PDA

View Full Version : advies over Hartke



andy
22 februari 2003, 12:39
onze bassist heeft zijn oog laten vallen op deze versterker een Hartke 300 watt, nieuw voor 525 euro.

http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=16&brandID=3

Vroeg aan mij of het wat is, maar weet het ook niet. Wie heeft er ervaringen mee of zijn er betere amps in deze prijsklasse.

We zijn een trio, dus een gitarist, wat betekent dat de bas een nadrukkelijke rol heeft. We spelen heavy metal en ik blaas met een JCM 800.

En nog een vraag, hij heeft poen voor maar een box, wat is verstandiger een met 4 keer 10 inch speakers of een met 1 15 inch speaker.

Alvast bedankt

emielow
22 februari 2003, 12:48
ik zou zelf voor een 4x10 gaan. leuk versterkertje trouwes

bassopotmus
22 februari 2003, 13:02
Die amp is sweeter that sweet, ik gebruik em , veel mogelijkheden zowel en buzien als solidstate pre-amp(jah id echt groot verschil)
Genoeg power en ga voor de 4x10

bathmutz
22 februari 2003, 13:24
ja, ik heb ook, zoals vele hier, de hartke. en ik moet zeggen bevalt me erg goed.
je kan ook kiezen voor een 2*12inch kast klinkt lekker zwaar zit er tussen in zegmaar.
waarom komt die bassist zelf niet hier over praten dan?

BathMutZ

andy
22 februari 2003, 14:21
Op 2003-02-22 13:24, schreef bathmutz:
waarom komt die bassist zelf niet hier over praten dan?

BathMutZ


poeh ja, t is nogal een druk baasje zeg maar en ik wil zo snel mogelijk mijn London City full stack terug die hij van me leent. Maar ik zal hem ff stimuleren om ook eens te komen praten.

basswasp
22 februari 2003, 14:56
Bij Hartke moet het geluid je aanstaan... zelf vind ik het Hartke-geluid niet echt mooi, ik ga liever voor supercleane versterkers als Peavey of SWR. Maar zoals je hier wel merkt, zijn er veel mensen die het Hartke-geluid wel mooi vinden.

Wat je ook koopt... altijd vergelijken! :smile:

Ruud
22 februari 2003, 15:07
Zou ik Idd een 4x10 aanraden.., maarja staar je daar niet blind op, probeer gewoon eens een 15 inch.. mocht ie niet zo'n zuivere speelstijl hebben (veel fretbuzz e.d.) dan kan een 15 inch nog wel net zo mooi klinken omdat ie de hogere tonen toch minder goed weergeeft.

andy
23 februari 2003, 01:32
thanx voor het advies tot nu toe, we gaan ff zo"n ding uitproberen.

Ruud
23 februari 2003, 14:51
Beste oplossing he, gewoon zelf uitproberen wat je lekker vindt klinken, en dan ook veel uitproberen.. en pas kopen als je echt tevreden bent... nooit zomaar direct de adviezen van iedereen hier opvolgen, als iedereen zegt dat een 4x10 beter is hoeft het niet zo te zijn dat jij dat ook vindt...

andy
23 februari 2003, 16:45
don't worry. We zijn oud en wijs genoeg. Maar ik had nog nooit van het merk gehoord. We hangen alles er wel ff onder en kijken ook nog eens verder. Maar ik heb nog weinig alternatieven in dezelfde prijsklasse gekregen en gevonden. De tweede hands basamp markt bv is ook niet erg groot, zeker niet hier in het noorden. Maar bedankt voor het advies.

basswasp
23 februari 2003, 19:34
Als je besluit iets te kopen, kijk dan ook waar die versterker het goedkoopst is...

soms zul je zien dat je beter een versterekr in Duitsland (met benzinekosten) kan kopen dan in Nederland....

Laus
23 februari 2003, 21:18
dat zeker...


maar in die prijsklasse is er gewoon niks anders dan Hartke of Peavey. En dat Hartke tegen die prijzen zulke kwaliteit kunnen leveren is volgens mij een doorn in het oog van andere makers...

ik twijfel nog tussen een Ampeg B5R en een Ampeg SVT-3. Zelfde vermogen maar de een met tube en de ander met overdrive.

basswasp
24 februari 2003, 08:57
Peavey klinkt voor mij beter dan Hartke :smile:

Maar dan heb je toch ook nog Variac? Zo'n vaag merk bij Musik Produktiv...

Phyrexian
24 februari 2003, 10:05
Ik vind Peavey ook héél goed klinken. Heel strak en goed laag, niet schel en toch warm. Ik heb zelf de Peavey MicroBass om thuis te oefenen. In de repetitieruimte speel'k over een héle ouwe Peavey TNT 115s. Het ding heeft een hele goeie klank. Peavey heeft doorgaans een sterke kwaliteit. Die TNT is ondertussen door het slechte onderhoud van de eigenaar eens nodig aan een rewiring binnenin. Veel knoppen werken soms niet (en dan weer wel als je eens aan een andere knop draait :smile: ).
Ik vraag me af of de 'heads' van Peavey ook zo goed zijn.

Hartke heb'k niet veel ervaring mee. Kheb paar keer over een HA3500 head gespeeld in een shop en ik vond ze goed klinken maar dan ook niet super. Waarschijnlijk krijg je er een héél goed geluid uit. een vriend van me speelde met deze head op een Ampeg Classic cabinet (met Ibanez bass ervoor) en had een supervol en mooi geluid.

Phyrexian
24 februari 2003, 10:08
Op 2003-02-23 21:18, schreef Laus:
ik twijfel nog tussen een Ampeg B5R en een Ampeg SVT-3. Zelfde vermogen maar de een met tube en de ander met overdrive.


Dit zijn twee coole amps, kheb ze alle twee al gespeeld in de winkel. Ik was onder de indruk van de SVT-3. De overdrive settings op de B5R vond'k niet goed, maar ik heb er ook maar 10 minuten op gespeeld... zo'n amp heeft meer tijd nodig.... maareuh deze twee amps zitten wel een prijsklasse hoger (1000-1500 euro) dan de Hartke en Peavey's. :grin:

basswasp
24 februari 2003, 10:13
Op 2003-02-24 10:05, schreef Phyrexian:
Ik vind Peavey ook héél goed klinken. Heel strak en goed laag, niet schel en toch warm. Ik heb zelf de Peavey MicroBass om thuis te oefenen. In de repetitieruimte speel'k over een héle ouwe Peavey TNT 115s. Het ding heeft een hele goeie klank. Peavey heeft doorgaans een sterke kwaliteit. Die TNT is ondertussen door het slechte onderhoud van de eigenaar eens nodig aan een rewiring binnenin. Veel knoppen werken soms niet (en dan weer wel als je eens aan een andere knop draait :smile: ).
Ik vraag me af of de 'heads' van Peavey ook zo goed zijn.

Hartke heb'k niet veel ervaring mee. Kheb paar keer over een HA3500 head gespeeld in een shop en ik vond ze goed klinken maar dan ook niet super. Waarschijnlijk krijg je er een héél goed geluid uit. een vriend van me speelde met deze head op een Ampeg Classic cabinet (met Ibanez bass ervoor) en had een supervol en mooi geluid.


Als ik je omschrijving van de Peaveycombo's mag geloven dan klinken de heads net zoals de combo's :smile:

basswasp
24 februari 2003, 10:14
Op 2003-02-24 10:08, schreef Phyrexian:


Op 2003-02-23 21:18, schreef Laus:
ik twijfel nog tussen een Ampeg B5R en een Ampeg SVT-3. Zelfde vermogen maar de een met tube en de ander met overdrive.


Dit zijn twee coole amps, kheb ze alle twee al gespeeld in de winkel. Ik was onder de indruk van de SVT-3. De overdrive settings op de B5R vond'k niet goed, maar ik heb er ook maar 10 minuten op gespeeld... zo'n amp heeft meer tijd nodig.... maareuh deze twee amps zitten wel een prijsklasse hoger (1000-1500 euro) dan de Hartke en Peavey's. :grin:


't is idd weer een prijsklasse hoger :razz:
Maarja, kwa geluid heb ik echt liever een Peavey dan een Ampeg...

Phyrexian
24 februari 2003, 10:26
Maarja, kwa geluid heb ik echt liever een Peavey dan een Ampeg...


Ik begin ook een beetje in die richting uit te gaan. Vroeger wist ik niet dat Peavey zo goed was! Toch wel een héle ontdekking vind'k.

basswasp
24 februari 2003, 10:49
Toch mooi nog zoiemand te horen :smile:

Ergens hier in de buurt zit een hele slechte gitaarzaak (hoe slecht ga ik nu maar even niet uitleggen :razz:) en daar stond een Peavey Nitrobass... De eerste paar keer dat ik daar kwam liet ik dat ding daar maar wat staan...

'Achja... Peavey... ik heb op SWR gespeeld en dat lijkt 't helemaal... ja... Peavey...'

De keer daarna was ik weereens op toer langs de muziekzaken hier in de buurt en na een keurig opgeruimde zaak langs te zijn geweest, kwam ik weer bij die rommelzaak uit. Ik was dan ook met 2 gitaristen mee die versterkers wilden proberen. Toen stond die Peavey er weer... en ik had zoiets van 'wat kan mij 't schelen, 'k probeer 't gewoon'. Dus ik vraag aan de verkoper die voorbij komt lopen of ik die Peavey mag proberen; loopt die verkoper gewoon door en zegt hij 'Ja! Doe maar zo hard mogelijk!'. :S
Mooi dus... dan maar op zoek naar een snoer :S :S :S 't snoer dan maar gewoon ergens anders uit gehaald en OLP Stingray uit het rek gepakt. Maar Peavey klonk goed!!

Na een tijdje gespeeld te hebben kwam er dan toch een verkoper aan die me adviseerde ook even op een MusicMan-versterker te spelen. Superduur ding en misschien ligt 't ook wel aan de verkoper die die versterker niet in kon stellen, maar die MusicMan klonk slecht... ('Nee, serieus, vorige week klonk ie echt waanzinnig' - jaja)

Toen nog even voor 't verschil met een andere bass geprobeerd... De verkoper gaf me een Ibanez Soundgear (Nou, vooruit dan maar). Peavey klonk een stuk minder... Op eigen verzoek dan maar weer terug naar OLP en hij klonk weer goed :smile:

Een paar weken later ben ik dan maar naar Leeuwarden gegaan om daar in een keurige winkel nog een Nitrobass te proberen met m'n eigen bas. Mooi! Ik ben er nu alleen nog niet uit of de Peavey Nitrobass of de SWR WorkingMan 4004 beter klinkt... maar een keer kort na elkaar gaan proberen... :smile:

basswasp
24 februari 2003, 10:56
Trouwens ook nog gedonder gehad met die slechte verkoper toen ik vroeg hoeveel vermogen dat ding had...

'Euh... hmmm... ik geloof 300 watt...'
'Bij welke impedantie?'
'Euh... ik dacht 4 ohm... maar ik zal even de handleiding erbij halen'

Verkoper komt terug:

'Hij is 250 watt op 4 ohm en 300 watt op 8 ohm'
'Dat is niet logisch'
'Nee... euh... uhm... 300 op.. nee... 8 ohm was euh... nee... euh...'
'Laat maar, hoeveel vermogen geeft hij zoals hij nu is aangesloten?'
'Euh... even op de achterkant kijken...'

Verkoper kruipt achter de versterker:

'Ja... euh...'
'...'
'hmmm...'
'...'
'Ik geloof 300 watt'
'Weet u dat zeker?'
'Nee'
'Anders zoek ik het thuis wel even op op internet ofzo, dit schiet niet echt op'
'Mag ik dan nu achter de versterker vandaag komen?'

Gutegut....

Phyrexian
24 februari 2003, 13:42
Hahahahaha basswasp,

ik heb constant hetzelfde aan de hand in shops... de meeste verkopers weten hier echt niks (in de kleine shops toch). Ik ben opgehouden met vragen te stellen om zo een conversatie op te bouwen, meestal geven ze toch maar domme antwoorden.
Als het toch goeie verkopers zijn, met verstand van wat ze verkopen, dan merk 'k dat meestal meteen...

Phyrexian
24 februari 2003, 13:51
Die Workinman's serie van SWR heb'k nog nooit geprobeerd. Ik denk dat ze wel goed zijn, maar ik vind het zo spijtig dat ze in zo'n beklede 'kist' zitten; ik prefereer een rack om m'n basshead in te steken. Dan is de voorkant tenminste beschermd bij het transport.

Hetzelfde geld voor de heads van Peavey! Die zitten ook ingebouwd in zo'n ongesloten 'rack'. De Pro 500 dan weer niet... :smile:

Die NitroBass is eigenlijk geweldig qua layout. Vooraan kan je werkelijk alles regelen. Goeie en eenvoudige knoppen. Enkel de poweramp in en preamp out hadden wel achteraan gemogen. Hoeveel kost deze amp eigenlijk?

Ik denk er serieus aan om ooit een Peavey Bascabinet te kopen. Zo'n 410TVX misschien een 412TVX. Die 410 is goedkoop (zo rond de 525 euro hier in bxl) en naar wat ik lees op talkbass, bgra.net en harmony central is die echt wel goed voor z'n geld en echt betrouwbaar. Ook meer ballen denk'k dan een Hartke 4x10...

basswasp
24 februari 2003, 14:48
Op 2003-02-24 13:42, schreef Phyrexian:
Hahahahaha basswasp,

ik heb constant hetzelfde aan de hand in shops... de meeste verkopers weten hier echt niks (in de kleine shops toch). Ik ben opgehouden met vragen te stellen om zo een conversatie op te bouwen, meestal geven ze toch maar domme antwoorden.
Als het toch goeie verkopers zijn, met verstand van wat ze verkopen, dan merk 'k dat meestal meteen...


Dat merk ik nu ook steeds beter...

Je hebt trouwens nog meer soorten vekopers, bijvoorbeeld verkopers die er wel verstand van hebben, maar je niet willen helpen en verkopers die er geen verstand van hebben, maar wel erg aardig zijn...

Dit laatste zijn meestal erg gezellig, al kom je er geen steek verder mee :grin:

basswasp
24 februari 2003, 14:55
Op 2003-02-24 13:51, schreef Phyrexian:
Die Workinman's serie van SWR heb'k nog nooit geprobeerd. Ik denk dat ze wel goed zijn, maar ik vind het zo spijtig dat ze in zo'n beklede 'kist' zitten; ik prefereer een rack om m'n basshead in te steken. Dan is de voorkant tenminste beschermd bij het transport.

Hetzelfde geld voor de heads van Peavey! Die zitten ook ingebouwd in zo'n ongesloten 'rack'. De Pro 500 dan weer niet... :smile:

Die NitroBass is eigenlijk geweldig qua layout. Vooraan kan je werkelijk alles regelen. Goeie en eenvoudige knoppen. Enkel de poweramp in en preamp out hadden wel achteraan gemogen. Hoeveel kost deze amp eigenlijk?

Ik denk er serieus aan om ooit een Peavey Bascabinet te kopen. Zo'n 410TVX misschien een 412TVX. Die 410 is goedkoop (zo rond de 525 euro hier in bxl) en naar wat ik lees op talkbass, bgra.net en harmony central is die echt wel goed voor z'n geld en echt betrouwbaar. Ook meer ballen denk'k dan een Hartke 4x10...


Mij maakt niet zoveel uit dat die versterkers in zo'n stuk tapijt zitten. Zo ontzettend veel zal ik ze ook weer niet vervoeren en 't lijkt me stevig genoeg voor hoe ik met m'n spullen om ga :smile:

Een Peavey Nitrobass moet voor ongeveer €625 wel te kopen zijn.

Peavey cabinets lijken mij ook goed. Ze zien er stevig uit en klinken goed. Ook mooi is de regelbare tweeter. Vaak zie je ook bassisten met dure versterkers op Peavey cabinets spelen.
Dat ze dan ook nog positief worden beoordeeld op TalkBass is nog mooier :smile:

Van die revieuw-sites doen mij niet zoveel meer... 1 op de 15 reacties zijn echt nuttig en ik heb niet echt zin om door een brei van 'kicks-ass'-reacties de nuttige eruit te pikken. Bovendien gaat het erom of ik iets mooi vind klinken.

andy
27 februari 2003, 23:01
De discussie is een wat andere kant opgegaan, merk ik. Maar om het verhaaltje af te maken. Onze bassist heeft gekozen. Het wordt de Hartke versterker, maar met daaronder een Marshall basbox, vier keer 12 inch, 800 watt. Was een goede tip om een 12 inch kast uit te proberen. Want daar haalde hij op elke versterker het beste geluid uit.
Samen wordt het 1100 euro en de zekerheid van een goede service als er iets niet goed werkt.
Beste mensen allemaal bedankt voor jullie advies.

basswasp
28 februari 2003, 11:35
Sorry dan voor het afwijken van het onderwerp, maar in ieder geval gefeliciteerd met de aankoop van de bassist :smile:

Lijkt me trouwens wel veel sjouwen, zo'n 4x12...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: basswasp op 2003-02-28 19:49 ]</font>

Phyrexian
28 februari 2003, 16:10
Op 2003-02-28 11:35, schreef basswasp:
Sorry dan voor het afwijken van het onderwerp, maar in ieder geval gefeliciteerd met de aankoop van de bassist :smile:

Lijkt me trouwens wel veel sjouwen, zo'n 4x10...


:smile: ja, maar je zit nooit alleen in een band hé... de zanger kan naast het dragen van z'n micro wel best een handje toesteken :grin:

andy
28 februari 2003, 16:20
naast de gitaar doe ik de zang en ik heb zelf 2 full stacks te verslepen, dus die bassist sleept zijn eigen 4 keer 12 inch kast maar.
Bovendien er zitten wielen onder, maar die bak is echt wel groot.

Phyrexian
28 februari 2003, 18:02
Op 2003-02-28 16:20, schreef andy:
naast de gitaar doe ik de zang en ik heb zelf 2 full stacks te verslepen, dus die bassist sleept zijn eigen 4 keer 12 inch kast maar.
Bovendien er zitten wielen onder, maar die bak is echt wel groot.


:grin: where'r those groupie-roadies at??? :grin:

andy
28 februari 2003, 18:27
de roadies zijn al lang gillend weggelopen en groupies daar doe je toch andere dingen mee?? Ben alleen ff vergeten wat ook alweer.
Haha.

Phyrexian
2 maart 2003, 11:34
lol :grin: