Wat voor muziek maak je???

Demoi-crazy
12 juni 2008, 21:40
Marshall JVM410 head....

4 kanalen elk nog eens 3 verschillende standen én midi aanstuurbaar....

Ik heb em en ben er méééér dan tevreden over...

:rockon:

Funkblaster
12 juni 2008, 22:06
Hee Bart, lijkt me een mooi lijstje om eens te gaan testen, die Orange AD serie klinkt sowieso vet fijn. Je mag ook altijd mijn DSL100 top eens uitproberen.

Bart_Blueprint
13 juni 2008, 17:38
Maar je zegt dat je brits wel leuk vind en dat je mesa overdrive mooi vind. Vaak liggen deze juist vrij ver uit elkaar....


Klopt dat ze ver uit elkaar liggen. Met "britse" oversturing bedoel ik metname de Crunch. Dat ligt me wel.


Hee Bart, lijkt me een mooi lijstje om eens te gaan testen, die Orange AD serie klinkt sowieso vet fijn. Je mag ook altijd mijn DSL100 top eens uitproberen.

Ik wil best die top eens uit komen proberen! Ben benieuwd of die erg veel verschilt t.o.v. mijn eigen DSL.

@ Allen, bedankt tot zover!

Useless
14 juni 2008, 12:24
Probeer eens een Hughes & Kettner Triamp MK1 2de hands te vinden
( en te proberen )
Ik heb er onlangs ééntje aangeschaft als 2 de versterker
kanaal 1 is zeker één van de beste cleankanalen die je op een versterker kan vinden
en de andere kanalen zijn enorm veelzijdig + hij komt met een ingebouwde reverb

BartL
14 juni 2008, 14:04
Als je voor de DSL50 & een 1960A zou gaan: voor 1250 ben je klaar bij soundslive.co.uk :)

Verder kan ik je niet heel erg verder helpen met ervaringen. Ik zou alleen kunnen vragen of je al eens richting Rivera (Knucklehead?) hebt gezocht.

Bart_Blueprint
16 juni 2008, 10:22
Als je voor de DSL50 & een 1960A zou gaan: voor 1250 ben je klaar bij soundslive.co.uk :)

Verder kan ik je niet heel erg verder helpen met ervaringen. Ik zou alleen kunnen vragen of je al eens richting Rivera (Knucklehead?) hebt gezocht.

Bedankt voor de tip.
Enne, nog niet richting Rivera gezocht. Heb jij zelf die Knucklehead? Wat moet ik bij dit mer voorstellen? Is het meer richting Marshall of meer richting Mesa/Engl e.d.?

TimmU
16 juni 2008, 11:09
Als je voor de DSL50 & een 1960A zou gaan: voor 1250 ben je klaar bij soundslive.co.uk :)

Verder kan ik je niet heel erg verder helpen met ervaringen. Ik zou alleen kunnen vragen of je al eens richting Rivera (Knucklehead?) hebt gezocht.
dsl401 -> dsl50 ? Niet echt een gigantisch verschil , die dsl50 voldoet ook niet aan eis van TS .

Test die Bogner Alchemist eens, heb je wat in huis waar je nog heeeeel lang zoet mee bent wss. Ik ben er nog niet zo bekend mee ( dat line6 gedeelte spreekt me eerlijk gezegd niet zo aan) , maar een betaalbare Bo(g)ner is altijd gaaf.

Hi-watt Hi-gain 50 is een hele gave bak , heel apart clean , maar ontzettend bruikbaar. Reageer ontzettend goed op volume van je gitaar terugdraaien ,en lekkere crunch en drive.

Succes met je zoektocht!:hippie:

BartL
16 juni 2008, 11:41
@TimmU: Sorry, had de post niet perfect gelezen... Maar toch kan er redelijk wat verschil inzitten hoor (1x12" open back of 4x12" closed).

@Bart_B: Zelf heb ik de Rivera Suprema 55, maar dat is een combo. Ik heb ook al een M100 en R55 gehad. Tot nu toe vind ik de Suprema het lekkerst en makkelijkst in te stellen. De Suprema is overigens een closed back 1x12" V30.

Bart_Blueprint
16 juni 2008, 15:32
Test die Bogner Alchemist eens, heb je wat in huis waar je nog heeeeel lang zoet mee bent wss. Ik ben er nog niet zo bekend mee ( dat line6 gedeelte spreekt me eerlijk gezegd niet zo aan) , maar een betaalbare Bo(g)ner is altijd gaaf.


Deze sprak mij ook wel aan. Het Line6 gedeelte is alleen van toepassing op ingebouwde reverb/delay toch? Maar denk wel dat ik met deze amp nog even moet wachten met testen, daar hij pas Q3 dit jaar uit komt, bij mijn weten.

Qua filmpjes en geluiden daaruit, sprak mij deze wel erg aan, maar nog even geduld dus :D

Bart_Blueprint
16 juni 2008, 15:33
@Bart_B: Zelf heb ik de Rivera Suprema 55, maar dat is een combo. Ik heb ook al een M100 en R55 gehad. Tot nu toe vind ik de Suprema het lekkerst en makkelijkst in te stellen. De Suprema is overigens een closed back 1x12" V30.

