PDA

View Full Version : Marshall dsl 50 bromt alleen



sjaak1990
12 juni 2008, 12:32
Ik was gitaar aant spelen en ineens hoorde ik een soort tik, en de versterker bromt nu alleen nog. Kan dit aan de input ofzo liggen? Het lijkt me niet dat het aan de buizen ligt maar dit kan ik ook mis hebben. Ik dacht dat als buizen kapot gaan dat je dan geen signaal meer hebt, dus ook geen brom, dit was tenminste de vorige keren. Enige wat ik verder kan verzinnen, een kapotte zekering?

Bedankt:)

sjaak1990
12 juni 2008, 17:22
Trouwens nog een aanvulling, hij bromt alleen als het snoer erin zit, als ik deze eruit haal dan stopt hij met brommen.
Ik heb geen ander topic gezien waarin het over volledige brom, zonder gewoon signaal.
Het signaal viel met een klik weg, niet zoals bij een kapotte buis, waarbij het geluid bij mij geleidelijk wegviel.

Bedankt:)

Rormo
12 juni 2008, 18:09
beide kanalen gecontroleerd? Verschillende gitaren en snoeren?

sjaak1990
12 juni 2008, 19:51
Het is op beide kanalen, het gebeurt er als ik er een snoer in steek maakt niet uit of het van mn gitaar is of wat anders. Aan gitaar ligt het niet, verder heb ik geen idee.

Bedankt:)

TimmU
12 juni 2008, 20:07
Speakerkabels? Aansluiting bij speaker ? input stuk?

x.a.d
12 juni 2008, 20:22
Het is normaal dat hij het pas doet als er een kabel in zit, anders word namelijk het signaal kort gesloten. een paar dingen zijn fijn om te weten:

- Is het brom of ruis??
- Zit je wel op een geaard stopcontakt??
- Dicht bij een tv of monitor??
- Heeft het invloed als je aan je gain draait?
- heeft het invloed als je aan je master draait?

Dan kunnen we al een aantal dingen uitsluiten..

sjaak1990
12 juni 2008, 20:51
Het is normaal dat hij het pas doet als er een kabel in zit, anders word namelijk het signaal kort gesloten. een paar dingen zijn fijn om te weten:

- Is het brom of ruis??
- Zit je wel op een geaard stopcontakt??
- Dicht bij een tv of monitor??
- Heeft het invloed als je aan je gain draait?
- heeft het invloed als je aan je master draait?

Dan kunnen we al een aantal dingen uitsluiten..

Het is echt brom, een diep geluid geen gekraak.
Hij zit op een geaard stopcontact.
Tv stond uit computer een eind ervandaan met monitor uit, anders heb ik nooit last van computer of tv.
Aan gain draaien heeft geen invloed.
Volume veranderen wel, hardere brom.

Bedankt voor de moeite:) ik hb maar 1 versterker :/

hansli
12 juni 2008, 21:01
hmmmmm

mee naar een reperateur gaan natuurlijk, de tik voor het kapot gaan doet mij meteen aan een condenstor denken, en dan een condernsator in de voorversterker natuurlijk, de eindtrap is wel in orde.

als je zelf handig bent maak je de versterker open en ga je op zoek naar een verbrand onderdeel

x.a.d
12 juni 2008, 21:20
hmmm....
Maar hij doet nu nix meer dan alleen brommen???

sjaak1990
13 juni 2008, 12:24
Zelf repareren moet lukken denk ik, hij bromt alleen maar en geeft verder geen signaal. Moet ik hem dus maar open maken denk ik. Kan het niet de input zijn?

x.a.d
13 juni 2008, 19:15
Ga het volgende eens proberen...

Prik je gitaar in de return van de fx loop....Geluid? Ja > dan zit het probleem in de pre-amp....
Nee> die het signaal van de send in de input van een ander ampje....Geluid?

Dat is wel interessant om te weten...dan weet je of het in de voor of eindversterker zit.

sjaak1990
13 juni 2008, 20:13
Ga het volgende eens proberen...

Prik je gitaar in de return van de fx loop....Geluid? Ja > dan zit het probleem in de pre-amp....
Nee> die het signaal van de send in de input van een ander ampje....Geluid?

Dat is wel interessant om te weten...dan weet je of het in de voor of eindversterker zit.

Als ik hem in de return van de fx loop steek dan krijg ik dezelfde brom.

Bedankt :)

sjaak1990
13 juni 2008, 21:23
HET PROBLEEM IS OPGELOST!! :D
bedankt voorde hulp, het was toch gewoon 1 van de pream buizen, had niet verwacht dat hij bij een kapotte preamp buis zou brommen, had het dus mis, sorry hiervoor.

sjaak1990
15 juni 2008, 20:46
Wat kan eigenlijk de oorzaak zijn van het opblazen van de buizen? Het gebeurt namelijk best vaak en ik vraag me af of ik het kan repareren

TimmU
15 juni 2008, 21:13
als het vaker gebeurd, is er serieus wat mis. Breng hem even langs bij een amptech om hem even door te laten checken ,zodat je zeker weet dat het niet aan je amp ligt.

Wat ook kan, is dat je input niveau te hoog is . Actieve elementen met evt. booster ervoor, laat de buizen sneller slijten, omdat ze harder moeten werken .

Ben je wel zuinig genoeg op je amp ? stoot ie wel eens ergens tegenaan? Kan het ook nog zijn.

In ieder geval mijn tip: breng hem langs een tech , want dit is niet goed.

sjaak1990
15 juni 2008, 23:53
De standaard buizen waren jaren oud en nog steeds goed, dat is het rare en steeds blijft er 1 kapot gaan de 3 andere tung sol's blijven heel. Mn versterker staat thuis. Ik speel op een behoorlijk laag volume, zet hem nooit meteen aan, eerst stand-by, laat nieuwe buizen heel rustig inbranden ik snap het gewoon niet doordat de standaard buizen het zo lang hebben overleefd.