PDA

View Full Version : Preampje in telecaster



G.G.
10 juni 2008, 16:52
Ik stel de vraag maar hier. Bij zelfbouw zitten mensen die alles van hout afweten, maar hiervoor moet ik denk ik hier zijn.

Heb net een telecaster gebouwd (eigenlijk een esquire met een humbucker onder de slagplaat) Die humbucker heeft een behoorlijk hoge output, maar trekt het net niet t.o.v. de singlecoil in de brug. Volume is ongeveer de helft van de sterkte. Brugelement omlaagschroeven is geen optie, want die staat nu zoals ie het lekkerst klinkt. Humbucker heeft al een behoorlijke output (16.2K).

Nu wilde ik iets inelkaar flansen (liefst zo simpel mogelijk, dus alleen een trimpotje voor eenmalige afstelling van volume en geen schakelaar, dus altijd aan zolang het snoer in de gitaar zit, en uit als het snoer eruit is.

Met de zoekfunctie op "preamp" en dan zoekend in de werkbank kom ik eigenlijk alleen preamps in versterkers etc... tegen, dus dat werkt ook niet echt.

Bij GFS ofzo iets bestellen voor ongeveer €20 is ook een optie. Lekker gemakkelijk, maar lang niet zo leuk.

Google geeft me ook een hoop opties, maar dan nog blijft het gissen wat de uitwerking zal zijn, dus misschien heeft iemand een advies op basis van het volgende:

Combinatie singlecoil in brugpos. en humbucker in halspos.
Humbucker levert ongeveer de helft aan volume en dient geboost te worden
Geen extra knoppen en schakelaars.
Hoeft niet extreem compact te zijn, heb een bovenfrees en veel ruimte onder de slagplaat om wat weg te frezen.

Gaat om deze plank:

http://img397.imageshack.us/img397/5682/p1010504nt6.jpg

B_2_the_a
10 juni 2008, 17:14
probeer es wat boostertjes, zoals de SHO...
lekker zelf solderen ;)

verder ben ik bang dat je impendantie verschillen krijgt en lawaai als je gaat switchen enzo.... maar dat weet ik niet zeker hoor (don't shoot me)

G.G.
10 juni 2008, 17:21
probeer es wat boostertjes, zoals de SHO...
lekker zelf solderen ;)

verder ben ik bang dat je impendantie verschillen krijgt en lawaai als je gaat switchen enzo.... maar dat weet ik niet zeker hoor (don't shoot me)

dat los je toch op met die trimpot? Of praat ik poep?

G.G.
10 juni 2008, 17:45
Zou ik bijvoorbeeld de Flower Booster kunnen gebruiken?


http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=76&products_id=796

hadv
10 juni 2008, 18:31
zou best kunnen werken

Chris Winsemius
10 juni 2008, 19:17
Elektronisch en ook schakeltechnisch zéér lastig te realiseren door enorm verschil in uitgangsimpedantie (heel laag [actief] en vrij hoog [passief]) als de preamp alléén op de hals HB moet werken en ook met de passieve brugPU samen gebruikt moet kunnen worden .

Trimpotje tussen de HB en preamp zou kunnen maar dan heb je nog steeds 'n probleem als je hem samen met de passieve brug-SC gebruikt. Geluid en feel worden sowieso (wat) aangetast door extra (aktieve) elektronica.

Heb wel eens Esquires met verborgen Strat-hals-PU gezien maar niet bespeeld, weet dus niet hoe het dan met volume-verschillen zitten.

Ik zal 'ns wat verder brainstormen of 'n oplossing mogelijk is.

Kort-door-de-bocht-opmerking (no pun!):
Alléén één brug-PU is voldoende voor echte mannen met 'n echte Esquire :D

Heynis
10 juni 2008, 19:24
http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/

Door R4 een waarde van rond de 16,4 kOhm te geven, heeft deze preamp dezelfde uitgangsimpedantie als je andere element. Gebruik wel een echte Siliconix J201 transistor, die klinkt vele malen beter dan de namaak die op de markt is. De bias van de transistor zul je wel een beetje moeten bijstellen naar smaak, en er zal uiteraard wat verkleuring optreden in je geluid. Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met dit versterkertje, ik heb hem zelf ook een tijd gebruikt.

no 1 hops
10 juni 2008, 19:37
G.G.
ik ga nu even op mijn gevoel af.
denk dus dat je uiteindelijk niet tevreden zult worden.
batterij op en daar zit je dan.
volgens mij heb je wel een gitaar met een preamp maar het is het idee wat ik van je heb en wat je maakt.
rechtoe recht aan goed geluid willen hebben

is het geen optie om gewoon een andere brugpup te nemen die meer in verhouding staat tot de output van de neckpup

G.G.
10 juni 2008, 19:54
Ik zal 'ns wat verder brainstormen of 'n oplossing mogelijk is.


