PDA

View Full Version : rechterarm steun



greencharlie
11 juni 2008, 20:40
Weet er iemand van jullie waar ik in europa zo'n guitar armrest kan verkrijgen?
Je weet wel zo'n boemerangachtig ding dat met zuignappen op de klankkast wordt bevestigd en waar je rechterarm op rust zodanig dat die het bovenblad niet raakt.

Op internet lijkt dat alleen in amerikaanse winkels verkrijgbaar.

remcol
11 juni 2008, 21:08
Sacksioni in Amsterdam is distributeur van John Pearse. Misschien dat hun wat voor je kunnen bestellen? Of ben je op zoek naar een ander type?

http://www.jpstrings.com/armrest.htm

Pais
11 juni 2008, 23:30
Guitarra Buena te Amsterdam. Je kunt ook in hun webwinkel bestellen

http://www.guitarrabuena.nl/webwinkel_product/517

greencharlie
12 juni 2008, 01:48
heb jij ervaring met die mukava , Pais? wat vind je ervan?

Pais
12 juni 2008, 12:37
Ik heb hem een keer in de winkel uit geprobeerd. Maar ik ben redelijk klein, heb korte armen. Dan zit dat ding eigenlijk alleen maar in de weg (al is het misschien een kwestie van wennen).
Al zou ik er sowieso zelf niet aan beginnen. Geen kijk gelijk :)

Mattijs
12 juni 2008, 18:29
waarvoor dient zo'n steun eigenlijk?

jplm
12 juni 2008, 19:46
waarvoor dient zo'n steun eigenlijk?

Men zegt dat het bovenblad van je gitaar in z'n trillingen wordt belemmerd doordat je onderarm erop ligt. Zo'n armsteun voorkomt dit, hij zit bevestigd aan de zijkant van de gitaar en voorkomt zodoende contact tussen onderarm en bovenblad. Nu komt het; bij de ene gitaar maakt het veel meer verschil in geluid dan bij de andere, het is echter makkelijk te controleren voordat je er een besteld of aanschaft; Pak je gitaar en speel een stukkie zoals je normaal gewend bent. Daarna speel je hetzelfde stukje, maar dan met je onderarm "zwevend", dus zonder dat je de gitaar raakt (dat hou je trouwens niet lang vol, maar het gaat nu even om de test). Klinkt je gitaar nu duidelijk frisser of rijker (ik hou niet zo van al die termen om geluid te omschrijven, maar je moet toch wat) dan is de aanschaf aan te bevelen, hoor je weinig of geen verschil, dan kun je het geld sparen. John Pearse is overigens geen persoon die van alles ontwikkelt en maar wat roept, meestal zit er wel wat in. Bovenstaande test kreeg ik een paar jaar geleden van hem gemaild, hij zegt dus zelf ook dat het (positief) effect van gitaar tot gitaar verschillend is.

Groet, Jan.

Mattijs
12 juni 2008, 21:08
Men zegt dat het bovenblad van je gitaar in z'n trillingen wordt belemmerd doordat je onderarm erop ligt. Zo'n armsteun voorkomt dit, hij zit bevestigd aan de zijkant van de gitaar en voorkomt zodoende contact tussen onderarm en bovenblad. Nu komt het; bij de ene gitaar maakt het veel meer verschil in geluid dan bij de andere, het is echter makkelijk te controleren voordat je er een besteld of aanschaft; Pak je gitaar en speel een stukkie zoals je normaal gewend bent. Daarna speel je hetzelfde stukje, maar dan met je onderarm "zwevend", dus zonder dat je de gitaar raakt (dat hou je trouwens niet lang vol, maar het gaat nu even om de test). Klinkt je gitaar nu duidelijk frisser of rijker (ik hou niet zo van al die termen om geluid te omschrijven, maar je moet toch wat) dan is de aanschaf aan te bevelen, hoor je weinig of geen verschil, dan kun je het geld sparen. John Pearse is overigens geen persoon die van alles ontwikkelt en maar wat roept, meestal zit er wel wat in. Bovenstaande test kreeg ik een paar jaar geleden van hem gemaild, hij zegt dus zelf ook dat het (positief) effect van gitaar tot gitaar verschillend is.

Groet, Jan.

bedankt, zal ik zeker eens probere

greencharlie
12 juni 2008, 23:48
die Mukava armsteun zou schadelijk zijn voor nitroceluloselak.
Blijft er dan enkel John Pearse over?

Pais
13 juni 2008, 18:05
Die mukava is ook meer voor een fijnere speelhouding dacht ik.

Veel mensen spelen ook met het achterblad tegen hun lichaam. Zo demp je de gitaar ook (ik merk wel verschil). Maar ach, wat is mis met een ienimini gedempte gitaar? Ik maak me liever druk over de tone die ik met mn vingers maak.

jplm
13 juni 2008, 20:12
Veel mensen spelen ook met het achterblad tegen hun lichaam. Zo demp je de gitaar ook (ik merk wel verschil). Maar ach, wat is mis met een ienimini gedempte gitaar?

Ja, als je niet uitkijkt mag je dadelijk helemaal niks meer :-). Wat ik me ook wel eens afvraag: als je de bassnaren dempt door je handpalm op de brug te leggen, dat moet toch wel een effect op het bovenblad hebben waarmee vergeleken dat van de onderarm niets voorstelt, toch?

Groet, Jan.