PDA

View Full Version : 1e zelfbouw: Basgitaar



DaanW
11 juni 2008, 22:48
Nou ja, niet helemaal mijn eerste... Mijn eerste was een beetje een prutswerkje, om alles uit te proberen. Hij doet het prima, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Fotootje ervan:
http://home.planet.nl/~west3279/Af.jpg

De te bouwen bas (ik ben al een heel eind op weg, bedacht me nu eigenlijk pas om eens wat te posten):

Body: Wenge
Top: Spalted maple
Hals: Wenge (Voor mijn deze bouw gebruik ik een Warmoth hals)
Toets: Wenge
Pickups: 2x EMG 35TW (Single én dual coil in 1 pick up, dmv push/pull pot.)
Preamp: Aguilar OBP3
Badass II brug
Gotoh tuners, type 707

Hoe het begon:

http://home.planet.nl/~west3279/Bas/HoutEnBodymal.jpg

DaanW
11 juni 2008, 22:49
Sprongetje vooruit:
Wenge delen verlijmt, grof uitgezaagd, verder op maat gefreest dmv de mal, kanten afgerond (nog niet de uiteindelijk radius):

http://home.planet.nl/~west3279/Bas/Bas1.jpg

Control Cavity erin:

http://home.planet.nl/~west3279/Bas/ControlCavity.jpg

Let niet op het gedeelte waar de hals in komt, dat moest ik eerst iets bijwerken voordat ik het verder af kon ronden (frees had een hapje genomen)

Kleine sprong:
Top gelijmd, gezaagd, gelijmd en gefreest:
http://home.planet.nl/~west3279/Bas/Bas2.jpg

Tot zover even...

orreltak
11 juni 2008, 22:55
ziet er sjiek uit.
lekkere binnenkomer,zo,als eerste post. :)

welkom trouwens!

orreltak
11 juni 2008, 23:02
is dat trouwens niet kwetsbaar,dat spalted gedeelte?.....met dat zagen en frezen enzo?

barno
11 juni 2008, 23:03
waw! te gek. we zien hier trouwens veel te weinig bassen in zelfbouw. wordt erg mooi denk ik, succes

superfly
11 juni 2008, 23:07
Fraaie spalt, zonde om daar hardware op te schroeven :satisfie:
En idd welkom.

Wim

DaanW
11 juni 2008, 23:11
't is inderdaad zonde om er wat op te schroeven, maarja.... :)

Spalt kan heel erg broos zijn, ik heb de mazzel dat mijn stuk even hard is als normaal esdoorn.

Er komt trouwens gouden hardware op.

Fender75
11 juni 2008, 23:39
Netjes! En inderdaad, leuke eerste post! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

KoenB
12 juni 2008, 01:50
't is inderdaad zonde om er wat op te schroeven, maarja.... :)

Spalt kan heel erg broos zijn, ik heb de mazzel dat mijn stuk even hard is als normaal esdoorn.

Er komt trouwens gouden hardware op.


Stiekem schreewt deze top ook wel om zwarte onderdelen ;) wel echt een ontzettend mooie top trouwens ! dit ziet er heel goed uit

Cocobolo
12 juni 2008, 09:25
Supermooi die top! Maar ook de vorm vind ik erg goed.

We zouden misschien wel een apart topic kunnen starten waarom basgitaren vaak 'wilder' van vorm zijn dan gitaren. Veel organischer van vorm, veel meer afgerond, soms veel meer lagen hout in felle contrasten (kijk maar eens bij die alembic bassen)

Of is dat alleen maar mijn gevoel? Tuurlijk, ook bij gitaren zie ik de gekste vormen, maar die worden dan gemiddeld niet zo erg gewaardeerd is mijn indruk.....net of het bij gitaren iets conservatiever moet zijn?

Anyway, ik vind deze dus prachtig :)

lennaertn
12 juni 2008, 11:46
Dat laatste heb je helemaal gelijk in... gitaren en conservatief..

pueblo
12 juni 2008, 12:54
het wordt toch gewoon een met blanke lak hé?
want dat spalted maple is super zalig, ziet er echt goed uit, en dat bewerken van dat wenge, lukt dat goed? is het niet nogal zwaar? (edit: ik heb gezien dat het nogal zwaar is, zwaarder dan maple)

DaanW
12 juni 2008, 15:42
Wenge bewerkt op zich vrij makkelijk, probleem is wel dat het af en toe wat splijt.

Ik moet nog even kijken hoe ik hem finish. Voor de top vind ik blanke lak heel erg mooi, maar ik heb geen idee hoe hoe wenge eruit ziet met blanke lak. Heb een teststukje geprobeerd, maar dat viel me erg tegen.

pueblo
12 juni 2008, 17:02
Wenge bewerkt op zich vrij makkelijk, probleem is wel dat het af en toe wat splijt.

Ik moet nog even kijken hoe ik hem finish. Voor de top vind ik blanke lak heel erg mooi, maar ik heb geen idee hoe hoe wenge eruit ziet met blanke lak. Heb een teststukje geprobeerd, maar dat viel me erg tegen.

wenge ziet er anders wel mooi uit

http://www.guitaristjeffmiller.com/gaudy/gaudy7.jpg

http://sdbguitars.com/Wenge_short_scale_small.jpg

DaanW
12 juni 2008, 18:37
Neckpocket gefreest, hals past er mooi in:

http://home.planet.nl/~west3279/Bas/Bas3.jpg
Stukje in dat cirkeltje moest ik nog verder afwerken.

Ook nog even een olie-testje gedaan:

http://home.planet.nl/~west3279/Bas/FinishPreview.jpg

Mijn voorkeur gaat toch uit naar blanke lak voor de top, alleen ben ik tot nu nog niet echt fan van blanke lak op wenge

Javaca
12 juni 2008, 19:47
Ik zou toch opteren voor olie, vooral met die wenge, dat krijg je vrijwel niet dicht.

Mooi hout en mooi project!

Kakihara
12 juni 2008, 20:18
Is spalted maple sowieso niet vrijwel enkel met olie te behandelen ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het heel erg moeilijk is af te lakken.

DaanW
12 juni 2008, 20:55
Is spalted maple sowieso niet vrijwel enkel met olie te behandelen ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het heel erg moeilijk is af te lakken.
Volgens mij is het juist zo dat het vaak niet te behandelen is met olie, omdat de spalt te broos is.

Orpheo
12 juni 2008, 21:32
tobaccoburst zou ik doen. absoluut.

Squier4ever
13 juni 2008, 12:19
nee iig, de achterkant olie en de top mss gewoon hoogglans?, maar olie is ook mooi denk ik.

DaanW
13 juni 2008, 19:11
nee iig, de achterkant olie en de top mss gewoon hoogglans?, maar olie is ook mooi denk ik.

Dan ga ik toch liever voor alleen olie.

Even heel iets anders: Is er misschien iemand op dit forum die binnenkort een stuk hout voor me kan zagen zodat ik een bookmatched setje krijg? (het hout heb ik uiteraard zelf)

pueblo
13 juni 2008, 19:31
Dan ga ik toch liever voor alleen olie.


+1,
lak en olie ik denk dat dat niet goed bij elkaar gaat passen.

Saf
13 juni 2008, 19:36
mooi begin man, en idd veelst te weinig basgitaarprojecten op dit forum. Met zo'n top zou i k gaan voor een piezobrug en er zo min mogelijk hardware op maken.

Cocobolo
13 juni 2008, 20:38
Is er misschien iemand op dit forum die binnenkort een stuk hout voor me kan zagen zodat ik een bookmatched setje krijg? (het hout heb ik uiteraard zelf)

Je bent welkom in Apeldoorn hoor :)

charlotte
13 juni 2008, 20:50
Dat wordt een mooie Bas ! :)

succes met de bouw verder,
groetjes Charlotte :lp:

DaanW
16 juni 2008, 16:07
Ik heb toch besloten om in plaats van olie lak te gebruiken, de top ziet er met lak gewoon veeeeel mooier uit dan met olie.
Probleem is dan wel dat de porieen van de wenge moet vullen, weet iemand of epoxy hier goed voor werkt?
Dus: epoxy erop en dan afschuren zodat er een vlakke ondergrond overblijft.

