PDA

View Full Version : Jazz/Funk Improvisatie Video



Voidhead
7 juni 2008, 16:34
M'n microfoon is kapot, dus ik dacht laat ik eens een filmpje opnemen... Veel gestudeerd de laatste tijd (vooral op timing) en ik hoopte dat er wat nieuwe dingen uit zouden komen tijdens 't improviseren.

De geluidskwaliteit is wel echt belabberd... en die herrie op het begin is de wasmachine op de achtergrond :|

Jazzfunk-improvisatie-probeersel (http://media.putfile.com/Jazzfunk-improvisatie-probeersel)

Feedback welkom!

Ibanez666
7 juni 2008, 18:20
Klinkt leuk :-)

Je verliest alleen halverwege mijn aandacht, dus misschien wat spannender/opbouwender?

The Lo Lands
7 juni 2008, 19:50
Ik ben geen kenner op het jazzvlak dus daar kan ik weinig over zeggen. Het klinkt jazzy en vind je expressie op je gezicht en je gebruik van toonladders wel interessant : ) Op het gebied van toonladders zou ik mijzelf meer mogen bijscholen alleen vind ik de toepassing vaak belangrijker dan het kennen van een bepaalde scale en toonladder. Maar dit terzijde... klinkt goed al begrijp ik er geen bal van ; )

meul
8 juni 2008, 11:22
ik ben ook al geen kenner van de jazz maar ik vind wel dat je heel cool om de zaken heen draait en mooi verbindingen maakt.

Voidhead
8 juni 2008, 13:24
Thanks voor de reacties...
Ik vind zelf misschien wel dat ik op het begin iets te veel 'vaag/outside' speel, soms klinkt het wat misplaatst ik moet daar nog echt mn weg in vinden. En je hoeft geen jazzkenner te zijn om hier over te oordelen ;)

EuroCinema
9 juni 2008, 11:36
Ik vind dit echt helemaal geweldig! Niet te veel outside hoor, heerlijk juist! Als je zoiets voor een gemengd publiek doet, zou je ze wat meer houvast kunnen geven door er af en toe een bluesy dingetje doorheen te knallen, maar wat mij betreft is dit gewoon te gek! :rockon:

Heb je voor de outside stukken bepaalde theoretische ideeen gebruikt?

JelmerOnGuitar
9 juni 2008, 12:09
Klinkt lekker man!:D Serieus lekkere feel, je speelt ook dynamisch door sommige noten mooi te accentueren... Mooie improvisatie, ga zo door:D

Voidhead
10 juni 2008, 18:45
Thanks :) ben blij dat niemand nu iets zegt over m'n timing, bij mn vorige post bleek dat die af en toe niet helemaal lekker zat (zeker bij snellere passages), ik heb er iig op gestudeerd.

@ eurocinema:
Ik kan een paar dingen met dat outside spelen wel theoritisch onderbouwen ja, bijvoorbeeld de 5e trap dominant denken en dan altereren, hetzei met meloldisch mineur of octonisch (en dan drieklanken met elkaar afwisselen op een tritonus afstand bijvoorbeeld en dat dan weer omspelen, zo kan het héél vaag worden ;))

Nog een truukje is patroontjes maken bijvoorbeeld in kwarten in bijvoorbeeld mineur pentatonisch en dan doorgaan met die patronen maar om de 4 noten de pentatonische ladder een kleine terts hoger pakken, geeft ook een leuk effect en je oren accepteren het omdat het een sequens is.

Maar soms dan doe ik ook gewoon maar iets op gevoel, het gaat er ook echt om hoe je het oplost... Ik moet zeggen dat ik nog niet zo heel diep in ben gegaan op die outside dingen, hoewel ik het echt te gek vind wil ik ook gewoon 'mooi' kunnen spelen (hetzij op moeilijke jazz schema's), en daar ligt ook nog veel werk ;). De kracht van het outside spelen zit hem ook in de balans tussen outside/inside.