PDA

View Full Version : Stevie Ray Vaughan



QueenSRVJW
8 juni 2008, 14:12
Naar mijn mening echt de beste gitarist in de wereld. Hij heeft absolute controle over zijn instrument en kan er echt alle geluiden uithalen. Van Clean (http://youtube.com/watch?v=_YIHvK5WN7I&feature=related) naar dit:p (http://youtube.com/watch?v=6dSR0Cq228k)

Ik wilde even aan jullie kwijt wat ik van hem vond en hoeveel ik wel niet van hem leer, natuurlijk ook dankzij mijn gitaar leraar.

Geef maar meningen enz.

dimitri
8 juni 2008, 15:20
Hier zijn al menig topics over geopend heb ik zo de indruk.

QueenSRVJW
8 juni 2008, 17:02
Toch even aan de mensen die dit toevallig wel lezen, wat voor gitaar had Stevie eigenlijk?? Gewoon een Standard strat uit die tijd??

Clox
8 juni 2008, 17:46
Ja gewoon een strat, met behoorlijk wat beschadigingen en stickers. Dat maakt het nu juist een van de mooiste gitaren. Die van Rory is natuurlijk wel de allermooiste :hippie:

Ik blijf me er trouwens nog altijd over verbazen dat die gitaar het uithield. Als je kijkt wat SRV elke avond mee deed na Little wing/Third Stone ....

QueenSRVJW
8 juni 2008, 18:14
Inderdaad, zeer ernstige gitaar verkrachting. Volgens mij moest hij ook even wat snaren vervangen toen hij bij zijn versterker gebukt ging.:p

EuroCinema
9 juni 2008, 10:15
Het zal inderdaad het eerste SRV-topic niet zijn, maar goed: te gek dat je SRV aan het ontdekken bent. Het is ook enorm leuk om in zijn helden te duiken en te horen hoe die z'n stijl hebben beinvloed. Albert King, Lonnie Mack, Jimi Hendrix, Buddy Guy, Albert Collins, Hubert Sumlin, je kan daarmee een behoorlijke tijd bezig zijn en heel veel toffe muziek ontdekken.

koentjo
9 juni 2008, 10:37
he die dvd heb ik, erg gaaf.
k ga em zo nog maar eens bekijken. :)

Fender75
9 juni 2008, 16:22
Inderdaad cool dat je hem nu aan het ontdekken bent! Blijft een geniale gitarist, met een super tone! Maar goed, die zijn er meer! Verdiep je ook in zijn voorgangers, zoals euroCinema al zegt..

En hij had meerdere strats, lees deze maar eens door! (met dank aan G.G.)

http://www.ultimate-guitar.com/colu...is_guitars.html

http://www26.brinkster.com/jakapa/srv/faq/faq5.htm#51

Kris Haex
10 juni 2008, 23:40
Super-gitarist!!

Blind Owl
11 juni 2008, 00:58
Toch even aan de mensen die dit toevallig wel lezen, wat voor gitaar had Stevie eigenlijk?? Gewoon een Standard strat uit die tijd??

Huh had ie een gitaar? Ik dacht dat dat gewoon een extra lichaamsdeel van 'm was! :D

G.G.
11 juni 2008, 06:50
Toch even aan de mensen die dit toevallig wel lezen, wat voor gitaar had Stevie eigenlijk?? Gewoon een Standard strat uit die tijd??

Stevie heeft diverse strats gehad, maar de bekendste is #1 wen dat is zekerniet helemaal een standaards strat want zo'n beetje alles is vervangen. Er is genoeg over te vinden op het internet, maar volgens mij was het: '62 body, '63 neck en '59 elementen. Tremelo is rond 1980 vervangen voor in linkshandige vanwege Jimi en Otis invloeden. Andere bekende strat was die rooie, genaamd Lenny. Is ook veel over te vinden. Ga eens zoeken op "Stevie Ray Vaughan gear" in google.

janpetrarca
11 juni 2008, 10:47
Echt mijn idool. 8-) Ik heb de live in the el mocambo dvd, ik heb hem volgens mij wel 80 keer gezien maar het verveelt voor geen moment. Wat kon die man spelen zeg. Vooral texas flood vind ik zeel geslaagd. Als die voorbijkomt zet ik hem een paar keer op repeat. Als ik ook maar een beetje bij hem in de buurt zou komen qua geluid ed ben ik zeer tevreden man.

Fender75
11 juni 2008, 12:12
Die zijn er meer...maar of het gaat lukken? Ik ben hard aan het studeren, maar het valt tegen...of ik ben minder begaafd als ik dacht..:)

Kranjcar
11 juni 2008, 12:54
Nah,

Doe mijn maar John Anthony Frusciante :strat:

Gitaargek
27 juni 2008, 14:22
Stevie Ray Vaughan is ook mijn nr 1 held. Zijn tone, techniek maar ook zijn stem. Al deze combinaties maken SRV tot de top.
Zijn broer Jimmie Vaughan is ook echt een aanrader. Speelt iets traditioneler, maar zeker de moeite waard.

Ik denk dat ik het album Texas Flood het beste vind omdat deze plaat echt een live feel heeft. Daar hou ik wel van.