DaanW
23 juni 2008, 18:56
Morgen gaat het dan toch echt gebeuren: de blanke lak gaat erop!

Hier nog even een foto van hoe ie gaat worden (alles lijkt een tikje scheef op de foto omdat alles los ligt):

http://home.planet.nl/~west3279/Bas/KlaarVoorDeLak.jpg

barno
23 juni 2008, 19:27
hola, very stylish. ik ben niet zo thuis in figured wood maar is het niet heel speciaal dat de vlam door dat spalted stuk heen blijft lopen?

DaanW
23 juni 2008, 20:25
hola, very stylish. ik ben niet zo thuis in figured wood maar is het niet heel speciaal dat de vlam door dat spalted stuk heen blijft lopen?

geen idee, ik vind het er iig heel erg mooi :)

Mattia
23 juni 2008, 21:34
Prachtig! Ik heb een zwak voor een mooi stukje spalt-met-flame, heb zelf nog een setje (voor carved top) liggen met een soortgelijk soort figuur, alleen het spalt is meer streperig. Re: lak zou ik toch de neiging hebben om alles in de olie te zetten. Beetje hoogglanserige olie als TruOil zou het goed doen, evt. over een epoxy sealer/grain fill voor de Wenge als echt overal gladde afwerking wil.

Verder, als je in de buurt van Purmerend/Amsterdam zit ben je ook hier welkom. Net drie zaagbladen binnengekregen (carbide-tipped), dus ik kan wel even vooruit met de resawwerkzaamheden.

barno: flame met spalt is niet ongewoon, hoor; de onderliggende 'vlam' verdwijnt echt niet van een beetje rotten...

cocobolo: bassisten zijn minder 'traditioneel' ingesteld dan gitaristen, heb ik zo het idee; wildere vormen, meer of minder snaren, aparte pickupsystemen, etc., het mag allemaal. Verder vind ik wel dat de bas, qua vorm, zich goed leent tot laminatie, en tot uitgerektere vormen. De reden: simpelweg een langere hals bij een bodie die ongeveer dezelfde afmetingen heeft als een gitaarbody. De hele lengte wordt gebruikt voor speldoeleinden, ipv bij gitaren, waarbij een lomp grote hoeveelheid gewoon 'ter decoratie' of ondersteuning van een arm (bijvoorbeeld) dient. De body op een gitaar is ook relatief groot, dus als je 'm dan nog uitrekt of 'gekker' maakt wordt het vrij snel 'te' groot. Ik heb een tijd geleden een mini-headless gitaartje gemaakt (tweede is nu in aanbouw) die wel iets weg heeft van een bas, eigenlijk, puur omdat het een kleine body is met de brug helemaal aan de onderkant ervan.

DaanW
23 juni 2008, 22:01
Prachtig! Ik heb een zwak voor een mooi stukje spalt-met-flame, heb zelf nog een setje (voor carved top) liggen met een soortgelijk soort figuur, alleen het spalt is meer streperig. Re: lak zou ik toch de neiging hebben om alles in de olie te zetten. Beetje hoogglanserige olie als TruOil zou het goed doen, evt. over een epoxy sealer/grain fill voor de Wenge als echt overal gladde afwerking wil.

Verder, als je in de buurt van Purmerend/Amsterdam zit ben je ook hier welkom. Net drie zaagbladen binnengekregen (carbide-tipped), dus ik kan wel even vooruit met de resawwerkzaamheden.



Heb zelf ook nog een stukje voor een nog te bedenken project:
http://home.planet.nl/~west3279/107.jpg

Olieafwerking: Zoals ik al eerder zei; olie voor wenge is prima, alleen de top werkt stukken beter met lak. Met olie trekt die vlam onder het spalted gedeelte niet mooi omhoog. Met lak gaat dat echt heeel mooi.
De wengekant is al in de epoxy + opgeschuurd, dus dat gaat wel goedkomen.

Setje boomatchen: Ik woon niet heel erg in de buurt, maar voor een volgend setje wil ik wel even die kant op. Vind het altijd wel interessant om verschillende mensen te spreken die zelf ook bouwen, we hebben tzt nog wel even contact.

Mattia
23 juni 2008, 22:34
Heb zelf ook nog een stukje voor een nog te bedenken project:
http://home.planet.nl/~west3279/107.jpg

Olieafwerking: Zoals ik al eerder zei; olie voor wenge is prima, alleen de top werkt stukken beter met lak. Met olie trekt die vlam onder het spalted gedeelte niet mooi omhoog. Met lak gaat dat echt heeel mooi.
De wengekant is al in de epoxy + opgeschuurd, dus dat gaat wel goedkomen.

Setje boomatchen: Ik woon niet heel erg in de buurt, maar voor een volgend setje wil ik wel even die kant op. Vind het altijd wel interessant om verschillende mensen te spreken die zelf ook bouwen, we hebben tzt nog wel even contact.

Prima, ik ben makkelijk te vinden.

Verder: je kan op laken bovenop een epoxy afdichtlaag, en IMO doet een laag epoxy (ik gebruik West of Z-Poxy Finishing Resin) laat het hout echt prachtig mooi opleven.

Verder: welke ebay winkel was dat ook weer? Ik krijg weer eens zin in wat meer flamey spalty maple topjes (alsof ik niet al genoeg heb)....

DaanW
23 juni 2008, 22:42
Prima, ik ben makkelijk te vinden.

Verder: je kan op laken bovenop een epoxy afdichtlaag, en IMO doet een laag epoxy (ik gebruik West of Z-Poxy Finishing Resin) laat het hout echt prachtig mooi opleven.

Verder: welke ebay winkel was dat ook weer? Ik krijg weer eens zin in wat meer flamey spalty maple topjes (alsof ik niet al genoeg heb)....

Ik vind dat epoxy maar een rommeltje om mee te werken trouwens :) Maar goed, het zit erop...

ebay winkel: http://stores.ebay.nl/Fraser-Valley-Fine-Woods

Mattia
23 juni 2008, 23:05
Ik vind dat epoxy maar een rommeltje om mee te werken trouwens :) Maar goed, het zit erop...

ebay winkel: http://stores.ebay.nl/Fraser-Valley-Fine-Woods

Ja, die was het!

Verder: ik merk enorm grote verschillen tussen epoxysoorten; de Z-Poxy finishing resin is redelijk dun, laat zich makkelijk aanbrengen, en is makkelijk te schuren. Best prettig werken. Relatief gezien, dan - porien vullen is zwz een beetje een rotklusje.

DaanW
11 juli 2008, 21:02
Lakken is op zich prima gelukt (ik neem trouwens alles terug wat ik heb gezegd over het lakken van wenge, 't wordt namelijk echt heel erg mooi diep zwart).
Na veel polijstwerk ziet de bas er goed uit, alleen kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat er redelijk wat krassen zijn achtergebleven tijdens het schuurwerk :( Dat wordt dus helemaal afschuren en overnieuw.

Door weinig tijd kom ik een beetje in de knel, aangezien ik een andere bas (waar ik nog aan moet beginnen) in de eerste week van oktober af moet hebben (als ik eraan begin open ik uiteraard aan topic, en zal hier dan wat meer over vertellen).
Het duur dus nog wel even voor deze bas bespeelbaar is.

DaanW
23 januari 2009, 20:54
Ik zit al maanden tegen deze body aan te kijken en heb dan vandaag toch eindelijk besloten de lak eraf te schuren (zie post hierboven).

