PDA

View Full Version : Amp opvoeren



Luke-wannabe
8 juni 2008, 22:02
Een klein vraagje:

Is het mogelijk je (eind)versterker op te voeren zodat -ie harder gaat? Of is dit echt vloeken in de kerk?

Alvast bedankt,

Groetjes
leon

Il_Falco
8 juni 2008, 22:06
don't shoot the dumb-ass,

maar zou het niet helpen als je ipv een lineaire een logaritmische volumeknop steekt?
is dit eigelijk mogelijk? kan dit?
of ben ik weer achterlijk bezig? :D

Heeft het ook niet te maken met het vermogen van je amp?

Chris Winsemius
8 juni 2008, 22:10
Vertel even om welk versterker het gaat.

Alvast wat info: meestal is effektievere of meerdere speakers gebruiken makkelijker en zelfs goedkoper.

Vonk
8 juni 2008, 22:19
maar zou het niet helpen als je ipv een lineaire een logaritmische volumeknop steekt?

Ik zal je een geheimpje leren:

http://sound.westhost.com/pots-f4.gif

Zoals je ziet hebben ze allemaal een gelijke maximale output.

Mr.Bluesbreaker
8 juni 2008, 22:19
Mijn boerenverstand zegt dan iets van:

Met 2 Eindbuizen heb je meestal 50 watt, met 4 meestal 100 watt. (6L6/EL34)
Bij EL84 heb je een watt of 30-35 met 4 stuks.
Dan zou je 2 bij moeten plaatsen zodat je op 100 watt komt, maar dan moet je boren, zagen, bedraden, biassen, trafo niet berekend op die druk - grote klus.

Potmeters lijken me iets doen voor het volumeverloop naarmate je je master opendraait, als het goed is heb je met een lineaire net zoveel herrie op 10 ivm. dezelfde amp met een logaritmische pot.

Toen mijn amp het moeilijk had in een bandsituatie destijds zette ik er nog een 4*12 onder, maar dat sloeg ook nergens op. Het had meer uitgemaakt als ik mijn bestaande cab op oorhoogte had gezet, en mijn mid opendraaide.

crapton
8 juni 2008, 22:33
Een klein vraagje:

Is het mogelijk je (eind)versterker op te voeren zodat -ie harder gaat? Of is dit echt vloeken in de kerk?

Alvast bedankt,

Groetjes
leon

Nee in het algemeen kan dat niet - ik bedoel bij maximale uitsturing (dus volume helemaal open) kom je aan de grenzen van het ontwerp bv de voeding of de buizen of de eindtrafo enz. Tenzij je stevig gaat modden (als dat al kan) gaat dat niet lukken.

Wat wel kan is efficientere speakers gebruiken. Bv Celestion Century, produceren bij hetzelfde vermogen in meer geluid.

Maar ja voor dat geld kan je net zo goed een zwaardere versterker kopen zoals een Peavey Valveking of een Bugera of Fame head.

Je zegt trouwens niet wat voor versterker je wil opvoeren en waarom. Met een 20-40W buizencombootje kom je zelfs in een bandsituatie al een heel eind, zeker over een PA met monitors is dat ruim voldoende.

ben vanhoof
8 juni 2008, 22:55
Toen mijn amp het moeilijk had in een bandsituatie destijds zette ik er nog een 4*12 onder, maar dat sloeg ook nergens op. Het had meer uitgemaakt als ik mijn bestaande cab op oorhoogte had gezet, en mijn mid opendraaide.

Ik hoop dan dat je het niet over die marshall 2203 hebt... Ok met een midcut kan het moeilijk zijn om erdoor te komen, maar met 100 watt buizen en een 4x12 cabinet moet er altijd wel iets van jezelf te horen zijn. Zoniet komen jullie met een enorme piieeep uit de repetitie.

Mr.Bluesbreaker
8 juni 2008, 22:56
Wat zeg je?

Nee, mijn 2203 heb ik juist op half vermogen laten zetten, en de master komt niet boven de 3 bij hele grote podia. Amp uit het voorbeeld was een TSL60, waar je de master en kanaal gerust op 8 kon zetten zonder dat het echt hard werd.

Agent_Smith
9 juni 2008, 07:18
Wat zeg je?

Nee, mijn 2203 heb ik juist op half vermogen laten zetten, en de master komt niet boven de 3 bij hele grote podia. Amp uit het voorbeeld was een TSL60, waar je de master en kanaal gerust op 8 kon zetten zonder dat het echt hard werd.

