PDA

View Full Version : Duke Nukem Theme



HertogJanNL
7 juni 2008, 15:53
Hoi allemaal,

Ik wilde eigenlijk de originele Duke Nukem Theme (die heet Grabbag) van Lee Jackson spelen. Die tab ziet er zo uit:

http://members.lycos.nl/hertogjan45/duketab.jpg

Maar ik zit maar wat aan te kloten en het wil niet lukken. Powerchords kan ik wel, maar hier bestaan ze uit twee noten en ook nog eens op wisselende posities. Klopt de tab nu niet of mis ik iets?

Wiellem
7 juni 2008, 18:52
Staat er niks over een andere stemming bij?

HertogJanNL
7 juni 2008, 20:40
Staat er niks over een andere stemming bij?

Nope. Ik heb eigenlijk het gevoel dat het gewoon een directe import van een .mid bestand is :( Maar dit is (samen met een andere die nog slechter is) de enige die te vinden is.

Vonk
7 juni 2008, 21:12
Wat is nu het probleem? Dat het niet klinkt zoals het origineel? Kijk inderdaad naar de stemming.

Dat met powerchords, het zijn niet alleen maar powerchords. Met de tab is niets mis, alle chords zijn volgens de muzikale regels.

HertogJanNL
8 juni 2008, 11:25
Wat is nu het probleem? Dat het niet klinkt zoals het origineel? Kijk inderdaad naar de stemming.

Dat met powerchords, het zijn niet alleen maar powerchords. Met de tab is niets mis, alle chords zijn volgens de muzikale regels.

Hmm oke, alleen ik heb geen flauw idee hoe ik het moet spelen, de vingerzetting zeg maar. Wat ik eigenlijk wil is een video lesson :) Maar als iemand algemene tips kan geven: graag. Dit is namelijk een tab die in niet lijkt op andere akkoorden etc die ik ken...

Roebbeke
8 juni 2008, 13:12
Die eerste akkoorden speel je gewoon als een powerchord (ik speel met wijsvinger, ringvinger, pink) en dan laat je gewoon de pink weg.

Je moet gewoon zoeken wat je het gemakkelijkst lijkt om te spelen.

HertogJanNL
8 juni 2008, 14:06
Die eerste akkoorden speel je gewoon als een powerchord (ik speel met wijsvinger, ringvinger, pink) en dan laat je gewoon de pink weg.

Je moet gewoon zoeken wat je het gemakkelijkst lijkt om te spelen.

Ja maar de 4e maat dan? Zoals ik zei: powerchords lukken me wel met 3 vingers, dus 2 lukt ook wel, maar er zitten hele vage wisselingen in.

Wiellem
8 juni 2008, 14:07
Als het volgens de regels is dan is het gewoon ene kestie van even de grepen oefenen toch?

Vonk
8 juni 2008, 15:19
Oefenen ja. Het is goed dat je deze grepen nu ook gaat leren, misschien kun je ze gaan toepassen in je eigen nummers ofzo. Zorgt voor wat meer variatie ipv altijd maar standaard powerchords.
Je kan bijvoorbeeld deze:

1
2

greep toepassen om een wat satanistisch sfeertje te creeren. Luister maar eens naar Slayer's Bloodline.

Spitfire
8 juni 2008, 15:33
Ja maar de 4e maat dan? Zoals ik zei: powerchords lukken me wel met 3 vingers, dus 2 lukt ook wel, maar er zitten hele vage wisselingen in.

Wat zijn volgens jou dan die 'vage wisselingen'? :???:

Speulert
8 juni 2008, 16:35
idd ik kan er ook echt niks vaags uit halen

Wiellem
8 juni 2008, 16:42
Ik denk dat ie de 6-2 en 0-4 bedoeld, zijn ook niet echt standaard volgens mij?

gitaarfan
12 juni 2008, 09:45
misschien dat je hier iets aan hebt, hij heeft wel op een paar stukken z'n eigen ding er van gemaakt, maar t is wel erg goed.

http://www.youtube.com/watch?v=g-y0MdPXslo

HertogJanNL
12 juni 2008, 20:35
misschien dat je hier iets aan hebt, hij heeft wel op een paar stukken z'n eigen ding er van gemaakt, maar t is wel erg goed.

http://www.youtube.com/watch?v=g-y0MdPXslo

Hehe, eer dat ik dat niveau heb gehaald zijn we wel weer 10 jaar verder, minimaal :D

Kan er overigens nog steeds niks van bakken. Vingerposities zijn gewoon heel raar. Maar doe mijn best...

ibaun
12 juni 2008, 22:18
Zeg nu eens precies welke vage wisseling je precies bedoelt.

Is het deze wisseling?

-4--4--
-4--2--

HertogJanNL
12 juni 2008, 22:27
Het stuk aan het eind van de 4e maat, 1e regel, is voor mij het minst logische. Daarnaast merk ik dat ik het aanslaan van 2 snaren zonder de anderen te raken ook nog steeds lastig vindt, terwijl ik bij reguliere powerchords de 3 niet gebruikte snaren prima kan muten...