PDA

View Full Version : Decibel absorptie andere tracks bij overdubben HOE?



balletje&biscuitje
8 juni 2008, 14:39
Hallo,
Ik wil een bepaald effect creeeren bij opnames, maar ik weet niet zo goed of het mogelijk is/hoe het moet. Stel dat ik een eerste track heb opgenomen en ik wil er een tweede overheen dubben, is het dan mogelijk dat die tweede track een gelijk aantal decibel absorbeert van de eerste track die de tweede voortbrengt...ik hoop dat het een beetje duidelijk is - ik gebruik trouwens adobe audition om op te nemen, in combinatie met line6 gearbox.
Bedankt

fivelastwords
8 juni 2008, 15:34
als ik het goed begrijp probeer je dus 1 track te dubben, maar het volume hetzelfde te houden? Als dit het geval is, moet je die 2 tracks gewoon allebei 3 dB zachter zetten in je mixer in Audition. Per 3 dB lijkt het volume respectievelijk 2x zo hard of 2x zo zacht te zijn, afhankelijk of je 3 dB bijdraait of wegdraait. Hopelijk heb je hier wat aan.

balletje&biscuitje
8 juni 2008, 16:19
als ik het goed begrijp probeer je dus 1 track te dubben, maar het volume hetzelfde te houden? Als dit het geval is, moet je die 2 tracks gewoon allebei 3 dB zachter zetten in je mixer in Audition. Per 3 dB lijkt het volume respectievelijk 2x zo hard of 2x zo zacht te zijn, afhankelijk of je 3 dB bijdraait of wegdraait. Hopelijk heb je hier wat aan.


Okee, duidelijk wat je bedoelt, maar het effect wat ik wil bereiken is dat eerste track fluctueert in volume naargelang er decibels van andere tracks bijkomen of weggaan.

bert k
8 juni 2008, 16:59
Wat jij zoekt is een compressor met side-chaining. Die zet je op een kanaal, en hij luistert naar een ander kanaal om de hoeveelheid compressie te bepalen.

Nou heb ik ff in Audition gezocht, maar helaas, dat zit er niet in... Dat wordt gewoon handwerk, alles afspelen, met de automatisering aan, en dan handmatig de fader regelen.

MjS
8 juni 2008, 17:15
Da's 'ducking' toch? Wat je ook hebt bij voice-overs, dat de achtergrondmuziek zachter wordt als er overheen gepraaat wordt? Ik weet wel dat een hardware compressor zoals een Really Nice Compressor dat kan.

bert k
8 juni 2008, 18:21
Ja, ducking is hetzelfde. Ik ken het ook alleen maar van hardwaredozen. Alleen snap ik niet wat eenden er mee te maken hebben...

bass blom
8 juni 2008, 23:21
ja bert, ducken noemen ze dat.
de stem komt er in de muziek duikt naar beneden?

maar er zijn toch vast ook vst plugs die dat kunnen?

edit: alstu:
http://sonictransfer.com/side-chain-compression-tutorial.shtml

bert k
8 juni 2008, 23:42
Het was een grapje, Bass...


Plug-in ziet er zeker bruikbaar uit.

bass blom
8 juni 2008, 23:51
Het was een grapje, Bass...


Plug-in ziet er zeker bruikbaar uit.

oh :chicken:

ja je kan zat mooie free plugins vinden.

half ontopic, ik heb na cleane install van cubase nog lang niet al mijn plugs er op..
en zo zat ik van de week te spelen met een simpele compressor die er bij zit en dan met de preset FMradio.
holy tering wat je dan ineens hoort :eek:
eerst denk je ja lekker, ff later, oei nee wat goor, dan luister je weer naar je originele mix en dan weer die plug aan.
grappig wel, als je dat een tijdje heen en weer schakelt, wat het met je idee over geluid doet..

balletje&biscuitje
9 juni 2008, 07:21
okee, gaaf...die plug ins ga ik dan zeker proberen. ik weet nu in ieder geval waar ik naar moet zoeken. bedankt voor alle informatie!!!

MjS
9 juni 2008, 17:41
Ik weet trouwens niet of dit in Audition kan, maar in Cubase LE4 kan ik een grouptrack aanmaken, vervolgens de grouptrack routen naar de masterbus en de twee individuele tracks (in mijn probeersel kick en synth) in de grouptrack gooien en routen. Vervolgens standaard compressor op de grouptrack en we hebben ducking! Is een beetje een omweg maar werkt wel.

bert k
9 juni 2008, 23:44
Snap ik niet. Dan gaan toch allebei de signalen omlaag? Dat is juist niet de bedoeling van ducking.

MjS
10 juni 2008, 00:08
Allebei de signalen gaan omlaag, maar als er geen kick is, wordt de synth harder. Dus het uiteindelijke effect lijkt op ducking. Maar inderdaad, het is geen ducking, het hele signaal wordt platgecompressed.