PDA

View Full Version : Morley wah



Damster
7 juni 2008, 01:34
Ik ben op zoek naar een wah pedaal.
De elektro-optische werking van Morley spreekt me erg aan.
Nou vroeg ik me af of er veel verschil zit in sound in de wah's van Morley
En heeft er iemand ervaring met het Morley wah/volume pedaal?

DeiDRagonas
7 juni 2008, 01:56
ejjj... Hier nog een Damster...

De Morley wah heb ik net een tijdje geleend van iemand en geprobeerd. En eerlijk, wat een slecht apparaat is dat zeg! Mn Dunlop geeft een veel duidelijker effect (de morley hoorde je met distortion maar nauwelijks) en werkt veel prettiger. JUIST het pedaalmechanisme van de Morley vond ik bijzonder slecht. De eerste centimeter dat je het pedaal intrapt heb je geen effect en dan springt het ineens duidelijk hoorbaar aan. Zelfde geldt voor uit btw... Je kan t pedaal niet in n vaste positie laten staan omdat ie automatisch terug gaat en ook dan weer hoor je duidelijk het effect uitgaan.

Kan eigenlijk maar 1 ding van de Morley sound zeggen:

BAGGER!



Grt Roy!

Dirk_Hendrik
7 juni 2008, 08:55
Er is geen "de" Morley wah. Er zijn er vele. Mij bevalt m'n Morley al tijden prima.

FrankC
7 juni 2008, 09:54
Ik heb zowel de cry baby als de Morley Tremonti. De Morley snijdt goed door de mix. Clean maar zeker voor solo werk (in combi met distortion delay etc) vind ik hem erg goed. Het aan/uit systeem is erg gebruikersvriendelijk. De Morley houd je signaal meer in tact. De Vai Bad Horsie is volgens mij de meest populaire.

De Cry baby vind ik clean weer lekkerder klinken. Het aan/uit systeem moet je in de gaten houden. Kan weleens lastig zijn als je meerdere effecten voor je neus hebt liggen en snel moet overschakelen in een nummer.

Allemaal heel persoonlijk dus. Uitproberen met je eigen spullen zou ik zeggen.

JvD.
7 juni 2008, 10:21
ik heb de badhorsie. voor mij de ultieme wah. je moet wel veel meer leren waar je wah precies zit. hoe diep je trapt voor het begin en eind van je wah.

maar voor mijn onovertroffen

drap
7 juni 2008, 10:28
De Morley wah die ik heb gehad vond ik de sweep bepaald niet lekker van. Voor slaggitaar was de sweep veel te groot en kon ik nooit helemaal doorhalen. Da's dan ook gelijk m'n enige ervaring met een Morley moet ik bekennen.

Ik ga vandaag de Carl Martin 2 wah ff testen als het een beetje meezit in de tijd. Misschien wat voor de topicstarter? Als ik 'm vandaag wel heb getest en wellicht heb aangeschaft, zal ik hier nog ff m'n bevindingen komen posten.

Renin
7 juni 2008, 10:35
Ik ben weer terug gegaan naar de Crybabay omdat ik het scharnierpunt van de Morley minder fijn vind aanvoelen.

Ook het schakelknopje naast het pedaal geniet niet mijn voorkeur.

Ik vind de Morley wel heel robuust en heb er nooit problemen mee gehad. Af en toe een piepje wat snel op te lossen is met een beetje smeer ertussen.

Ik vind de Morley qua geluid snijdender dan de Crybaby, maar beiden kon ik goed mee uit de voeten. De Crybaby geeft een wat meer "vintage-gevoel" in de zin dat het een wat minder solide apparaat is, met wat meer ruisjes, piepjes en kraakjes (en veel aanpassingen op het internet!), wat mij dan ook wel weer meer aanspreekt.

drap
7 juni 2008, 19:43
Ik ga vandaag de Carl Martin 2 wah ff testen als het een beetje meezit in de tijd. Misschien wat voor de topicstarter? Als ik 'm vandaag wel heb getest en wellicht heb aangeschaft, zal ik hier nog ff m'n bevindingen komen posten.