Na het afschuren (fantastisch werk is dat trouwens....) heb ik ook besloten om de bas iets aan te passen.

-Bovenste hoorn eraf (ivm balans)
-Boven en onder voorzien van een carve. Waarschijnlijk pak ik de bovenste hoorn ook mee en als ik echt zin heb het gedeelte tussen de onderste hoorn en de neck pocket ook.

Zo is ie nu:

http://home.planet.nl/~west3279/Bas/Carve2.jpg
Lekker dramatisch met die hoorn er zo naast:)

Uiteindelijk wordt ie zoals de potloodlijn aangeeft. Als test heb ik ook boven en onder voorzien van een kleine carve. Het doel is om het wenge er echt flink doorheen te laten komen, dus daar zit nog wel even wat werk in.
Zoals het er nu naar uit ziet is ie zondag weer klaar voor de lak, die er niet meteen op gaat want daar heb ik op dit moment geen tijd voor.

Cocobolo
23 januari 2009, 22:42
Ik zit al maanden tegen deze body aan te kijken en heb dan vandaag toch eindelijk besloten de lak eraf te schuren (zie post hierboven).

Na het afschuren (fantastisch werk is dat trouwens....) heb ik ook besloten om de bas iets aan te passen.

-Bovenste hoorn eraf (ivm balans)
-Boven en onder voorzien van een carve. Waarschijnlijk pak ik de bovenste hoorn ook mee en als ik echt zin heb het gedeelte tussen de onderste hoorn en de neck pocket ook.

Zo is ie nu:

http://home.planet.nl/~west3279/Bas/Carve2.jpg
Lekker dramatisch met die hoorn er zo naast:)

Uiteindelijk wordt ie zoals de potloodlijn aangeeft. Als test heb ik ook boven en onder voorzien van een kleine carve. Het doel is om het wenge er echt flink doorheen te laten komen, dus daar zit nog wel even wat werk in.
Zoals het er nu naar uit ziet is ie zondag weer klaar voor de lak, die er niet meteen op gaat want daar heb ik op dit moment geen tijd voor.

He Daan,
Ik schrok me kapot toen ik die foto zag! Oh jee, afgebroken was mijn eerste gedachte! Gelukkig lees ik dat je het expres doet, pfff. Ik vond de vorm prachtig, maar ik denk dat als ik zo die potloodstreep zie hoe hij straks is, het ook een erg geode vorm is en ook goed past bij de onderste hoorn. Graag foto's als je de nieuwe vorm te pakken hebt, ok? :)
Groeten
Marco

Brewskie
23 januari 2009, 22:51
He Daan,
Ik schrok me kapot toen ik die foto zag! Oh jee, afgebroken was mijn eerste gedachte! Gelukkig lees ik dat je het expres doet, pfff. Ik vond de vorm prachtig, maar ik denk dat als ik zo die potloodstreep zie hoe hij straks is, het ook een erg geode vorm is en ook goed past bij de onderste hoorn. Graag foto's als je de nieuwe vorm te pakken hebt, ok? :)
Groeten
Marco

Ja, dacht ik ook. ,,Mozus kriebel, hij heeft 'm met het schuren op de hoorn laten vallen. Ik neem aan dat je 'm nog wel mooi rond gaat maken?! (Never mind. Ik had het potloodje niet gezien)

DaanW
23 januari 2009, 23:13
Haha, ik had dat stukje extra even erbij gelegd voor de foto :)

Uiteraard komt er nog een foto voor de lak erop gaat. Ben net nog even bezig geweest met de onderste carve en die begint er nu aardig op te lijken.
Met de boveste wacht ik nog even tot ik de ronding weer heb gemaakt.
Daarna is het zaak om de 2 carves mooi op elkaar af te stemmen.
Als ik me aan mijn planning hou, dan is ie zondag zéker klaar voor de lak

aaronstonebeat
23 januari 2009, 23:34
Deze was mij nog volledig onbekend. Wat een mooi ding! En wat een rigoreuze ingrepen, hartverwarmend!
Als de balans niet goed was, neem ik aan dat hij met de body naar de grond wilde?