Maar eh ga ook is naar de volgende lui luisteren: Howlin' Wolf, Buddy Guy, Elmore James, Muddy Waters, T-bone Walker, Freddie King, Albert King, Fabolous Thunderbirds, Jimi Hendrix, Albert Collins. Dan hoor je waar hij al die technieken vandaan haalden.

leif
27 juni 2008, 15:56
Stevie Ray Vaughan is ook mijn nr 1 held. Zijn tone, techniek maar ook zijn stem. Al deze combinaties maken SRV tot de top.
Zijn broer Jimmie Vaughan is ook echt een aanrader. Speelt iets traditioneler, maar zeker de moeite waard.

Ik denk dat ik het album Texas Flood het beste vind omdat deze plaat echt een live feel heeft. Daar hou ik wel van.

Maar eh ga ook is naar de volgende lui luisteren: Howlin' Wolf, Buddy Guy, Elmore James, Muddy Waters, T-bone Walker, Freddie King, Albert King, Fabolous Thunderbirds, Jimi Hendrix, Albert Collins. Dan hoor je waar hij al die technieken vandaan haalden.
Jimmie vaughan doet steeds het zelfde. dat is niet meer leuk!!

Gitaargek
30 juni 2008, 15:34
Jimmie vaughan doet steeds het zelfde. dat is niet meer leuk!!
Daar draait de hele blues toch om?

Stevie gebruikte veel dezelfde technieken hoor.

blindfaith85
30 juni 2008, 16:14
DE blues draait om 1 ding Gevoel/Emotie, dus dat je elke noot van uit je tenen meent en ale trucs er omheen das gewoon showmanschap en kijkeens wat ik kan

EuroCinema
30 juni 2008, 20:45
En showmanschap is volgens jouw geen onderdeel van de blues? Heb je bijvoorbeeld Albert Collins, Buddy Guy of BB King weleens live gezien? De grote bluesmannen die ik heb gezien waren of zijn stuk voor stuk showmannen en podiumbeesten.

blindfaith85
30 juni 2008, 22:43
Buddy guy en bb beide live gezien, En bb idd grote showman maar zonder de mega snelle noten op de rug spelen surfen op de gitaar etc, buddy guy ook geweldig met name zijn zijn blues zinger album, prachtig. Maar het is niet dat ik tegen showmannen ben, maar je hebt show mannen en showmannen als eh begrijp wat ik bedoel.

Maar soms en dan met name met wannabe srv/hendrixfiguren heb ik wel eens de vraag van wil je nou echt blues spelen met je hart (srv speelde meestal wel met hart denk ik, afhankelijk van zijn drugsgebruik:P:P) of ben je nou gewoon aan het kopieren en/of laten zien hoe kunstig je kan spelen en wat voor rare en snelle grepen je wel niet kan maken bent.

Maar zal erlijk zijn ik heb ook gewoon de srv's cd's in de kast staan hoor! die met albert king echt geweldig!

blindfaith85
30 juni 2008, 22:45
ps,

maar wat ik bedoelde te zeggen, met bb heb ik 99% dat hij elke noot meent en makt er in zijn doen wat moois van zonder alle trucs, buddy kan dat ook, met name op zijn acous album

Fender75
1 juli 2008, 10:33
En toch zijn het showmannen...Ik heb BB afgelopen jaar in Ahoy gezien, zittend op een stoel op het podium, en het blijft gewoon een showman. Charisma, uitstraling en interactie met het publiek. Bij de wannabe's zie je dat niet...die kunnen alle noten spelen maar leggen er weinig gevoel in.

Al moet ik zeggen dat ik het toch knap blijf vinden, qua techniek dan he!

Gitaargek
2 juli 2008, 18:28
Het is een combi van beide.

Heb je Howlin' Wolf wel is over het podium zien vliegen. En Jimmie Vaughan is toch geen showpik. Ok hij speelt wel is achter zijn rug maar dat deed T-Bone Walker ook.

http://twtd.bluemountains.net.au/cream/jeff/img/t-bone.jpg

blindfaith85
2 juli 2008, 18:52
Heb howlin wolf nog nooit zien vliegen nee:P maar die zat naar mijn weten meer op stoel of stond als ik naar de beelden kijk. T-bone was wel showoffman maar zit ook mer in de swing wereld

EuroCinema
2 juli 2008, 20:33
Ik heb Howlin' Wolf nooit gezien, maar naar wat ik gelezen heb was-ie erg expressief en beweeglijk zolang z'n gezondheid dat toeliet. Hoe het ook zij, goeie blues is wat mij betreft echt muziek die draait om de interactie tussen publiek en artiest. Geen individuele, in zichzelf gekeerde expressie, maar muzikale communicatie.

Fender75
2 juli 2008, 21:55
Ik heb Howlin' Wolf nooit gezien, maar naar wat ik gelezen heb was-ie erg expressief en beweeglijk zolang z'n gezondheid dat toeliet. Hoe het ook zij, goeie blues is wat mij betreft echt muziek die draait om de interactie tussen publiek en artiest. Geen individuele, in zichzelf gekeerde expressie, maar muzikale communicatie.

Dit vind ik de beste omschrijving tot nu toe! Hulde! :)

blindfaith85
2 juli 2008, 22:42
met dei beschrijvindook mee eens van interactie enzo maar dat betekent dus niet dat je de meest gekke trucs hoeft te doen en supersnel hoeft te spelen

pasqual
2 juli 2008, 22:44
het mooie van BB king is dat in het algemeen maar 5 noten speelt maar dan wel op zo'n manier zoals hij dat alleen maar kan. toch knap hoor.

groeten Pasqual.

blindfaith85
2 juli 2008, 22:52
Das het mooi van BB enzo 3 noten en hij kan je tot in de ballen raken das blues