Graag, je weet het topic wel te vinden.


http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/

Door R4 een waarde van rond de 16,4 kOhm te geven, heeft deze preamp dezelfde uitgangsimpedantie als je andere element. Gebruik wel een echte Siliconix J201 transistor, die klinkt vele malen beter dan de namaak die op de markt is. De bias van de transistor zul je wel een beetje moeten bijstellen naar smaak, en er zal uiteraard wat verkleuring optreden in je geluid. Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben met dit versterkertje, ik heb hem zelf ook een tijd gebruikt.

Die humbucker is al 16.2 en is door de afstand veel zachter dan de singlecoil in de brugpositie die maar 9.6 is geloof ik. Die humbucker zou juist geboost moeten worden.



G.G.
ik ga nu even op mijn gevoel af.
denk dus dat je uiteindelijk niet tevreden zult worden.
batterij op en daar zit je dan.
volgens mij heb je wel een gitaar met een preamp maar het is het idee wat ik van je heb en wat je maakt.
rechtoe recht aan goed geluid willen hebben

is het geen optie om gewoon een andere brugpup te nemen die meer in verhouding staat tot de output van de neckpup

Nou eigenlijk wil ik geen ander brugelement, want deze stuurt mijn versterker gewoon gruwelijk lekker aan. Die combinatie is gewoon erg goed. Ik heb het schema van jouw gebruikt met die brug stand in 3 en die twee lekkere combinatiestanden in 2 en 4. Het halselement komt gewoon net wat power tekort. Vandaar dat ik dacht:

Brugpup > 5-way
Halspup > preamp > 5-way

om de twee elementen een beetje te matchen, maar ik begrijp van Chris dat dat dus lastig wordt met impedantie(wat dat ook moge zijn, ik ga het uitzoeken), passief, actief etc...

B_2_the_a
10 juni 2008, 19:56
hoe je dat impedantie probleem op kan lossen op de simpelste manier:
ook het brugelement door de booster laten lopen alleen dan niet boosten (dat het niveau gelijk blijft zegmaar)

of praat ik nu schijt?

TimmU
10 juni 2008, 20:11
kun je niet gewoon een weerstand plaatsen?

Dus : Hum -> Weerstand - > 3way switch
SC - -> 3way switch

G.G.
10 juni 2008, 20:21
kun je niet gewoon een weerstand plaatsen?

Dus : Hum -> Weerstand - > 3way switch
SC - -> 3way switch

Maar daar wordt die humbucker toch niet luider van?

B_2_the_a
10 juni 2008, 20:50
Maar daar wordt die humbucker toch niet luider van?

Misschien met TimmU's magische weerstanden wel?

G.G.
10 juni 2008, 21:03
Misschien met TimmU's magische weerstanden wel?

Ik denk dan eerder aan een extra element (weerstand) in serie met de humbucker onder de slagplaat.

GeofJackon
10 juni 2008, 21:18
is dit niks voor je:

http://www.pickupcentral.com/modopi.html

G.G.
10 juni 2008, 23:11
Elektronisch en ook schakeltechnisch zéér lastig te realiseren door enorm verschil in uitgangsimpedantie (heel laag [actief] en vrij hoog [passief]) als de preamp alléén op de hals HB moet werken en ook met de passieve brugPU samen gebruikt moet kunnen worden .



En beide elmenten aan een eigen SHO koppelen. Die van het brugelement zachtjes zetten met de trimpot en die van het halselement verder open zetten?

Chris Winsemius
10 juni 2008, 23:51
En beide elmenten aan een eigen SHO koppelen. Die van het brugelement zachtjes zetten met de trimpot en die van het halselement verder open zetten?

You're hired! :)

Brug minimaal unity gain en hals harder, bas-weergave even in de gaten houden aldaar.

FLAUWE-GRAPPEN-MODE-ON
Ik durf het bijna niet te posten (ha ha) maar echte kerels hebben genoeg aan 1 pu :D 't Is 'n Esquire!
FLAUWE-GRAPPEN-MODE-OFF

G.G.
11 juni 2008, 00:04
You're hired! :)

Brug minimaal unity gain en hals harder, bas-weergave even in de gaten houden aldaar.



Zit ik echt in de goeie richting te denken, Chris? Want dan bouw ik gewoon twee SHO's. Alleen nog ff kijken hoe dat dan met voeding moet, maar daar kom ik wel uit bij de electronicaboer.

Chris Winsemius
11 juni 2008, 17:41
Zit ik echt in de goeie richting te denken, Chris? Want dan bouw ik gewoon twee SHO's. Alleen nog ff kijken hoe dat dan met voeding moet, maar daar kom ik wel uit bij de electronicaboer.

