PDA

View Full Version : Verslag Cleanboost



Nielsje
22 februari 2003, 15:16
Nou dames en heren, mijn clean boost is klaar en operationeel...
Ik moet zeggen, ik vind um geweldig, en iedereen die een buizenkast heeft van 'het geluid van zijn amp houdt, moet dit ding echt maken. Als je de pot dichtdraait ben je al je egeluid kwijt, je kan echter een minimum waarde instellen door een tweede pot toe tevoegen (op de manier die aardplagiaat voorschreef). Stel um iets harder in dan je geluid waar je mee werkt, en je hebt een pedaal om je net dat ene beetje te geven voor je solo... gooi um helemaal open, en je laat je versterker werken! Geef dan van te voren wel de rest van je band ff oordoppen, want hij gaat hard heur...
Ik moest de volume knoppen van m'n les paul terug draaien naar 1 om weer clean te krijgen.. tis echt een fantasische boost!

Nog ff wat over het aansluiten, als ie het niet doet, draai dan alsjeblieft eerst de potmeter om, want ik ben een ehele tijd aan het zoeken geweest waarom het kreng het toch niet deed... maar het was dus de pot.
als je onderdelen koopt moet je er wel zeker van zijn dat je 1 stereojack meeneemt, anders kan het zijn dat je stroom blijft lopen als je je snoer eruit trekt.

Ik heb hem trouwens gebouwd met
2x 2N5457 ipv J201
en 12pF ipv 10pF, maar het verschil is denk ik nie te merken
tis echt een geweldig ding!
ook misschien intressant voor de mensen die last hebben van signaal verlies aan het eind van hun effecten, kan je het hier weer mee boosten, maar je kan natuurlijk ook ombouwen naar true-bypass..

dat was het denk ik wel...

groeten

jpb
22 februari 2003, 15:22
Gefeliciteerd, mooi werk!
Kun je wat zeggen over hoe hij klinkt op 'unity gain' (ik weet het Ned. woord niet), oftewel zo ingesteld dat 'ie net zo hard is als je bypass-signaal? Hoor je dan verschil?

Nielsje
23 februari 2003, 16:14
Hm, dan is het vershil niet zo denderend groot, maar als je hem net iets harder zet dan je normale volume, kun je um goed gebruiken voor solo's komt dan net wat lekkerder door, met een heeeeel klein randje, echt fijn...
anders maak je hem zelf, de onderdelen kosten echt niets...

Dirk_Hendrik
23 februari 2003, 18:36
Congrats,

What's next?

stomas
23 februari 2003, 19:55
is je boost alleen voor clean, of ook om het leadkanaal van je versterker te boosten voor de solo's?

jpb
23 februari 2003, 20:12
>>> Hm, dan is het vershil niet zo denderend groot,<<<<

Dat is een goeie zaak bij een clean-boost

>>> maar als je hem net iets harder zet dan je normale volume, kun je um goed gebruiken voor solo's komt dan net wat lekkerder door, met een heeeeel klein randje, echt fijn...<<<<

Dat randje komt neem ik aan omdat je versterker een extra duwtje krijgt?

>>> anders maak je hem zelf <<<

Ik heb er al een.

Wanneer kunnen we pedalen bij je bestellen :wink:

Nielsje
23 februari 2003, 23:00
jupz, dat randje komt omdat m'n versterker een drukkertje krijgt..

En tja, waar gebruik ik um voor..
ik vind het heerlijk om m'n clean een beetje duw te geven voor wat bluesy klanken, maar tis ook echt geweldig om um vol open te zetten op clean en dan lekker te rocken.. en voor lead, tja ik hou niet zoveel van het lead kanaal van m'n versterker, heb um beetje ingesteld op gary moore geluid, dat vind ik vet, en tja, dan is ie geen boost nodig..maar ik wil misschien ong een booster maken, een andere, vergelijken, maar ook voor een ander geluid misschien.
En tja, wat nog meer,
misschien bsiab of eh chorus? delay? weet het allemal nog niet...
en bestellen kom maar op:P hij wordt wel point to point gemaakt (ik soldeer de stangetjes die aan de weerstandjes zitten aan elkaar, op een gaatjesbord).

maar voor iedereen die twijfeld: Doen, leuke ervaring, en zeker leuke geluiden!

ik ben nu ook bezig met een verdeel kast voor de stroom toevoer, keb al een boss adapter met jump pluggen, maar hier kan ik m'n eigen bakkie en een dod niet mee aansturen, die hebben namelijk de fase andersom...

axkman
26 februari 2003, 09:19
De polariteit andersom bedoel je zeker?
Welk schema hoort bij de clean booster? ik ben wel benieuwd.. wat kostte hij je aan onderdelen?

Nielsje
26 februari 2003, 09:45
eh ja de polariteit :razz:
nou ja ik bedoel gewoon dat je plus en min ff moet verwisselen.
eh. het schema staat op
http://www.generalguitargadgets.com en dan bij booster en routers. staan trouwens ook meerdere, ook de lpb2 ofzo, die lijkt me ook wel aantrekkelijk, en errug simpel.
Staat ook sinds kort het schema op van de mxr microamp, ook zo'n boost ding...
moet je maar es kijken.

de prijs?
eh, nou de behuizing heeft me bijna 10 euro gekost, de jacks 3 euro totaal (mono, stereo) gaatjesbord was wel 5 euro, maar daar kan ik nog wel ff mee vooruit.. en de componenten zelf kosten geen zak, behalve de transistors, die kosten me .95 per stuk..
ik heb um gebouwd voor 25 euro ofzo...

sickpunk
26 februari 2003, 11:27
wil ook nog een stompbox maken... maaruh hoe zit dat met die behuizing/?? waar koop je dat?? of maak je dat enz?? das eigenlijk me enige probleem... DE BEHUIZING...

Nielsje
26 februari 2003, 11:56
Die kan je kopen bij verschillende (grotere?) electronica zaken...

je kan ze ook bestellen bij conrad.nl

sickpunk
26 februari 2003, 12:10
ok thanx.....:grin: dan gaat ik wel ff langs de locale electronica zaak..... iemand een goeie site, met chorus erop??

EdJ
26 februari 2003, 14:36
Zie Guvnor draad.

sickpunk
26 februari 2003, 21:26
thanx