PDA

View Full Version : EHX Big Muff vs. Pro Co Rat II



Arjan12
11 juni 2008, 13:21
De titel zegt het al, hoe verhoudt een Big Muff zich ten opzichte van een Rat (allebei de nieuwe versies)?

Ik heb namelijk al een Rat, maar ik kan een Big Muff voor een heel mooi prijsje krijgen, maar ik vraag me af of het wel wat toevoegt. Wat zijn de verschillen tussen de twee?

Edit:
Mijn gear erbij is ook wel handig, ik heb een American Standard Tele en een Laney VC30. Verdere pedaaltjes: MXR Micro Amp, een DanEcho en de RAT dus.

JeroenSchaaf
11 juni 2008, 13:24
Ik vind persoonlijk de Biggmuff te veel dicht smeren, waarin de rat voor mij iets helderde blijft. ( met een strat )

Maar dat vind ik.... :satisfie:


Het beste kun je hem zelf even uitproberen!

Arjan12
11 juni 2008, 13:38
Testen is natuurlijk altijd het advies, maar ik kan hem goedkoop krijgen via internet, en hier in de buurt hebben ze 'm staan. Ik vraag me dus meer af of het echt een heel ander soort distortion is, of dat het gewoon op de RAT lijkt met de accenten op wat andere aspecten van je geluid.

Aimé
11 juni 2008, 13:55
Zoals hierboven al gezegd: een muff smeert nogal in, het is veel meer in-your-face, en kan ook gewoon harder denk ik. Waar de big muff het (volgens mij) vooral heeft met trebble en bas, heeft de RAT het met mids. Laatste is ook iets crunchier, en kan zachter gaan dan de muff.

Ik vind het sowieso een mooie combinatie. Toch in de hardere genres.

Fuhgawz
11 juni 2008, 13:57
Het hangt een beetje van de versie af, want er zijn er toch best een aantal. Over het algemeen heeft de Big Muff wat meer gescoopte middentonen dan de Rat. Daarbij is de Big Muff fuzzier zoals je misschien al had verwacht, terwijl de Rat eigenlijk alleen op het einde van de Distortion knop fuzzy wordt.
Check anders eens wat youtube filmpjes. Hoewel de kwaliteit van die filmpjes natuurlijk niet echt goed is kun je waarschijnlijk wel de verschillen tussen de twee onderscheiden.

reneding
11 juni 2008, 15:02
ik heb zelf de big muff en ben er zeer tevreden over maar het is wel écht vettig geluid, maar as je hem even door hebt kun je er echt een leuk geluid uit krijgen

Joey Handsome
11 juni 2008, 15:07
Ik heb ze allebei. Ben zelf meer fan van het Big Muff geluid. Subtiel kan hij niet, maar dat vind ik nou juist zo lekker. Dikke romige fuzz is wat je krijgt. RAT is ook een mooi pedaal, wat veelzijdiger. Zeker een andere klank. In combinatie zijn ze ook erg goed. Gewoon kopen, je krijgt hem toch wel weer de deur uit als je het echt niets vindt.

Arjan12
12 juni 2008, 11:17
Is er trouwens ook nog veel verschil tussen de Sovtek en de Electro Harmonix-versie (ook de nieuwe versies)?

Joey Handsome
12 juni 2008, 12:00
Is er trouwens ook nog veel verschil tussen de Sovtek en de Electro Harmonix-versie (ook de nieuwe versies)?

Ja, daarvoor raad ik je aan ook even te zoeken. Er zijn al een hoop topics over geweest.

Kort door de bocht is de USA meer fuzz en de Rus meer distortion. Zelf vind ik de Rus als een bak schijt klinken. De platte dan. De niet meer in de handel zijnde versie met hoge behuizing klinkt super bruut. De groene vind ik ook tegen vallen. Niet dat ik hem weg doe. Het is m'n eerste fuzz pedaal en wie weet wordt ie ooit nog wat waard.

E-J
12 juni 2008, 16:17
De Rat kun je aardig als een Big Muff laten klinken, andersom totaal niet. De Big Muff is een one-trick-pony. Een van mijn favoriete pedalen. Werkt wel niet super met humbuckers, een Big Muff is heel goed om een dun klinkende gitaar als een Stratocaster een wat dikkere sound te geven. Bij een Les Paul wordt het teveel van het goede vind ik.

De Big Muff is wel een van de weinige pedalen waar je bijkans bang van kunt worden, wat een power zeg!

Joey Handsome
12 juni 2008, 16:20
Zeker. Heerlijk pedaal. Ik speel zelf een Fender Jaguar. Zo'n beetje de dunst klinkende gitaar die er is. Niet met Big Muff... oef...

Sinner
16 juni 2008, 12:31
Ik heb zelf een RAT (voor distortion) en een Big Muff (voor over-the-top, wall-of-sound- achtige dingen).

Ik ben heel tevreden over het geluid van de Muff, maar ik vind'm zo groot !

vraag:
Mijn pedalboard is nogal vol, dus ik vroeg me af of een pedaal is met een kleinere footprint (liefst phase90 achtig) die de boel net zo lekker (lekkerder?) dichtsmeert.

Tips?

Joey Handsome
16 juni 2008, 12:38
Little Big Muff al geprobeerd?

Sinner
16 juni 2008, 12:40
Little Big Muff al geprobeerd?

Nee, maar ik kon me niet voorstellen dattie hetzelfde zou klinken- wat is anders de point van de oversized versie? :???:

Heeft iemand ervaring met zowel de NYC reissue en de little big muff - hoe verhoudenze zich tot elkaar?

Joey Handsome
16 juni 2008, 12:45
Heb je die wel eens van binnen bekeken? Die is helemaal opgevult met lucht. Ik weet ook niet hoe die Little variant klinkt, maar het zou het proberen waard kunnen zijn.

Swan
16 juni 2008, 13:42
ik heb gehoord dat ie precies t zelfde klinkt...binnenkort komt er trouwens ook een BassBigMuff uit, misschien klinkt die nog dikker

Mitch
16 juni 2008, 19:23
Ze klinken ook vrijwel hetzelfde, heb ik al eens wat over gepost. Zoek maar eens op "Little" in topic titels. Het nut van de 'oversized'.... sja, zo waren ze vroeger, vonden ze leuk bij EH. Het werd niet door iedereen gewaardeerd, vandaar dat ze nu drastisch aan het verkleinen zijn. De lijnen bestaan nu naast elkaar, maar ik weet niet of dat zo gaat blijven.

Sinner
17 juni 2008, 09:27
bedankt! Goeie review!

Joey Handsome
17 juni 2008, 09:33
ik heb gehoord dat ie precies t zelfde klinkt...binnenkort komt er trouwens ook een BassBigMuff uit, misschien klinkt die nog dikker

Waar heb je dat eigenlijk vandaag. Gezocht, maar niks kunnen vinden. Klinkt heel interessant, heel interessant... Sowieso zou het ook leuk zijn een Muff op de markt te brengen met een wat uitgebreidere toonregeling. (en dan bedoel ik geen Metal Muff)

EuroCinema
17 juni 2008, 09:35
Ze klinken ook vrijwel hetzelfde, heb ik al eens wat over gepost. Zoek maar eens op "Little" in topic titels. Het nut van de 'oversized'.... sja, zo waren ze vroeger, vonden ze leuk bij EH. Het werd niet door iedereen gewaardeerd, vandaar dat ze nu drastisch aan het verkleinen zijn. De lijnen bestaan nu naast elkaar, maar ik weet niet of dat zo gaat blijven.

Vroeger hadden gitaristen ook geen pedalboards, maaar gewoon de vloer volstaan. Was voor hun dus geen probleem dat een fuzzface, big muff en memoryman samen even groot waren als een Fiat Uno. :satisfie:

rocker_71
17 juni 2008, 09:39
Vroeger hadden gitaristen ook geen pedalboards, maaar gewoon de vloer volstaan. Was voor hun dus geen probleem dat een fuzzface, big muff en memoryman samen even groot waren als als Fiat Uno. :satisfie:

haha, :) .....