Da's 'n mogelijkheid maar om heel eerlijk te zijn:

'n Esquire is 'n Esquire door de specifieke 1 pu configuratie (net als LP/SG juniors). Met 'n preamp kun je de lage output v/d veel te diep gemonteerde HB wat hoger krijgen (no pun, maar het volledige klankpotentiaal is daardoor nooit te behalen uit dat element) maar zelf (hoewel ik geen gitaren bouw ben ik ook bezig met gitaar-elektronica/etc.) zou ik dit doen:

of:
- Esquire (1 brug PU dus)
of bijvoorbeeld:
- "Keef/Police-style-modded" Telecaster met zichtbare (dus hoger geplaatste) hals HB

Mitch
11 juni 2008, 17:51
Ja, ik wil niet teveel off topic gaan, maar ik vind ook dat je teveel van de KISS regels afwijkt. Met deze opzet creëer je eerst een probleem dat daarna weer met kunst en vliegwerk moet worden rechtgetrokken. :(
En wat Chris al zegt: je haalt de optimale klank er niet uit. Levels boosten is een beetje kort door de bocht, het gaat ook om hoe het klinkt en bij pups heb je nou eenmaal een 'ideaal' werkgebied qua hoogte.

G.G.
11 juni 2008, 19:21
Ja, ik wil niet teveel off topic gaan, maar ik vind ook dat je teveel van de KISS regels afwijkt. Met deze opzet creëer je eerst een probleem dat daarna weer met kunst en vliegwerk moet worden rechtgetrokken. :(


KLopt. Ik had de doelstelling een gitaar te bouwen met het uiterlijk van een esquire en toch een halselement. Mijn inschatting was dat 16.2K op de hals wel kon matchen met 9.6K bij de brug ondanks de afstand.

Ik heb het getest met de humbucker gestut, zonder slagplaat op de juiste hoogte. Dat klinkt echt gruwelijk lekker. Grote minpunt is dan dat ik het uiterlijk van een esquire wilde, met de humbucker als "verrassing" verstopt. Bovendien is die GFS Crunchy Rail wel het lelijkste element dat ik ooit heb gezien met die lelijke verchroomde magneetstrips, het goedkoopogende gladde plastic en het lompe uiterlijk. Dat staat dus echt niet op een relic. Geloof me, die dingen zijn echt lelijk.



En wat Chris al zegt: je haalt de optimale klank er niet uit. Levels boosten is een beetje kort door de bocht, het gaat ook om hoe het klinkt en bij pups heb je nou eenmaal een 'ideaal' werkgebied qua hoogte. Ik wil toch het een en ander proberen te maken zoals bijvoorbeeld een SHO als er een kans in zit dat het gaat werken. Ook gewoon omdat het leuk is te knutselen en te kijken of iets werkend te krijgen is met de elementen die ik heb. Lijkt me een leuke uitdaging. Ik zal het "pakketje" van prints en batterijen eerst buiten de gitaar testen voordat ik ga fresen. Ik kan altijd nog een slagplaat met humbuckergat of een +/- 30K humbucker kopen.

G.G.
11 juni 2008, 20:24
Vandaag trouwens een zelfbouw SHO kunnen testen en wat is dat een waanzinnig ding. Heb bij Newtone gelijk spulletjes besteld om er 3 te maken (zo simpel mogelijk, dus een printje met trimpot en kabeltje met batterijaansluiting, geen led, geen schakelaar, geen grote pot. Maar eens ff lekker experimenteren.


Prijs valt ook mee: Nog tientje voor 3 SHO's incl. reserve onderdelen als ik ik doorbak met solderen en incl. verzendkosten. (prints, tin en kabel heb ik al liggen).

Noid
11 juni 2008, 21:01
... getest met de humbucker gestut, zonder slagplaat op de juiste hoogte. Dat klinkt echt gruwelijk lekker.... de humbucker als "verrassing" verstopt. Bovendien is die GFS Crunchy Rail wel het lelijkste element dat ik ooit heb gezien ....

Kan er geen chromen kapje over die Crunchy Rails?

M.b.t. de SHO's: Dat wordt leuk, want hoe gaat dat bevallen? Immers, als je ook een SHO over dat brugelement gaat zetten, zal dat hoe dan ook het geluid gaan beinvloeden. Maar, interessant genoeg om te proberen wat er gebeurt natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt :)

G.G.
11 juni 2008, 21:24
Maar, interessant genoeg om te proberen wat er gebeurt natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt :)

Precies. Een Sho kost iets van € 3 om te bouwen per stuk. Ik bouw hem eerst los op en zet hem gewoon tussen het draadje van het element en de 5-wayswitch om te kijken of het wat is. Ik laat hem dan ff onder de controleplate uit hangen voor wat testjes en afstelling van de trimpot. Als het bevalt pak ik ff de bovenfrees en maak ik wat gaten onder de slagplaat om de boel met schuimrubber vast te klemmen.

Dan is alles onzichtbaar weggewerkt en voor batterij vervangen hoef ik allen de slagplaat ff weg te halen. Dat is 30 seconden werk omdat het een plak plastic is waar niets aan gemonteerd zit.

G.G.
14 juni 2008, 11:29
1 Sho, alleen gekoppelt aan het hals element blijkt dus prima te werken. Vanmiddag ff een gat fresen en dat ding plaatsen.

pueblo
14 juni 2008, 12:10
1 Sho, alleen gekoppelt aan het hals element blijkt dus prima te werken. Vanmiddag ff een gat fresen en dat ding plaatsen.

laat je hier foto's zien of in zelfbouw?
en natuurlijk moet je het ook eens laten horen

Valoosj
14 juni 2008, 12:14
Die SHO zal je wel een goede klank opleveren. Bij mij staat er ook altijd eentje aan op unity gain omdat het je gitaar gewoon nog beter doet klinken.

Minda
14 juni 2008, 14:05
Eh, waar staan de letters SHO voor, en wat is het precies?

Valoosj
14 juni 2008, 14:11
Super Hard On. Ja, wat je je daarbij voorstelt...

Het is een booster.

Sjaan
14 juni 2008, 14:12
Dat staat voor:

Deze:
http://www.victorlitz.com/images/sho.jpg

Of deze:
http://www.stevesmusiccenter.com/zvexsuperhardBig.jpg

ook wel deze:
http://media.zvex.com/FLASH/SHO/SHO_LAURA.jpg

af en toe ook deze:
http://www.stevesmusiccenter.com/ZvexSHOG001.jpg

G.G.
14 juni 2008, 14:38
Als eerste een klein printje gemaakt:


http://img401.imageshack.us/img401/3397/p1010507uq9.jpg

Daarna een stuk uit de gitaar gehaald, met alu-tape geshield en daarna met isolatietape afgedekt om kortsluiting tegen te gaan bij de printplaat.

http://img210.imageshack.us/img210/5263/p1010508dx6.jpg

Alles mooi klem gezet, daarna draden ingekorten en met krimpkousjes aan het originele schema solderen.

http://img401.imageshack.us/img401/488/p1010509lk8.jpg

Met de losse slagplaat het volume getest van beide elementen en vervolgens de trimpot zo ingesteld dat het volumeverschil opgelost is. Slagplaatje erop en je ziet er niets meer van.

http://img401.imageshack.us/img401/8841/p1010510rb8.jpg

Alles werkt nog steeds perfect, ook de volumeknop en de toneknop. Brugelement klinkt niet anders dan hiervoor (of het verschil moet zo minimaal zijn dat ik het met mijn oren niet kan horen).

Geluidopname kan ik momenteel niet maken, alleen met de toneport, maar dat vind ik nou niet echt reëel (bovendien doet Reaper het niet helemaal lekker op de PC Opnemen gaat prima, maar het volume is bijna niets bij afspelen (snap er niets van)). Morgen ff kijken of ik een webcammetje van redelijke kwaliteit kan scoren en dan ff een goed programmatje zoeken. Dan komt er wel een filmpje of geluidbestandje

Valoosj
14 juni 2008, 14:41
Vind je niet dat je gitaar er warmer mee klinkt? Misschien wat moeilijker te horen als je de boost niet aan en uit kan zetten.

pueblo
14 juni 2008, 14:46
Als eerste een klein printje gemaakt:




Daarna een stuk uit de gitaar gehaald, met alu-tape geshield en daarna met isolatietape afgedekt om kortsluiting tegen te gaan bij de printplaat.



Alles mooi klem gezet, daarna draden ingekorten en met krimpkousjes aan het originele schema solderen.



Met de losse slagplaat het volume getest van beide elementen en vervolgens de trimpot zo ingesteld dat het volumeverschil opgelost is. Slagplaatje erop en je ziet er niets meer van.



Alles werkt nog steeds perfect, ook de volumeknop en de toneknop. Brugelement klinkt niet anders dan hiervoor (of het verschil moet zo minimaal zijn dat ik het met mijn oren niet kan horen).

Geluidopname kan ik momenteel niet maken, alleen met de toneport, maar dat vind ik nou niet echt reëel (bovendien doet Reaper het niet helemaal lekker op de PC Opnemen gaat prima, maar het volume is bijna niets bij afspelen (snap er niets van)). Morgen ff kijken of ik een webcammetje van redelijke kwaliteit kan scoren en dan ff een goed programmatje zoeken. Dan komt er wel een filmpje of geluidbestandje

mooi gedaan, het resultaat mag er zijn.

pietjeekes
14 juni 2008, 14:51
valoosj samen met pong de held van de zelfbouwers hier op dit forum