PDA

View Full Version : superbass problemen



pol
9 juni 2008, 08:37
gisteren viel ineens het volume van mijn superbass weg, ik kijk even naar de achterkant om te zien of te buizen nog branden, zie ik dat 2 eindlampen (de 2 rechtste) heel hard aan het redplaten zijn...

amp dadelijk afgezet natuurlijk, ik hoop dat niet typisch is voor een doorgefikte eindtransfo, of zou er dan helemaal geen geluid meer uitkomen ?

of meer kans dat het om een probleem met de bias gaat ?

Chris Winsemius
9 juni 2008, 10:15
Doorgefikte OT kan ook tot volume-vermindering zorgen.

HT-zekering nog heel?

(Was deze laatst ergens omgebouwd/gemod?)

Wat dingen die aan de hand zouden kunnen zijn:
- kaduuke eindbuis
- lekkende koppel-C tussen PI en eindbuizen
- kaduuke buisvoet
- los/slecht soldeer-contact tussen PI en eindbuizen
- losse biassplit-weerstand of minder goed geďnstalleerde post pi mv

pol
9 juni 2008, 10:19
ja, deze was laatst gemod met een post pi master, die ik overigens niet goed vond klinken, nogal fuzzy of hij moest al vrij ver openstaan, en dat heeft die ook niet zoveel nut meer.


de zekeringen zijn nog heel.

Chris Winsemius
9 juni 2008, 10:23
ja, deze was laatst gemod met een post pi master, die ik overigens niet goed vond klinken, nogal fuzzy of hij moest al vrij ver openstaan, en dat heeft die ook niet zoveel nut meer.


de zekeringen zijn nog heel.

Terug naar je tech denk ik...

Eindresultaat post pi mv is ook afhankelijk v/h circuit (superbass icm. scheur en heftige elementen vereist dan meestal verdere tweaks en hoe beter de OT [pré '70 bijvoorbeeld] hoe beter het eindresultaat, ook zijn er verschillende versies v/d post pi MVs...

EDIT:
al eerder eens gevraagd:
welke sounds/gain zoek je? Zonder deze info kan er eigenlijk weinig gezegd worden omtrent mods/tweaks/amps/etc. die geschikt zijn voor jouw wensen.....

pol
9 juni 2008, 11:11
ouwerwetse hardrock, ac/dc - achtig, mag zeker niet fuzzy zijn.

Chris Winsemius
9 juni 2008, 15:25
ouwerwetse hardrock, ac/dc - achtig, mag zeker niet fuzzy zijn.

pm/mail even

Joey Handsome
10 juni 2008, 10:26
Fuckers hier ook. Superbassje leip gegaan en er komen allerlei suggesties voorbij gevlogen. Bassman 100 verneukt, hoort het op eens zo bij een ouwe amp. Fuck off.

Niet tegen de ts bedoeld hoor. Het is gewoon typerend. Verwijder het rustig hoor, want het draagt niets bij aan het topic.

Chris Winsemius
10 juni 2008, 10:35
't Is virtueel absoluut niet altijd mogelijk om de oorzaak van defecten/problemen direct/precies te zien.....

Daarnaast zijn er verschillende reparatie filosofiën...

- alléén kapot onderdeeltje vervangen
- ook nog eens de onderdelen die "shaky" zijn vervangen die bovenstaand zouden kunnen hebben veroorzaakt
- helemaal reviseren om 'n bepaalde mate van zekerheid te kunnen geven

(onderste is duurder maar je bespaart benzinekosten en ergenissen, aanpak verschilt per technicus/bedrijf en natuurlijk het budget v/d gebruiker)

pol
10 juni 2008, 10:40
volledige revisie is al gedaan, zal waarschijnlijk een kapotte eindbuis zijn, amp mag nu nu de ganse dag proefdraaien.

is wel erg hoe onbetrouwbaar die nieuwe eindbuizen zijn, bij een vorig setje JJ 6L6 in een andere amp had ik hetzelfde probleem.

nu gaat het om een setje JJ EL34L

Chris Winsemius
10 juni 2008, 11:12
Jij komt volgens mij ook bij 'n behoorlijk goeie tech!

Defecten bij nieuwe eindbuizen heb ik (helaas) ook wel meegemaakt, v/e setje opeens/tijdelijk even 1tje met 'n iterne kortsluiting...

jerome
12 juni 2008, 00:16
volledige revisie is al gedaan, zal waarschijnlijk een kapotte eindbuis zijn, amp mag nu nu de ganse dag proefdraaien.

is wel erg hoe onbetrouwbaar die nieuwe eindbuizen zijn, bij een vorig setje JJ 6L6 in een andere amp had ik hetzelfde probleem.

nu gaat het om een setje JJ EL34L

Kan natuurlijk altijd toevallig zijn, maar ik had ook 1 kapotte JJ EL34L in m'n Marshall JMP...
Die buizen waren ongeveer 6 maanden oud
Die buis werkte elke keer (met koude start) de eerste 5 minuten prima maar na 5 á 10 minuten kapte hij ermee (gemeten in een buizentester)
De andere 3 zijn nog prima...

don marco
12 juni 2008, 10:43
wat ik doe met nieuwe buizen is die op gloeispanning laten staan een dagje..
Tot nu toe nix problemen ermee.. maarja, der zijn zoveel beinvloedende factoren in een amp..

pol
12 juni 2008, 10:52
ze zouden die buizen wel eens wat beter mogen testen, maar het moet allemaal snel gaan bij die verdelers zeker ?

denk niet dat ze daar de buizen onder de zware condities die ze in een versterker krijgen getest worden.

pol
19 juni 2008, 08:50
even een update, was een foutje met de buizen blijkbaar, ik krijg gewoon nieuwe.

Ik had wel niet verwacht dat die marshall zoveel gain ging hebben, ik heb wel een duncan invader in mijn gitaar zitten + gitaar in B gestemd met dikke snaren erop, maar toch..