PDA

View Full Version : Nitro lak



Roro92
7 juni 2008, 20:57
Hai,

Welke rubbers tasten nitro lak niet aan en waarop wordt Nitro überhaupt nog gebruikt?

Daarnaast, waar gebruiken ze het nu nog?

Bedankt

pannekoek
7 juni 2008, 21:38
Hai,

Welke rubbers tasten nitro lak niet aan en waarop wordt Nitro überhaupt nog gebruikt?

Daarnaast, waar gebruiken ze het nu nog?

Bedankt
de meeste rubbers zonder weekmakers, rubberen gitaar standaards/hangers van K&M schijnen niet (bijna niet) aan te tasten.


vaak de goedkope hangbeugels met dat zachte zwarte rubber zijn schadelijk voor nitro, dit komt doordat nitrocellulose lak cocht doorlaat.

met deze vraag: Daarnaast, waar gebruiken ze het nu nog?

bedoel je waar ze de lak gebruiken of het rubber?

lak word gebruikt op de duurdere modellen gitaren, zoals gibsons enzo

Roro92
7 juni 2008, 22:30
Bedankt.

De duurdere modellen Gibsons ed. Fender gebruikt het niet? Ibanez ook niet? (Topmodellen).

Wat is het punt om Nitro te gebruiken als er ook andere soorten lak te krijgen zijn?

pannekoek
7 juni 2008, 22:35
Bedankt.

De duurdere modellen Gibsons ed. Fender gebruikt het niet? Ibanez ook niet? (Topmodellen).

Wat is het punt om Nitro te gebruiken als er ook andere soorten lak te krijgen zijn?


correct me if im wrong maar dat heeft met een betere tone te maken. ik vind gibson finishes ook mooier dan die van een andere gitaar. jammer dat het zo ontzettend gevoelige lak is. op mn WITTE les paul studio zit een gelige vlek waar ik mijn rechter arm laat rusten als ik speel.

niekb
7 juni 2008, 22:57
Nitro droogt snel en het is goed in dunne lagen aan te brengen. Het aged (als je dat mooi vind is dat een plus)
Ik denk dat het daarnaast ook een beetje als vintage correct wordt gezien.

Mattia
7 juni 2008, 23:24
Gibson en mooie finishes? Moderne Gibsons? Die met de matige quality control en zo nu en dan nog orange peel zichtbaar?

Nitro heeft z'n charme, maar na zo'n 50 jaar raakt het een beetje op. Wel op een mooie manier, charmant, maar echte prachtfinishes van moderne had zie je eerder bij PRS en Taylor (polyurethaan en polyester). Voor de klank maakt het echt geen moer uit, mits de finish goed (= dun) aagebracht is, iets dat redelijk onafhankelijk is van de laksoort.

Gitaristen hebben van nitro eens soort 'holy grail' gemaakt, maar waarom ontgaat me een beetje.