PDA

View Full Version : X Mirror Guitar



Pagina's : 1 [2]

Gothra
6 november 2008, 16:14
is egt mooi geworden! gratz!

RoelTM
6 november 2008, 16:14
http://img88.imageshack.us/img88/3306/dsc9472lh6.jpg

http://img87.imageshack.us/img87/6937/dsc9473yy6.jpg

http://img523.imageshack.us/img523/4236/dsc9479fo6.jpg

RoelTM
6 november 2008, 16:14
http://img512.imageshack.us/img512/4858/dsc9482jp4.jpg

http://img243.imageshack.us/img243/6015/dsc9483pq3.jpg

http://img243.imageshack.us/img243/4489/dsc9485jn9.jpg

RoelTM
6 november 2008, 16:15
http://img511.imageshack.us/img511/3513/dsc9503ia2.jpg
Dank u.

aaronstonebeat
6 november 2008, 16:15
Geweldig Roel, van harte gefeliciteerd !!!

RoelTM
6 november 2008, 16:20
is egt mooi geworden! gratz!


Geweldig Roel, van harte gefeliciteerd !!!
Thnx, ben er zelf ook erg blij mee...
Hij lijkt elke keer als ik 'm zie kleiner te worden, ik vond 'm eerst nogal groot.
Maar de verhoudingen, alles lijkt te kloppen. Hij is niet te hoog / te breed... Ben er erg blij mee :)

Mr.Fingers
6 november 2008, 16:22
Ik moet zeggen dat dat verdomd netjes eruitziet! Draag m'n naam met ere zou ik zo zeggen :D

Kim Wilson
6 november 2008, 16:28
Wow, die ziet er idd echt goed uit! Supergaaf man! Gefeliciteerd!

--=HANS=--
6 november 2008, 16:36
Knap gebouwd Roel!
Ziet er erg strak uit.

Ben benieuwd naar het geluid :punk:

budje
6 november 2008, 16:40
Wowsers! Originaliteitsprijs 2008!

Madcow
6 november 2008, 16:47
Ik vind het qwa model minder, maar dat is mijn mening. maartoch, ik heb je topic met plezier gevolgt, En hij is erg mooi geworden! Succes met je vaiocaster!

marc_o
6 november 2008, 16:47
Jee....afgezien dat ik het leuk vind dat je een eigen ontwerp maakt met een bepaalde visie en vakmanschap, moet ik zeggen dat ik 'm echt lachwekkend lelijk vind.....sorry.





Neemt niet weg dat ik het wel waardeer dat je zoiets maakt en mijn smaak geen enkele maatstaf is voor de jouwe, dus....tof gedaan.

RonnyV
6 november 2008, 16:51
Heilige poep :) Knap staaltje vakmanswerk!! Ik zou ' m nooit kopen in deze vorm, maar hij is wel super origineel!
speelt ie ook een beetje? ;)

aaronstonebeat
6 november 2008, 16:53
Is die trussrodnut uiteindelijk weer in orde?

RoelTM
6 november 2008, 17:02
Bedankt allemaal voor de positieve reacties :)

En de minder positieve... tja, smaken verschillen hè ;)
ik weet niet of het helpt als je 'm in het echt ziet, maar dat geeft natuurlijk ook een andere indruk.
Of je vindt 'm gewoon echt niet mooi. ;)


Ik had begin dit jaar (misschien iets ervoor) een idee voor een gitaar in m'n hoofd. Eentje met een X-vormig model. Vervolgens proberen om dat ding uit m'n hoofd, op het papier te krijgen. Maar dat valt nog niet mee :satisfie:
Om al die verhoudingen goed te krijgen (zijn de bovenste 2 'dingen' niet te groot ten opzichte van de onderste enzo) maar dat is uiteindelijk gelukt.
En om 'm nu in het echt te zien, precies zo als ik 'm in m'n hoofd had...
Ja, dat is gewoon geweldig :) Genietend zit ik er op te spelen.


oh, en over die truss rod: ik heb de locking nut er een keertje maar afgehaald, en toen nog eens geprobeerd. toen kreeg ik 'm wel vastgedraaid, alleen moest ie een heel end de neck in. Hij zit nu helemaal verstopt achter de locking nut (dat schroefje) maar hij zit vast. :)

no 1 hops
6 november 2008, 17:02
heel mooi geworden, ook al is het misschien niet mijn smaak.
knap dat je toch dat wat je wilden voor elkaar hebt gekregen

marc_o
6 november 2008, 17:09
Bedankt allemaal voor de positieve reacties :)

En de minder positieve... tja, smaken verschillen hè ;)
ik weet niet of het helpt als je 'm in het echt ziet, maar dat geeft natuurlijk ook een andere indruk.
Of je vindt 'm gewoon echt niet mooi. ;)


Ik had begin dit jaar (misschien iets ervoor) een idee voor een gitaar in m'n hoofd. Eentje met een X-vormig model. Vervolgens proberen om dat ding uit m'n hoofd, op het papier te krijgen. Maar dat valt nog niet mee :satisfie:
Om al die verhoudingen goed te krijgen (zijn de bovenste 2 'dingen' niet te groot ten opzichte van de onderste enzo) maar dat is uiteindelijk gelukt.
En om 'm nu in het echt te zien, precies zo als ik 'm in m'n hoofd had...
Ja, dat is gewoon geweldig :) Genietend zit ik er op te spelen.


oh, en over die truss rod: ik heb de locking nut er een keertje maar afgehaald, en toen nog eens geprobeerd. toen kreeg ik 'm wel vastgedraaid, alleen moest ie een heel end de neck in. Hij zit nu helemaal verstopt achter de locking nut (dat schroefje) maar hij zit vast. :)


Begrijp me niet verkeerd, ik vind het tof dat je 'm hebt gemaakt....voor jou....als ik me voorstel dat ik ermee zou moeten spelen, zou ik heel verdrietig worden, maar daarom issie ook van jou.....en dat is belangrijk.