Dat had ik ook toen ik een poos een TSL60 had. Er zat helemaal geen power in dat ding! En afgezien daarvan was het qua geluid ook een kl*te versterker.
Toen lekker een DSL50 gekocht. Dat ding heeft tenminste ballen.

Luke-wannabe
9 juni 2008, 11:27
Het gaat eigenlijk om mijn AC15. Ik dacht dus de eindversterker op te voeren naar 30 watt ofzo. Maar dat gaat hem niet worden dus. Dan moet ik maar tegen die tijd kijken naar een leuke AC 30.

Squier4ever
9 juni 2008, 11:28
nee dat gaat idd niet lukken

Chris Winsemius
9 juni 2008, 11:31
Het gaat eigenlijk om mijn AC15. Ik dacht dus de eindversterker op te voeren naar 30 watt ofzo. Maar dat gaat hem niet worden dus. Dan moet ik maar tegen die tijd kijken naar een leuke AC 30.

Als er nu 'n Whardale speaker in zit maak je 'm 'n aantal keren luider (en lekkerder) door er 'n Celestion Alnico Blue in te zetten.

(Heb weleens meegemaakt dat zo'n speaker in 'n 12 Watt tweed Deluxe 'n 50 Watter met twee M25s bijna wegblies...)

Luke-wannabe
9 juni 2008, 11:33
Als er nu 'n Whardale speaker in zit maak je 'm 'n aantal keren luider (en lekkerder) door er 'n Celestion Alnico Blue in te zetten.

(Heb weleens meegemaakt dat zo'n speaker in 'n 12 Watt tweed Deluxe 'n 50 Watter met twee M25s bijna wegblies...)
Hmmm interessant. Ga daar maar eens naar kijken tegen die tijd.

Il_Falco
9 juni 2008, 13:44
@vonk: bedankt! Nu snap ik het tenminste! :)

Maareuh, sorry dan zal ik je niet kunnen helpen...

humbucker
9 juni 2008, 14:45
(Heb weleens meegemaakt dat zo'n speaker in 'n 12 Watt tweed Deluxe 'n 50 Watter met twee M25s bijna wegblies...)

dat zou mij niets verbazen, ik heb ook een AC15 met blue alnico en dat ding gaat echt Loeihard voor een 1x12 combo'tje !!

jacky
9 juni 2008, 17:31
electro voice er in ga je nog harder

Mitch
9 juni 2008, 20:23
Speaker vervangen óf wachten tot rick zijn AC30 te koop zet :D

Luke-wannabe
10 juni 2008, 01:23
Whaha ik denk dat ik dan maar naar een AC 30 op zoek ga, want ik wil ook wat meer headroom. Had hem van het weekend op een jamavond helemaal vol open en ik hoorde mezelf maar heel ver weg. Dat kan ook liggen aan het feit dat we met 3 gitaar op het podium stonden. :D

Lexvandoef
10 juni 2008, 01:25
Whaha ik denk dat ik dan maar naar een AC 30 op zoek ga, want ik wil ook wat meer headroom. Had hem van het weekend op een jamavond helemaal vol open en ik hoorde mezelf maar heel ver weg. Dat kan ook liggen aan het feit dat we met 3 gitaar op het podium stonden. :D

Jij bent ook zo wispelturig als het maar zijn kan he? ;)

rickert
10 juni 2008, 01:28
Speaker vervangen óf wachten tot rick zijn AC30 te koop zet :D
:D:DZou zomaar na morgenavond kunnen!

Luke-wannabe
10 juni 2008, 01:29
Jij bent ook zo wispelturig als het maar zijn kan he? ;)
Hoezo ik vind de klank fijn, maar denk niet dat hij genoeg headroom heeft voor in een band.

rickert
10 juni 2008, 01:31
Daar denkt Robin Berlijn anders over!

Lexvandoef
10 juni 2008, 01:34
Hoezo ik vind de klank fijn, maar denk niet dat hij genoeg headroom heeft voor in een band.

Nou je je had je jcm800 geloof ik niet zo lang, toen was je helemaal gek van een statesman (maar niet gekocht ;)), toen de ac15 voor een paar maanden, en nu de ac30 :)

Niet vervelend bedoeld hoor, het viel me gewoon op :)

Ik vind trouwens zeld de ac30cc anders klinken dan de ac15, tis niet gewoon een halve ac30, hij heeft een wat ander karakter vond ik. Lekker, maar nog iets feller en voller dan een ac15.

