PDA

View Full Version : Een strat?



JasperSteenbergen
11 juni 2008, 19:42
Ik wil even jullie mening hebben. Ik wil graag een USA strat kopen, maar mijn capaciteiten liggen (nu nog) vooral bij de acoustisch gitaar (heb een Lowden 032). Ik heb me nooit echt verdiept gierende solo's, en vraag me af of ik niet beter eerst een instapmodelletje moet kopen.

Ik overigens wel een Ibanezje gehad, maar het geluid, de hals en de uitstraling bevielen me achteraf helemaal niet).

Mijn vraag dus eigenlijk: Wat zijn de voordelen van een duurdere strat qua speelbaarheid? en is zo'n investering het waard? Of moet je alleen een strat kopen als je echt goed bent?

G.G.
11 juni 2008, 19:46
en is zo'n investering het waard? Of moet je alleen een strat kopen als je echt goed bent? Koop het beste dat je portemonee toelaat.

JipStoop
11 juni 2008, 19:47
Koop het beste dat je portemonee toelaat.


En testen in de winkel

Mr.Fingers
11 juni 2008, 19:48
als je wil gieren, ga dan voor een telecaster ;)

kijk zeker ook eens naar de "classic" en "classic player" series van Fender, zijn even goed/beter als Fender USA. Staar je niet blind op "made in usa", het is geen garantie op een supergitaar!

joskedentweede
11 juni 2008, 19:50
Fingers, af en toe denk ik echt dat je betaald wordt om reclame te maken voor die gitaren :p.
Maar uiteindelijk, je hebt wel gelijk, die classics zijn echt supergitaren!

Tubescreamer
11 juni 2008, 19:50
Wat G.G. zei, en ik vind ook dat een Strat (of wat voor electrische gitaar dan ook) niet perse bedoeld is voor alleen maar gierende solo's.
Tevens hoef je niet perse gierende solos te kunnen spelen om tering goed te zijn. Dus: jij denkt na over een USA Strat, ga er lekker een paar proberen.

(Dure) Strats hebben niks met solo's of niveau te maken, m.a.w. het is heus geen vlag op een modderschuit als jij een strat of een Les paul koopt en daar niet op gaat zitten soleren als een malle.

Akkoorden klinken ook vet op een Strat hoor :p

Mr.Fingers
11 juni 2008, 19:51
Fingers, af en toe denk ik echt dat je betaald wordt om reclame te maken voor die gitaren :p.
Maar uiteindelijk, je hebt wel gelijk, die classics zijn echt supergitaren!

waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Ik heb er zelf 4 gehad (classic '50 & '60 strat & tele (nu alleen classic '60 tele), en ik was er altijd erg over te spreken!

joskedentweede
11 juni 2008, 19:53
Ik zou me er ook eentje moeten aanschaffen, heb ze tot nu toe nog maar enkel getest.
Maar ja, die moeders he.

On topic
Je kan heus starten met een Fender hoor, daar is niets mis mee, ik denk niet dat je ineens gaat zeggen dat je het beu bent aangezien je al akoestisch speelt.
Ga die strats testen en show ze hier dan maar even!

Mr.Fingers
11 juni 2008, 19:56
Ik zou me er ook eentje moeten aanschaffen, heb ze tot nu toe nog maar enkel getest.
Maar ja, die moeders he.


Jij gaat eerst braafjes een Jazzmaster kopen! (bij muziek&visie staat er nog steeds een + een enorme hoop classic (player) strat's & tele's)

JasperSteenbergen
11 juni 2008, 19:56
als je wil gieren, ga dan voor een telecaster ;)


Ik ben vandaag naar Feedback in Eindhoven gegaan. Bij de telecasters vond ik de hals erg dik aanvoelen. Ik voelde me nog het beste bij de stratocaster american standard met maple toets.

JasperSteenbergen
11 juni 2008, 19:59
Ga die strats testen en show ze hier dan maar even!

Ze?! Ik wilde het er bij eentje laten eigenlijk. :P

VanBiLL.com
11 juni 2008, 20:00
waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Ik heb er zelf 4 gehad (classic '50 & '60 strat & tele (nu alleen classic '60 tele), en ik was er altijd erg over te spreken!

Deju, daar in Kalmthout hebben ze echt geld teveel (zie ik ook altijd van die enorme huizen daar) - maar waarde Vingers heeft wel gelijk en dus bij deze +1 enzo...

Mr.Fingers
11 juni 2008, 20:05
Deju, daar in Kalmthout hebben ze echt geld teveel (zie ik ook altijd van die enorme huizen daar) - maar waarde Vingers heeft wel gelijk en dus bij deze +1 enzo...

Ik woon in een klein huisje tussen al die kasten van villa's, maar ik compenseer dat dat weer met een redelijke hoeveelheid snarenplanken). En die grote huizen, 90% is door nederlanders gezet & bewoond (de zogenaamde economische vluchtelingen)

VanBiLL.com
11 juni 2008, 20:18
(de zogenaamde economische vluchtelingen)

:chicken:

:sssh:

bass blom
11 juni 2008, 20:28
je bent gewoon meteen als je er de winkel mee uitloopt een kwart tot een derde van de waarde kwijt.
met de zakkende dollar is het investering concept wat mistiger geworden.
als je nu 1000 euro uitgeeft en over twee jaar kost diezelfde strat nog maar 700 dan baal je als je hem kwijt zou willen.

verder, als je nog niet weet of je wel electrisch wilt spelen.. tja moeilijk wat dan te doen?
ergens een simpel gitaartje huren kan ook, ik heb hier in de buurt een vage winkel waar dat kan.
ben je nog geen 10 euro per maand ofzo kwijt. half jaar proberen?

G.G.
11 juni 2008, 20:32
en ik vind ook dat een Strat (of wat voor electrische gitaar dan ook) niet perse bedoeld is voor alleen maar gierende solo's.

Precies, een strat moet zo klinken:

SRV // Riviera Paradise (http://nl.youtube.com/watch?v=6kpkSRtcrR0)

joskedentweede
11 juni 2008, 22:11
Jij gaat eerst braafjes een Jazzmaster kopen! (bij muziek&visie staat er nog steeds een + een enorme hoop classic (player) strat's & tele's)

Ik wacht nog op de classic Jazzmasters :D

Fender75
11 juni 2008, 22:33
Ik ben zelf begonnen op zo'n schitterende spaanse gitaar met een actie waar je u tegen zegt. Daarna van mijn spaarcentjes een Japanse Squier gekocht, ssh, met een Floyd Rose. Schitterend ding was het, speelde goed, alleen die Floyd Rose, dat was niks voor mij..Een paar jaar later een Strat USA gekocht, waren toen nog 1500 gulden volgens mij? Steeds duurder, maar voor mijn gevoel zat er niet gruwelijk veel verschil tussen de 2 gitaren qua bespeelbaarheid.

Moraal van dit verhaal: een duurdere gitaar hoeft niet perse de beste te zijn! Zeker de classic series die worden aangeraden zijn goede gitaren, en tegenwoordig wil made in the USA niet altijd zeggen dat het de betere gitaar is. Ga gewoon testen en kijk niet naar waar de fabriek is gebouwd. Staar je niet blind op USA. Maar het topic doorlezend ben ik niet de enige die dat zegt/denkt!

Succes ermee in ieder geval!

jaspie
11 juni 2008, 22:38
Ik ben zelf begonnen op zo'n schitterende spaanse gitaar met een actie waar je u tegen zegt. Daarna van mijn spaarcentjes een Japanse Squier gekocht, ssh, met een Floyd Rose. Schitterend ding was het, speelde goed, alleen die Floyd Rose, dat was niks voor mij..Een paar jaar later een Strat USA gekocht, waren toen nog 1500 gulden volgens mij? Steeds duurder, maar voor mijn gevoel zat er niet gruwelijk veel verschil tussen de 2 gitaren qua bespeelbaarheid.

was wss zo'n squier uit de 80s. Die staan er ook op bekend kwalitatief redelijk tegen de fender op te kunnen beuken.

Sim-Simon
11 juni 2008, 22:41
Na jaren oefenen op goedkope gitaartjes heb ik vorig jaar een USA Strat gekocht. Ik kan niet meer zonder. Echt de ideale gitaar voor mij. Is elke cent waard. En mocht je hem nu niet leuk vinden, zet hem weg. Het heeft geen haast, ze worden alleen maar mooier. Om hem kapot te maken moet je het ook erg bont maken. En een ouwe, afgeragte Strat is OOK nog mooi. Kortom, je kan niet fout zitten. En als je hem weer verkoopt in goede staat krijg je er altijd nog een hoop voor terug.. Ik zeg: doen.