En getest en aangeschaft. Kwartiertje lopen prutten met dat ding en direkt maar gekocht, want in de aanbieding van €179,- naar €145,- Ben er dan ook helemaal mee in m'n nopjes. Attack regelaar voor de hoeveelheid wah, drie trappen voor de hoge tonen en drie voor de lage tonen. Je trapt 'm, net zoals bij de meeste wah pedalen, in door de voorkant in te trappen. Wil je een wah wat zich meer richt op de lage tonen, dan trap je de hiel in. Daar zit ook gelijk tot nu toe het enige minpuntje, de switch onder de hiel is erg gevoelig, waardoor je dus wat voorzichtig moet zijn met de hielpositie als je 'm op één van de hoge tonen modes hebt staan en ook vooral zo wilt houden. Qua geluid is ie door z'n zes trappen erg veelzijdig en klinkt in alle standen veel voller dan een Cry Baby van me. Denk alleen dat de echte metal boys er niet zo warm van worden, maar verder alle stijlen moet aardig lukken. Hij is daarnaast ook erg robuust gebouwd, maar, daardoor ook redelijk aan de zware kant. Al met al, ben er erg tevreden mee.

Mi-J'Den
7 juni 2008, 20:09
Zoals Dirk Hendrik al zegt: dé Morley bestaat niet. Ze verschillen in mogelijkheden.

Ik heb de Morley Tremonti Wah, en ben er wel tevreden over. Niet meer, maar ook niet minder. Bij distortion is hij erg subtiel, maar dat komt denk ik door mijn setup met DS-1 erna en oefenversterkertje. Volgens mij is hij meer bedoeld voor een buizenbak, aangezien ook de boost functie in mijn setup niet goed werkt, en ook niet op de 75w transistorbak in de muziekschool. Voor clean moet ik oppassen met de volume toename bij volledig intrappen.

Voordat iemand zegt: "maar waarom heb je die dan genomen?" Nou, omdat hij wel goed kan wat ik ermee wil doen. En eigenlijk omdat ik toen ik 'm kocht nogal erg Tremonti fan was . Ik heb ondertussen geleerd in het vervolg eerst goed te testen alvorens iets te kopen.

Het automatisch aan/uit-schakelen vind ik echt heerlijk! (Voor wie de delay tussen loslaten en uitschakelen vervelend vind: zoek ff goed in het bijkomende mini-boekje, er staat nl. in hoe je dat kunt bijstellen. Helaas niet erg opvallend.)

Wat voor jou werkt zul je uiteindelijk door zelf testen moeten vaststellen.

Smits
9 juni 2008, 20:25
Ik ben erg te spreken over Morley, ik was op zoek naar de Tremonti omdat ik A: Alter Bridge erg dig en B: deze geen aan uit knop heeft. Op het podium moet je bezig zijn met performen en niet tapdancen over al je apparaatjes vind ik.

Bovendien had ik m al eens geleend en het geluid bevalt me erg goed (gebruik m alleen distorted).

Maar ze hadden m niet bij mijn lokale guitar shop, maar wel die van George Lynch
http://www.oo14.net/effects/img/page5/0drw.jpg

Deze dus, de enige niet zwarte Morley als ik me niet vergis (zal mooi staan in combinatie met de nog aan te schaffen Whammy :satisfie: ). Bijna dezelfde functies als de tremonti maar dan nog een WOW modus (iets funkyer).

Ben er erg over te spreken en hij is nog limited en hand gesigneerd ook :cooler:

RoelTM
9 juni 2008, 22:54
ejjj... Hier nog een Damster...