RoelTM
6 november 2008, 17:15
ja precies. Ik vindt 'm te gek, t'is dus ook maar goed dat het mijn gitaar is, en niet die van jou ;)

RoelTM
6 november 2008, 17:17
Ik had het er net met een vriend van me over...
Denk nu niet dat ik 'm ooit zal verkopen, zeker niet...
Maar hoeveel zou ik er voor kunnen krijgen áls ik 'm op marktplaats zet?

Het is natuurlijk geen Gibson, dat scheelt altijd ook enorm. Maar het is wel een uniek design... dat dan weer wel...
Iemand een schatting?

Mr.Fingers
6 november 2008, 17:40
Bedroevend weinig, ik vrees zelfs dat je er je materiaalskosten niet uithaalt. Als je ziet dat de set-neck guttlin CUSTOM (of wat was het ook al weer) van Barno slechts 350€ opbracht...

barno
6 november 2008, 17:54
Bedroevend weinig, ik vrees zelfs dat je er je materiaalskosten niet uithaalt. Als je ziet dat de set-neck guttlin CUSTOM (of wat was het ook al weer) van Barno slechts 350€ opbracht...

De Guttlin Supreme Tux is voor 400 weggegaan, idd zelfs niet de kosten die ik erin stak, of mss net. en dat was een gitaar met toeters en bellen: bindings allover, carved top, ebben toets enz...

pueblo
6 november 2008, 19:13
ziet er echt strak uit, gefeleciteerd

grizzly
6 november 2008, 19:23
Over clean gesproken !!! Mooie strakke gitaar RoelM, en heeft iemand je al gecomplimenteerd met je fotograaf werk?
Bij deze. Artistiek verantwoord hoor, puik werk voor beiden.

Jeroen_TRC
6 november 2008, 20:37
Wat een gruwelijk gaaf ding! Echt monsterlijk om daar mee te spelen! :D
Is-ie niet gigantisch zwaar?

Yoshida
6 november 2008, 20:58
Gaaf werk, complimenten!

CardioClash
7 november 2008, 11:13
Erg mooie gitaar.
Heel erg geschikt voor jaren 80 hair metal :hippie:

JeroenSchaaf
7 november 2008, 11:19
Gaaf man!! binnen kort een filmpje? :cheerup:

Kim Wilson
7 november 2008, 12:08
Erg mooie gitaar.
Heel erg geschikt voor jaren 80 hair metal :hippie:
Zeker weten! Kun je tijdens een solo mooi even je haar kammen!

Riky
7 november 2008, 12:11
Roel ik vind het echt een toffe gitaar geworden! Lekker orgineel en ook best mooi afgewerkt zo te zien.

Netjes gedaan! Boven verwachting!

Hedge
7 november 2008, 15:19
Ik vind hem erg orgineel. Top werkstuk.

RoelTM
7 november 2008, 17:56
Wat een gruwelijk gaaf ding! Echt monsterlijk om daar mee te spelen! :D
Is-ie niet gigantisch zwaar?
Thnx allemaal. :)
Hij was in het begin inderdaad erg zwaar, maar dat went echt suppersnel, ik heb er eigenlijk geen last meer van.
Alleen merk je het wel na een paar nummertjes...
Maar ach, normaal hoor je ook op de 2 á 3 nummers van gitaar te wisslen :D

Ik zal 'm zo eens wegen :)

RoelTM
9 november 2008, 18:37
Ik heb 2 gitaren net effen gewogen:
De Ibanez RG van mij is 3,6 kg, de RefleXion is 5,8 kg. Dat is dus nogal een behoorlijk verschill...

Jeef4h
9 november 2008, 19:07
Woow very nice allemaal:D
Vreemd genoeg heb ik geen mailtjes doorgehad de afgelopen tijd. Dus ik kan het ding helaas nu pas bewonderen;) Erg mooi geworden, wel jammer dat hij zo zwaar is geworden.
Krijgen we nog een filmpje of mp3tje binnekort te horen?

Congratz,
Jeef4h

RoelTM
9 november 2008, 20:36
De volgende keer zal ik je een mailtje sturen ;)

Ik zal ook eens een liedje instuderen, kun je 'm horen :satisfie:

Jeef4h
9 november 2008, 23:20
De volgende keer zal ik je een mailtje sturen ;)

Ik zal ook eens een liedje instuderen, kun je 'm horen :satisfie:
DAT zou echt helemaal top zijn:dance:
Kep nu het mailtje wel weer gehad toevallig:)
Maar ik zal de komende paar dagen gewoon even handmatig checken...

Love the guitar man:rockon:
Hoor hem graag binnekort^^

Tim..
10 november 2008, 11:58
WOW..:nervous:

die is echt ziekelijk mooi!

(alleen persoonlijk zou ik de headstock ook spiegelend maken)

maar echt toppie, wil echt weten hoe hij klinkt, als dat net zo mooi is als hoe hij eruitziet.
prachtig!:cooler:

Wiellem
10 november 2008, 21:38
(alleen persoonlijk zou ik de headstock ook spiegelend maken):

Ben ik het mee eens,

Maar de body is echt flitsend geworden.

