PDA

View Full Version : Help: geluid valt weg



Smits
9 juni 2008, 00:10
Hallo,

Ik heb een aanhoudend probleem met wegvallend geluid na tussen 30 en 45 spelen. Ik heb hier 2 weken geleden al eens over gepost maar helaas geen reactie. Maar hier gaat het verhaal verder (helaas). :dontgeti:

Ik heb dit probleem gehad met mijn randall rh100 G1 top. Deze heb ik laten reparen maar nog steeds het zelfde probleem.
Ik heb 2 verschillende gitaren met 2 apparte kabels rechtstreeks achtereenvolgens aangesloten en het probleem bleef zich voor doen. dan heb ik weer geluid, en dan weer niet.

Er van overtuigd dat het de top moest zijn (speaker kabel en cabinet leken me hoogt onwaarschijnlijk) heb ik een nieuwe top gekocht randall rh300 g3 valve dynamic (die wilde ik sowieso al hebben :cooler: ) Had ook tijdsdruk ivm optreden.

Vervolgens vol goede moed gisteren aan een optreden begonnen maar weer problemen met wegvallend geluid, gelukkig wel pas bij een toegift.

Dikke pech dus (om maar te zwijgen over de auto pech die ik had op de terug weg toen ik mn versterker ging halen :nervous: ).

De volgende gig is gelukkig pas 12 juli dus ik heb de tijd om alles op te lossen.

Wie kan mij helpen uitvogelen waar het probleem ligt :???: .

Alvast bedankt

Rem

Rude Perception
9 juni 2008, 00:24
een andere speakerkast/kabels proberen?(hoef je geen nieuwe voor te kopen).
Het lijkt mij trouwens dat je gewoon garantie hebt op reparaties toch?

knepman
9 juni 2008, 11:08
het zou ook nog aan je fx-loop kunnen liggen als je die niet hebt. Dat had ik namelijk... Ik gebruikte hem niet en daardoor was er veel vuil in gekomen en viel mijn geluid af en toe weg... Daar kwam ik toevallig achter toen ik de buizen liet vervangen.

Degene die dat toen heeft gedaan heeft ook ff mijn fx-loop schoon gemaakt en nu doet hij het weer :) prima. Een tip die hij gaf is; als je de fx-loop niet gebruikt stop er dan een patch kabel of zoiets in, zo wordt hij minder snel vies.

Smits
9 juni 2008, 12:04
Ja een andere speaker kast en kabel proberen moet ik maar doen, maar het vreemde is dat het pas aan na +-40 minuten optreed.

Wat betrefd mijn FX loop, dat zou ik idd kunnen proberen. Ik heb al mijn effect momenteel voor mn versteker aangesloten. Maar hoe raar is het dit ook gebeurt met een gloed nieuwe Top :sneaky:

iig staan de komende repetities in het teken van uitvogelen.

knepman
9 juni 2008, 13:50
Wat betrefd mijn FX loop, dat zou ik idd kunnen proberen. Ik heb al mijn effect momenteel voor mn versteker aangesloten. Maar hoe raar is het dit ook gebeurt met een gloed nieuwe Top :sneaky:


mmhh dan zal het idd daar niet aan liggen denk ik...

Smits
9 juni 2008, 13:57
Wat ik zelf heel raar vindt dat het pas na een tijdje spelen begint. Als er iets in mn speaker kast kapot zou zijn, of de speaker kabel. Dan zou dat vrijwel direct moeten beginnen, en niet pas na +- 40 minuten.

Of zouden bij toeval allebei mijn gitaren het zelfde defect hebben?

elerik
9 juni 2008, 14:00
Je had het probleem zowel bij je nieuwe als ouwe top.
Het ligt niet aan je kabels of speaker cab.

Zou het probleem dan niet liggen bij je pendalen/effecten?

Smits
9 juni 2008, 14:08
Je had het probleem zowel bij je nieuwe als ouwe top.
Het ligt niet aan je kabels of speaker cab.

Zou het probleem dan niet liggen bij je pendalen/effecten?


Ik heb het probleem met gehad met zowel mn oude als mn nieuwe top. En bij de oude ook als ik beide gitaren rechtstreeks zonder effecten met 2 verschillende kabels op de top aansloot.