May The Force be with you

DaanW
24 januari 2009, 18:08
Even snel een fotootje van het tussenresultaat:
http://home.planet.nl/~west3279/Bas/Carve.jpg

Bovenste hoorn is nog niet helemaal zoals ik hem wil hebben, ik wil er iig zoveel wenge doorheen laten komen al de onderkant (waar ook nog wel wat werk in zit).

Ik denk trouwens dat ik die carve hélemaal rondom ga trekken, aangezien ik de achterkant nu wat lomp vind ogen, ookal is dat gezichtsbedrog.

Om nog maar eens een aanpassing toe te voegen: ik maak er een bellycut in.

Cocobolo
24 januari 2009, 21:23
Ik denk trouwens dat ik die carve hélemaal rondom ga trekken, aangezien ik de achterkant nu wat lomp vind ogen, ookal is dat gezichtsbedrog.


Ik denk dat dat een goede keuze zal zijn, volgens mij gaat hij daar heel mooi slank van ogen! En ook mooi in evenwicht.

madman
25 januari 2009, 14:24
De bodyvorm is er idd wel op vooruit gegaan zo!

stijnkenens
25 januari 2009, 15:34
Wat ik ook wel mooi vind, is het teruglopen van de esdoorn boven en onder de hals, in de 'cutaway', vind het vooral daar wat lomp, maar dat is mijn smaak.

Voor de rest, goede keuze om die krol te verwijderen. Ziet er nu minder kitsch en meer professioneel uit.

s

DaanW
25 januari 2009, 16:16
Wat ik ook wel mooi vind, is het teruglopen van de esdoorn boven en onder de hals, in de 'cutaway', vind het vooral daar wat lomp, maar dat is mijn smaak.

Voor de rest, goede keuze om die krol te verwijderen. Ziet er nu minder kitsch en meer professioneel uit.

s

Bij de cutaway is ie hier nog wat lomp ja. De foto is ook niet het uiteindelijke resultaat. Daar gaat het esdoorn dezelfde lijn als het wengegedeelte volgen.
Heb inmiddels de carve boven helemaal doorgetrokken tot achter de brug en onder loopt ie door tot waar de input komt.

DaanW
25 januari 2009, 22:35
Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar dit begint er al goed op te lijken:
http://home.planet.nl/~west3279/Bas/Carve3.jpg

Helaas kan ik de carve niet helemaal rondom trekken. Hij kan misschien nog héél iets verder dan dit. Bovenlangs kan ie niet verder omdat ik dan te dicht op de brug kom en onder kan ie niet verder omdat daar een gat zit voor een telecaster-achtige input.
Puntje waar ik morgen even aan ga werken: dat lelijke stukje boven de neckpocket. Dat ziet er echt niet uit zo.

barno
25 januari 2009, 23:28
nice work! idd, aansluiting hals upperhorn zou ik wat sierlijker maken.
okee, de carve kan niet helemaal rond maar met de brug erop denk ik dat dit geen gemis zal zijn.
ben benieuwd

edit: is het geen oplossing om de tele input wat te verzinken (een cm of zo, wordt wel meer gedaan). Dan zou je de carve onderaan mss kunnen doortrekken tot aan het gefigured houtstuk (zoals de bovenste)

DaanW
25 januari 2009, 23:59
nice work! idd, aansluiting hals upperhorn zou ik wat sierlijker maken.
okee, de carve kan niet helemaal rond maar met de brug erop denk ik dat dit geen gemis zal zijn.
ben benieuwd

edit: is het geen oplossing om de tele input wat te verzinken (een cm of zo, wordt wel meer gedaan). Dan zou je de carve onderaan mss kunnen doortrekken tot aan het gefigured houtstuk (zoals de bovenste)


Daar zat ik ook al aan te denken, dat zou idd ideaal zijn. Ga ik morgen even naar kijken.