Yoshida
10 november 2008, 22:09
Kom op, youtube filmpje! :jam:

RoelTM
11 november 2008, 17:30
(alleen persoonlijk zou ik de headstock ook spiegelend maken)
Ook mooi ja, maar alleen zit er een bocht in de headstock (vlak bij de locking nut) dus dat maakt het al moeilijker.
En daarbij zou de headstock met spiegel zo'n 3 mm dikker worden, en ik betwijfel dat ie sterker wordt als ik er 3 mm van de headstock afhaal...

zeiler
11 november 2008, 20:46
waarom doet mij dit denken aan xs4all :)....

in het begin dacht ik echt wat een oerlelijk geel ding dat was, maar zoals het nu geworden is vindt ik hem echt enorm gaaf geworden, en ook nog eens uniek in z'n soort :D!

Misterblitzer
23 november 2008, 10:43
Komen er geen vuile vingers op da spiegelgedoe?

En wel mooi gemaakt enzo en je zal er je tijd wel ingestoken hebben maar ik vind ze echt kots en kots lelijk. Echt een verkrachting van een gitaar

Egbertuss
23 november 2008, 15:46
Jaja, dat ziet er zeer netjes uit. Strak en de spiegel is heel erg vet man!

Egbertuss
23 november 2008, 15:49
Komen er geen vuile vingers op da spiegelgedoe?

En wel mooi gemaakt enzo en je zal er je tijd wel ingestoken hebben maar ik vind ze echt kots en kots lelijk. Echt een verkrachting van een gitaar

iets vriendelijker mag ook wel.

barno
23 november 2008, 15:53
Komen er geen vuile vingers op da spiegelgedoe?

En wel mooi gemaakt enzo en je zal er je tijd wel ingestoken hebben maar ik vind ze echt kots en kots lelijk. Echt een verkrachting van een gitaar


mss toch leren wat genuanceerd te formuleren. Het was ook niet de bedoeling van TS om een esthetische classic te maken maar wel iets dat er uit springt en in een bepaalde context gewoon te gek oogt op het podium, en daar is ie glansrijk in geslaagd.

Mr.Fingers
23 november 2008, 15:57
En wel mooi gemaakt enzo en je zal er je tijd wel ingestoken hebben maar ik vind ze echt kots en kots lelijk. Echt een verkrachting van een gitaar

Ja, maar jij bent dan ook een aanfluiting van het begrip "gitarist" he :cooler: :D wie de bal kaatst kan de bal terug verwachten!

RoelTM
23 november 2008, 16:56
@ bovenstaande reacties met betrekking tot Misterblitzer:

Thnx mates :cooler: Ik zou het zelf niet beter kunnen formuleren :satisfie:

Geoffrey
23 november 2008, 17:58
Komen er geen vuile vingers op da spiegelgedoe?

En wel mooi gemaakt enzo en je zal er je tijd wel ingestoken hebben maar ik vind ze echt kots en kots lelijk. Echt een verkrachting van een gitaar

Hou je wat in joh!!!
Het kan ook in de stijl van: Het is mijn ding niet.. leuk idee, maar ik zou het anders doen..

Jeef4h
23 november 2008, 18:22
Wat een comments alweer in de tussentijd (weer steeds geen mail gehad:S)
Maar ik zie dat er nog steeds geen filmpje of mp3tje is?
Kan je niet gewoon ff snel 'iets' doen.. Maakt niet uit wat...als we het maar kunnen horen/zien

Pm me anders maar een linkje zodra het er is (in verband met dat ik die mails steeds niet krijg:( )

:D

RoelTM
23 november 2008, 18:54
Zal ik doen Jeef. Ik wilde eigenlijk Last Horizon coveren, maar daar zijn geen goede tabs van, dus dat betekend veel luisteren en zelf instuderen. En dat lukt nog niet zo snel, maar ik kan vast een keer wel 'iets' doen. :D

Dark_Tranquillity
23 november 2008, 19:33
Misterblitzkrieg heeft wel een punt, kwa ontwerp vind ik het zelf ook een wanprestatie, maaaaaarrrrrrr de uitvoering is wel netjes! Dit zou ik zelf niet kunnen, het ziet er mooi en netjes uit! Gefeliciteerd!

RoelTM
8 december 2008, 20:36
Hej, nog even een vraagje.
Ik heb er dus een Schaler Floyd Rose trem op zitten. Maar nu is het probleem dat de gashendel zelf vrij veel speling heeft.
Ik heb dat schroefding helemaal vastgedraaid, maar toch zit ie los. (de hendel)

Kan hier wat aan gedaan worden, of is de enige oplossing een nieuwe kopen? (hij komt ook van een redelijk tot best wel oude gitaar af)

aaronstonebeat
8 december 2008, 20:39
Probeer er eens wat van dat witte tape tussen te doen dat gebruikt wordt op schroefdraad voor waterleidingen; teflon tape.

Dark_Tranquillity
8 december 2008, 20:40
Hej, nog even een vraagje.
Ik heb er dus een Schaler Floyd Rose trem op zitten. Maar nu is het probleem dat de gashendel zelf vrij veel speling heeft.
Ik heb dat schroefding helemaal vastgedraaid, maar toch zit ie los. (de hendel)

Kan hier wat aan gedaan worden, of is de enige oplossing een nieuwe kopen? (hij komt ook van een redelijk tot best wel oude gitaar af)

Nee, hier kun je vrij weinig aan doen, mijn Schaller heeft dat ook, en het kwam best veel voor. Tenzij je natuurlijk met de soldeerbout in de weer gaat, dit werk bij mij nog steeds prima!