En m.i. heeft een ac15 wel genoeg headroom, ik heb hem als volledig cleane amp gebruikt voor een tal van op optredens, van huizen met 50 man tot een zaal van 700/800 man. Gaat prima.

E-J
10 juni 2008, 09:54
En hem nog niet kunnen horen terwijl hij vol open stond... ? Wat hadden die andere dan wel niet voor een versterkers?

Harry
10 juni 2008, 10:01
precies, die speelt altijd op kleine versterkertjes, en die hoor je heus wel.... dus het moet kunnen.




Daar denkt Robin Berlijn anders over!

Luke-wannabe
10 juni 2008, 11:30
En hem nog niet kunnen horen terwijl hij vol open stond... ? Wat hadden die andere dan wel niet voor een versterkers?
Een 150 watter Mesa Stiletto. Die stond wel 50 watt geschakeld, maarja. Misschien lag het trouwens ook aan het feit dat de speakers niet naar mij zelf stonden gericht. Dan blaast het natuurlijk allemaal onder je door.

@ Lex: Ik vind het echt super moeilijk om een amp met de goede klank te vinden. Daarom ben ik misschien wisselvallig.

Harry
10 juni 2008, 11:33
je bent nog jong, dan mag het.

Luke-wannabe
10 juni 2008, 11:33
je bent nog jong, dan mag het.
Dank u :D (+10)

Chroxy
10 juni 2008, 11:50
ik begrijp het ook niet echt! Ik gebruik de Ac15 als cleane amp naast een Marshall JCM800. De andere gitarist van mn band heeft een Hughes & Kettner Trilogy (120 watt?) met 4x12 cab.. Ondanks alles staat mijn master op 75% en de preamp op 50% en 9/10 keer blaas ik hem helemaal weg, terwijl ik nog gewoon clean sta. Clean headroom genoeg dus!

Zet in vervolg je amp dan gericht op je oren, zou toch zonde zijn een nieuwe amp te komen omdat vanwege plaatsing jezelf niet hoort. (ik moet wel erbij zeggen dat ik een greenback en beamblocker erin heb!)

Lexvandoef
10 juni 2008, 14:00
@ Lex: Ik vind het echt super moeilijk om een amp met de goede klank te vinden. Daarom ben ik misschien wisselvallig.

Oh daar is niks mis mee hoor, veel amps vind ik ook niet fijn, vaak is maar een van de kanalen echt lekker, of is het ene kanaal wat er op zit te schel/modderig.
Maar daar ben ik nu gelukkig wel vanaf :D

Luke-wannabe
10 juni 2008, 16:09
ik begrijp het ook niet echt! Ik gebruik de Ac15 als cleane amp naast een Marshall JCM800. De andere gitarist van mn band heeft een Hughes & Kettner Trilogy (120 watt?) met 4x12 cab.. Ondanks alles staat mijn master op 75% en de preamp op 50% en 9/10 keer blaas ik hem helemaal weg, terwijl ik nog gewoon clean sta. Clean headroom genoeg dus!

Zet in vervolg je amp dan gericht op je oren, zou toch zonde zijn een nieuwe amp te komen omdat vanwege plaatsing jezelf niet hoort. (ik moet wel erbij zeggen dat ik een greenback en beamblocker erin heb!)
Dit lijkt mij een logischere reden. Wat voor muziek speel jij? Met een harde drummer?

Chroxy
10 juni 2008, 17:51
muziek; stevige rock.. in een kleine kelder (18m2) met 2 gitaristen, bas, zang en hardmeppende drum ;)

wel met single coil gitaren!

Luke-wannabe
10 juni 2008, 18:53
Dan moet je hem dus gewoon op je oren richten.. :D Beamblocker zat ik ook aan te denken. Dan hoef je je amp toch niet meer schuin te zetten?

Riky
11 juni 2008, 00:54
met optredens zet ik mijn versterk altijd op kratten bier, zodat hij hoger staat en tijdens oefenen staat hij op een hele hoge werkbank geval. Dat staat hij op borst hoorgte. Maakt echt onmundig veel verschil. Vrij logisch natuurlijk, maar ik weet niet hoe jij je amp altijd heb staan...?

Verhogen is een goedkope en zeer effectieve oplossing :)




en anders toch maar ac 30 hea

Lexvandoef
11 juni 2008, 00:55
Rick z'n Ac30 head staat te koop, dus grijp je kans Leon ;)

Luke-wannabe
11 juni 2008, 10:54
Weet ik al, maar eerst maar eens verhogen ;)