PDA

View Full Version : BYOC 5knob compressor: clip inside



Eezz
9 juni 2008, 13:01
Ik heb me vorige week eens gewaagd aan een BYOC pedaaltje, de 5knob compressor (http://www.buildyourownclone.com/5knobcompressor.html). Ik moet eerlijk zeggen dat het bouwen van het ding me nog wel een beetje tegenviel. Ik had een keer eerder zelf een pedaal gebouwd, de Muff Fuzz van Newtone, maar dit was andere koek. Fijn dat je niet zelf in de behuizing hoeft te boren, maar minder fijn dat het een complex apparaatje is met veel componenten in een kleine ruimte. Heel wat uren en ergernissen later is het ding af en ben ik erg blij met hoe hij klinkt! Het blijkt toch wel zeer de moeite waard.

Hier (http://www.evertzeevalkink.nl/BYOC 5-knob comp 224.mp3) vind je een soundclipje dat ik vrijdag heb opgenomen. Ik loop maar wat te pielen en verschillende pedalen aan en uit te trappen (TC Nova delay, Carl Martin Trem o'Vibe, MXR Flanger, MiAudio Blues Pro), maar het geeft wel aardig weer wat de compressor doet. De compressor staat al best extreem ingesteld, blend op 100% effect, sustain volgens mij bijna maximaal, attack op een kwart en aan de toon heb ik hier een daar wat gedraaid geloof ik. Van voluit tot een half of zo. Gitaar is een Haar Tele (blanke hals), versterker een Marshall Vintage Modern met een Orange 2x12 cabinet. Microfoons zijn een matched pair SE4's van Se Electronics.

MattellicA
9 juni 2008, 13:35
Dit moet eigenlijk in de werkbank. Niet, mods?

Dirk_Hendrik
9 juni 2008, 13:50
Dit moet eigenlijk in de werkbank. Niet, mods?

Eigenlijk wel.
Maar omdat jij dat hier meld in plaats van netjes de "rapporteer" knop te gebruiken laten Mitch en ik em lekker staan

MattellicA
9 juni 2008, 14:06
Note: Deze optie mag ALLEEN worden gebruikt voor het rapporteren van spam, commerciële reclame en problematische posts, zoals beledigingen, ruzie of onbeschoftheden.

Geen verkeerd geplaatste onderwerpen dus :hippie:

Eezz
9 juni 2008, 14:17
Hmm, goed punt, niet over nagedacht. Het gaat me om de klank van het ding, niet om het feit dat ik hem zelf gebouwd heb. Het is ook maar een bouwpakketje, het is niet zo dat ik hem gemod heb of dat ik er ook maar de ballen verstand van heb. Ik heb de titel even aangepast, misschien dat ie zo toch op zijn plek is.

Eezz
9 juni 2008, 14:19
Verrek, ik kan de titel van het onderwerp helemaal niet veranderen. Nou ja, niet echt belangrijk ook.

Ibanez666
9 juni 2008, 14:50
Geen verkeerd geplaatste onderwerpen dus :hippie:


Pooowned!!!

Mitch
9 juni 2008, 20:09
Het is hartstikke een effectpedaal dus hij mag lekker blijven ;) Keit is wel aardig bezig zijn lijn naar boven toe uit te breiden, in de zin van: coplexere pedalen.
Werkt die Blend goed? Op mijn Barber Tone Press vind ik 'm echt briljant...

Eezz
10 juni 2008, 11:25
Die blend knop lijkt goed te werken om de scherpe kantjes er een beetje van af te halen; het klinkt net iets natuurlijker en minder squashed wanneer ik de blendknop op 75% wet zet. Maar ik heb er nog niet genoeg mee geëxperimenteerd om die knop goed in te zetten. Hoe zet jij die functie in?

Ik heb veel respect voor BYOC. Gaaf concept, leuk om te doen (mits niet te moeilijk :)), en de laatste tijd zijn ze bezig om klassieke pedalen niet alleen na te maken, maar ook te verbeteren. Kijk bijvoorbeeld wat ze met de Big Muff (Large Beaver) hebben gedaan. Erg gaaf en echt vanuit de spelende gitarist gedacht, niet zozeer van uit de welvarende verzamelaar.

imlikeajungle
10 juni 2008, 20:38
Vertel 'ns wat meer over de Beaver...?

E-J
10 juni 2008, 20:54
Kijk maar maar... ;)

EHX BM RH versus BYOC LB RH (http://www.youtube.com/watch?v=wy2kiZBadtk)

EHX BG T versus BYOC LB T (http://www.youtube.com/watch?v=E4XaywTSYbQ)

Eezz
10 juni 2008, 20:58
Die Large Beaver is een doorontwikkelde Big Muff, gebaseerd op de klassieke jaren '60/70 muffs. Het probleem dat je met een muff hebt is dat het moddervet klinkt als je alleen speelt, maar dat het totaal niet door een drukke mix snijdt; hoe hard je hem ook zet. Dat heeft te maken met welke frequenties wel en niet vertegenwoordigd zijn in het geluid.

BYOC heeft een versie gemaakt met een eq 4-standen schakelaar om dit probleem te ondervangen. Ik heb er zelf geen ervaring mee trouwens, maar ik ben heel benieuwd.

Hier (http://www.buildyourownclone.com/beaver.html) vind je er meer over. Er staan ook wat clips op youtube.

niekrhcpniek
10 juni 2008, 21:05
Wel leuk pedaaltje, klinkt goed! Ook nog eens paar leuke stukjes van nummers :)

Mitch
10 juni 2008, 22:27
Wat meer EQ in een muff kan inderdaad geen kwaad, ahum :satisfie:
Ik heb maar even je topic titel aangepast.

imlikeajungle
13 juni 2008, 12:58
Die comparisons had ik al gezien, was op zoek naar hands on ervaringen.

E-J
13 juni 2008, 13:05
Die comparisons had ik al gezien, was op zoek naar hands on ervaringen.

Over twee weken ga ik mijn originele EHX Ram's Head Big Muff uitvoerig vergelijken met de BYOC versie van de Ram's Head. De Triangle heb ik al eerder gehoord en dat is een erg lekker pedaal! Bovendien is hij veel praktischer... adapter aansluiting, 3x zo kleine behuizing en als 'ie kapot gaat koop je voor 70 euro gewoon een nieuwe...

Rutger
13 juni 2008, 14:01
Leuk man :) Ik krijg de laatste tijd het idee dat steeds meer mensen zich aan zelfbouw wagen, mooie hobby!

Wil die 10-bands EQ van BYOC nog ns gaan bouwen, lijkt me een geweldig ding