Aaron, witte tape helpt niet, geloof me.

RoelTM
8 december 2008, 20:53
Ik ben ook bang dat dat tape niet gaat werken. Maar DT, wat dacht je met die soldeerbout te gaan doen dan? (ja, solderen, duh...)
Hij moet nog wel gewoon draaibaar zijn enzo.

aaronstonebeat
8 december 2008, 21:13
Nee, hier kun je vrij weinig aan doen, mijn Schaller heeft dat ook, en het kwam best veel voor. Tenzij je natuurlijk met de soldeerbout in de weer gaat, dit werk bij mij nog steeds prima!

Aaron, witte tape helpt niet, geloof me.

Ik ben zelf helemaal geen tremolo gebruiker; ik denk maar hardop mee. Maar inmiddels geloof ik dat je de arm met 'n moer vastzet (?), en niet met een schroefdraad aan de arm zelf (zoals bij 'n strat trem) of met 'n kliksysteem; dus dan is dat teflon idee niet van toepassing.
Het interesseert me wel omdat ik soms reparaties e.d. doe aan gitaren. En sowieso, alles aan gitaren interesseert me :)

Heb jij de arm vastgesoldeerd? Pakt soldeer aan dat staal?
En waar ontstaat de speling precies?

RoelTM
8 december 2008, 21:29
Er zit een pinnetje door de tremoloarm, die een soort holle moer tegenhoud. Deze moer kan er wel omheen.
Pinnetje is rood:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/12/08/1228767130-320.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1115752.html)

Van een afstandje ziet dat er zo uit:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/12/08/1228767166-980.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1115753.html)



Met het moertje kun je de arm om een stukje schroefdraad aan de brug draaien.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/12/08/1228767237-590.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1115763.html)




http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/12/08/1228767321-810.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1115767.html)


Ik denk dat het gat in het moertje te groot is, of de arm te dun.

aaronstonebeat
8 december 2008, 21:35
OK, dan had ik inmiddels in ieder geval begrepen hoe het systeem werkt. En dan denk ik nog dat je het probleem zou kunnen oplossen door iets om het pinnetje te doen (misschien wel een vloeitje ofzo) dat de speling opvult. En/of iets onder het pinnetje; dan komt die kraag net iets hoger te zitten en heeft de moer weer iets om tegenaan te drukken.

Dark_Tranquillity
8 december 2008, 21:42
Het voetje wat in de baseplate zit vastsolderen vanaf de achterkant. Nadenken jongens, nadenken ;)

RoelTM
8 december 2008, 21:49
How, niet zo snel. ;) Wie aan wat solderen???

Dark_Tranquillity
9 december 2008, 19:06
Read again.

RoelTM
9 december 2008, 19:16
Maar dan kan dat ding toch niet meer draaien??

Dark_Tranquillity
9 december 2008, 19:23
Je draait de arm toch niet aan de achterkant van de trem vast? Of doe ik het al jaren verkeerd?

Het voetje waar je je arm insteekt, en vervolgens vastdraait stop je in het gat van de baseplate, en vervolgens soldeer je deze vanaf de achterkant vast aan de baseplate. Het gaat niet zo zeer om de solderen zelf, maar om het tin dat tussen de kiertjes komt en het voetje weer stevig vastzet.

aaronstonebeat
9 december 2008, 20:16
Da's ook wat: een gitaarleerling komt hier net met een oude squier met schaller FR maar helaas zonder de arm; dus heb ik het nog niet helemaal kunnen bekijken in het echt.

Onderin zit nog een voetje en dat heb je vast gesolderdeerd aan de arm?

RS-Rik
1 maart 2009, 00:19
Ik haat line 6

Mattia
1 maart 2009, 10:38
Ik haat line 6

...leuk om te weten, maar who cares?

Bram+
1 maart 2009, 10:40
Mis ik iets?

Sanderltd
1 maart 2009, 11:44
Nog een beetje last van de carnavalsgekte?

RoelTM
1 maart 2009, 12:02
Ik vermoed dat Rik in mijn profiel heeft gezien dat ik een Line 6 amp heb, en dat hij vond dat er iets van gezegd moest worden. (link hierheen staat in mijn sig, keuze snel gemaakt)

Maar dan nog, wtf??? :dontgeti:

Hedge
1 maart 2009, 13:27
Laten we het positieve ervan inzien. We worden weer eens herinnerd aan een leuke gitaar.

RoelTM
10 januari 2010, 14:07
YIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIA HOOR!!!


Nou nou, Is dat lang geleden, of is dat lang geleden mensen!

Er is inmiddels al het een en ander gebeurt met de Reflexion.
Een loslatende spiegel, de nodige schakelaarwisselingen en een 47e en 70e positie in de belangrijkste verkiezing van het jaar.

Laten we beginnen met de schakelaars. Ik had oorspronkelijk 4 push/pull pots: 2x volume, 2x tone, met één aan/uit of coil tap schakelaar per pot.
De bediening van de push/pull pots beviel mij niet echt.
Ik heb 2 pots vervangen door 2 tuimelschakelaars, die werken als 3-standen schakelaar en coil tap.

