PDA

View Full Version : Van 4X12 naar 2x12



FrankC
7 juni 2008, 10:10
Ik zou graag jullie advies willen bij het volgende:
Ik speel al een tijdje met een 4x12 Marshall cab en wil hiervoor een 2x12 in de plaats. Mijn eindtrap is stereo.

Valt een 2x12 stereocab aan te bevelen? Een gitarist vertelde me dat dit weinig uitmaakt omdat de speakers dicht op elkaar zitten. De spreiding is dan minimaal. Of hebben jullie andere ervaringen?

2.Daarbij vraag ik me af of het stereo spelen een meerwaarde heeft t.o.v. het gewone mono geluid. Ik ben geinteresseerd in de Bogner cab maar die is mono. Hij kan aangepast worden naar stereo maar valt dit aan te bevelen?

Renin
7 juni 2008, 10:21
Waarom dan geen twee 1x12? Lijkt me een beter stereo beeld geven dan een 2x12 idd.

Kun je zelfs kiezen om er maar 1 mee te nemen naar kleine gigs.

FrankC
7 juni 2008, 10:30
Je bedoelt 2 cubes. Voor de spreiding en hanteerbaarheid ideaal. Ik ken ze niet.
Het schijnt dat ze minder "druk"geven. Dus minder geschikt zijn voor het zwaardere werk. Of is dit onzin?

Renin
7 juni 2008, 10:48
Geen idee, ik heb een 4x12 :D

Dude
7 juni 2008, 11:40
in een 4x12 zitten de speakers (linker en rechter) net zo ver van elkaar dan bij een 2x12 hoor?

Bovendien staan 4x12's nou niet zo heel erg bekend voor hun goede spreiding van het geluid. Een openback kast zou hier al meer aan kunnen doen... Is dat geen optie? De achterkant van je 4x12 aanpassen ?

arjanb01
7 juni 2008, 12:20
Stereo spelen heeft alleen een meerwaarde als je ook stereo delays en modulatie effecten stereo uitstuurt.
Ik zou in jouw geval voor 2 1x12 bogner cubes gaan. 2 stuks geven druk zat hoor en voor de kleinere gigs inderdaad 1 1x12 meenemen. Prima hanteerbaar. Beter in ieder geval dan 2 2x12 kasten van bogner, want die zijn echt loeizwaar.

Bernd Veenema
7 juni 2008, 14:21
Wat ik heb begrepen geven die Cubes juist erg veel druk. Ze zijn closed back en hebben bassports. Ik heb zelf 1 gebouwd en die is net af. Ik laat binnenkort wel eens weten hoe het zit. Heb de mijne ook met een V30 uitgerust.

paulusdeBKB
7 juni 2008, 15:42
Stereo spelen is vooral voor jezelf leuk, bij optredens heeft het in de zaal meestal geen (grote) meerwaarde omdat je in venues speelt die te klein zijn (neem ik aan) om een fatsoenlijk stereogeluid neer te zetten. Komt daar nog bij dat sommige stereo-effecten heel raar klinken als je daarvan maar 1 kant hoort.

ben vanhoof
7 juni 2008, 16:45
Ik heb in Boekel zo is een cube getest en het klonk niet slecht voor de grootte dat het had, maar het is totaal niet zo punchy als een os 2x12 of een goeie 4x12. Een tijdje geleden heb ik eens een band live gezien waarvan de gitarist met 2 van die cubes speelde, en die man had echt een enorm kutgeluid. Enorm schel en ongebalanceerd, precies of de bas van dat ding volledig dicht stond. Ik stond nu ook wel vooraan en kreeg dat gitaargeluid recht in mn gezicht. Uitversterkt zal het wel niet slecht klinken. Het ging trouwens om Gunz n Roses.

Het heeft btw ook weinig zin om stereo te gaan spelen als je geen stereo eindtrap hebt. Maar dat wist je wrsch al wel...

FrankC
7 juni 2008, 18:14
Wat ik heb begrepen geven die Cubes juist erg veel druk. Ze zijn closed back en hebben bassports. Ik heb zelf 1 gebouwd en die is net af. Ik laat binnenkort wel eens weten hoe het zit. Heb de mijne ook met een V30 uitgerust.

Oke Bernd,

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

groovieguitarguus
7 juni 2008, 19:00
Ik gebruikte voorheen een Marshall Buikkast met 30 watt greenbags.
Ik heb nu een Bogner 2x 12 die stereo is gemaakt. Klinkt erg goed. Persoonlijk meer definitie van het geluid dan de Buikkasts.
Dus zeker een aanrader. De kast is flink groot, daardoor mooi vol geluid.
Ik geloof dat een Hook cabinet ongeveer gelijk is aan de afmetingen van een Bogner.
Er zitten wat gasten in Egmond die ook dit soort kasten bouwen.

succes

TimmU
9 juni 2008, 00:17
Het zijn Greenbacks, geen greenbags.

Ten tweede, de meerwaarde voor stereo is miniem als je geen stereo setup gebruikt ,en zo ontzettend veel gaver klinkt het écht niet. tenzij je echt wicked effecten en soundscapes wil gaan maken!

Rick trodat
9 juni 2008, 09:33
Het zijn Greenbacks, geen greenbags.

Ten tweede, de meerwaarde voor stereo is miniem als je geen stereo setup gebruikt ,en zo ontzettend veel gaver klinkt het écht niet. tenzij je echt wicked effecten en soundscapes wil gaan maken!

Mee eens voor een echt stereo effect heb je toch echt 2 cabs nodig vind ik.

Nocki
9 juni 2008, 15:57
Hoi,

Het stereo spelen heb ik helaas al lang op gegeven... Leuk maar niet altijd even praktisch :). Maar daar moet je voor jezelf achter komen.

Ik heb veel met 4x12's gespeeld en heb een jaar of 2 terug de keuze voor 2x12's gemaakt. Per ongeluk heb ik nu weer een 4x12 staan en ben toch weer sterk aan het twijfelen.

2x12 is idd lichter en makkelijker te verplaatsen... tot dat je je 4x12 op wieltjes gewoon overal heen rijdt... :)

Ik ga mn 2x12's weer verkopen en er komt gewoon weer een 4x12 terug... net zo makkelijk en zelfs lichter...

de reden is voornamelijk dat ik makkelijker aan de top draai en mezelf beter kan horen op het podium...

Ik ken alle voordelen van 2x12s en ben er ook mee eens maar de 4x12 heeft ze ook. Zeker een Marshall cab heeft gewoon voordelen ondanks dat ze niet zo heel veel voorstellen... Ik heb er eerlijk gezegd toch altijd lekker meegespeeld...

FrankC
9 juni 2008, 18:06
Nocki,

Jij hebt toch 2 mesa cabs? Doe je die weg?

Nocki
9 juni 2008, 18:21
Hoi,

Een is al weg een paar maandjes. Die andere gaat ook weg. Er zitten nu Eminence Governors in Maar kan ook met de originele V30's verkocht worden...
Ik ga Dus weer naar 4x12 :)

Interesse? -> nocki@zeelandnet.nl

Bernd Veenema
16 juni 2008, 12:57
Oke Bernd,

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Ik ben best tevreden met de cube. Ik heb hem gister voor het eerst live gebruikt en was behoorlijk tevreden. Ik vind hem bijna te bassig. Ik doe er misschien binnenkort wel wat isolatiespul in om dat iets te verminderen. Verder ben ik wel blij met het resultaat. Ik heb nu een lekker compact setje voor de oefenruimte en (erg) kleine gigs. De Madamp A15 en de nepcube doen dat prima.

jwst205
16 juni 2008, 14:22
Ik heb recent 2 kool&elfring 2x12 cabs aangeschaft met V30's erin. Geweldige kasten, enorme strakke bass response, schitterende finish en prima stereo beeld. Echt een aanrader!

Nocki
16 juni 2008, 16:29
Mooi man! congrats! Leuk om te zien dat jij ook van 4x12 naar 2x 2x12 gaat :)
Ik ben juist weer aan het kijken naar een marshall 4x12... we blijven bezig.

Die K+E cab schijnen idd erg leuk te zijn!