In welke "catergorie" moet ik de Rivera amps indelen qua sound? ;)

Lexvandoef
16 juni 2008, 15:39
In welke "catergorie" moet ik de Rivera amps indelen qua sound? ;)

Het clean is fenderish en de od marshallachtig :)

Arjan12
16 juni 2008, 16:43
Ik heb altijd begrepen dat buizenbakken een no-go zijn voor metalheads...?

hendrix_appendix
16 juni 2008, 16:48
:???:

Ehm...niet echt volgens mij.

Arjan12
16 juni 2008, 16:50
Ik meen dat ooit gehoord te hebben (doet er voor mij verder ook niet toe, ik speel geen metal). Het zou te makken hebben met het feit dat de reactiesnelheid van transistors hoger is dan die van buizen, en dat buizenbakken daardoor minder strak kunnen klinken bij snel spel.

Of zoiets :jam: .

BartL
16 juni 2008, 17:01
Ik meen dat ooit gehoord te hebben (doet er voor mij verder ook niet toe, ik speel geen metal). Het zou te makken hebben met het feit dat de reactiesnelheid van transistors hoger is dan die van buizen, en dat buizenbakken daardoor minder strak kunnen klinken bij snel spel.

Of zoiets :jam: .
http://youtube.com/watch?v=R_BJ6JelKhI&feature=related
Mesa Buizenbakjes.

TimmU
16 juni 2008, 17:02
Buizenbakken zijn beter bij metal zelfs. Scheuren harder, meer dynamiek , klinken bruter, gaan ook harder . Kijk voor de gein is naar een ENGL , Mesa/Boogie , Bogner Uberschall , enz enz enz .

Dat zijn pas metal-amps.




EDIT : Wat Bart zegt !

kassie
16 juni 2008, 18:23
Buizenbakken zijn beter bij metal zelfs. Scheuren harder, meer dynamiek , klinken bruter, gaan ook harder . Kijk voor de gein is naar een ENGL , Mesa/Boogie , Bogner Uberschall , enz enz enz .

Dat zijn pas metal-amps.


EDIT : Wat Bart zegt !

nouja, er zijn idd metal bands die transistor amps gebruiken. ik weet zo niet een bepaalde naam maar in een marshall catalogus stond een metal gitarist die over een mg transistorbak speelde,

och en high gain buizenbakken hebben toevallig ook nog een paar buisjes tussen alle solid state, diodes, clippings en andere rotzooi erin. (of het dan een warm buizengeluid is...)

BartL
16 juni 2008, 18:37
Ik weet dat je liefst een top wil, maar toch post ik hem even: http://link.marktplaats.nl/174333846
Met Electrovoice speaker. Niet te tillen, maar een erg goede versterker.

hendrix_appendix
16 juni 2008, 21:20
nouja, er zijn idd metal bands die transistor amps gebruiken. ik weet zo niet een bepaalde naam maar in een marshall catalogus stond een metal gitarist die over een mg transistorbak speelde,

och en high gain buizenbakken hebben toevallig ook nog een paar buisjes tussen alle solid state, diodes, clippings en andere rotzooi erin. (of het dan een warm buizengeluid is...)

Een van die gasten van Superjoint Ritual speelt wel over een torrenhead. Het zou wat makkelijker hifi blijven klinken op hoge volumes oid.

Bart_Blueprint
17 juni 2008, 09:35
Ik weet dat je liefst een top wil, maar toch post ik hem even: http://link.marktplaats.nl/174333846
Met Electrovoice speaker. Niet te tillen, maar een erg goede versterker.

Toch bedankt :). Ze zien er wel "built like a tank" uit. Heb ook op internet nog even verder gezocht naar Rivera Amps enzo. Ik zal marktplaats e.d. in de gaten gaan houden, want de nieuwprijzen liggen volgens mij toch wel wat hoger dan mijn budget toe laat.

Even in het algemeen: Hoe komen we op de discussie van metalheads wel of geen buizenbakken?! Ik speel zelf niet erg veel metal en maak het al zeker niet met mijn band, maar ik vind de overdrive van mesa's gewoon zo koel :D.

Bart_Blueprint
18 juni 2008, 10:21
Oké, na het nogmaals doorlezen van mijn eerste Post, zal ik toch even het een en ander moeten "aanpassen".

Het lijkt mij erg lastig om een multifunctionele versterker binnen mijn budget te vinden, waar ik zelf écht tevreden mee ben. Ik had al verteld dat ik de Mesa overdrive wel te gek vind, maar deze kan ik natuurlijk ook proberen te benaderen met een pedaaltje.

Dit kort de "eis" toch al weer een beetje in. Houden we over:
De zoektocht naar een amp met een Helderder Clean (dan mijn DSL401) en een soort van brits-aandoende overdrive. Zoals gezegd heb ik een Marshall, de crunch mag van mij wel iets breder; in de zin van clean met een randje tot vol overstuurd in een grotere "range" dan mijn Marshall. Clean met een randje neigt toch al gauw naar een lichte overdrive en de Crunch wordt minder gedefinieert, na open draaien van de gain of over schakelen naar OD2.

Hoop dat we hier iets meer mee kunnen! :D

jw009
18 juni 2008, 10:43
Koch Powertone moet je dan eens proberen. Heerlijke clean, britse overdrive en een 3e kanaal dat meer dan genoeg gain heeft voor welke soort van metal dan ook.