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/10/1263120105-360.jpg

Knoppen zitten er nog niet op zoals te zien is.
Ik vond de Speed knoppen (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Speed-knop-zwart--N_art_102.php) Niet fijn en mooi, daar moeten dus nog andere op. Waarschijnlijk zwarte stratknoppen.


Punt 2 van de agenda: de spiegel.
Ik kwam er enkele weken (maanden volgens mij al) achter dat de spiegel losliet, aan de rechterkant van de neck. Waarschijnlijk is door het werken van het hout / temperatuursverschillen de lijmlaag gebarsten.
Nu was het idee om deze plexiglas plaat voorzichtig te verwijderen, extra 'toonkamers' te frezen, om vervolgens de spiegel weer te monteren.
Want ja, de Reflexion is zwaar, behoorlijk. Na een aantal nummers staand spelen begin ik er al genoeg van te krijgen.

Daarnaast moet ik zeggen dat sommige van jullie gelijk hadden. :ok:
De Reflexion is inderdaad onhandig groot. Vooral bij het zitten is dit een nadeel: de neck zit verder van mij weg dan 'normaal'. (de 1e fret zit dus verder weg, wat het spelen lastiger maakt)
Belangrijk hierbij is de afstand van de neck t.o.v. de 'inham in de gitaar' die je op je been zet.

Ook de Floyd Rose brug is een puntje van kritiek. Deze blijft niet goed op stemming, daarnaast vind ik deze Floyd rose niet echt fijn en wil ik wel eens moeiteloos in een andere stemming kunnen stemmen.

Voor deel 2, zie volgende pagina

RoelTM
10 januari 2010, 14:08
Zie de vorige pagina voor deel 1
Dit brengt mij bij het volgende, een idee waar ik al langer mee loop: Reflexion II.

Een verbeterde versie van het originele concept, waarbij gedacht word aan de volgende punten:

Minder zware body (een van de belangrijkste punten)
Kleinere body
Neck dichter bij de body
Betere pup/volume/etc. bediening
Betere (liefst vaste) brug
Eventueel een SC tussen de HBs
Nóg betere looks, die pijn doen aan je ogen. :cooler:


In mijn vrije dagen deze kerstvakantie ben ik met SolidWorks aan de slag gegaan (3D CAD programma)
Zie hier het resultaat:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/10/1263117395-650.png

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/10/1263117565-260.png

De digitale versie van de Reflexion. (de echte heeft ook nog een headstock, voor de wijsneuzen)
Hiermee kon ik gemakkelijk een verkleinde versie visualiseren.
Na een aantal verhoudingen ben ik uitgekomen op 1 : 0.777777777777 (etc)
Dit is de verhouding tussen een HB mét en zonder raam/ring.
Hierdoor heeft de gitaar zonder HBring dezelfde verhoudingen, dacht ik.

Het resultaat:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/01/10/1263118004-490.png

De kleinere body maakt de neck veel dikker. Wellicht was 1 : 0,8 of 0,85 beter.
Ook ben ik nog niet uit over de positie van de neck en (wrap around) brug.
Zoals in dit voorbeeld komt de brug net naast de body te liggen. (beven die inham)

Zo, gewoon iedereen even op de hoogte stellen van de huidige situatie van een gitaar waarbij ik veel hulp heb gehad van jullie, waarvoor mijn dank. :satisfie:
En nu maar hopen dat dit voor een vurige discussie zorgt, boordevol inspiratie en goede ideeën. :cheerup:

aaronstonebeat
10 januari 2010, 14:19
Ik vind het een tof plan!

Ik zou zelf het stuk body waaraan de hals zit geschroefd even breed maken als de hals. Uit ervaring weet ik dat een goed geschroefde hals ook zonder steun aan de zijkanten prima blijft zitten.

RoelTM
10 januari 2010, 17:27
Dat is inderdaad een goed idee. Dat maakt de neck join ook wat mooier. Misschien is een gelijmde hals ook wel een idee...

Kakihara
10 januari 2010, 17:42
Misschien een semi-hollow van maken ? Of weight relief holes ?

JacquesLeDick
10 januari 2010, 17:45
Solidworks! Nice, ik begon er vrijdag aan en ben nog geen stap verder. Waar/hoe leerde je het programma?

RoelTM
10 januari 2010, 18:52
Solidworks! Nice, ik begon er vrijdag aan en ben nog geen stap verder. Waar/hoe leerde je het programma?
Studie. ;) Ik neem aan dat je er zelf aan begonnen bent? Ik had het voordeel met leeraren die tips konden geven, hoewel die meestal doorverwezen naar de help-functie, luie gasten. :seriousf:

Maar inderdaad de tutorials doen, en vooral snappen. Je kunt die dingen wel stap voor stap volgen, maar dan heb je er nog niks aan. Geduld is overigens ook een goede, je leert het echt niet in één weekend.

@ Kakihara: Extra weight relief holes komen er inderdaad in (in de bestaande gitaar).
Er zat er al een in, maar dat helpt voor geen meter. Ik zal de foto even opzoeken, dan snap je wat ik bedoel. ;)

RoelTM
10 januari 2010, 18:54
http://img143.imageshack.us/img143/6065/dsc00012nq0.jpg

wat je ook ziet is een kanaaltje (2 zelfs) voor de bedrading
Deze dus, links onder zit een extra uitsparing. Inderdaad een klein gat, scheelt niet echt nee. :satisfie:

KoenB
10 januari 2010, 23:03
Misschien een idee om de onderste 'benen' een beetje schuin te laten aflopen. Beetje zoals een explorerkont, maar dan net ff wat minder schuin. Nu is ie zo vierkant namelijk.

