PDA

View Full Version : Rekoefeningen?



meneervalk
7 juni 2008, 23:56
Heey,

Ik heb net even rondgezocht, maar ik kon hierover niets vinden dus vraag ik het zelf maar:

Ik speel nu ongeveer een maandje gitaar, maar ik merk dat ik mijn vingers niet ver genoeg uit elkaar kan krijgen, bijv. wijsvinger op de 1e fret en pink op op 3e fret haal ik al niet, kom met mijn pink maar halverwege de 3e fret ( halverwege het "hokje" ).

Nou was mijn vraag: bestaan er oefeningen om je vingers wat flexibeler te kunnen krijgen, zodat je ze een stuk(je) verder uit elkaar kunt krijgen?

richwoodplayer
8 juni 2008, 00:48
je kan met 2 vingers tusse je andere vingers rekken, maar als beginneling zijn je vingers zowiezo nog niet zo lenig.
iets wat allemaal vanzelf komt naarmate je langer speelt;)
ik heb zelf het gevoel gehad dat die rek oefeningen niet holpen.
daarom maar gewoon telkens proberen op de gitaar en steeds een stukje verder proberen te pakken.

suc6 ermee;)

R.J
8 juni 2008, 02:43
Er zijn nummers die je op bepaalde manieren kan spelen om je vingers wat te leren rekken.

Persoonlijk is mijn standaard rekoefening de intro van "crazy train"


Maar je kan ook akkoorden proberen te oefenen, E, Am,(dan nu de wat rekkiger akkoorden) G, C, Cadd9, dat idee. loopt dat goed dan zou je een F barré kunnen proberen.

RoelTM
8 juni 2008, 10:34
in het begin blijft dit gewoon lastig, het beste is (denk ik) om gewoon heel veel te oefenen
en daarna nog wat oefenen...
je vingers gaan dan daaraan 'wennen' (denk ik???)...
in ieder geval, ik raak nu veel meer frets dan in het begin...
dus veel oefenen ja..

QueenSRVJW
8 juni 2008, 10:55
Heeft je gitaarleraar daar geen tips voor dan?

yhcmarc
8 juni 2008, 11:27
Heey,

Ik heb net even rondgezocht, maar ik kon hierover niets vinden dus vraag ik het zelf maar:

Ik speel nu ongeveer een maandje gitaar, maar ik merk dat ik mijn vingers niet ver genoeg uit elkaar kan krijgen, bijv. wijsvinger op de 1e fret en pink op op 3e fret haal ik al niet, kom met mijn pink maar halverwege de 3e fret ( halverwege het "hokje" ).

Nou was mijn vraag: bestaan er oefeningen om je vingers wat flexibeler te kunnen krijgen, zodat je ze een stuk(je) verder uit elkaar kunt krijgen?

Je vingers hoeven niet OP de fret, halverwege het hokje [toets] is ook prima want de noot wordt toch wel gevormd door de fret.

Verder zou je oefeningen kunnen doen door gewoon een waaier te maken van je hand, dus rechtop en je vingers uitspreiden, en langzaam aan steeds ietsjes verder proberen.

Wiellem
8 juni 2008, 12:49
Je hebt wel kleine handen dan tot de derde fret, tenzij het bassgitaar is.

Maareh rekken is dus gewoon veel spelen van nummers waarbij je du je vingers moet rekken om te speulen,

humbucker
8 juni 2008, 12:58
Zet je duim van je linkerhand maar eens in het midden van de hals, dan kan je je hand boller zetten en is het makkelijker om noten te fretten.

Pais
8 juni 2008, 13:09
Die rekoefeningen zijn er wel, maar ze lijken me veel te moeilijk als je nog maar een maand speelt.

Zoek gewoon de akkoorden van een aantal liedjes op die je leuk en makkelijk lijkt en leer ze meespelen. Als je alle basis akkoorden vlot en netjes over kunt pakken ben je al een heel eind.

meneervalk
8 juni 2008, 19:04
Ik heb geen les, een vriend van me is me het e.e.a. aan het leren. Vanmiddag heeft ie er eens extra op gelet, en toen viel hem op dat mijn duim niet goed lag ( teveel met de hals mee ). Probleem opgelost dus :)

Tot slot nog 1 vraagje: Kun je over een humbucker zoals die van de Epi Les Paul special II een kapje zetten zoals die op de humbuckers van duurdere les pauls zitten?Zoiets als dit dus (http://www.blackcreekguitars.com/00-Les-Paul-58-Black-001.jpg)

QueenSRVJW
8 juni 2008, 20:40
Als je denkt dat je echt serieus gitaar wilt gaan spelen moet je echt gewoon les nemen. Leer je het snelst en je doet het minste fout. Krijg je ook niet meer van zulke vragen.

JazzBass
8 juni 2008, 21:01
Nou, ik heb nooit les gehad, en ik heb het uiteindelijk toch ook 'goed' geleerd.. ik kan nu prima overal bij tenminste.

En we zijn hier tenslotte om te helpen.. :hippie:

!!!!dennis!!!!
12 juni 2008, 09:44
Goede oefening om je vingers sneller en soepeler te laten worden is:

je hand en vingers volledig strekken.
wijsvinger en ring vinger vol buigen en evt. op de plaats houden met de duim.
zorg er wel voor dat de andere 2 vingers volledig gestrekt blijven.
en dan het zelfde met de middelvinger en pink.

in het begin is het lastig maar als je deze oefening bijv. doet tijdens tv kijken
en je doet dit een paar dagen wordt je er al sneller in.

als je bovenstaandce oefening met een snelheid van 2 a 3 keer per seconde kan, ben je een aardig eind op weg.

hopelijk heb ik je hiermee een beetje kunnen helpen. greetz dennis en succes

EuroCinema
12 juni 2008, 10:12
Wel uitkijken hoor. Een hoop van die 80's shredders hebben zware handblessures overgehouden aan die wijde stretches. Destijds stond ook elke maand op de cover van guitar player wel iemand met zijn wijsvinger op de zevende fret en zijn pink op de vijftiende. :chicken: Heel stoer, maar je gewrichten zijn er gewoon niet voor gemaakt. Doe het rustig aan, je zult vanzelf wel wat soepeler worden. En anders gewoon meer van positie wisselen. Maar in elk geval niks forceren.