PDA

View Full Version : Feedback bij Engl Powerball



Oebie
11 juni 2008, 23:24
Hallo allemaal!
Ik zit met een probleempje, en ik hoop dat jullie een oplossing hebben:

Ik heb sinds kort een Engl Powerball, met een Engl speakerkast met 2*V30 en 2*V60 speakers.
Ik heb 'em tot nu toe alleen in de oefenruimte gebruikt, nog niet on stage.
Als ik 'em op het gain kanaal zet (zowel lo-gain als hi-gain) heb ik heel vaak last van een irritante feedback, met zowel open snaren als afgedempt.
Ik speel nogal veel palm mutes en breakdowns enzo, dus dan verwacht ik ook dat het stil is als ik mijn snaren afdemp.
Helaas is dit niet altijd het geval.
De knoppen gaan van 1 tot 10, en zo staat het ong. ingesteld:

gain: 3,5
bass: 4
beide mids: 5,5
treble: 6
volume lo gain: 4,5
volume hi gain: 6
master volume op ong. 3

Weet iemand van jullie waar dit aan kan liggen?

Thanx guys!

Iceman
11 juni 2008, 23:32
De gain heb je niet zo hoog staan lijkt me. D'r zit een noisegate op deze amp, maar ook zonder de gate moet ie redelijk stil blijven.

Ik dacht even aan je element, maar ik lees eerder dat je een PRS en een Ibanez RG met EMG's hebt.
Beide gitaren zijn redelijk stil, dus denk dat 1 van de preamps misschien microphonisch is geworden.

Was de Powerball eerder wel stil?

Tho
11 juni 2008, 23:37
Ik heb ook nog steeds last van dit probleem. Alleen op hoog volume. De noise gate op de amp zelf biedt geen uitkomst. Een noise surpressor van Boss zou het denk ik op kunnen lossen

Chris Winsemius
11 juni 2008, 23:40
Misschien 'n microfonisch preamp-buisje?

Oebie
12 juni 2008, 00:01
De gain heb je niet zo hoog staan lijkt me. D'r zit een noisegate op deze amp, maar ook zonder de gate moet ie redelijk stil blijven.

Ik dacht even aan je element, maar ik lees eerder dat je een PRS en een Ibanez RG met EMG's hebt.
Beide gitaren zijn redelijk stil, dus denk dat 1 van de preamps misschien microphonisch is geworden.

Was de Powerball eerder wel stil?

Bij het testen in de winkel had ik nergens last van....
Kan ik dit makkelijk fixen of moet ik 'em naar een expert brengen?

arcane
12 juni 2008, 09:04
Onze gitarist (Noctiis hier op het forum) heeft een fireball die erorm feedbackte. Hij heeft toen een decimator aangeschaft, dat werkt echt heel goed.

pol
12 juni 2008, 09:17
kan een combinatie van wat dingen zijn.

preamp buisje kan, zeker als het eerste buisje microfonisch is heb je hier last van, op andere posities maakt het niet zoveel uit, die worden toch niet zoveel versterkt, koop eens een paar nieuwe en test het uit.

pickups kan ook, als je pickups toevallig dezelfde frequenties gaan boosten als de preamp van de powerball kan het zijn dat je een slechte combinatie hebt..

x.a.d
12 juni 2008, 09:27
De powerball moet met een goede gitaar gewoon stil te houden zijn hoor. Maar Engl heeft redelijk wat problemen gehad met overgevoelige buisjes. Dat zou je kunnen laten checken. Wat voor gitaar gebruik je?

DJ_HOEK
12 juni 2008, 10:06
ik heb hem een tijdje terug getest in de feedback en het viel mij erg tegen hoeveel ongewenste geluiden eruit kwamen. Notabene met EMG's, die toch bekend staan om z'n stilte.
Misschien dat met dat apparaat ook iets mis was?

Gibsonman
12 juni 2008, 10:46
Wellicht zit het probleem toch in je gitaar. Misschien toch wat extra afscherming aanbrengen. (kopertape)

pol
12 juni 2008, 10:58
daar gaat het niet aan liggen, als een gitaar met humbuckers een beetje deftig gesoldeerd is ruist dat heel weinig, extra shielding van de control cavity is daar niet bij nodig.

en het probleem is feedback, hij zegt toch niks over ruis.

x.a.d
12 juni 2008, 20:38
Feedback kan al komen als je mindere elementen hebt...Als deze niet gewaxed zijn gaat dat feedback veroorzaken. Verder zijn het vaak de Engl buisjes die het probleem zijn. Laat je pre amp buisjes testen op gevoeligheid voordat je em ergens koopt !!! Dit zou een winkel moeten kunnen.
In ieder geval de noise gate vrij ver open zetten. En als je hem ergens aant testen bent in een kleine ruimte moet je niet verwachten dat hij erg stil is. Maar als alles goed is is een Powerball goed stil te houden.

uninc
12 juni 2008, 23:33
Ik heb hier ook last van, precies zoals de topicstarter omschrijft.

Bij mij is het altijd opgelost als ik een beetje kloot met de master of volume van de pre-amp. Als dat niet werkt probeer ik zo weinig mogelijk met mijn gitaar dichtbij en richting de amp te staan.

Na het doen van deze dingen is de amp meestal muisstil. Mede dankzij de noisegate die in de amp zit.

Johannes
13 juni 2008, 02:27
Ik ben ook een powerball gebruiker en heb geen last van feedback (zeker niet met de ingebouwde noisegate aan) maar.... met de mid-focus aan wordt het als iets lastiger, bij hoge volumes wil het dan wel eens gaan feedbacken. Voor strakke mutes en stops is een brute noisegate dan een goede oplossing. De hush op mn intelliverb of replifex werkt (al dan niet in combinatie met de gate van de powerball zelf) geweldig, dan is het echt direct doodstil bij mutes en stops. Ik gebruik voor leads én rhythm het eertse lead kanaal met de gain op 10 uur. Het 2e lead kanaal is naar mijn smaak iets té gevoelig zeker in combinatie met die mid-focus ingeschakeld. Mijn powerball is voorzien van JJ buisjes, die me ook iets beter bevallen dan de standaard ENGL buizen. Gitaren zijn voorzien van SD sh4 en sh4 (jeff beck & jazz) elementen.

Hoop dat je hier iets mee kan.

(eerder genoemde microfonische preamp buis is een regelmatig voorkomend probleem wat makkelijk is op te lossen en zelf te testen door wat te experimenteren met verschillende preamp buisjes. Echt de moeite waard!)

Noctiis
15 juni 2008, 19:21
Onze gitarist (Noctiis hier op het forum) heeft een fireball die erorm feedbackte. Hij heeft toen een decimator aangeschaft, dat werkt echt heel goed.

Amen, de Decimator is een waanzinnige aanrader tegen feedback en gepiep bij Engl amps. Op hoog volume, distortion kanaal, gitaar volumeknop open, snaren niet aanraken.. normaal een onwijs gepiep, met Decimator fluisterstil :)