PDA

View Full Version : Paco de Lucia live



Harald
11 juni 2008, 20:01
Paco de Lucia live voor de liefhebbers, je moet wel registreren om het te kunnen luisteren:

http://concerts.wolfgangsvault.com:80/dt/paco-de-lucia-concert/4000-5273.html?utm_source=NL&utm_medium=email&utm_campaign=080611

Tja, eigenlijk sounds, maar toch vooral akoestisch

chris c
11 juni 2008, 22:39
Hij is fantastisch. Ooit een hele avond naar de tv gekeken (gebeurt hoogst zelden) naar een uitzending over hem, met interviews en een volledig concert. Live moet een belevenis zijn.

Pais
11 juni 2008, 23:28
Bedankt voor de link! Gave site ook. Ik zie dat ze een hoop opnames online hebben staan.

Ik ben nogal liefhebber van flamenco en natuurlijk is Paco de Lucia de man die héél veel voor de moderne flamenco heeft betekent. Maar dit vind ik echt niet mooi... Vooral dat nootjes gepiel werkt nogal op mn zenuwen. Het welbekende trio Al di Meola, John McLaughlin en hij vind ik eigenlijk ook niet erg geslaagd, al is menig flamenco / jazz liefhebber er helemaal gek van.
Smaken verschillen natuurlijk, maar mocht je dit wel aanspreken, zou ik ook echt eens luisteren naar wat meer spaans georienteerde opnames van Paco de Lucia.

Harald
12 juni 2008, 08:45
Het welbekende trio Al di Meola, John McLaughlin en hij vind ik eigenlijk ook niet erg geslaagd, al is menig flamenco / jazz liefhebber er helemaal gek van.

Dat trio heeft idd weinig met echte flamenco te maken. Ken je alleen de live LP (CD in jouw geval) of ook de studio opvolger Passion Grace & Fire? Die laatste is iets minder noten poepen, en meer mooie composities. Staan een paar mooie stukken op, maar ook geen pure flamenco. Maar, indertijd is dat concert van San Francisco ook wel eens op TV geweest, vond ik toen toch wel heel gaaf. Het was toen toch een opzet die niemand nog gehoord had. Snap trouwens niet dat die opnames nooit op dvd zijn verschenen. deLucia had op een gegeven moment ook een wat grotere band, met dwarsfluit en fretloze bas, meen me te herinneren dat dat ook wel leuk was.

Don Capo
12 juni 2008, 09:08
Paco is voor mij wel de eerste echte kennismaking geweest met flamenco, en dan juist de sessie in San Fransisco. Ik ben daarna pas gaan luisteren naar het oudere werk van senior de Lucia. Een paar jaar terug heb ik hem live mogen zien spelen op het North Sea Jazz. Hij blijft wat mij betreft de grootste flamenco gitarist van deze tijd. Speelt nu veel meer richting de jazz, maar elke muzikant ontwikkeld zich natuurlijk. Over dat noten poepen kan je redetwisten. Een tomatito doet dat niet minder, sterker nog die implementeert het in de pura, een man als Paco Pena huurt een kinderkoor in om zich te onderscheiden, heeft wat mij betreft ook geen reet met Flamenco te maken (minst leuke flamencoconcert ooit voor mij) Vincente Amigo geeft weer een hele andere invulling door er een heel orkest aan toe te voegen. Ieder ontwikkeld zich op zijn eigen manier. Neemt niet weg dat ze allemaal als basis de pura hebben.

EDIT: Dit is het eerst sinds hele lange tijd dat ik bij het open van Akoestisch weer dacht : LEUK TOPIC!!!!

Buzz
12 juni 2008, 09:17
EDIT: Dit is het eerst sinds hele lange tijd dat ik bij het open van Akoestisch weer dacht : LEUK TOPIC!!!!

Amen!

@Harald: Inderdaad is Passion, Grace & Fire een album met andere allure. Ik vind het nummer '" David" van McLaughlin een geweldige compositie. Een aanrader voor ieder hier.

Pais
12 juni 2008, 11:31
Dat trio heeft idd weinig met echte flamenco te maken. Ken je alleen de live LP (CD in jouw geval) of ook de studio opvolger Passion Grace & Fire? Die laatste is iets minder noten poepen, en meer mooie composities.

Ja deze heb ik ook. Ik weet alleen niet echt meer wat ik daarvan vond want ik hem hem tel ang niet mee geluisterd. Maar dit feit zegt misschien al genoeg :)


Ik ben daarna pas gaan luisteren naar het oudere werk van senior de Lucia. Een paar jaar terug heb ik hem live mogen zien spelen op het North Sea Jazz.

Ik ben er niet geweest maar heb opnames gehoord. Ik schrok nogal van deze:
http://nl.youtube.com/watch?v=a_bmjk_5vjo
De zangeres ziet eruit en klinkt alsof het ritme haar iets te hoog uitvalt in het begin. :)
Op het album Consistas Buenas zingt Potito dit volgens mij (en god wat ben ik verliefd op die gast). Wel een leuk plaatje al met al vind ik zelf.


Maar zo zie je dat je de ontwikkeling van een traditie niet op een 1 dimensionale tijdlijn kan zetten. Terwijl traditionele flamenco de basis voor veel spaanse gitaristen is, wordt er op los geexperimenteerd waar hier en daar echt magie tussen zit.
Daarom vind het jammer dat sommige heel traditionele gitaristen alle vernieuwing door de plee spoelen en het liefst de muziektraditie inblikken en conserveren.

Don Capo
12 juni 2008, 14:44
Ik ben er niet geweest maar heb opnames gehoord.


Rest my case! Een van de mooiste ervaringen in mijn leven, PDL live!



Maar zo zie je dat je de ontwikkeling van een traditie niet op een 1 dimensionale tijdlijn kan zetten. Terwijl traditionele flamenco de basis voor veel spaanse gitaristen is, wordt er op los geexperimenteerd waar hier en daar echt magie tussen zit.
Daarom vind het jammer dat sommige heel traditionele gitaristen alle vernieuwing door de plee spoelen en het liefst de muziektraditie inblikken en conserveren.
Hoe was het bij Frans :D

Pais
12 juni 2008, 15:01
Hoe was het bij Frans :D

:seriousf: Heel gezellig