PDA

View Full Version : Ruis?



NoName
22 februari 2003, 15:08
Ik heb een zachte ruis in mn basgitaar zitten, behalve als ik mn hand op de brug/snaren leg, dan is ie helemaal stil.

Waar ligt dit aan? is de gitaar niet goed genoeg geaard? of is mn versterker niet goed genoeg geaard? en hoe zorg ik ervoor dat ik ze wel goed aard?

Ruud
22 februari 2003, 15:19
Als je de treble hoog hebt staan kun je der wel last van hebben... probeer die eens lager te zetten.. en ja beetje ruis heb je snel hoor...

NoName
22 februari 2003, 15:38
heb mn treble er al redelijk uit gedraaid, nu staat de bas die ik heb er wel om bekend, dat ie redelijk veel treble heeft...

is dit misschien met dikkere snaren te voorkomen?

dikkie dik
22 februari 2003, 16:16
ok heel simpel. je houd je hand op de snaar. de versterker aangezet, en de bass ingeplugd. en je houd de andere hand op een ongeverfd stukje van de verwarming. voel je stroom door je lichaam lopen>??? ja? dan is ie niet goed geaard. je kunt ook gewoon een koperdraadje vastmaken op het chassis van de versterker en die naar de cv leiden. ruist ie dan nog. dan ligt het niet aan dat ie slecht geaard is.

MikeDirnt
22 februari 2003, 18:29
ik heb het ook, gewoon spelen en je hoort het niet, maar als het stil is kan het aardig irriterend zijn... ik speeld der gewoon overheen. maar ik snap je probleem..

bassopotmus
23 februari 2003, 12:10
noisegate??
Je hebt het ook als je een serie pedalen gebruikt

MikeDirnt
23 februari 2003, 13:55
Noisegate is een ruisonderdrukker of heb ik het fout ?
ik heb nog nooit een noisegate gebruikt. Ik heb der wel eens een voor me gehad, maar der geen aandacht aan besteed.

Wat ik ervan begrijp is dat een noisegate en bepaalde ferquentie deruit haalt?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MikeDirnt op 2003-02-23 13:56 ]</font>

bassopotmus
23 februari 2003, 18:31
Uuh een noisegate is iets dat je vollume naar beneden haalt als je niet speelt, dus geen input geeft...dan heb je dus ook geen ruis!

Laus
23 februari 2003, 21:35
alleen zijn die dingen vaak te traag waardoor er dynamiek uit je spel verdwijnt.

Phyrexian
24 februari 2003, 10:29
Op 2003-02-23 21:35, schreef Laus:
alleen zijn die dingen vaak te traag waardoor er dynamiek uit je spel verdwijnt.


daarom is er die knop die bepaalt hoe snel de 'decay' is... hoe snel de gate dus in werking treedt nadat je stopt met spelen. je kan bijvoorbeeld instellen dat het smooth (traag) gaat of juist héél snel.
Het grootste probleem met een noisegate (de Boss NS-2 die ik heb toch) is juist wanneer je opnieuw begint te spelen; als de pedaal niet goed is ingesteld stopt de gate pas met onderdrukken van ruis als je al begonnen met spelen! Gevolg: je hoort het allereerstje stukje (halve seconde of zo) niet van wat je speelt...

Phyrexian
24 februari 2003, 10:30
Op 2003-02-23 18:31, schreef bassopotmus:
Uuh een noisegate is iets dat je vollume naar beneden haalt als je niet speelt, dus geen input geeft...dan heb je dus ook geen ruis!


Hm, is het wel volume dat weggehaald wordt? Is het niet gewoon een wegfiltering van ruis uit je 'signaal' (als je daar van kan spreken)?

Dirk_Hendrik
24 februari 2003, 15:37
Ja, het is het volume. Daarom heet het ook een Noise Gate en niet een Noise Filter.

NoName
25 februari 2003, 17:47
Hmm, ik kreeg geen schok toen ik de verwarming vasthield, maar wat ik eruit begrijp is dat het niet erg is? dat meedere bassen een beetje ruisen als je niet speelt...