De Morley wah heb ik net een tijdje geleend van iemand en geprobeerd. En eerlijk, wat een slecht apparaat is dat zeg! Mn Dunlop geeft een veel duidelijker effect (de morley hoorde je met distortion maar nauwelijks)
ik kan het fout hebben, maar was het niet 'beter' om de morley ná de dist. te zetten??? (zag ik ergens in het wele volgorde topic)

Denniel
10 juni 2008, 17:00
Hallo allemaal.
Ik wil ook ff een duit in het zakje doen voor de topic starter, vandaar dat ik me toch maar geregistreerd heb. Ik heb een shitload aan Morleys (naja momenteel 3) en andere wah's (gehad).

Zoals met alle pedalen heeft het met smaak en tone te maken. Gewoon proberen en na 3 jaar er achter komen dat die andere wah ook wel heel vet is.

Morley wah's zijn vaak wat "schoner" vooral de bad horsies. Ook is de sweep totaal anders dan van bijvoorbeeld een dunlop. Wat je fijner vindt spelen ligt voornamelijk aan wat je gewend bent (of denkt dat je met een wah moet doen). Bij morleys is de truuk vaak dat je niet te agressief met je voet op en neer moet gaan en het fijne punt moet vinden.

In mijn mening zijn dunlops wat meer "foolproof" daar kan je ook als je niet weet wat je doet een lekkere wah uit halen. Na een paar dunlops gesloopt te hebben (die dingen zijn na 2 jaar echt op) ben ik toch maar op de morleys over gegaan, deze krijg ik niet kapot.

Dat gezegd hebbende ligt het geluid erg af van het type. Mijn favoriet is een NSW (oude wah van eind jaren 80 / begin jaren 90) die heeft een eigen geluid wat ik wel fijn vind en is switchless (als je er op gaat staan gaat ie aan).
De power wah's (standaard morleys) zijn wat mij betreft een beetje iel qua sound en niet zo fijn in het gebruik. Je kan deze wel in 1 positie laten staan, wat weer hele vette sound kan geven.
De bad horsies kunnen ook last van dat iele hebben, maar zijn wel switchless. Laatst maar weer eens mijn bad horsie II die als boekensteun dienst doet gebruikt en kwam er weer achter dat je wel goed met dit ding moet leren spelen, anders denk je idd dat het een rot pedaal is. Voordeel van de II is dat er een extra (2de) wah in zit waar je de contour van kan veranderen. De andere signature morleys ken ik helaas niet.

Zo, dat zijn mijn morley/dunlop ervaringen, zo objectief mogelijk. Verder sluit ik me aan bij alle standaard antwoorden als het om gear gaat, regel 1: zelf uitproberen, goed luisteren.

Oh en qua distortion, morleys zijn soms niet terug te vinden voor een distortion, vaak ligt dat aan de manier waarop je ze gebruikt (te snel, te subtiel) in combinatie met de afstelling van je distortion. Een wah na een distortion klinkt wat mij betreft bagger. Maar terug grijpend op regel 1: luisteren, ik zie soms pedalen achter elkaar staan waarvan ik verwacht dat het rotzooi wordt, maar blij verrast ben hoe het klinkt. Standaard is (bij mij) je wah helemaal voor aan in je chain zetten.

Dirk_Hendrik
10 juni 2008, 19:10
Morley wah's zijn vaak wat "schoner" vooral de bad horsies.

Allereerst, Welkom Denniel, ;)

Daanaast is de bovenstaande opmerking interessant daar Bad Horsies technich het meest op een crybaby (of varianten daarop) lijken.

RoelTM
10 juni 2008, 19:54
wat ik zelf (onderandere) mooi vind aan het spel van Steve Vai is dat je niet zo duidelijk de overgang van geenah naar wah hoort...
het geluid blijft ongeveer hetzelfde, maar het gaat wel 'heen en weer' door de wah
niet zo'n overdreven wah, vind ik persoonlijk wel mooi

(gaat dus over de Morley wah, Bad Horsie geloof ik)

Felanovic
10 juni 2008, 21:41
Hallo, ik heb me ook geregistreerd om mee te praten over het vetste gitaareffect dat er is: de wah-pedal

Omdat ik altijd te laat ben met het intrappen van effecten heb ik gekozen voor een morley tremonti wah. Nadat ik Bad Horsie 1 en 2 had getest, vond ik de tremonti persoonlijk toch beter klinken. Tremonti vond ikzelf meer op een crybaby lijken dan de bad horsies. Tremonti wah gebruik ik vooral over mijn overdrive-kanaal. Switchless werkt super, moest in het begin wel wennen. Je moet je voet iets subtieler gebruiken (zoals denniel zegt). De boost-knop gebruik ik eigenlijk niet. Is in mijn ogen iets te veel van het goede. De morley staat in mijn keten vooraan.

Verder staat op mijn pedalboard (als 2e in de keten) ook nog een 12jaar oude crybaby CGB95 (mijn allereerste gitaarpedaal gekocht van vakantiewerk-geld, inmiddels met tb-mod) die ik persoonlijk voor clean/funky sound toch beter vind klinken dan tremonti.

@ TS gewoon uitproberen dus

@ Smits : die george lynch wah ziet er idd vet uit, ik wist niet dat die bestond en kan er ook niks van vinden op de morley site. Hoe klinkt die in vergelijking met andere wah's?

Denniel
10 juni 2008, 22:03
He da's leuk om te weten, dat de bad horsie en cry baby op elkaar lijken. Ik heb ze zelf nooit naast elkaar gehad. Na mijn tweede gesloopte crybaby heb ik alleen nog morleys gehad. Ik zou ze eigenlijk eens moeten a-b en.

Zou het verschil tussen die twee aan het verschil in mechaniek zitten? Die potmeter van de crybaby (een van de dingen die ik schijn te slopen) is een stuk naukeuriger heeft een "analoge" sweep. In de morleys is de opening waar het licht door heen komt meer een zaagje, dus ik verwacht een meer "digitale" sweep (als ik die termen mag gebruiken). Misschien dat je daarom ook voorzichtiger met je voet moet zijn. Ik vraag me ook af wat de polling frequentie van dat lichtsensortje is, als het 50hz is dan is dat niet erg best en is de cry baby weer een stukje "naukeuriger".

Ik vind trouwens die crybaby waavan je de sweep kan aanpassen (ik weet ff zijn naam niet) beter te tweaken dan de bad horsie, maar dat kan ook aan de gear waar ik toen mee zat te spelen liggen.

@Damster: Als je je eerste wah koopt, kan je misschien beter voor minder opties gaan, dan leer je volgens mij beter spelen dan wanneer je de hele tijd loopt te pielen (of je moet dat net zoals ik van tijd tot tijd leuk vinden).

@Felanovic: dat te laat intrappen dat ken ik, vooral na een paar biertjes wil het nog wel eens mis gaan! :cooler: haha.

Ik ga weer solderen!

Smits
12 juni 2008, 14:20
@ Smits : die george lynch wah ziet er idd vet uit, ik wist niet dat die bestond en kan er ook niks van vinden op de morley site. Hoe klinkt die in vergelijking met andere wah's?

Ik heb een tijdje een oude vox gebuikt voor dat ik de Lynch gekocht had, maar die is reeds overleden. Was van mn vader en was volgens mij nog van voor de oorlog.

Ik ga m binnenkort naast de markt tremonti leggen tijdens een repetitie om het verschil uit te testen. De WOW mode die er op zit is iig een wat warmer gezapiger geluid. Niet echt geschikt voor mijn muziek stijl.

Ik zit momenteel met wat problemen met wegvallend geluid bij mijn versterkers en dat geniet ivm met een aankomende gig wat meer preoriteit.

Ik laat het wel weten :satisfie:

Raffie
12 juni 2008, 20:33
Ben op zoek naar een Tremonti Wah , als iemand ervan af wil ;-)

Raf