PDA

View Full Version : emppu vuorinen, nigthwish



pannekoek
8 juni 2008, 00:36
beste gitaarnetters,

even een topic toewijden aan emppu vuorinen. :)

erno ''emppu'' vuorinen is de gitarist van de bekende metal band nightwish en brother firetribe (soort van sideproject)
zijn unieke stijl vind ik persoonlijk geweldig, riffs zijn alles behalve standaard.
hij is de enige gitarist in nightwish dus zowel solo's als ritme komen uit z'n amps, vreemde maar mooie ritmes, snelle en langzame zeer goede solo's.
een gitarist die echt op zijn sound let, waar veel showgitaristen veel letten op hun show met een gitaar in hun nek of in de raarste positie's op monitors leunen.....let ie echt goed op z'n sound en om iedere riff en solo zo perfect mogelijk te spelen. ode!

hier een compilatiefilmpje van de beste solo's op de dvd ''end of era''

http://nl.youtube.com/watch?v=gBCEXM9U8Z4
een unieke gitarist met een geweldige sound!

veel gitaristen kunnen hier iets van leren vind ik en vooral ik, persoonlijk een groot voorbeeld en absoluut mijn favoriete gitarist!

wat vinden jullie eigenlijk van zijn stijl en sound?

http://www.pam_666.blogger.com.br/emppu.jpg

gr, stephan :hippie:

meer geweldige solo's van emppu:
http://nl.youtube.com/watch?v=Q4vn1QwT9NA&feature=related

Il_Falco
8 juni 2008, 08:29
zijn live-sound is inderdaad weergaloos! als je dan bedenkt dat hij de nummers ook nog eens componeert, RESPECT!
maar het is niet zo dat hij live geen showelement heeft. hij weet het publiek toch ook te trekken vind ik. Maar hij is een beetje underrated ten opzichte van
Kerry King, James Hetfield,...

Rinze
8 juni 2008, 11:11
Hij lag ook nog in de luiers toen die heren zich al in het zweet stonden te spelen. Bovendien zitten die twee in een wat andere hoek. Niks tegen Nightwish hoor, al ben ik niet weg van de nieuwe zangeres..

pannekoek
8 juni 2008, 14:17
Hij lag ook nog in de luiers toen die heren zich al in het zweet stonden te spelen. Bovendien zitten die twee in een wat andere hoek. Niks tegen Nightwish hoor, al ben ik niet weg van de nieuwe zangeres..
ik vond hun oude zangeres ook waanzinnig! de nieuwe zangeres is een beetje pop-achtig en is 9 van de 10x live slecht, toch doet ze het best goed vind ik en we moeten haar een kans geven, maar liever de anette/tarja discussie in een ander topic :P


emppu is nogal under-rated :P

gitaristen als kerry king vind in IMO bagger, beetje de hele dag staan palm-muten :satisfie:

hendrix_appendix
8 juni 2008, 16:15
.....let ie echt goed op z'n sound en om iedere riff en solo zo perfect mogelijk te spelen. ode!


:seriousf:

Geoffrey
8 juni 2008, 17:29
gitaristen als kerry king vind in IMO bagger, beetje de hele dag staan palm-muten :satisfie:

Owkey, er staat een :satisfie: na de zin .. maar toch :eek:

Il_Falco
8 juni 2008, 20:10
Ik wil nog eens benadrukken dat hij een goede componist is. het merendeel van de liedjes schrijft hij zelf (meestal alle instrumenten!) volgens mij ken je dan al een beetje muziek....

We kunnen hem inderdaad niet vergelijken met KK, was een beetje verkeerd van mij..

pannekoek
8 juni 2008, 21:13
Ik wil nog eens benadrukken dat hij een goede componist is. het merendeel van de liedjes schrijft hij zelf (meestal alle instrumenten!) volgens mij ken je dan al een beetje muziek....

We kunnen hem inderdaad niet vergelijken met KK, was een beetje verkeerd van mij..


vooral tuomas (toetsenist) schrijft ook veel muziek en bijna alle teksten!

Il_Falco
8 juni 2008, 21:20
inderdaad, mijn excuses.

Ik meende dat het vuorinen was die schreef, heb het nagezocht en het is idd tuomas.

Nietemin zal hij ook wel zijn deeltje van het componeren doen denk ik. (hoop ik, anders sta ik voor paal :p)

pannekoek
8 juni 2008, 21:47
inderdaad, mijn excuses.

Ik meende dat het vuorinen was die schreef, heb het nagezocht en het is idd tuomas.

Nietemin zal hij ook wel zijn deeltje van het componeren doen denk ik. (hoop ik, anders sta ik voor paal :p)

haha :P vooral de gitaren is zijn part natuurlijk :P 95% van de ideeen komen uit het hoofd van tuomas! (toch nog ff een appart topicje voor tuomas?:Z) en die andere 5% komen van de bandleden

Il_Falco
8 juni 2008, 21:48
you saved my day :p

mijn betoog over de goede componist ging idd over tuomas, +1 voor een nieuw topic!

pannekoek
8 juni 2008, 22:38
you saved my day :p

mijn betoog over de goede componist ging idd over tuomas, +1 voor een nieuw topic!
hehe :P als jij dat topic nou even begint ;)

Mikef10
19 april 2009, 12:58
Emppu is idd underrated maar hij is gewoon echt te cool!
Iemand enig idee hoe je zijn sound kunt creeeren uit een Vov AD? :???:

pannekoek
21 april 2009, 01:50
Emppu is idd underrated maar hij is gewoon echt te cool!
Iemand enig idee hoe je zijn sound kunt creeeren uit een Vov AD? :???:


hmmm, prober veel gain, (dual rectifier achtige sound) met wat delay, en dan wat kloten met je eq, veel verder zal je niet komen denk ik