RoelTM
10 januari 2010, 23:14
Misschien een idee om de onderste 'benen' een beetje schuin te laten aflopen. Beetje zoals een explorerkont, maar dan net ff wat minder schuin. Nu is ie zo vierkant namelijk.
Bedoel je naar de zijkant aflopend, of van die SG schuine randen?
Dat laatste heb ik al mee geëxperimenteerd, zo schuin als de explorer past niet in het ontwerp. ;)

Jilles
10 januari 2010, 23:40
:???: Ben ik nou gek of heb ik hier al eens een plaatje van deze gitaar - mét spiegelende top - gepost zien worden? Is dit een verlaat 'bouwproces van:' topic?

RoelTM
10 januari 2010, 23:45
Klopt. Deze gitaar is in de zomer van vorig jaar gebouwd. Ik vond het wel leuk om na 1,5 jaar even de voortgangen te posten, voor- en nadelen enzo.

RoelTM
30 januari 2010, 15:48
http://img707.imageshack.us/img707/2094/switch.png (http://img707.imageshack.us/i/switch.png/)

Ik had het bovenstaande idee voor een switch. Het gaat hier om een On - Off - On switch.
Even ter controle: dit klopt / kan toch?

Edit: en nog een klein vraagje omdat ik niet 100% zeker ben:
Volume = 500k log en tone = 250k lin (in het geval van humbuckers)?

Edit 2: nog een klein vraagje. :satisfie:
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen deze (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Toplocks-42_5mm-Chrome--N_art_204.php) en deze (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Toplocks-42_5mm-Chrome--N_art_209.php) toplock?

aaronstonebeat
30 januari 2010, 17:01
De bedrading van de schakelaar klopt.

Ik zou voor beide potmeters 500K nemen. Ze staan parallel aan het element. Bij 2 x 500K heb je een vervangende waarde van 250K; bij 500K + 250K heb je een vervangende waarde van 167K.
't Is net wat je zelf liever hebt; een toonpot van 250K zal wat meer hoog wegsnoepen.

Van toplocks weet ik weinig, maar ik zie ook weinig verschil; alleen dat extra zwarte plaatje bij die ene.

RoelTM
30 januari 2010, 17:18
Bedankt. Ik dacht altijd dat het 250K voor SC was, 500K voor HB en 250K voor tone.
De toplocks zal dan ook niet zoveel verschil in zitten.

Even een totaalplaatje van het schema. (wat is paint toch een irritant programma...)
http://img43.imageshack.us/img43/3404/82285859.png (http://img43.imageshack.us/i/82285859.png/)

Hiro
30 januari 2010, 20:48
die toplocks zijn gewoon andere merken, en anders afgewerkt meer niet, de breedte is het zelfde en de een is een euro goedkoper.

Volgens mij zit er niet meer verschil in

aaronstonebeat
31 januari 2010, 00:51
Bedankt. Ik dacht altijd dat het 250K voor SC was, 500K voor HB en 250K voor tone.


Het eerste deel ken ik ook als gouden stelregel maar ik pas hetzelfde toe op de toonregeling. Hoe je het ook draait of keert, beide potmeters staan parallel aan het element (de -en) en dus is het de vervangingswaarde die bepaalt hoeveel hoog weg mag lekken bij 'alles vol open'.

Bill Lawrence zou vast en zeker zeggen dat het volledig van de impedantie van de elementen afhangt. Hoe lager die is, hoe kleiner de potmeters in waarde kunnen zijn zonder hoog te verliezen.

Ad tekening:
Er komt toch zeker ook een aardeverbinding aan die onderste schakelaar?
;)

RoelTM
31 januari 2010, 11:28
Bedankt, 2x 500K it is (will be).

Over die schakelaar: oei, vergeten ;)

Gearjunkie
31 januari 2010, 13:00
die toplocks zijn gewoon andere merken, en anders afgewerkt meer niet, de breedte is het zelfde en de een is een euro goedkoper.

Volgens mij zit er niet meer verschil in

Probleem met trems en toplocks kan weleens de staalkwaliteit zijn. Snaren die onder de toplock door glippen is natuurlijk een nachtmerie als je op een podium staat. Vanaf een plaatje natuurlijk niet te zien, maar wel even bij Dieter na te vragen.

RoelTM
31 januari 2010, 13:08
Ik ben van plan om de (schaller) Floyd Rose vast te zetten met een blokje hout.
De kwaliteit van de huidige toplock is ook niet echt geweldig, ik krijg die dingetjes die je vastdraait niet meer goed recht.

Zonder FR zou een normale topkam natuurlijk ook volstaan, maar dan moet er waarschijnlijk veel verbouwd worden. Er is namelijk ruimte gemaakt voor een toplock.

En als ik de FR niet gebruik, zou ik door de toplock vast te draaien nouwlijks stemmingsproblemen moeten hebben. (de gitaar dan, niet ik ;))
De spanning van de snaren verandert dan wel als je de toplock vastdraait, maar dit zou met de finetuners te corrigeren moeten zijn.

RoelTM
21 februari 2010, 12:21
Ik heb ondertussen een nieuwe toplock binnen gekregen.
Alleen is er een probleem, hij past niet. De truss rod steekt iets boven het hout uit.
Nou is daar bij de oude top lock aan gedacht door er een gleufje in te maken, maar de nieuwe heeft dat dus niet.

Kan ik dat gleufje er gewoon in vijlen / boren o.i.d.? Hoe meer zelfbouw, hoe beter natuurlijk. :satisfie:

http://img294.imageshack.us/img294/9349/dsc00318q.jpg (http://img294.imageshack.us/i/dsc00318q.jpg/) http://img687.imageshack.us/img687/2097/dsc00320rh.jpg (http://img687.imageshack.us/i/dsc00320rh.jpg/)

Gothra
21 februari 2010, 12:40
Zo te zien heb je genoeg ruimte ervoor, dus het lijkt mij dat het kan. Maarja, ik ben geen gitaarbouwer;)

aaronstonebeat
21 februari 2010, 12:46
Ik heb wel eens voor iemand geprobeerd een van de slots wat dieper te vijlen. Dat ging gewoon helemaal niet; veel en veel te hard.

spirit
21 februari 2010, 13:09
Ik zou het met de slijptol grof uitslijpen, daarna pas met de vijl erop.

RoelTM
21 februari 2010, 13:11
Hmm, dat wordt dus moeilijker dan gedacht...
De oude gebruik ik liever niet, de slots daarvan zijn aanzienlijk breder dan die van de nieuwe.
Ook komen de snaren niet meer recht onder die blokjes te liggen.

RoelTM
11 april 2010, 13:14
Ik heb wel eens voor iemand geprobeerd een van de slots wat dieper te vijlen. Dat ging gewoon helemaal niet; veel en veel te hard.
Blijkbaar heb jij met een harder materiaal te maken gehad, Aaron. Mij is het laatst in ieder geval gelukt. :)

Voor:

http://img294.imageshack.us/img294/9349/dsc00318q.jpghttp://img687.imageshack.us/img687/2097/dsc00320rh.jpg

Tijdens en na:

http://img191.imageshack.us/img191/5905/dsc00322vkd.jpghttp://img340.imageshack.us/img340/619/dsc00323g.jpg

Ik ben eerst gewoon begonnen met vijlen in het midden. Later heb ik beide Toplocks in de bankschroef gedaan, om de oude te gebruiken als referentiepunt. Na veel vijlen, en vooral bijvijlen (ik zat eerst te ver naar links) past de toplock nu over de truss rod.

Volgende probleem: de schroefgaten. Bij de nieuwe toplock liggen deze net iets op een andere plek. Dus dat werd eerst de oude gaten opvullen, om vervolgens nieuwe te maken. Cocktailprikkers it is. :)

http://img685.imageshack.us/img685/828/dsc00326t.jpg

RoelTM
11 april 2010, 13:15
Dan nu het volgende: ik weet niet of ik het ergens al vermeld heb in dit topic, maar de spiegelplaat zit dus los. Tenminste, sommige hoeken dan. De spiegel zelf blijft prima zitten, de hoekjes laten alleen los.

http://img59.imageshack.us/img59/9679/dsc00327m.jpghttp://img21.imageshack.us/img21/1163/dsc00328cq.jpg

Een ander, bekender probleem van deze gitaar is zijn gewicht. Dat is namelijk nogal veel. Dus waarom niet 2 problemen in één keer (proberen) op te lossen: Spiegelplaat demonteren, extra gewicht besparende gaten frezen en de spiegelplaat goed vastlijmen.

Stap 1: de spiegel demonteren.
Dit heb ik gedaan met een beitel. Aangezien de spiegel op de hoeken al los zat kon ik gemakkelijk met de beitel onder de spiegel komen. En met een paar minuten en iets te weinig geduld heb ik hem eraf gekregen. :satisfie:

http://img42.imageshack.us/img42/6263/dsc00344xo.jpghttp://img580.imageshack.us/img580/3797/dsc00345o.jpg

De scheur op de rechter foto hierboven is ontstaan tijdens het verwijderen van een van de studs van de tremolo.

RoelTM
11 april 2010, 13:16
Vervolgens kwam daar de lijmlaag. Die 1 mm dikke (ongeveer) laag moest er eerst even afgehaald worden. En dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Door te schuren werd dat spul weer zacht, waardoor het schuurpapier helemaal dicht kwam te zitten. Schuren was dus geen optie. Daarna kwam ik erachter dat die lijmlaag ook met diezelfde bijtel eraf geschraapt kon worden. Veel werk, ik ben er de hele middag mee bezig geweest, maar wel vermakelijk. :)

http://img132.imageshack.us/img132/4762/dsc00347sp.jpg

De lijm is er nu af, op enkele kleine restjes na. Ik heb alleen wel wat stukjes hout weggeschraapt tijdens dit proces, maar een groot deel daarvan wordt dan toch nog weggefreesd.

http://img181.imageshack.us/img181/2796/dsc00349p.jpghttp://img641.imageshack.us/img641/3664/dsc00351r.jpg

Dan moet ik nu nog de gaten aftekenen die weggefreesd gaan worden. Nu maar hopen dat het lijmen beter gaat lukken. Aan de lijmresten te zien was er op sommige plekken geen contact tussen spiegel en hout. Dus ik denk dat de spiegelplaat tijdens het lijmen op meerdere plekken vastgedrukt moet worden door bijvoorbeeld gewichten en / of lijmklemmen. (met iets ertussen om krassen te voorkomen)

RoelTM
23 mei 2010, 15:06
De gaten zijn gisteren gefreesd. Ik heb de gitaar ook even gewogen. De weegschaal meet alleen in halve kilo's, dus het is niet echt exact.


Voorheen, met een gewicht van 3,5 kilo.

http://img39.imageshack.us/img39/1687/dsc00012nq0kopie.jpg

Na, met een gewicht van 2,5 kilo.

http://img217.imageshack.us/img217/2342/dsc00382ft.jpg

http://img227.imageshack.us/img227/7040/dsc00384vp.jpg

http://img525.imageshack.us/img525/2344/dsc00385.jpg

http://img688.imageshack.us/img688/403/dsc00386i.jpg

http://img299.imageshack.us/img299/842/dsc00387k.jpg

http://img541.imageshack.us/img541/654/dsc00389c.jpg

http://img189.imageshack.us/img189/292/dsc00390bx.jpg

De gitaar voelt een stik lichter nu. Hij is alleen wel wat kopzwaar, maar hoe dat in de praktijk uit gaat pakken moet ik dank maar afwachten.

Riky
23 mei 2010, 16:36
Je kunt nog wat gewicht aan de onderkant van de x doen.

Als er iets vervelend is, is een gitaar die kopzwaar is.

RoelTM
23 mei 2010, 17:43
Ja, ik denk dat ik nog maar even afwacht hoe het gaat worden. De control cavety is nu één grote ruimte geworden, dus misschien dat ik via daar wat gewichten erin kan gooien om te kijken welk effect dit heeft. Bedankt voor de tip, hoewel het wel wat dubbel klinkt om er nu weer extra gewicht bij te gooien. :satisfie:

Riky
23 mei 2010, 17:56
je hoeft er natuurlijk ook geen kilo in te gooien;)

Als hij een beetje topzwaar is hoef je ook maar een beetje gewicht erin te doen.

Speel je in een band eigenlijk? Kan ik hem een keer live aanschouwen;)

RoelTM
23 mei 2010, 18:22
Met gewicht valt inderdaad te experimenteren. Geen band, dus voorlopig geen concerten. ;)

Rock Bottom
25 mei 2010, 10:59
Ik zou nu wel een f gat in de spiegel maken

Riky
25 mei 2010, 13:42
en dan blauwe neon verlichting erachter.

RoelTM
25 mei 2010, 16:01
:seriousf:
Maar misschien zijn LEDjes achter de spiegelplaat nog niet eens zo'n heel slecht idee... ;)

Riky
25 mei 2010, 16:09
Jawel:p

Maar achter de elementen?

RoelTM
25 mei 2010, 16:15
Door het verwijderen van de spiegelplaat is op sommige delen de spiegellaag van het plexiglas verwijdert. (door de lijm dus)
Op deze plekken spiegelt het nog wel, maar je kunt er van de andere kant doorheen kijken, net als bij die verhoorkamers van NCIS / CSI enzo. ;)

Het kan dus wel, er komt wel iets licht van achter door. Maar achter de elementen is misschien ook een idee, een mooi bijpassend blauw LEDje ofzo...

Riky
25 mei 2010, 16:17
Hmm dan kan het misschien ook wel ja. Als je ze maar niet ziet.

Ik dacht meer dit idee:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2378712&postcount=7333

Alleen dan dus achter de elementen. De gitaar is wel geschikt voor dit soort kermis over the top dingen:D

RoelTM
25 mei 2010, 16:21
Die foto's had ik ook gezien ja, erg mooi. :)
Dit is gedaan met alu-tape neem ik aan? Dat ga ik sowieso gebruiken voor het shielden.
Nu alleen nog zorgen voor de benodigde ruimte, en dat de pootjes van de LED de tape niet raken. :satisfie:

RoelTM
25 mei 2010, 17:41
Na even googlen heb ik het juiste topic gevonden.

http://www.youtube.com/watch?v=HjOF1tgkMM4
(filmpje van KoenB (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=93526))

Zoiets wil ik ook. :D Misschien met meerdere LEDs waardoor de lichtsterkte veranderd?

EDIT: Nog een idee: Alleen de LEDs gaan aan van de gebruikte humbucker. :)

YannickH
29 mei 2010, 15:16
http://img201.imageshack.us/img201/5476/dsc9463uu7.jpg

http://img186.imageshack.us/img186/6227/dsc9466zt1.jpg

http://img517.imageshack.us/img517/6295/dsc9467wk4.jpg

je had op de headstock ook spiegel moeten doen:p

Riky
29 mei 2010, 16:33
lijkt me te moeilijk...
Lijkt me niet echt buigbaar

RoelTM
29 mei 2010, 19:46
Inderdaad, daarnaast wordt het geheel dan ook wel erg dik.
En ook nog een spiegelende kop is misschien een beetje to much, zelfs voor een spiegelende X. :satisfie:

Robdop
30 mei 2010, 13:56
chroomlak spray??
heb je iig beetje dat spiegel effect imo

barno
30 mei 2010, 14:02
Inderdaad, daarnaast wordt het geheel dan ook wel erg dik.
En ook nog een spiegelende kop is misschien een beetje to much, zelfs voor een spiegelende X. :satisfie:

bah kweet nie hoor. bij over the top gaan (een x spiegel is dat toch een beetje :) is het geheim: all the way gaan, dus ik zou zelf ook voor spiegel op de headstock gaan

RoelTM
30 mei 2010, 20:36
Ik vind van niet. Op deze manier komt ook de kleur van de achterkant van de body terug.
Daarnaast lijken de verchroomde stemknoppen ook veel mooier bij dat blauw. :)