Bij mijn optreden van afgelopen zaterdag heb ik het bij het laatste nummer gehad, op mijn nieuwe top, en toen ik mijn andere gitaar pakte was het over. (bij het optreden had ik wel mijn Wah, Noise Gate, en chores dr voor)

Ik begin langzaam te denken dat ik met meerdere problemen zit, die hoe vreemd dan ook resulteren in het zelfde probleem met het geluid.

Squier4ever
9 juni 2008, 14:30
het klinkt als een los contact in je gitaar of kabel. kabelbreuk of een los draadje.

Smits
9 juni 2008, 14:36
Ik ben sowieso van plan om even al mn kabels na te kijken, mijn gitaren een ondehouds beurt geven. En een mijn EMG batterij te vervangen.

Maar ik blijf er bij, hoe kan het dat dit probleems zich pas na meer dan een half uur spelen voor begint te doen. Toeval?

Squier4ever
9 juni 2008, 14:42
toeval is goed mogelijk.

wiegersma
10 juni 2008, 07:35
heb je al geprobeerd om een kabeltje tussen de send en de return te plaatsen?

Rinze
10 juni 2008, 07:43
Wanneer het met verschillende gitaren, met en zonder effecten en met verschillende versterkers gebeurt zou je logisch gezien aan kabel of speakerkast denken, maar dat klopt niet met het 45 minuten verhaal.

Het kan inderdaad een combinatie van problemen zijn, maar je moet eerst alle enkelvoudige problemen uitsluiten, lijkt mij. Heb je in beide gitaren EMG's? Batterijen er misschien ongeveer net zolang in? Zou ik eerst iets aan doen, dan weer kijken. Maar het blijft vreemd.

Heb het vroeger met hifi gehad, paltenspeler viel op 1 kanaal uit, andere platenspeler. Weer het zelfde, andere versterker. Na een poosje weer hetzelfde, kabels en alles ook al tig keer nagekeken en vervangen, nooit achter gekomen en maar een cd-speler gekocht. :sneaky: Ik hoop dat het bij jou wel duidelijk wordt waar het probleem zit. Je speelt ook niet lekker meer als je je spul niet vertrouwt, he.

O ja: kijk ook de jackingang van de speakerkast na, kan best corrosie op zitten.

Smits
10 juni 2008, 16:26
Nee eentje heeft EMG, de andere een of ander standaard ibanez type. Hoewel ik de EMG batterij nog niet zo heel lang geleden vervangen heb ga ik dat eerst maar doen en totaal andere kabels gebruiken. Verder moet ik iid maar eens naar mn cabinet gaan kijken. Ik heb net ff gekeken en heb aan de buiten kant niets van corrosie gezien.

Mocht het dan nog niet duidelijk zijn ga ik alle podmeters en switches e.d. op mn gitaren laten nakijken. (Hoewel ik met de EMG-loze ibanez op het optreden geen probleem had)

Nee zeker speel ik er niet lekker op, ik ga ook niet met mn eigen gear het podium op tot het verholpen is. Het is dat het zaterdag pas bij de toegift was en iedereen (me included) compleet lam was, anders had ik met het schaamrood op de planken gestaan :satisfie:

Little Jay
10 juni 2008, 17:30
Een mogelijkheid is dat er wellicht ergens breuken in printplaat of soldeersels zitten. Als je versterker warm wordt gaat de boel werken en kan er op zeer onvoorspelbare wijze contact verbroken worden en weer terugkomen.

Inspecteer eens met een goede lamp en een vergrootglas je soldeerverbindingen, zeker in de buurt van delen die goed warm worden. Als ze er verdacht uitzien, pak dan de soldeerbout en laat ze opnieuw vloeien.

Ik had (en heb) hier last van in een Fender Blues Deluxe buizenamp.

Smits
10 juni 2008, 17:35
Een mogelijkheid is dat er wellicht ergens breuken in printplaat of soldeersels zitten. Als je versterker warm wordt gaat de boel werken en kan er op zeer onvoorspelbare wijze contact verbroken worden en weer terugkomen.

Inspecteer eens met een goede lamp en een vergrootglas je soldeerverbindingen, zeker in de buurt van delen die goed warm worden. Als ze er verdacht uitzien, pak dan de soldeerbout en laat ze opnieuw vloeien.

Ik had (en heb) hier last van in een Fender Blues Deluxe buizenamp.

Ja ik dacht dus eerst ook met mn oude dat dit het probleem was, maar ik heb een gloednieuwe die tijdens het eerste optreden dit probleem al vertoonde. What are the ods? :confused: