PDA

View Full Version : stuart macdonald triple O



chefdaniel
7 juni 2008, 11:13
hallo allemaal, heeft iemand van jullie ooit zo,n gitaarkit van stewart-macdonald in elkaar gezet? zo te zien op hun site ziet het er allemaal goed en netjes uit en ik overweeg om de triple-O te gaan bouwen. iemand ervaring?

ernieman
7 juni 2008, 12:15
Er is een amerikaanse site speciaal voor "kit-builders", ik weet alleen zo gauw het adres niet. Misschien even op Google proberen.
Denk wel dat het goed materiaal is, Stewmac kennende.

superfly
7 juni 2008, 13:09
Hier is er een

http://web.mac.com/magads/iWeb/Site/Home.html

Wim

northernlake
7 juni 2008, 13:23
http://web.mac.com/magads/iWeb/Site/Home.html

Yep, www.kitfuildersforum.com hoort daarbij.
Zelf ga ik binnenkort een kit te bestellen bij John Hall van Blues Creek Guitars.

Mattia
7 juni 2008, 13:31
Ik moet zeggen dat ik zelf denk dat je net zo goed gewoon 'vanaf nul', dus uit gewone setjes, een gitaar in elkaar zou kunnen zetten. Voor de prijs van een StewMac kit (toen de dollar nog wat sterker was, dat wel..) heb ik 4 jaar terug hout plus materialen om een bender te maken (inclusief hitte deken) kunnen kopen.

Ik bedoel, waar kijk je nou precies tegenop? Hals maken? Zijkanten buigen? Iets anders? Wil niet zeggen dat die kits niet prima gitaren kunnen leveren, maar het is maar een kleine stap om alles zelf te maken...

ernieman
7 juni 2008, 13:59
De stelling die Stewmac zelf geeft vind ik wel ok:

Bouw een kit met zero-tools (bijna dan, want je hebt wel een router voor de binding nodig. Of met de hand beitelen) en verkoop deze voor laat zeggen 1000 à 1500 euro en koop van je winst materiaal om je shop uit te bouwen.
Slimme verkooptruuk voor de rest van hun tools ook ;)

Mattia
7 juni 2008, 23:14
Ja, maar hoeveel tools heb je nou echt nodig voor een akoestische gitaar? Laminate trimmer/router, een beitel (12mm of 1/2"), een zaagje, een rasp, en wat schraapstalen. Heb je in wezen genoeg. Alle andere zaken (schuurpapier, lak, fret tools, klemmen) heb je ook bij een kit nodig, immers.

Enra
8 juni 2008, 07:19
Men suggereert bij die kits ook een grotere kans van slagen. Men probeert in te spelen op de voorzichtigheid of angsten van de potentiele klant. Maar uiteindelijk kan je bij het assembleren van die kits vrijwel hetzelfde fout doen als met een setje hout voor een gitaar.

In mijn ogen zonde van 't geld!

FreeGee
8 juni 2008, 11:40
Ik zelf een dreadnaught kit in huis. Ben er nog nauwelijks aan begonnen.
Ik heb hiervoor gekozen omdat de StewMac kits een goede reputatie hebben.
Waarom een kit; omdat ik dan niet alles bij elkaar hoef te zoeken (en keuzes maken). Er is nog meer dan genoeg zelf te doen hoor. De totaal prijs is niet of niet veel hoger dan alles apart kopen. Als je het hout uit de afvalbak van een meubelmaker weet te halen dan is dat natuurlijk wel veel goedkoper.
Hun bouwmethode is gericht op iemand die weinig gereedschap heeft, maar als je echt niets hebt zal je toch nog behoorlijk moeten investeren.
Ik ga rustig aan bouwen om te kijken of ik het de moeite waard vind. Helaas is het zo dat de kostprijs al boven de winkelprijs ligt van best goede fabrieksgitaren.

Mattia
8 juni 2008, 12:06
Nou, de kostprijs ligt niet boven die van de meeste goede fabrieksgitaren. Maargoed, de meeste goede fabrieksgitaren die ik tegenkom beginnen boven de 1000 euro, daaronder is bijna alles op z'n best 'redelijk'.

Verder: matieralen los kopen kan veel goedkoper dan bij StewMac, minstens even goed van kwaliteit, en bij winkels die speciaal aan gitaarbouwers verkopen. Dus dat de prijs bijna hetzelfde is klopt gewoon niet.

chefdaniel
9 juni 2008, 11:10
freegee, ik ben benieuwd naar het verlopen van de bouw van jouw gitaar, en ik hoop dat je ons tzt op de hoogte houd. stew-mac heeft inderdaad een goede reputatie en rond de 300 euries voor een triple-0 kit vind ik toch echt niet zo gek veel geld hoor.

Enra
9 juni 2008, 11:17
freegee, ik ben benieuwd naar het verlopen van de bouw van jouw gitaar, en ik hoop dat je ons tzt op de hoogte houd. stew-mac heeft inderdaad een goede reputatie en rond de 300 euries voor een triple-0 kit vind ik toch echt niet zo gek veel geld hoor.

Even voor de helderheid : Ik ben er wel wat negatief over, maar dat is en blijft een persoonlijke mening.

Mattia
9 juni 2008, 15:43
Even voor de helderheid : Ik ben er wel wat negatief over, maar dat is en blijft een persoonlijke mening.

P'cies. Het is allemaal goed spul, maar iets aan de dure kant. Voor 300 aan materialen heb ik een Rosewood setje, AAA grade spruce top, mahonie hals, CF rods in de hals EN goede stemmechanieken. Een Mahonie 000 moet minder kosten.

ernieman
9 juni 2008, 16:39
Maar ja, als je bij madinter (of weet ik waar) online één set besteld moet je maar zien wat je krijgt, ondanks het feit dat je misschien een 1e kwaliteit besteld (heb ik zelf al meegemaakt). Bij stewmac weet je (ik) gewoon dat de kwaliteit goed is, dat is een zekerheid die je hebt. Ook al dat je zijkanten, top en rug op dikte zijn en gebogen zijn (in principe is werktijd ook geld, in hun opzicht dus he :) ).

Een kit neemt natuurlijk een deel van de schijnbare moeilijkheden weg voor beginners, maar aan de andere kant ook wel weer fijn als je niet meteen je eerste setje palissander al "verkloot".

Voor- of tegenstander, om op de vraag van de TS te antwoorden: Stewmac levert kwaliteit dus zal het met de kits wel snor zitten.

Enra
9 juni 2008, 17:00
Maar ja, als je bij madinter (of weet ik waar) online één set besteld moet je maar zien wat je krijgt, ondanks het feit dat je misschien een 1e kwaliteit besteld (heb ik zelf al meegemaakt). Bij stewmac weet je (ik) gewoon dat de kwaliteit goed is, dat is een zekerheid die je hebt. Ook al dat je zijkanten, top en rug op dikte zijn en gebogen zijn (in principe is werktijd ook geld, in hun opzicht dus he :) ).

Een kit neemt natuurlijk een deel van de schijnbare moeilijkheden weg voor beginners, maar aan de andere kant ook wel weer fijn als je niet meteen je eerste setje palissander al "verkloot".

Voor- of tegenstander, om op de vraag van de TS te antwoorden: Stewmac levert kwaliteit dus zal het met de kits wel snor zitten.

Oké, 't is goed zo!

chefdaniel
11 juni 2008, 09:52
ok allemaal hartelijk dank, ik ben toch weer een stukje wijzer geworden en ik denk dat ik het binnenkort gewoon maar ga bestellen.

JeroenSchaaf
11 juni 2008, 10:23
Mocht je beginnen met bouwen , wel posten hea! foto's! :satisfie: